🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

БНБ охлажда кредитния бум с по-високи задължителни резерви за банките

Решението за първо подобно затягане от 2007 г. насам ще блокира допълнително около 3 млрд. лв. и се очаква да вдигне лихвите

Според управляваната от Димитър Радев БНБ чрез мярката се цели забавяне на кредитната активност, което би спомогнало за постепенно намаляване на темповете на инфлацията чрез влиянието върху потреблението финансирано със заемни средства
Според управляваната от Димитър Радев БНБ чрез мярката се цели забавяне на кредитната активност, което би спомогнало за постепенно намаляване на темповете на инфлацията чрез влиянието върху потреблението финансирано със заемни средства
Според управляваната от Димитър Радев БНБ чрез мярката се цели забавяне на кредитната активност, което би спомогнало за постепенно намаляване на темповете на инфлацията чрез влиянието върху потреблението финансирано със заемни средства    ©  Надежда Чипева
Според управляваната от Димитър Радев БНБ чрез мярката се цели забавяне на кредитната активност, което би спомогнало за постепенно намаляване на темповете на инфлацията чрез влиянието върху потреблението финансирано със заемни средства    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Централната банка повишава ставката на задължителните минимални резерви от 10% на 12% в опит да охлади кредитирането.
  • За банките това ще означава да държат допълнително около 3 млрд. лв. по безлихвени сметки в БНБ.
  • В резултат на изтеглената ликвидност би трябвало лихвите да се покачат, но може и ефектът да е приглушен.

В опит да охлади кредитирането БНБ прибягва за пръв път от над 15 години до най-силния си инструмент на паричната политика - повишаване на процента на задължителните минимални резерви (ЗМР), които банките трябва да поддържат. С решение от сряда ставката се покачва от 10% на 12%, което означава, че за всеки привлечени 100 лв. банките ще трябва да държат близо 12 лв., депозирани в БНБ - реално сумата е малко по-ниска, тъй като и 50% от касовите наличности се признават за резерви. Промяната влиза в сила от 1 юли, а още преди това от 1 юни се покачва и процентът на ЗМР за привлечените средства от чуждестранни лица от 5 на 10%, a месец по-късно и за тях ставката ще стане 12%, което обаче има по-малък ефект, доколкото българските банки се финансират предимно от местния пазар.

По замисъл този ход би трябвало да подейства ограничаващо на кредитната активност, тъй като намалява разполагаемия ресурс за отпускане на нови заеми. В допълнение, понеже ЗМР не се олихвяват, това покачва общите разходи за привлечения ресурс от банките и оттам създава стимул за покачване на лихвите по кредитите. "Текущите макроикономически развития се характеризират с ускорени темпове на нарастване на потребителските цени, висок растеж на заплатите в частния сектор, силно потребителско търсене и запазващ се висок растеж на кредита за домакинствата. Продължаването на тези тенденции създава потенциални рискове по отношение на устойчивостта на банковата система и по отношение на изпълнението на основната цел на БНБ за поддържане на ценова стабилност", пише в аргументацията на БНБ за решението.

Дали, кога и доколко тези ефекти ще се проявят обаче е трудно да се предвиди с точност, тъй като банките в България в момента разполагат с доста съществена свръхликвидност и съответно стимулите им да я пласират под формата на кредити също са значителни.

Резервният вариант за затягане

В условията на валутен борд сандъчето с инструменти на БНБ за влияние над паричното предлагане и кредита е доста оскъдно оборудвано. Тя не може да определя своя лихва и да предоставя ликвидност на банковата системата, така че нивото и обхватът на минималните резерви се превръщат в най-ключовия й монетарен лост. Ставката в България (10% досега, а вече 12%) е доста над тази в еврозоната (1%) именно защото БНБ не може да действа като кредитор от последна инстанция и съответно банките трябва да поддържат повече наличност, за да могат да посрещнат ликвиден натиск сами.

Чрез ЗМР централната банка може да освобождава или да изтегля ликвидност от банковата система. В най-опростен вариант механизмът работи така: банките трябва да поддържат постоянно посочения от БНБ процент от ЗМР като резерви. За такива се приемат наличностите по сметките им в централната банка, както и половината от кеша в банковите офиси и ATM устройствата им. Така при понижаване на ставката се освобождават средства, които могат да се използват за друго, а при повишаване трябва да се поддържат по-големи наличности и съответно се изтегля ликвидност. В последните месеци банките държат среднодневно по 13-14 млрд. лв. по сметки в БНБ, така че покачването от 10% на 12% вероятно ще доведе до изтегляне на 2.5-3 млрд. лв. ликвидност. Заради увеличението и при привлечените от чужди лица средства от 5% на 12% е възможно и сумата да надхвърли тези стойности и да доближи 3.5-4 млрд. лв.

