АПИ с ново ръководство заради стари проверки

Проверката, която установява нарушения, заради които е отстранен Ясен Йорданов, е назначена от Андрей Цеков

Йордан Вълчев ще бъде временно председател на УС до назначаването на нов. Вълчев е магистър инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. От 20 ноември 2023 г. е член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Има над 22-годишен опит в проектиране на пътища, мостове и кръстовища
Йордан Вълчев ще бъде временно председател на УС до назначаването на нов. Вълчев е магистър инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. От 20 ноември 2023 г. е член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Има над 22-годишен опит в проектиране на пътища, мостове и кръстовища
Йордан Вълчев ще бъде временно председател на УС до назначаването на нов. Вълчев е магистър инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. От 20 ноември 2023 г. е член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Има над 22-годишен опит в проектиране на пътища, мостове и кръстовища    ©  АПИ
Йордан Вълчев ще бъде временно председател на УС до назначаването на нов. Вълчев е магистър инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия в София. От 20 ноември 2023 г. е член на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Има над 22-годишен опит в проектиране на пътища, мостове и кръстовища    ©  АПИ
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Първата смяна на новата служебна власт идва в Агенция "Пътна инфраструктура" с уволнението на председателя на УС.
  • Обвиненията в нарушения и незаконни действия са по доклад от проверка, назначена от бившия вече министър Андрей Цеков.
  • Основните проверки са по договорите от възлаганията за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.

Че пътната агенция е най-травматичната институция от гледна точка на управление и спазване на процедури, не е тайна за никого. Вероятно заради това и смените на нейното ръководство са толкова чести, а почти всяко ново правителство започва своята работа във ведомството на Министерство на регионалното развитие и благоустройството непременно със смяна на шефа на АПИ.

Така започна своята работа и новият служебен министър Виолета Коритарова, която на 10 април, в първия си работен ден като министър, отстрани от поста председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Ясен Йорданов.

Заповедта за отстраняването на Йорданов идва 10 месеца след неговото назначение, но пък в резултат, според съобщението на МРРБ, на извършени нарушения и незаконосъобразни действия, които обаче са установени от извършен вътрешен одит още от министър Андрей Цеков.

"Аз нямаше да освободя председателя на управителния съвет само на това основание", посочи в коментар за "Капитал" бившият регионален министър Андрей Цеков.

За новото ръководство обаче аргументите са напълно достатъчни и така още в първия си работен ден служебният министър на регионалното развитие е взела решението да издаде заповед за отстраняването на инж. Ясен Йорданов, след като се е запознала с доклада от проверка, разпоредена от предшественика ѝ. До назначаването на нов управител длъжността временно ще изпълнява другият член на УС - Йордан Вълчев.

Един по един

В краят на месец януари от управителният съвет на АПИ и със заповед на Андрей Цеков беше освободена Десислава Паунова. Тогава не бяха посочени мотиви за нейното освобождаване, но уволнението ѝ стана факт само два дни след като с повече от месец закъснение бяха публикувани 4-годишните договори за пътни ремонти в Северен Централен и Североизточен регион на обща стойност около 1 милиард лева, чиито победители бяха избрани по времето на кабинета служебния премиер Гълъб Донев.

Самата Десислава Паунова беше единственият член на УС на АПИ, който запази поста си от служебното правителство на Гълъб Донев и в кабинета на акад. Николай Денков.

Малко по-рано, през ноември 2023, пак Андрей Цеков предприе изненадваща рокада в управлението, като смени назначения от него Калоян Киров (през юни 2023) с Йордан Вълчев. И двамата бяха от квотата на "Продължаваме промяната", а причината за смяната според министъра беше "засилване на експертното начало и оптимизация на работата на АПИ".

Сигнали и проверки

Именно въпросните 4-годишни договори за ремонти в Северен Централен и Североизточен район, към които всъщност са и градовете Варна и Добрич, сега са посочени в мотивите на ведомството за освобождаването на Ясен Йорданов.

"В одита се установява и незаконосъобразно увеличение с анекси на стойностите по договорите от 2022 година с до 50 на сто", се посочва в съобщението на МРРБ. Според него още е установено, "че след сключване на нови договори на 22 декември 2023 г. договорите за текущ ремонт и поддържане от 28 октомври 2022 г. са автоматично прекратени. Това прави незаконосъобразно извършеното възлагане по тях на територията на двете областни пътни управления в Североизточен район след 22 декември 2023 г."

