Хемус: най-чаканата магистрала

50 години след началото на строителството в края на 2026 година се очаква пътят най-сетне да стигне до Плевен

Отсечката на магистралата от Боаза до Плевен е с дължина 52 км и е разделена на три лота
Отсечката на магистралата от Боаза до Плевен е с дължина 52 км и е разделена на три лота
Отсечката на магистралата от Боаза до Плевен е с дължина 52 км и е разделена на три лота    ©  Надежда Чипева
Отсечката на магистралата от Боаза до Плевен е с дължина 52 км и е разделена на три лота    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В националния бюджет за текущата година има предвидени близо 234 млн. лева за изграждане на аутобана.
  • Налагат се аварийни укрепителни дейности, които ще оскъпят трасето с още 19.6 млн. лв.
  • От пътната агенция все още работят по механизма за индексация на строителните договори

На 4 април 2024 г. (четвъртък) "Капитал" организира събитието "Среща на бизнеса в Плевен, Ловеч и региона". По време на форума представители на местната власт, бизнеса и неправителствения сектор ще дискутират важните за региона въпроси и ще търсят работещи решения за икономическия растеж на двете области.

Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темите и участниците.

Строителството на магистрала "Хемус" започва през есента на далечната 1974 година. Проектната й дължина е 425 км, като към настоящия момент в експлоатация са едва 191 от тях. В по-голямата си част построени миналия век. Това е най-дългият аутобан в България, който след завършването му трябва да свърже столицата с град Варна, преминавайки по протежението на Стара планина. За населението на Плевен и Ловеч това безспорно е и най-чаканият инфраструктурен обект, а настоящият половинвековен юбилей е едно от основните обяснения за икономическото изоставане на региона и по-ниските нива на инвестиции в сравнение с общините в Южна България.

Добрата новина е, че с началото на активния строителен сезон работата по трасето ще бъде възобновена, а магистралата се очаква да пристигне в Плевен в края на 2026 г., 52 години по-късно.

Кое докъде и кога

Отсечката на магистралата от Боаза до Плевен е с дължина 52 км и е разделена на три лота. В отговор на въпроси, изпратени от "Капитал", от регионалното министерство уточняват, че към момента строителните работи по лот 1 от Боаза до пътен възел "Дерманци" са изпълнени 68%, като се очаква движението в участъка да бъде пуснато още през пролетта на следващата година. По лот 2, който е между пътен възел "Дерманци" и п.в. "Каленик", са изпълнени малко над 3%, а в участъка от п.в. "Каленик" до п.в. "Плевен" са извършени 53% от работите, като заложеният срок за завършването им е краят на 2026 г. От ведомството допълват, че Агенция "Пътна инфраструктура" съвместно с всички участници в инвестиционния процес работи за завършване на обекта дори в по-кратък срок.

Бавно, но за сметка на това по-скъпо

От справката, изпратена от министерството, става ясно, че сумата, предвидена за довършване на строителството на магистрала "Хемус" в националния бюджет през текущата година, е в размер на 233.7 млн. лв., като от тези средства ще бъдат покрити и непредвидените разходи, които се налага да бъдат направени за допълнително укрепване в участъка от края на пътен възел "Каленик" до Плевен. Според изчисленията на пътната агенция необходимите за това средства са в размер на 19.6 млн. лв. с ДДС.

Малко над четири години след подписването първия т.нар. инхаус договор за изграждане на магистралата и три години след сключването на втория през май миналата година "Капитал" поиска справка по Закона за достъп до обществена информация колко пари са платени засега по тях. Данните показват, че дотук са платени 1.145 млрд. лв. от общо 3.28 млрд. лв. обща стойност на двата договора за "Хемус". Важно уточнение е, че това са парите, които Агенция "Пътна инфраструктура" плаща на държавното дружество "Автомагистрали". Колко и къде отиват тези пари след това е малко по-сложен въпрос.

След като в края на миналата година беше приета и допълнена методиката за изменение на цената на договорите за обществени поръчка в резултат на инфлацията и механизъм за индексацията им, предстои той да бъде приложен и по вече сключените договори между АПИ и държавното дружество "Автомагистрали" за строителството на "Хемус". От пътната агенция уточняват, че все още извършват дейности по подготовка и определяне на условията, реда и начина на прилагането ѝ.

Едно е сигурно - няма да е по-евтино. Дано поне е в обявения срок.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар