"М+С Хидравлик" - мотори за над 200 млн. лева за света от Казанлък

Хидравличните изделия на българския производител се влагат в тракторите, комбайните, пътностроителните машини на най-големите световни марки.

В "М+С Хидравлик" - Казанлък, сега работят 1350 човека.
В "М+С Хидравлик" - Казанлък, сега работят 1350 човека.
В "М+С Хидравлик" - Казанлък, сега работят 1350 човека.    ©  Цветелина Белутова
В "М+С Хидравлик" - Казанлък, сега работят 1350 човека.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Владимир Спасов, прокурист на "М+С Хидравлик", е един от участниците в предстоящата "Среща на бизнеса в Стара Загора и региона". Събитието ще се проведе на 6 юли 2023 г. от 10:00 ч. в Парк Хотел "Стара Загора", Зала "Христо Танев", ет. 2.

Ако искате да чуете от първо лице за предизвикателствата, пред които се изправя ежедневно компанията, може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете цялата програма, теми и участници.
Темата накратко
  • Хидравличните мотори на българския производител се влагат в машини за земеделието, пътното строителство и прочее на най-големите световни марки.
  • Компанията има производство и в Сърбия, две задгранични търговски фирми и дистрибуция в 40 държави по света.
  • За последните две години приходите и печалбата й се удвояват, планира нов зелен завод.

"Ние гледаме на бизнеса си от световна гледна точка като на глобална корпорация." Това пише на сайта на "М+С Хидравлик", базирана в Казанлък. Компанията произвежда хидравлични мотори и сервоуправления (кормилни управления), откъдето идва и името й. Дели трето-четвърто място в света при хидравличните орбитални мотори по информация на прокуриста на предприятието Владимир Спасов. Конкурентите й са няколко американски, един датски и един италиански производител, като на пазара има и множество китайски компании.

Продажби на всички континенти

"Със сигурност "М+С" е глобален играч на пазара на хидравлични изделия", казва Владимир Спасов. Производството е базирано върху 62 дка в Казанлък и общо 12 дка в околните села Ягода, Ветрен и Елхово. Компанията притежава и производствено предприятие в Сърбия - Lifam Hidravlika. Там се правят кормилни управления и клапани, които се използват като аксесоари към основните изделия. Освен това има две собствени търговски компании на двата си най-големи задгранични пазара и общо 44 дистрибутора в 40 страни. За компанията работят 1350 души.

Около 70% от продукцията се продава в Европа, 11-12% в САЩ и Канада. Следват Азия, Австралия, Южна Америка и Южна Африка. Най-големият пазар е италианският, за който отиват 17% от изделията. През март "М+С" завърши покупката на 90% от италианския си дистрибутор Oleotecno Hydraulic Components Srl. В тази връзка Спасов обяснява, че "когато делът на една търговска фирма надвиши 10%, е добре да имаш някакво участие в контрола на дейността й".

Втори по значимост е пазарът в Германия с 8.5% дял от производството. За да го развият, преди осем години във Франкфурт отварят собствена търговска компания. В резултат за четири години делът на германския пазар се утроява.

Войната на Русия в Украйна се отразява изключително негативно на бизнеса на компанията по линия и на доставките, и на продажбите. Двете страни са ключови за производството на суров чугун и стомана за Европа, така че на "М+С" се наложило бързо да се преориентират към алтернативни материали. Освен това заради санкциите срещу Русия спрели доставките си за този огромен пазар на трактори, комбайни и други селскостопански машини.

Възможностите на кризите

"Убеждението ми е, че във всяка криза трябва да се търсят възможности. И това, което ни направи много силни, е, че във всички предишни кризи не спирахме на едно място и търсехме нови възможности", обяснява Спасов. Самият той е прокурист на компанията от десет години, работи в нея от 23 години и е минал по цялата йерархична стълбица, преди да стане мениджър.

При неотдавнашната криза във веригата на доставки например от "М+С" успяват да си осигурят материали за работа - купували предварително и търсели алтернативни решения. Това им позволява да откликват на търсенето във всеки момент и да спечелят чувствителен пазарен дял за сметка на конкурентите си. И през последните трудни години развиват проекти, за каквито доскоро само мечтаели. Започнали редовни доставки в John Deerе и Bobcat. Увеличили чувствително продажби към Claas. Стартирали доставки към Case New Holland. Тоест започнали да работят по-плътно с глобалните лидери в секторите, към които е ориентирана продукцията им - селското стопанство, пътностроителната техника, минната индустрия, металообработване, дървообработване, хранителна индустрия и др. Изделията им се използват изцяло за цивилни цели.