За банките това означава, че вместо да могат да ползват тези средства за кредитиране или инвестиции в нещо доходоносно, те ще трябва да ги държат при 0% в БНБ, тъй като тя не олихвява задължителните резерви. Досега примерно те можеха да пласират тази свръхликвидност на междубанковия пазар, където текущо лихвата е близо 2.8%, а банките с майки от еврозоната през тях можеха да я паркират и в ЕЦБ при 3%. Или при равни други условия това би означавало някъде около 75 - 100 млн. лв. изгубен приход за банковата система при текущите лихвени нива, като предстоят и нови покачвания от ЕЦБ до края на годината. Затова и очакваният ефект от намалелия разполагаем ресурс и желанието на банките да компенсират загубата е покачване на лихвите по отпуснатите от тях заеми и забавяне на кредитирането.

Счупената трансмисия

Основната причина БНБ да прибягва до покачване на ЗМР е, че въпреки затягането на паричната политика от ЕЦБ ефект в България почти не се усеща. Той е видим на междубанковия пазар, където лихвите следват европейските, както и при заемите в евро (предимно фирмени), които са обвързани с Euribor. Tези по левовите депозити и заеми обаче останаха почти без промяна близо до рекордните си дъна, а кредитирането (особено за домакинствата) не се забавя. Дори от няколко месеца страната куриозно се оказа с едни от най-евтините ипотечни заеми в Европейския съюз.

Причината за тази счупена трансмисия е именно свръхликвидността на банките. При наличието на изобилен ресурс за пласиране и продължаващия сравнително висок приток на депозити (над 14% годишен ръст към февруари, като при фирмите той е над 23%, а при домакинствата близо 9%) конкуренцията между банките логично води до борба за клиенти и съответно до запазване на ниските лихви.

В добавка и БНБ не може (а и не иска) да следва едно към едно затягането на Франкфурт. За разлика от еврозоната, където депозитната лихва на ЕЦБ за по-малко от година от -0.5% достигна 3%, в България БНБ не олихвява нито ЗМР, нито свръхрезервите на банките над тях. Тя също първоначално миналото лято покачи своята лихва по свръхрезервите на банките от -0.7% на 0%, но след това я задържа на това ниво.

И това е до голяма степен обяснимо. При задължителните резерви повишаване на лихвата по тях всъщност би било проциклично (сега банките получават нула лева приход от принудително паркираните от тях около 13 млрд. лв. в БНБ, а примерно 3% ставка ще бъде своеобразна субсидия от около 400 млн. лв., която би им позволила дори да понижават лихви). А при свръхрезервите упражнението просто ще е прекалено скъпо - дори и в момента при нулевите нива българските банки поддържат сумарно няколко милиарда над минимума на депозит при БНБ. За да има затягащ ефект, БНБ трябва да плаща по тях премия над пазарните нива, като така ще привлече много пари в баланса си и разходът за БНБ ще стане голям. Затова и логичен избор за нея е да избере да влияе на паричното предлагане вместо чрез лихви, чрез ЗМР.

Инструмент за кризисна реакция

Макар ЗМР да са най-важната и мощна настройка в арсенала на БНБ, а може би именно заради това, БНБ не обича често да си играе с нея. В първите десет години от въвеждането на валутния борд до 2007 г. ставката е 8%. През 2004 г. при вече оформящият се кредитен бум все пак БНБ започва да затяга изискванията, като изключва от признатите резервни активи кеша на банките. А през 2005 г. въвежда и своеобразни кредитни тавани - нива на ръст на портфейлите, които ако бъдат надскочени от някоя банка, тя трябва да държи допълнителни ЗМР. Те са отменени от началото на 2007 г., а по-късно през годината БНБ за пръв път вдига процента на изискваните резерви от 8% на 12% в опит да затегне вече достигащите 50-60% годишни ръстове на кредитирането.

Това ниво се запазва до началото на 2009 г., когато скоро след фалита на Lehman Brothers ефектите на Световната финансова криза достигат България и кредитирането рязко замръзва. Тогава БНБ освобождава ликвидност, като намалява ставката ЗМР от 12% на 10%, отново допуска 50% от кеша да се признава за резерви, а също така и въвежда по-ниска ставка от 5% за привлечените средства от чуждестранни лица и 0% за привлечените средства от държавата и общините.

Оттогава досега практически не са правени промени, като централната банка предпочиташе да ползва други инструменти, за да охлажда кредитирането. Повечето от тях бяха меки вербални интервенции препоръки и предупреждения за прекомерните ръстове и акумулиращия се кредитен риск. Същевременно обаче ограничаване се търсеше и през повишаване на капиталовите изисквания - над минимумите по европейските правила. За целта БНБ ползва няколко буфера. Антицикличният капиталов буфер беше въведен и поетапно повишен до 1.5%, а от тази есен ще е и 2%. Отделно за повечето банки са предвидени и специфични допълнителни изисквания като с тях общо необходимият базов собствен капитал от първи ред (CET1) на някои банки достига и дори надхвърля 15%.

Нищо от това обаче не даде желания резултат, като дори и след започналото затягане от ЕЦБ лихвите се запазват ниски, а темпът на растеж на кредитирането (най-вече жилищното, където е около 18%) остава висок. Така явно БНБ е решила да включи и по-тежкия арсенал. Дали той ще е ефективен също не е сигурно. По балансови данни към края на февруари кешът и салдата в БНБ на банките са близо 23 млрд. лв., така че дори и след новото по-високо ниво на ЗМР ще остане внушителен излишък на ликвидност в системата.

