🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Законът за ВЕИ - отпушване на проектите или поредно протакане?

Реформата за смекчаването на част от процедурите отново е в парламента, но опитът показва, че това все още нищо не означава

Темата накратко
  • Промените в закона за ВЕИ вече са в парламента, но отсега е ясно, че едва ли ще запазят автентичния си вид.
  • В част от критиките на проекта се намеква, че той е бил написан набързо заради заплахата от съд заради забавянето на ВЕИ реформата.
  • Липсата на правителство може да отложи приемането на поправките и да забави драматично усвояването на пари по ПВУ.

Облекченията за новите ВЕИ инсталации вече се разглеждат в парламента, но най-вероятно ще претърпят пълна промяна. Така накратко може да се обобщи пътят на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) до момента. Поправките бяха внесени от Министерския съвет и минаха на първо четене през депутатите, като сега реално започва истинската работа по тях.

На практика това е вторият опит на правителството да прокара промените в парламента. Първият се провали в началото на годината под претекста, че депутатите не са имали достатъчно време, за да го гласуват.

В действителност обаче те имаха над три месеца, за да го придвижат, но проектът заседна още на етап комисии - ЗЕВИ бе гласуван бързо през енергийната комисия на първо четене, но така и не стигна до пленарната зала. Сега ситуацията е сходна - проектът бе одобрен от същата комисия на първо четене, но както по всичко личи, до окончателното му гласуване законът може да бъде променен изцяло. Причината за това са серията от становища, които критикуват част от предложенията.

Какво се предвижда

Основната част от промените в ЗЕВИ са насочени към намаляването на бюрокрацията за малките инсталации. Например за проекти с мощност до 1 MW (покривни и фасадни конструкции) е предвидено намаляване на сроковете за извършване на проучване и издаване на становище за условията и начина за присъединяване. Те да са между 15 и 40 дни в зависимост от това каква е общата инсталирана мощност, като в някои случаи това може да отнеме и три месеца. За инсталации с мощност до 10.8 кВт се предвижда облекчен ред, при който срокът за присъединяване е до 30 дни след издаването на становището. Освен това вече няма да е нужно сключването на предварителен договор за присъединяване.

В проекта е определен и не по-дълъг от 6 месеца срок от датата на заявление пред съответния оператор на електрическата мрежа за извършване на изпитания за доказване, че енергийният обект е завършен (по реда на Закона за устройство на територията). С проекта се прави опит и за регламентирането на т.нар. енергийни общности, които предвиждат възможност за съдружие между няколко малки производителя на електроенергия от ВЕИ с възможност да продават или да споделят излишните количества ток.

Предвижда се и създаването на план за приоритетни зони за нови ВЕИ обекти. Той ще бъде съобразен и с националната цел за дела на ВЕИ в крайното потребление на енергия, потенциала за производство, прогнозите за потреблението на електроенергия и др. Което означава, че е възможно ограничаване на новите мощности само до разписаното в този план. Документите за задвижването на ВЕИ проектите в тези зони пък ще се издават приоритетно в срок от 1 година, предвиждат още промените.

Не сте го коментирали с нас

В своето становище от "Енерго-про" заявяват, че след общественото обсъждане на проекта в него са направени промени, които обаче не са били коментирани със заинтересованите страни. Нещо повече - от компанията дори намекват, че проектът е бил направен набързо - критика, която при предходното внасяне на поправките в парламента бе отправена и от експертите на "Грийнпийс България". От ЕРП-то призовават депутатите да изчистят недостатъците на закона преди влизането му в сила.

"Предполагаме, че те са следствие от натиска за бързото му изготвяне предвид сезирането на Съда на ЕС от ЕК за налагане на финансови санкции на България, защото не е транспонирала директивата за ВЕИ, както и поради обвързаността на определени реформи с Плана за възстановяване и развитие (ПВУ) с промените в закона", пишат от "Енерго-про". Въпреки деликатността на чешкото ЕРП всъщност България имаше предостатъчно време за изготвянето на промените и входирането им в Народното събрание, но темата се неглижираше многократно.

Срокът за транспонирането на евродирективата за насърчаване на използването на енергия от възобновяеми източници (Директива (ЕС) 2018/2001) изтече още на 30 юни 2021 г., а в края на м.г. ЕК уведоми България, че започва процедура по нарушение. Тогава за "Капитал" от енергийното министерство обясниха, че основната причина за забавянето е динамичната политическа обстановка и неработещото Народно събрание. Неофициално обаче протакането дойде от пренебрегването на нуждата от намаляването на бюрокрацията.

От друга страна, реформирането на сектора и по-специално облекчаването на процедурите са ключови елементи от безпроблемното усвояване на средства от ПВУ, по който в момента (в различен етап на изпълнение) има няколко отворени ВЕИ процедури - и за бизнеса, и за домакинствата.

От "Енерго-про" в детайли коментират предложенията за промени и изтъкват, че присъединяването на нови ВЕИ обекти се усложнява от множество различни случаи и режимите за всеки един от тях. Нещо повече - експертите на чешкото дружество дори са опитали да илюстрират в таблица всеки един от тях в зависимост от неговите особености.

Подкрепа с резерви

От "Електрохолд" също изтъкват нуждата от промени в ЗЕВИ като заявяват, че България изостава в този план и затова те са крайно наложителни. В същото време обаче експертите на компанията смятат, че промените са регламентирани само частично и оставят много отворени въпроси. Те подкрепят въвеждането на облекчени режими за издаването на нужните административни разрешения в зоните за производство на енергия от възобновяеми източници, но изтъкват, че предвидения едногодишен срок за издаване на всички документи е твърде общ и покрива серия от книжа, които се издават от различни административни звена и институции.

"При липсата на конкретни срокове за всяко от тях и облекчаване на процедурите по издаването им съществува риск практически това изискване да не бъде спазвано и да доведе до неразбирателство и прехвърляне на отговорността между институциите", смятат от "Електрохолд". Затова от дружеството предлагат да има ясно разписани срокове за всеки един отделен режим. Експертите разглеждат в детайли и част от останалите поправки в ЗЕВИ, като настояват за регламентиране и яснота по отношение на търговията с излишна електроенергия с оглед създаването на енергийните общности. Идеята е да се дефинира кога една инсталация е "за собствено потребление и продажба на излишната електроенергия", за да се избегнат спекулации на пазара и превръщането на потребители на собствена електрическа енергия де факто в производители.

Засега на официалната парламентарна страница няма качено становище на ЕВН, но още при първото внасяне на закона в НС от компанията коментираха, че имат редица забележки. Австрийското дружество настоя за дискусия и разкритикува краткия срок на общественото обсъждане, продължило едва 13 дни. "В проекта на ЗЕВИ едностранчиво са представени измененията в условията за присъединяване на ВЕИ централи, но не и необходимите условия за ускорено развитие на енергийната инфраструктура за пренос и разпределение на електрическа енергия, допълнителна електрификация на енергоемки сектори, електромобилност и зарядна инфраструктура", заявиха тогава от ЕВН.

Становища по ЗЕВИ имат и от "Грийнпийс", които акцентират на пропуските, свързани с развитието на енергийните общности, както и от WWF и Българската ветроенергийна асоциация, които също подробно са описали забележките си по проекта, който вероятно ще претърпи пълна промяна. Ако депутатите изобщо стигнат до разглеждането му на второ четене и не решат да го оставят за следващия парламент.

Все още няма коментари
Нов коментар