🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новите поръчки за пътно поддържане: 1.37 млрд. лв. нагоре за една година

За четвърти път през последната година пътната агенция обявява поръчките за текущи ремонти и зимно почистване, които бяха повод за политически раздори през 2022 г.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За четвърти път в рамките на една година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обявява обществените поръчки за поддържане на републиканските пътища и магистрали в страната. Новите търгове се очакваха, тъй като служебният регионален министър Иван Шишков, принципал на АПИ, намекна за това в интервю пред БНР преди 10 дни.

Още на пръв поглед прави впечатление, че прогнозните им стойности са се увеличили значително спрямо април 2022 г. Само преди няколко месеца поръчките бяха на стойност 2.3 млрд. лв. общо, а сега са за около 3.7 млрд. лв. прогнозно. Това е около 60% поскъпване, което е доста над общата инфлация за годината според НСИ (17%) и вероятно се дължи на повече от просто механичното поскъпване на материали и услуги.

"Капитал" изпрати въпроси до АПИ по темата, включително и на какво се дължи увеличението от близо 1.4 млрд. лв., както и за условията по новите поръчки.

След като през миналата година на два пъти пътната агенция обяви и прекрати въпросните търгове, служебното правителство сключи краткосрочни договори - до началото на лято 2023 г. - за зимно почистване и аварийни дейности, за да има кой да почиства снега през зимния сезон.

Договорите за пътно поддържане са една от дългогодишните проблемни практики в пътната агенция, за които властта призна за първи път по време на служебните кабинети през 2021 г. и 2022 г. и правителството на Кирил Петков. През годините стойността на тези договори за текущо поддържане със строителни фирми се надвишаваше в пъти. През 2019 г. "Капитал" разказа как за област Кърджали са били предвидени 8.16 млн. лв., а са изплатени 28.8 млн. лв. за пет години, а област Бургас договорът е бил за 14.4 млн. лв., а в крайна сметка поръчката е била за над 58.8 млн. лв.

През тези договори се възлагаха големи основни ремонти без състезание, а и се изпълняваха без проекти, строителен надзор и разрешение за строеж. Поръчките за пътно поддържане и плащанията по тях бяха един от основните конфликти в управляващата коалиция, довел до разпадането ѝ. Работна група, водена от зам.-министъра на финансите Андрей Цеков, тогава констатира, че 80% от възложеното през тези договори всъщност не отговаря на предмета им и 2.5 млрд. лв. са незаконосъобразно договорени.

Заявката на Иван Шишков, както и на предшествениците му през последните близо две години, е тази практика да се прекрати. "Ще се плащат само текущи ремонти", беше категоричен на няколко пъти министърът.

През последните месеци АПИ обявява открити процедури по обществени поръчки за основни ремонти, т.е. наистина се опитва да прекрати тази практика. Бяха обявени например търгове за ремонти на тунели по "Хемус", както и за ремонт на пътя Малко Търново - Царево.

Поръчките сега

Обявените поръчки са за всички области в страната, както и за магистралните участъци. Кандидатите имат месец да подават своите оферти, като е странно, че крайните срокове са различни, но всичките са в периода 13 - 16 март.

Договорите ще се сключват за период четири години. Всеки участник има право да подава оферти за колкото обособени позиции пожелае.

Като условие трябва да се попълни декларация, че кандидатите не са руски граждани или имат над 50% руска собственост.

Ту напред, ту назад

През април 2022 г., по време на редовното правителство и на управлението на регионалния министър Гроздан Караджов, АПИ обяви поръчки за три години за 2.37 млpд. лв. бeз ДДC.

Тогава беше намален срокът за изпълнение по договорите на 3 години, което беше с цел да се реагира по-адекватно на динамиката на цените на материалите, обясниха от пътната агенция за "Капитал". Сега срокът отново е увеличен на четири години. Търговете на Караджов обаче бяха обжалвани в Комисия за защита на конкуренцията и в крайна сметка прекратени в края на юли 2022 г.

В началото на август 2022 г. бившият шеф на АПИ Тодор Василев (след него на поста беше Иво Иванов, а той пък беше заменен от Венцислав Ангелов) обяви поръчките отново - пак за 3 години и за 2.4 млрд. лв.

Василев обаче беше отстранен от поста от служебния регионален министър Шишков, защото ги обяви, без да съгласува стъпката с принципала си. През ноември 2022 г. служебното АПИ прекрати търговете окончателно и подписа договори за няколко месеца, за да обезпечи зимното поддържане.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    АМА то предната година и пътно поддържане ли е имало?..
    Мам*та, мам*та :)

    Нередност?
Нов коментар