Да се изолираме заедно

Държавата ще опита да направи санирането на цели сгради по-лесно. Моделът засега се чупи при кредитирането

Добрите примери в жилищното саниране засега не са много
Добрите примери в жилищното саниране засега не са много
Добрите примери в жилищното саниране засега не са много    ©  Надежда Чипева
Добрите примери в жилищното саниране засега не са много    ©  Надежда Чипева
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Когато германците решат да обновят панелните си комплекси, те влагат милиарди, впрягат огромен строителен ресурс и за няколко години коренно променят облика им. Доказва го берлинският квартал Марцан, наложил се като еталон за успешно саниране. По решение на властите той е разделен на четири зони, всяка отдадена на 50-годишна концесия на частни компании и сдружения. Успоредно с обновяването на сградите те доизграждат инфраструктурата, а когато всичко е готово, печелят от управлението му.

В друга европейска столица, малко по на изток, обновяването на старите сгради също започна, но на парче. Съседското неразбирателство превърна жилищните блокове в свои жертви и ги окичи с разноцветни кръпки изолация, зидани с итонг балкони и всевъзможни марки дограми. Това се получи, когато българите решиха да обновят панелните си жилища. Индивидуално, а не комплексно.

От думи към... думи

За саниране и енергийна ефективност в България се говори вече над десет години, но реално нещо се случва едва през последните три. Засега пряк резултат има само от демонстрационния проект за обновяване на многофамилните жилищни сгради на ПРООН - Програмата за развитие на ООН. По него са обновени около 50 блока, но и това число не е точно, тъй като част от проектите обхващат само входове (на снимката). За сравнение - в страната има 12 000 панелни блока и хиляди стари тухлени кооперации. Целта на ПРООН обаче не е масово саниране, а избор на подходящ модел и проследяване на резултатите от него.

Редом с това през май 2009 г. влезе в сила и първият в новата история на България закон за етажната собственост. Очакванията към него бяха в две посоки – да внесе ред в съседските отношения и да проправи път на европейските пари за саниране, като осигури бенефициенти за тях в лицето на т.нар. сдружения на собствениците. И като краен ефект - да свие енергийните разходи на жилищните сгради чрез подмяна на старите инсталации, дограми и чрез топлоизолация.

Законът обаче не постигна нито едното, нито другото. Срокът за регистриране на сградите и входовете в режим на етажна собственост отдавна изтече, но общините и до момента не знаят каква част от блоковете на територията им са обхванати от регистрите. В същото време при осигурени 78 млн. лв. по оперативна програма "Регионално развитие" за саниране на над 600 жилищни сгради, сдруженията на собственици у нас засега са точно... 6.

И ако в случая с регистрацията държава и общини могат да налагат санкции (друг е въпросът дали го правят), то по отношение на сдружаването на собствениците методът на тоягата не работи. Затова се прибягна към моркова – законови промени, с които процедурата да бъде максимално опростена.

Така само преди седмица парламентът прие на първо четене не един, а два проекта за промени в закона за етажната собственост – на депутата от партия "Атака" и зам.-председател на комисията по местно самоуправление Николай Пехливанов и на Министерския съвет (какво предвиждат – виж в карето). Търсенето на промяна е добър сигнал, но само със законови промени проблемът няма да се реши.

Голямото "но"

В буквален превод думата саниране означава оздравяване (от лат. sano – здраве). Едно от най-трудно лечимите заболявания на жилищните сгради в България е разпокъсаната собственост. В комбинация с малките финансови възможности на част от обитателите тя е основната пречка за успешно управление на тези имоти. Така поне смята проф. Димитър Назърски, участвал като консултант по енергийна ефективност в проекта на ПРООН. Според него успехът на санирането в Германия се дължи до голяма степен на факта, че жилищният фонд там е бил преобладаващо държавен и общински.

