🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Въпреки голямото забавяне водният проект на Стара Загора ще бъде изпълнен

Физическият напредък на СМР-то към април е 72%, а заявките са проектът да се завърши успешно до края на 2023 г., без да има нужда да се отлага

Общото финансиране, което общината е получила за реализиране на водния си проект, е 122 млн. лв.
Общото финансиране, което общината е получила за реализиране на водния си проект, е 122 млн. лв.
Общото финансиране, което общината е получила за реализиране на водния си проект, е 122 млн. лв.    ©  Цветелина Белутова
Общото финансиране, което общината е получила за реализиране на водния си проект, е 122 млн. лв.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Финансово изпълнение на проекта е 52%, или са изплатени около 64.9 млн. лв., а дейностите са приключени на 70%.
  • Неизпълнението на проекта в този период означава, че той ще бъде фазиран и за неговото довършване ще се търсят отново средства от Европа.
  • Проверки на ОСЕС и ОПОС показват сериозни нарушения в обществените поръчки, които може да доведат до тежки финансови глоби за държавата.

Когато през 2020 г. "Капитал" писа за водния проект на Стара Загора, който към онзи момент предстоеше да започне, го определи като ключов и значим. И съвсем не без основание. Очакванията към него и тогава, и сега са големи, отговорността - не по-малка, а всичко се случва под окото не на българските органи, а на европейските.

Дружеството е едно от 15-те, които реализират проект по приоритетна ос "Води" на оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020". С над 122 млн. лв. общо финансиране (по-голямата част от които безвъзмездни европейски средства) водният оператор получи възможност да се справи с един от основните си проблеми - остарялата инфраструктура и тръбите на по 40 - 50 години, а с това да се намалят загубите, да се ограничат авариите и да се подобри водоснабдяването и пречистването на отпадъчните води, което засяга хиляди жители в региона.

Изпълнението на водния проект съвсем логично и очаквано предизвика хаос в трафика, силно запрашаване на въздуха и куп други неудобства. Три години след старта проектът продължава да е все толкова значим, но трудностите около него са доста повече, а завършването му изглежда, че или ще се случи в последния момент, или ще се отложи.

Въпреки добрите му финансови показатели (виж графика), вместо да се нареди в "белия списък" на водните дружества, ВиК - Стара Загора, бе посочено като едно от тези с най-много нарушения в тръжните процедури. Проектът на оператора е един от шестте, които потенциално ще бъдат фазирани, т.е. няма да завърши до края на т.г., а за доизграждането му ще се търси ново финансиране в настоящия програмен период (2021 - 2027 г.).

Въпреки това успешен край ще има, категорични са от управляващия орган на ОПОС, когато и да е. Пред "Капитал" те дори коментираха, че заявките на водния оператор и изпълнителя са проектът да завърши успешно до края на 2023 г., без да има нужда да се отлага.

Що е то воден проект

Към водните оператори в изминалия програмен период беше насочено финансиране над 2 млрд. лв., като заради пандемията тогава по програмата се допусна удължение - парите и проектите могат да се усвояват до края на 2023 г. Основната цел на програмата беше да се подобри качеството на въздух, води и почви в България - показатели, за които страната е сред най-често осъжданите в Съда на ЕС, което води до допълнителни финансови загуби.

Въпреки това резултатите до момента от програмата не са задоволяващи, а кадровите промени в холдинга и в дружествата като резултат от динамичната политическа обстановка през последните две години, разпиляната отговорност и липсата на комуникация са основните проблеми, които спъват изпълнението на проектите на повечето оператори.

Старозагорското водно дружество по план трябва да изпълни реконструкция на над 140 км водопроводи и канализация в Стара Загора, Казанлък, Раднево и Чирпан и да обнови довеждащите водопроводи и пречиствателната станция за отпадни води в Стара Загора. За целта бе осигурено финансиране 122 млн. лв. (76 млн. лв. от ЕС, 13.4 млн. лв. националното съфинансиране и 12 млн. лв. от ВиК дружеството).

Изпълнителите с най-много или най-големи поръчки по проекта са "Хидрострой" на Велико Желев (който получава 19.4 млн. лв. по 3 договора), обединение "ВиК Стара Загора" с 60% дялово участие на "Трейс груп холд", които са сключили 1 договор за 19.4 млн. лв., и консорциумът "Кобека-Сахране", който има сключен 1 договор за 16.5 млн. лв., а в него с равно участие от по 40% са "Копекс и ко" и "БГ ЛЕНД КО" (с която "Автомагистрали" има сключен договор за 3.3 млн. лв. за наем на работници). Същите две фирми ("Копекс и ко" и "БГ ЛЕНД КО") чрез друго дружество по ЗЗД - "Дунавци 2020", в което те имат 94% дялово участие, са сключили договор по проекта за 9.8 млн. лв.