Хидравличните мотори се въртят по-бавно от електрическите, но постигат голяма мощност. Намират приложение за трактори, комбайни, мотокари, електрокари, миниескаватори - тоест при машини със скорост до 60 км/ч. А орбитални на езика на машиностроенето се наричат изделия, при които колело с външни зъби се върти във фиксирано колело с вътрешни зъби.

Много сектори - по-малък риск

"Това, което ни прави толкова силни, е, че изделията ни се прилагат в много различни сфери, което дава възможност да диверсифицираме риска в дейността ни. Когато един сектор е в криза, акцентираме на друг, за да компенсираме евентуалния спад", казва Владимир Спасов.

На този етап пазарната конюнктура е много благоприятна и продажбите им нарастват във всички сектори, в които работят. Последните две години "чупят рекорд след рекорд". За 2022 г. например приходите на компанията са 221 млн. лева, което е двойно повече в сравнение с 2020 г., когато са 110 млн. лева. Печалбата нараства от 15 млн. на 39 млн. лева за периода. А тази година върви на по-високи нива от миналата. С малко по-голям ръст в сравнение с другите сектори е земеделието. Покрай различните инфраструктурни проекти, задвижени с цел преодоляване на ефекта от пандемията, имат ръст и в продажбите за пътностроителни машини.

Спасов отбелязва, че вече се усеща успокояване на икономическата активност, но самият той не очаква сериозна рецесия с фрапиращи спадове. Все пак прави уговорката, че е трудно да се прогнозира как ще се развият нещата заради многото неизвестни около конфликта в Украйна и реакциите на ЕС и САЩ спрямо него. Именно в евентуалните външни кризи в компанията виждат потенциална заплаха за бъдещото си развитие. Иначе по отношение на организацията на вътрешните си процеси са доста уверени.

Посоката - комплексен доставчик

Амбицията на Спасов и екипа му е да развият предприятието като комплексен доставчик на хидравлични системи. В момента производствената им гама включва осем основни групи като типовете мотори и кормилни управления, клапани и спирачки. А възможните опции като геометрични и технически характеристики надминават 2 млн. Въпреки това оценката е, че все още са далеч от целта. Така че продължават да развиват нови продукти - някои произвеждат сами, а за други имат разработки с партньори. От десетина години например заедно с ХЕС - Ямбол, което е тяхно партньорско предприятие, са започнали съвместно производство на аксиално-бутални хидравлични мотори и помпи. То е съвсем ново за България и постепенно набира скорост. Така възраждат лиценз, който "Сила - Ямбол" е купила още през 1985 г. от германската компания Rexroth, но който досега не е бил стартиран в България.

Една десета от оборота - за новости

Компанията има ежегодна програма за продуктово и технологично развитие и като принцип годишно инвестира между 7 и 10% от оборота си в нови сгради, машини и оборудване.

Преди две години са изградили двуетажен производствен корпус с 8 дка РЗП, лабораторен комплекс, спортно игрище и паркинг. Върху покрива на паркинга е инсталиран фотоволтаичен парк с мощност 1 мегават. Той е втори за предприятието - преди време върху производствени цехове е изграден друг със същата мощност. Сега могат сами да задоволят 21-22% от енергийните си нужди.

Сред плановете им е изцяло нов зелен завод. Върху 18 дка, закупени миналата година в друг терен близо до производствената база, проектират едноетажно производствено хале. Чрез него искат да разширят производството си на по-масови изделия, като включат повече роботизация и автоматизация. Според разчетите машините в халето ще потребяват 3.1 мегавата мощност, а соларните панели, с които се предвижда да бъде покрит покривът, ще генерират 3.5 мегавата.

Спасов обяснява, че отделна ЕSG стратегия нямат, но документът за стратегическото развитие на компанията им обхваща всички области - от чисто технологичните до свързани с корпоративната социална отговорност и околната среда.

С развойната дейност в "М+С Хидравлик" се занимава екип от над 80 конструктори и технолози, като сред машините почти няма стандартни. Само при предварителната машинна обработка работят с обичайните фрези, шлайфове и стругове. По-голяма част от техниката обаче се създава по тяхно задание от производителите на машини в Германия и Япония и по-рядко в България.

Мислят как да автоматизират и роботизират все по-голяма част от процесите си. Но в портфолиото им има немалко продукти, правени за отделни клиенти, а селекцията на използваните елементи за тях изисква намесата на хора.