Програмният директор на ПРООН Цвета Наньова обаче е на друго мнение. "Заблуда е, че имаме невероятно висок процент частни жилища на фона на останалите европейски страни. В повечето държави в Източна Европа делът на тези имоти също е над 90%", коментира тя. Това е причината Европейският съюз да преразгледа условията по програма "Регионално развитие" и да позволи публичен ресурс да бъде насочен към обновяване на частни сгради.

По тази линия от юни собствениците на жилища в България ще могат да получат безвъзмездно до 50% от разходите за обновяването им. Стига да се обединят в сдружение, тъй като средства по програмата може да усвояват само от юридически лица.

Предварителните анализи на ПРООН показват, че тази субсидия е първото условие, за да се случи санирането в България. Благодарение на нея делът на притежателите на жилища, които могат да изтеглят и изплащат кредит за обновяването им, нараства от 20-30% до над 70%. А с предстоящите промени в закона за етажната собственост този процент гласове ще е достатъчен за регистриране на сдружение на собствениците.

По-големият проблем обаче е чрез какъв механизъм ще се отпускат парите. Практиката е публични средства да се харчат чрез тръжни процедури, но на съседски начала те няма как да бъдат организирани. В същото време в България е почти непознато професионалното управление на етажната собственост, което е задължително в редица европейски страни. Подобно законово решение предлага депутатът Николай Пехливанов чрез въвеждането на професионални домоуправители, които да се занимават с обновяването и поддържането на сградите. Според него те ще спестят много съседски спорове, тъй като ще подхождат далеч по-обективно при решаване на проблемите. Заради несъгласието на голяма част от собствениците да плащат за подобна "екстра" обаче тази практика надали скоро ще се наложи в България.

Въпрос на пари

Каквито и икономии от сметки да постига, обновяването на жилищните сгради остава скъпа инициатива. Опитът на ПРООН показва, че няма как спестеното от отопление да покрие вноските по кредита, но може поне да ги направи по-поносими. Според Цвета Наньова за повечето обитатели на панелните комплекси това означава да плащат до 100 лв. месечно. Ако се приеме, че енергийното саниране на апартамент от 75 кв.м струва средно 10 000 лв., при 30 до 50% по-ниски сметки и 50% субсидия допълнителното натоварване на семейния бюджет може да се сведе до 50-60 лв. на месец.

Често сумата е далеч по-малка, тъй като собствениците вече са изпълнили част от включените в санирането дейности - сменили са дограмата или са инвестирали в топлоизолация (противно на общото схващане не е необходимо тя да се маха, а може да се интегрира в новата). Проф. Назърски например описва своя опит в санирането: при вече сменени дограма и ВиК щрангове на сградата разходът за неговия апартамент е бил сведен до 1500 лв., основно за топлоизолация.

Все пак важно условие сметките да излязат е банките да подкрепят обновяването на жилищата с кредити. По възможност - нискорискови, за каквито тук се приемат тези с годишна лихва под 10%. Засега това е трудно постижимо, дори след проведената преди седмица среща между тях и министерство на регионалното развитие. Причината е, че банките държат на индивидуална оценка на риска за всеки кандидат и често изискват ипотека на имота като обезпечение. Ако финансират колективни схеми, държат получателите да носят солидарна отговорност.

Самите банки засега избягват темата за санирането и финансирането му с мотива, че разговорите все още са на ранен етап. "Преди да определим условията за подобен кредит, трябва да видим дали тази идея ще се превърне в цялостна програма на правителството, подкрепена с държавни гаранции или по друг начин", коментираха от Прокредит банк. Според финансовата институция един от рисковете е при колективно финансиране някои съкооператори да спрат да плащат, което ще рефлектира върху съседите им и върху редовното обслужване на заема.

В тази случай останалите собственици може да пристъпят към принудително събиране на вземанията си чрез частен съдебен изпълнител. Практиката обаче предлага и алтернатива.