Водопровод на 80%, плащане на 50%

"По проект "Изграждане на ВиК инфраструктура на обособената територия, обслужвана от "Водоснабдяване и канализация" EООД - Стара Загора" към май 2023 г. са изпълнени близо 80% от предвидените дейности за реконструкция и изграждане на водопроводната мрежа (или близо 80 км). Сключени са всички договори за инфраструктурни и съпътстващи дейности по проекта", коментираха от Управляващия орган на ОПОС.

По проекта по данни от УО на ОПОС към май са изплатени 64.9 млн. лв. от безвъзмездната финансова помощ, което представлява 52.27% от бюджета на проекта и това показва значителен прогрес спрямо пролетта на 2021 г. (при встъпването на първото служебно правителство на Стефан Янев), когато "финансовото" изпълнение на проекта е било около 19%.

Физическия напредък, обясниха от МРРБ, към април е изпълнените строително-монтажни работи на 72%, като работата в северната част е сравнително по-близо към своя край (73%), докато в южната част дейностите са извършени едва 43% към този момент.

От ОПОС допълниха че съгласно данни, предоставени от страна на бенефициента, изпълнението на проекта до края на 2023 г. (без значение дали същият ще бъде фазиран) ще доведе до намаляване на общите загуби на вода за обособената територия с над 14% общо за четирите агломерации Стара Загора, Казанлък, Чирпан и Раднево.

Една работа, два периода

Още при стартирането му проектът беше натрупал известно закъснение, като в хода на изпълнение се генерира допълнително удължаване на сроковете. Подобно на други градове в страната, основната причина, която се посочва за това, са "непредвидени обстоятелства", както ги определят от МРРБ, а именно част от трасетата на линейната мрежа попадат в археологически резерват "Августа Траяна" и по време на работата няколко пъти се попада на археологически находки или в близост до такива, което не позволява нормалното ѝ продължаване.

"Още през 2020 г. управляващият орган стартира комуникацията със службите на Европейската комисия относно възможността за фазиране на проект", коментираха от Управляващия орган на ОПОС, като е получено принципно съгласие от страна на ЕК в тази посока и в тази връзка управляващият орган има готовност да пристъпи към фазиране на проекта.

Фазирането на проекта би означавало, че в случай че пълният обем от дейности по проекта не се изпълнят в рамките на програмен период 2014 - 2020 г., проектът на ВиК - Стара Загора, ще бъде разделен на фази и неизпълнените СМР ще се предвидят за реализация в програмен период 2021 - 2027. При евентуално довършване на проекта в програмен период 2021 - 2027 г. финансовите анализи показват индикативна стойност за фаза 2 в размер на около 6.8 млн. лв. от общо 89.6 (европейско и национално финансиране).

"В тази връзка към настоящия момент няма опасност проектът да бъде замразен, но сроковете за цялостно изпълнение подлежат на промяна/удължение", категорични са от МРРБ като принципал на "ВиК холдинг", който пък отговаря за дейността на всяко от водните дружества в страната.

Нещо повече - от управляващия орган на програмата коментираха: "Към месец май 2023 г. и бенефициентът в лицето на ВиК - Стара Загора, и изпълнителят изразяват категорична позиция, че се полагат всички усилия за успешното финализиране на проекта в рамките на програмен период 2014 - 2020 г., т.е. до края на настоящата година."

По следите на поръчките

Не е тайна, че най-големият проблем при извършването на водните проекти са обществените поръчки, посредством които операторите избират изпълнители за всяка от дейностите. Това за пореден път се оказва препъникамък и пред усвояването на целия размер европейски средства, които са налични за българските водни оператори.

В края на април на обща пресконференция министърът на регионалното развитие Иван Шишков и министърката на околната среда и водите Росица Карамфилова обясниха, че потенциални злоупотреби на ВиК дружествата могат да струват скъпо на държавата, като за един от операторите с най-драстични нарушения бе посочен именно този в Стара Загора (наред с Кърджали, Смолян и Бургас). Дружеството до момента е с едва 1.32 млн. лв. финансови корекции, отразени в ИСУН, което далеч не го нарежда сред най-тежките случаи.

Изводите са от проверка, направена от изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" (ОСЕС) и повторна такава от управляващия орган на ОПОС, като още тогава двамата министри заявиха, че материалите ще бъдат препратени към Европейската прокуратура (където след сигнал на бившия екоминистър Емил Димитров бе пратено цялото изпълнение на програмата от българска страна).

Във връзка с тази вторична проверка от управляващия орган на ОПОС потвърдиха: "Най-честите установени нарушения при посочените проверки на договори, сключени от ВиК оператори, са свързани с изпълнител, който не отговаря на изискванията на възложителя и/или неоснователно отстранен участник в процедурата", но обясниха, че към момента все още не са приключили образуваните административни производства по реда на Закона за управление на средствата от европейските фондове при споделено управление, касаещи сключените договори на ВиК - Стара Загора.

"Капитал" изпрати въпроси и до водното дружество в Града на липите, но до редакционното приключване не бяха получени никакви отговори. Остава надеждата, че заетостта им е оправдана с напредващата работа по проекта, който скоро ще приключи, а за старозагорци - вярата, че улиците отново ще бъдат чисти и отворени.