Аргументите на БНБ

Текущите макроикономически развития се характеризират с ускорени темпове на нарастване на потребителските цени, висок растеж на заплатите в частния сектор, силно потребителско търсене и запазващ се висок растеж на кредита за домакинствата. Продължаването на тези тенденции създава потенциални рискове по отношение на устойчивостта на банковата система и по отношение на изпълнението на основната цел на БНБ за поддържане на ценова стабилност. В условията на значителен приток на привлечени ресурси в банковата система, висока ликвидност и конкуренция в банковия сектор се наблюдава слаба и бавна трансмисия от повишаването на основните лихвени проценти в еврозоната към лихвените проценти по депозитите и кредитите в България. При отчитане на бавната и слаба степен на пренасяне на промените в паричната политика на Европейската централна банка и на ограничените ефекти от предприетите от БНБ увеличения на антицикличния капиталов буфер върху кредитната активност повишаването на задължителните минимални резерви има за цел затягане на монетарните условия в страната. Мярката ще изтегли част от текущата свръхликвидност в банковата система и ще допринесе за намаляване на свободните ресурси, с които банките могат да кредитират, създавайки стимули за по-бързо и значително пренасяне на повишените лихвени проценти на паричната политика в еврозоната в цената на кредитите. Забавянето на кредитната активност би спомогнало за постепенно намаляване на темповете на инфлацията чрез влиянието върху потреблението финансирано със заемни средства. В допълнение, понижаването на темповете на растеж на кредита ще допринесе за намаляване на кредитния риск в банковата система.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • + 1

    МаКак така - нали като взема 35 годишна ипотека за 3500 ойро/кв топ жилище няма какво да се обърка!?

    Нередност?
  • 2
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • - 1
    • + 1

    Клуб #ДължаНаНАП в #Парламента!
    ❗Пет фирми на депутат дължат над 7,4 милиона лв. на #НАП.
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161509410571189

    ❗#ДимитърАврамов от #ДПС, който преди години беше #депутат първо от #ГЕРБ, и на когото #Прокуратурата иска имунитета в два предишни парламента, заедно със съпругата си притежават 100% от акциите на “Гала Инвест Холдинг” АД - #ДлъжникНаНАП. Съпругата му е и представляващ дружеството.
    ❗“Гала Инвест Холдинг” е 100% собственик на “Гала” ЕООД - #ДлъжникНаНАП. Майката на Аврамов е управител на фирмата.
    ❗“Гала Инвест Холдинг” и “Гала” са собственици на:
    100% от “Игал” ООД - #ДлъжникНаНАП
    100% от “Гала-М” ООД - #ДлъжникНаНАП
    100% от “Гала Трейдинг Къмпани” АД - #ДлъжникНаНАП

    Нередност?
  • 3
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • - 1
    • + 1

    Фирма на депутата Димитър Николов от ГЕРБ дължи 120 хиляди лв. на НАП!
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161506621986189

    Нередност?
  • 4
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • - 1
    • + 1

    Фирма на Ивайло Валентинов Шотев - депутат от ППДБ има над 360 хиляди лв. задължения към НАП
    https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161508870106189

    Нередност?
  • 5
    fpd1488699386518396 avatar :-|
    Ivan Mitev

    Неправилният метод за работа на Министерството на финансите причинява крах за банки.

    Накратко: Сега държавната власт не осъществява необходима финансова защита на националното стопанство.
    Нямането на необходима финансова защита на националното стопанство е реален най-опасен вредител на националното стопанство. Този ликвидатор на стопански ценности е водещ причинител за намалението на покупателната способност на официалната валута ( за сегашната инфлация). Всички сме жертви на пропуска на държавната власт.
    Все още политиците пренебрегват ролята на Министерството на финансите за съществуване на неправилността. Финансовото зло причинява провал на правителството.
    Насоката за увеличение на цени е последица от намалената покупателна способност на официалната валута. Индексът на потребителските цени е производно (вторично) мерило за инфлация. Ангажирането на общественото внимание с друго прикрива най-опасния вредител на националното стопанство.
    Обществеността е с мълчание за водещият причинител на сегашната инфлация.
    Финансовите институции, включително централната банка са жертви на държавната финансова неправилност.
    Заради държавната грешка има срив на банка преди друг провал на банка. След това е с нов банкрут на банка и т. н.
    Възможно е предпазване от нови щети. След прекратяване на държавната грешка е постижима устойчива банкова система. Правителството е с възможност да изплати своите дългове.
    Защо Централната банка е с мълчание за неправилността в работата на Министерството на финансите?

    Нередност?
  • 6
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Значи кредитите могат да растат и с 50% ако вместо депозити се ползва външно финансиране тоест просто можем да направим формула дето се прилага автоматично. При ръст на кредити с 1% увеличаваме минималните задължителни резерви с 2% и капиталовата адекватност с 1% и обратно при спад просто трябва да се съгласим кое равнище на кредитите е разумно, за да знаем от къде да започнем.

    Нередност?
Нов коментар