Според Цвета Наньова в масовия случай обновяването на жилищата се финансира с индивидуални потребителски заеми, но има и схема на колективно кредитиране. Тя е приложена при обновяването на сграда във Варна, финансирано от Фонда за енергийна ефективност. Като обезпечение съкооператорите са представили депозит в размер на 20% от сумата, от който фондът да тегли, в случай че някой спре да плаща. "Като цяло хората са отговорни и не е имало проблеми с връщането на кредитите. Ако все пак се случи, вноските в гаранционния депозит са средно 250 - 300 лв. на жилище – сума, която все пак може да бъде преглътната в името на това нещата да вървят", смята тя.

Разнородният социален микс в панелните комплекси обаче крие и друг риск – почти сигурното наличие на поне 1-2 апартамента на блок, обитавани от неплатежоспособни хора. Според ПРООН, ако не се намери решение на този проблем, той може да се окаже препъникамъкът на санирането, както това вече се е случило в Латвия. Причината е, че дори 2/3 от собствениците да гласуват за обновяване на сградата, плащат всички.

Според Цвета Наньова именно тук е ролята на държавата и общините, които трябва да намерят механизми за подпомагане на тези собственици. Но преди всичко хората трябва да узреят, че когато живеят в големи жилищни сгради, могат да решават проблемите само заедно със съседите си.

В крайна сметка се оказва, че колкото и съвършени закони да измислим, обновяването на сградите е въпрос на силна институционална подкрепа, работещи схеми за финансиране и лична инициатива на собствениците. Пътят сега се търси. Щом хиляди започнаха да се изолират индивидуално, значи нуждата вече е осъзната. Остава единствено да се намери задружния модел.

Новото в двата проекта

На депутата Николай Пехливанов

- Въвежда фигурата на професионалния домоуправител. Той може да е физическо или юридическо лице и за разлика от сега не е задължително да притежава имот в сградата. Домоуправителят се избира от общото събрание и поема функции по управлението на етажната собственост и на сдружението на собствениците – поддръжка на общите части, ремонти, плащане на сметки, както и подготовка за кандидатстване за средства за саниране от оперативна програма "Регионално развитие"

- Професионални домоуправители могат да са само лица с необходимата квалификация след вписване в специален регистър към МРРБ

- Сдруженията на собствениците се създават само за целите на Закона за управление на етажната собственост, а именно управление на общите части и кандидатстване за средства за обновяване на сградата. Така според вносителя гражданите ще бъдат защитени от злоупотреби и изнудване от страна на комуналните дружества

- Въвежда се фигурата на временния домоуправител, за да се преодолее периодът на безвластие преди въвеждането на сградата в експлоатация. Той може да бъде избран от общото събрание или назначен от инвеститора, ако той още е единствен собственик.

На МРРБ, внесен от Министерския съвет

- Ползвателите (например наемателите) на имоти вече ще имат равни на собствениците права при решаването на рутинни въпроси около управлението на сградата

- Опростява се процедурата по известяването на собствениците за общи събрания, като то може да стане и по електронната поща или по телефона. По новите правила обаче, ако общото събрание се отложи поради липса на кворум, при повторното събиране след час трябва да присъстват собственици на поне 33% идеални части. Сега такъв праг няма

- За да се стимулира обновяването на сградите, се допуска да се създават сдружения на собствениците с гласовете на представителите на поне 67% идеални части от общите части в етажната собственост. По сегашния закон това става само с пълно единодушие

- Разширява се кръгът на лицата, които могат да участват в управителните и контролните органи на етажната собственост.
119 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 13
    • + 44

    Подесеторявам своето предложение.

    1. Който не може да плаща, избрана на държавен или общински търг банка му поема задълженията и почва да му върти някаква приемлива лихва.

    2. Сумата по задължението (вкл. лихвите) се вписва в данъчната оценка на сградата и виси като дълг към общината. Рано или късно (никой не живее вечно) ще дойде наследник, купувач и т.н., който за целите на прехвърлянето ще поиска данъчна оценка и задължението ще излезне, а после ще се и погаси от новия собственик. Така, както сега се случва с неплатените данък сгради и такса смет. Докато не ги покриеш, общината отказва данъчна оценка и сделката не може да стане. Малко по-сложно става при наличето на собственик-фирма, но там може да се даде срок на толерантност примерно 10 г., след което да следва запор на имота.