"Вместо да подготвят и направят анекс, в който да запишат, че договорът ще влезе в сила по-късно пролетта, те са продължили да възлагат по старите договори, като в случая отговорността е по-скоро на ръководителя на дирекцията и правния отдел, които са подвели Йорданов", поясни в разговор Андрей Цеков.

Сигналът за това всъщност дойде от Николай Нанков (бивш регионален министър от ГЕРБ и председател на комисията в настоящия парламент), който постави въпроса за разглеждане в Комисията по регионално развитие в парламента. Именно на заседание тогава на комисията Нанков обясни и поиска разяснение от Йорданов относно информация за съмнения за нерегламентирано извършване на дейности по пътна поддръжка на договори, които са прекратени на 22 декември 2023 г.

От обясненията на Йорданов тогава стана ясно, че АПИ са прекратили всички плащания по възлаганията след 22 декември 2023 г., след като са възникнали подозрения за нередности, като уточни, че управителният съвет на АПИ е бил подведен с подписването на договорите за Централен и Североизточен район. По тази причина според него тогава е освободена от управителния съвет на пътната агенция Десислава Паунова.

Проверката по случая започна на 12 март и трябваше да продължи до 29 март. От сегашното съобщение на МРРБ става ясно, че докладът от нея е приключен на 1 април, като е предаден освен на бившия вече председател на УС на АПИ и на Агенция за държавна финансова инспекция (АДФИ).

"Няма нарушаване на бюджета, това е административно нарушение и точно поради тази причина съм го подал към АДФИ, като междувременно бях разпоредил и образуването на дисциплинарни производства срещу всички на базата на доклади от директора на "Пътна поддръжка" и от "Правна дирекция", за да се понесе отговорност от хората, чиято работа е това" каза Цеков.

Възлаганията

Предмет на проверките са всъщност възлаганията на дейности по поддържане на републиканските пътища, които имат твърде необичайна съдба и път, а освен всичко останало са и скандални още в своя зародиш. Те бяха обявени по времето на служебната власт от правителството на Гълъб Донев. Тогава в рамките на няколко дни набързо бяха разпределени 4 милиарда лева за следващите 4 години.

Бързането тогава беше породено от факта, че предходните действащи договори за ремонт и поддръжка бяха прекратените през последните две години пътни ремонти и над 20 000 километра републикански пътища бяха останали без поддръжка поради липса на възлагания от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Договорите за пътно поддържане, сключени по времето на ГЕРБ (до пролетта на 2021 г.), бяха обявени за порочни още от служебното правителство на Стефан Янев и прекратени предсрочно още тогава.

С встъпването си на длъжност обаче министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков назначи одит на тръжните процедури и започна да ги спира. Проверката тогава установи, че и "по 8-те обявени обществени поръчки за възлагане на нови договори за текущ ремонт и поддръжка са налице ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства".

Последва ново обявяване на нови поръчки, този път с основен критерий за избор "най-ниска цена". След като служебният кабинет беше избрал обаче новите стари изпълнители от времето на ГЕРБ, загубилите кандидати обжалваха масово решенията на АПИ пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), където поръчките отлежават и до днес след редица нови обжалвания.

"Историята на тези поръчки става все по-интересна. За почти всички райони Върховният административен съд (ВАС) се произнесе, че прекратяването им е незаконосъобразно, и ги върна в комисията, но за 5 от тях - Перник, Кюстендил, Благоевград, Видин и Монтана, на база на същите мотиви за прекратяване съдът се произнесе, че всичко е законосъобразно, което е абсолютно противоречиво", посочи за "Капитал" бившият министър Андрей Цеков, като допълни, че вероятно това би създало нов хаос около така или иначе невъобразимия такъв.

На практика, освен че не могат да бъдат сключени нови договори, не могат да бъдат обявени и нови поръчки, което от своя страна води до невъзможност да бъдат избрани и нови изпълнители. С решенията на ВАС пък за някои райони ще трябва да се правят нови процедури, за други ще има поддържане по старите договори, срещу които всъщност бяха против обжалващите ги. Промени и нови лица има единствено в управлението на пътната агенция, което обаче не води до никакви резултати по отношение на възлаганията.