🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Втори дубъл за облекчените ВЕИ процедури

Административните улеснения бяха блокирани в миналия парламент, което доведе до наказателна процедура. Повторното им отлагане би било критично за България

Промените в ЗЕВИ предвиждат серия улеснения за новите ВЕИ проекти. Същите поправки бяха внесени в предишното Народно събрание, което така и не успя да стигне до гласуването им въпреки риска от санкции за България и възможните проблеми с усвояването на парите от плана за възстановяване.
Промените в ЗЕВИ предвиждат серия улеснения за новите ВЕИ проекти. Същите поправки бяха внесени в предишното Народно събрание, което така и не успя да стигне до гласуването им въпреки риска от санкции за България и възможните проблеми с усвояването на парите от плана за възстановяване.
Промените в ЗЕВИ предвиждат серия улеснения за новите ВЕИ проекти. Същите поправки бяха внесени в предишното Народно събрание, което така и не успя да стигне до гласуването им въпреки риска от санкции за България и възможните проблеми с усвояването на парите от плана за възстановяване.    ©  Pixabay.com
Промените в ЗЕВИ предвиждат серия улеснения за новите ВЕИ проекти. Същите поправки бяха внесени в предишното Народно събрание, което така и не успя да стигне до гласуването им въпреки риска от санкции за България и възможните проблеми с усвояването на парите от плана за възстановяване.    ©  Pixabay.com
Темата накратко
  • Облекченията за малките ВЕИ инсталации и регламентирането на енергийните общности отново влизат в парламента.
  • Предишният състав на НС не гласува промените, но вероятно това ще се промени сега.
  • България вече е в наказателна процедура и поредно отлагане би означавало сериозни глоби от Брюксел.

Втори опит за облекчаване на процедурите за присъединяване на нови ВЕИ мощности ще направи Народното събрание. Още в първите дни след сформирането на парламента служебният кабинет отново е внесъл за разглеждане и гласуване промените в Закона за енергия от възобновяеми източници (ЗЕВИ). Поправките бяха предложени за първи път през януари и бързо минаха на първо четене през ресорната енергийна комисия, но не бяха гласувани в пленарната зала преди разпускането на парламента.

Проблемът е сериозен не само по отношение на бъдещите инвеститори и вероятното отлагане на част от проектите, но и заради друго. България имаше срок до средата на 2021 г. да промени законодателството си и да облекчи инвестициите в сектора, но тъй като това не се случи, държавата влезе в наказателна процедура, а в началото на годината ЕК предяви иск срещу България пред Съда на ЕС. Освен това намаляването на бюрокрацията и бързата писта за новите проекти са част от реформата, свързана с усвояването на пари по плана за възстановяване, и всяко ново протакане може да се окаже проблем.

Според Брюксел енергията от възобновяеми източници е ключов елемент от Европейския зелен пакт. А директивата за енергията от възобновяеми източници, приета още през 2018 г., осигурява правната рамка за развитието на този вид енергия. Именно това е нещото, с което България по една или друга причина все още отказва да се съобрази. Ситуацията е, меко казано, абсурдна, тъй като почти същият състав на Народното събрание ще разглежда същите промени в ЗЕВИ, за които уж времето не стигна.

По-лесно за малките

Една от важните промени предвижда облекчаване на процедурите по присъединяване на проекти с мощност до 1 MW (покривни и фасадни конструкции), като са намалени сроковете за извършване на проучване и издаване на становище за условията и начина за присъединяване. Предвидено е те да са между 15 и 40 дни в зависимост от това каква е общата инсталирана мощност, като в някои случаи издаването на становище може да отнеме и три месеца. За инсталации с мощност до 10.8 кВ се предвижда облекчен ред, при който срокът за присъединяване е до 30 дни след издаването на становището.

Всичко това още повече ще повиши интереса към тези проекти, който и сега не е малък. Облекченията са важни и от гледна точка на мерките по плана за възстановяване, свързани именно с изграждането на нови ВЕИ мощности по схемите, които предстои да бъдат отворени.

Проектът предвижда и друго улеснение - вече няма да е нужно сключването на предварителен договор за присъединяване. Също така е определен не по-дълъг от 6 месеца срок от датата на заявление пред съответния оператор на електрическата мрежа за извършване на изпитания за доказване, че енергийният обект е завършен (по реда на Закона за устройство на територията).

Зоните остават

Както и в предишния си вариант, проектът предвижда създаването на план за определянето на приоритетни зони за нови ВЕИ. Той ще бъде съобразен и с националната цел за дела на ВЕИ в крайното потребление на енергия, потенциала за производство, прогнозите за потреблението на електроенергия и др. Което означава, че е възможно ограничаване на новите мощности само до разписаното в този план.

При определянето на зоните ще се разглеждат с приоритет изкуствени и застроени площи като покриви и фасади на сгради, площи със съществуваща транспортна инфраструктура, зони за паркиране, площадки за отпадъци, промишлени зони, индустриални паркове, кариери и др. С приоритет ще бъдат и населените места, нарушените терени, както и земите с влошено качество, които не могат да се използват в селското стопанство. От една страна, това е в духа на реформите по плана за възстановяване, но от друга, означава приоритет за едни за сметка на други инвеститори.

За първи път ще бъдат регламентирани и т.нар. енергийни общности, които предвиждат възможност за съдружие между няколко малки производителя на електроенергия от ВЕИ с възможност да продават или да споделят излишните количества ток.

Предвижда се премахването на пречките пред финансирането на проекти и въвеждането на мерки за улесняването на достъпа до това финансиране, както и въвеждане на стимули за собствениците на сгради да създават възможности за потребление на ВЕИ и др. Точно какви пречки ще бъдат премахнати, как и кога не се споменава, не е уточнено и какви стимули за собствениците се предвиждат, както и откога те ще могат да ползват тези насърчителни мерки.

Затова (а и не само) още отсега част от предложенията са обект на поредица от критики, свързани с липсата на по-детайлно описване на процедурите и правилата. Например - в случая с енергийните общности забележките на експертите са свързани с това, че тази възможност е разписана максимално обща с цел най-вече хармонизиране на законодателството, без да са отчетени спецификите на българския пазар.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не е професионално да не се известява публиката, че:
    - т.н. фотоволтаици изобщо не са вечни, а постепенно губят капацитет и КПД-то им стръмно пада и в един момент се налаза подмяна;
    - трябва да се мият редовно, за да се отстранят ФПЧ, които намаляват чувствителността им, а това на покривите е доста невъзможно;
    - програмите финансират закупуването единствено на панелите, а не проектирането, монтажа, окабеляването, батериите и др. връзки.

    В този ред на мисли без предоставяне на цялата информация по темата статията е просто рекламно съобщение.

    Нередност?
Нов коментар