    Много е важно това да мине през системата на данъчните оценки, защото ако е ипотека, на много места ще се окаже втора и трета, ще излезнат запорирани имоти и т.н. Задължението трябва да върви с имота.

    И накрая, една малка народопсихологическа тайна. На матряла много му се живее на топло и чисто, стига да не плаща за това веднага. Дори 3-те лева за чистачката на входа в неговите очи са "цело шише ракиджос от селскио казан", което от което той ще се лиш в неделя вечер. Както затъна за плазми и коли, така и с готовност ще приеме държавно кредитиране. Да не говорим, че понижената сметка за топло веднага ще му облекчи джоба и - да остане нещо за ракия и пенцин.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 13

    ПС. исках да кажа данъчната оценка не на цялата сграда, а на конкретния имот

    Нередност?
  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 42
    • + 7

    Има само един ефективен начин за саниране - държавата да го подпомага с несимволичен процент при финансирането. Това е единственото пазарно и демократично средство за постигането на несимволична резултатност. Всичко друго е или кражба, или пък не дава резултат.

    Нередност?
  • 4
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 40
    • + 3

    Впрочем, аз имам решение за разпокъсаната собственост на жилищата в България! Всичката жилищна собственост ми се подарява, като аз се ангажирам с договор да я предоставям на ниски наеми и, при реалистични условия към мен - да санирам всичко! Това решение страшно ме устройва! Ако ми се предлага - приемам веднага! Относно другото, по-реалното и принципно (несвързано с кражба с и измама) решение - да се види коментара ми с номер 3 тук..

    Нередност?
  • 5
    kalin_m avatar :-?
    kalin_m
    • + 31

    До коментар [#4] от "Станислав Янков":

    Станиславчо, жълтият цвят е символичен в твоя случай.

    Нередност?
  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 24
    • + 3

    До коментар [#5] от "kalin_m":

    Така е! Сложил съм го за да покаже, колко адекватни са очакванията да се санира ефективно без никакви бюджетни разходи за целта. Резултатът го виждаме. Отдавна хората (различните от управляващите, де) са разбрали, че с пръдня боя не става (с извинение, нали)!

    Нередност?
  • 7
    plovdivski avatar :-|
    Тъпата майна
    • - 3
    • + 39

    До коментар [#3] от "Станислав Янков":

    Да, разбира се, изключително пазарно и демократично е държавата да дава пари на тези, които живеят в панелки, и то на тези, които последни са останали да си санират жилищата, за разлика от непазарните и недемократичните търтеи, които са си санирали жилищата вече със собствени средства. Не знам какви полит-анализи правиш, ама ме е страх да погледна...

    Нередност?
  • 8
    ban avatar :-|
    ban
    • - 2
    • + 9

    Мисля, че преди да се пристъпи към саниране, трябва ясно и категорично да се произнесат специалисти, какво е качеството на сградите, имат ли те някакво време за живот и какво е то! Особено за панелите се изписаха доста неща, че едва ли не започват да падат! При това положение едвали някой ще иска да прави каквото и да е!

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 24

    До коментар [#7] от "Пловдивски":

    Точно така! Защото онези, които не могат да си позволят да санират, предвид "сочните" масови български заплати, също плащат данъци. Нормално е и те да получат поне веднъж нещо от тази държава! Теоретично държавата би трябвало да работи и за тях. А пък когато вече има и държавно изискване за саниране...

    Нередност?
  • 10
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 3
    • + 7

    До cinik:
    "Сумата по задължението (вкл. лихвите) се вписва в данъчната оценка на сградата и виси като дълг към общината. Рано или късно ... ще дойде наследник, купувач и т.н., който ... ще поиска данъчна оценка и задължението ще излезне, а после ще се и погаси от новия собственик. Така, както сега се случва с неплатените данък сгради и такса смет. Докато не ги покриеш, общината отказва данъчна оценка и сделката не може да стане ..."
    А 5-годишният срок на давност на задълженията?

    Нередност?
Нов коментар