Работим по много общественозначими обекти в цялата страна

Бончо Бонев - едноличен собственик и управител на "Парсек Груп"

Бончо Бонев - едноличен собственик и управител на "Парсек Груп"
Бончо Бонев - едноличен собственик и управител на "Парсек Груп"
Бончо Бонев - едноличен собственик и управител на "Парсек Груп"
Бончо Бонев - едноличен собственик и управител на "Парсек Груп"
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Каква е връзката на "Парсек Груп" със Стара Загора и по какви проекти работите на място?

През 2020 година започнахме работа по проект "Реконструкция на гаров комплекс Стара Загора", част от проект "Реконструкция на гарови комплекси Стара Загора и Нова Загора" с възложител Национална компания "Железопътна инфраструктура". Почти сме на финала. Предстои в края на август обектът да бъде въведен в експлоатация.

Какво представлява проектът и ще ни разкажете ли нещо повече за него?

- Жп гара Стара Загора е пътническа транзитна гара с осигурен достъп до пероните през пътнически подлез. Гарата разполага с 3 перона, 5 отправни коловоза и пътнически подлез. Сградата е с 8175 кв.м РЗП, на 5 нива, 3 надземни и две подземни. Накратко - това е една от най големите гари в България, а вече и най-модерната.

Дейностите по гаровия комплекс са разнообразни:

  • модернизация на приемното здание и реконструкция на перонните покрития с цел повишаване комфорта на пътниците и персонала;
  • подмяна на всички инсталации в приемното здание с по-модерни и енергоефективни, прилагане мерки за енергийна ефективност, както и фотоволтаична централа за собствени нужди;
  • благоустройство на околното пространство;
  • поставяне на нови ескалатори и асансьори.

Предвиждате ли развитие на нови проекти в града предвид разнообразното портфолио на "Парсек Груп" и богатия инженерно-технически опит на кадрите?

- Нямаме конкретен обект освен гаров комплекс Стара Загора, по който да работим в града, но за нас целият регион е интересен. Участваме непрекъснато в обществени поръчки и търгове при частни възложители и очакваме скоро положителни резултати от тях.

Компанията има много и различни на пръв поглед дейности, по които в момента работи успоредно - в Пловдив, във Велико Търново, София, Свищов. По какво си приличат те и кой обект определяте като най-сложен за изпълнение?

- Работим по много общественозначими обекти - реконструкцията на ул. "Шишман" в София, разширението на ул. "Даме Груев" в Пловдив, две кръгови кръстовища във Велико Търново, реставрация на Търговската гимназия в Свищов. До месец ще започнем строежа на нова тренировъчна зала в Пловдив. Обектите си приличат по това, че са обществено значими, но всеки от тях има своята идентичност и специфика. Истинско предизвикателство за нас беше ремонтът на ул. "Шишман" в София.

В какво се изразява предизвикателството?

- В това, че трябваше да разбием ремонта на малки подетапи, за да не спрем работата на бизнеса и живеещите да не изпитват големи затруднения. Столичната община изиска от нас всички грешки от предишни ремонти в централна градска част да не бъдат допуснати отново - да се работи на етапи, да се осигури достъп до търговските обекти, естествено това доведе до по-големи разходи за мобилизираност и експертност. В крайна сметка сме почти готови и улицата става невероятно красиво място за живеене и развиване на бизнес.

Работите и по изграждането на няколко кръгови кръстовища - какви са техните особености?

- Изграждаме две нови кръгови кръстовища - край Летния театър и на ул. "Беляковско шосе" във Велико Търново, с финансиране от Европейския съюз по програмата за "Интегриран градски транспорт". Най-голямата особеност е, че се работи при отворени кръстовища с въведена временна организация на движението.

На какъв етап са тези проекти и каква е ролята на кръговите движения за намаляване на градския трафик и времето за придвижване?

- Кръговите кръстовища вече не са нещо необичайно за страната ни. През последните години те се строят все по-често, защото през тях се преминава по-бързо и по-безопасно. И двете кръстовища са в етап на изграждане, като това при Летния театър е напреднало доста и през септември ще може да бъде открито за ползване.

Случват се забавяния по определени проекти, на вас случвало ли ви се е и на какво се дължи това?

- По различни причини има забавяния, но последните години COVID кризата и войната в Украйна дадоха голямо отражение на целия пазар. Голям проблем е експертността от страна на държавните органи и общините, там има все по-малко експерти, което се отразява на качеството на проектиране, документацията и като цяло на успешното завършване на договорите. Ще дам само един пример с разширението на ул. "Даме Груев" в Пловдив. Там имаме две отчуждени постройки в трасето, които към днешна дата все още не са премахнати, а през 2020 г. се обяви поръчката и през 2021 г. сключихме договор. Накратко - за три години не са придвижили документацията, за да бъдат премахнати постройките, но в такива случаи изглежда, че строителят е виновен, че не се е справил в срока, който очаква обществото.

Как се отрази кризата от последните няколко години на строителния бранш и в частност на "Парсек Груп" - промени ли се визията ви за развитието на компанията и нейните приоритети?

- Кризата от 2020 и войната от 2022 се отразиха много зле на целия бранш. Увеличиха се цените на материалите с 50-70%, започнаха забавяния на доставки, фалити на производители и т.н. Държавата предприе законови промени в ЗОП, с което показа воля за индексиране на договорените по-рано цени по договорите за строителство. Остана трудната част - всеки възложител да си осигури средства, за да финансира индексацията по обектите. Визията ни не се е променила с нищо, просто станахме по-гъвкави и започнахме инвестиции в човешки ресурси. Наемаме млади инженери и техници, много често и без опит, но с ясната идея, че човешкият ресурс е най-голямото богатство на една фирма. И призовавам всички колеги да започнат наемане на хора с малък опит или дори без опит, защото само така ще сме конкурентоспособни.