Кадрите - създай си ги сам

Готови кадри за работата с машините на "М+С Хидравлик" липсват и затова компанията се опитва да ги създаде сама. Организира вътрешни обучения. Сред пионерите е във въвеждането на дуалното обучение в България - по швейцарската програма "Домино" заедно с професионалната гимназия (бившият механотехникум - бел. авт.) в града. Около 80 от работниците им учат задочно висше образование в техническите университети в София или в Габрово. При успех над 4.50 от компанията поемат таксите им за обучение.

От голяма полза е, че преди шест години в Казанлък е открит Технически колеж - клон на Техническия университет в София. Това става по настояване на четири-пет предприятия от града, благодарение на доброто сътрудничество с научната общност и с общината. Сега от колежа излизат бакалаври по технология на машиностроенето. От тази година има и възможност част от завършилите да получат и магистърска степен, обяснява Спасов. Като ценно той изтъква, че имат възможност да дават съвети за програмата на обучение и в двата технически университета в България, и в техническия колеж.

Самият Владимир Спасов е завършил математическата гимназия в Казанлък и Висшето военноморско училище във Варна. Допълнително завършва и икономика и както казва - продължава да учи. През миналата година беше избран за "Мениджър на годината" в конкурс по методика на "Deloitte България".

Намирането на хора за работа в Казанлък не е лесна задача, тъй като градът е индустриален, в него има огромен работодател като "Арсенал" и безработицата е нулева. Затова от "М+С Хидравлик" се борят да са сред предпочитаните предприятия в града. Като предимство посочват, че могат да гарантират дългосрочна заетост и стабилност на доходите.

С вдигането на заплатите през 2022 г. изцяло са компенсирали инфлацията от 17% в страната. Имат почивни бази на море и планина, където служителите им могат да почиват безплатно. Изплащат помощи по различни поводи. Освен това като работодател са си вменили задължението да разпределят част от печалбата си като премия на работниците и всяка година го правят.

Публична компания с шестдесетгодишна история

"М+С Хидравлик" има 60-годишна история в хидравликата. Компанията е наследник на "Бончо Шанов" - машиностроително предприятие от Казанлък. През 1972 г. то започва производството на хидравлични цилиндри. От 1976 г. купува лиценз от германската фирма ZF за кормилни управления, чийто основен клиент за времето си е "Балканкар" - вграждат се в електрокарите и мотокарите, които по това време са близо 200 000 годишно. От 1981 г. чрез купуване на лиценз от датската фирма Danfoss започва производството на хидравлични орбитални мотори.

В онези години предприятието работи за страните от СИВ, като след 1991 г. се налага да се преориентира и към западноевропейския пазар. След приватизацията през 1997 г. започва изграждането на дистрибуторската му мрежа, която в момента се простира в над 40 държави от всички континенти.

Първоначално идеята е "М+С Хидравлик" да се специализира в резерви части, тоест да работи на т.нар. after market. В момента обаче 75% от продажбите са към големи крайни клиенти (Original Equipment Manufacturers) за първо вграждане. Това са фирми от рода на Сlaas, John Deerе, Bobcat, Tereх, обяснява прокуристът Владимир Спасов.

На първоначалния етап доверието на тези компании е спечелено благодарение на сертифицирането. През 1995 г. "М+С Хидравлик" става първата фирма в България, сертифицирана по ISO 9001. От тогава насам има всички последващи версии на стандарта. "Подобен сертификат е първоначална минимална гаранция към големите крайни клиенти, че процесите са наредени и се контролират така, че да не се допускат отклонения към тях, които биха довели до проблеми с непостоянно качество или качество", казва Спасов. И добавя, че някои от големите им крайни клиенти изискват не само те, но и всичките им доставчици да имат сертификати по ISO.

В момента компанията е сертифицирана и по ISO 14001 - система за управление на околната среда. Освен това надгражда сертификатите по ISO като за компании, работещи в автомобилния сектор.

През 1997 г. "М+С Хидравлик" окончателно е приватизирана. Както обяснява прокуристът й, за разлика от други, тя случва на приватизатори, в смисъл - попада на хора, които продължават да я развиват. В момента е публична компания. Основните й акционери са два индустриални холдинга и едно РМД, като 22% от акциите са свободно търгуеми акции на борсата.

Справка в Търговския регистър показва, че 30.61% от акциите принадлежат на "Стара планина холд", "М+С 97", Казанлък, е собственик на 24.24%, а "Индустриален капитал холдинг" - на други 22.16%. Изпълнителни директори са "Велев инвест", представлявано от Васил Велев, и "Манг", представлявано от Милко Ангелов. Владимир Спасов е прокурист.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    123bg avatar :-?
    123bg
    • + 1

    Keys New Holland??? - не е ли по-скоро “Case New Holland” - CNH ?!

    Нередност?
Нов коментар