Фабриката за музика: Китарите и цигулките на "Кремона" се продават на четири континента

100-годишната история на казанлъшкия производител за музикални инструменти започва с една разглобена картечница и минава през три епохи

Продукцията на "Кремона" се продава в Германия, Франция, Бенелюкс, САЩ, Япония, а вече и в Австралия.
Продукцията на "Кремона" се продава в Германия, Франция, Бенелюкс, САЩ, Япония, а вече и в Австралия.
Продукцията на "Кремона" се продава в Германия, Франция, Бенелюкс, САЩ, Япония, а вече и в Австралия.
Продукцията на "Кремона" се продава в Германия, Франция, Бенелюкс, САЩ, Япония, а вече и в Австралия.
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • "Кремона" произвежда между 12 хил. и 14 хил. музикални инструмента годишно, които намират пазар в Европа, САЩ, Азия и Австралия.
  • В сегашните трудни времена фабриката се ориентира към по-скъпия клас инструменти и делът му от продажбите й прогресивно расте.
  • За век около нея се развива цяла школа и сега Казанлък е четвърти по значимост лютиерски център в Европа.

Догодина "Кремона" - фабриката за струнни музикални инструменти в Казанлък, става на 100 години. Преминала е през три епохи и в момента живее втори живот - в края на XX век изпада в колапс, но после е приватизирана и върната към развитие. Сега произвежда между 12 хил. и 14 хил. музикални инструмента на година - основно класически китари, но също укулeлe (малки хавайски китари) и по двадесетина цигулки и чела месечно. Продава в Германия, Франция, Бенелюкс, САЩ, Япония, а вече и в Австралия. В производството й - въпреки навлизането на технологиите, човешката ръка продължава да е решаваща. Напоследък успяват да правят и продават повече инструменти от по-висок клас и през 2020-2021 г. излизат на печалба. Оперативният бизнес е в ръцете на две жени - дългогодишният директор Елена Гамова и сегашният управител Теодора Димчева, чието семейство от 20 години е собственик на фабриката. Житейските пътища на двете са различни, но когато говорят за "Кремона", са в пълен синхрон - изречение, започнато от едната, плавно го довършва другата.

Сто години назад

Историята на "Кремона" тръгва от първия казанлъшки лютиер Димитър Георгиев Сарънеделчев. Докато воюва по фронтовете на Първата световна война, той се запознава с немски войник лютиер, който го въвежда в занаята. Явно е бил сръчен човек с техническа мисъл - роднините му разказват как сам си е направил картечница. Още по време на войната обаче я разглобил пред очите на братята си и направил от нея лютиерски инструменти. Пред оръжията избрал музиката. След края на войната допълнително учи в Германия. Обучава и братята си. През 1924 г. те създават ателие, което после прераства във фабрика - единствената в страната за струнни музикални инструменти. Кръщават го "Кремона" - на името на италианския град, дал на света Антонио Стадивариус.

По-късно, когато времената стават кризисни, братята теглят кредит от Популярна банка - Казанлък. Не успяват да го погасят и фабриката става собственост на банката. Самите те продължават да работят в нея. След време "Кремона" е национализирана, а Димитър Георгиев доживява 87 години - до 1969 г. Днес щрайховите инструменти на "Кремона" - цигулки, виоли, чела, са под бранда "Димитър Георгиев студио" - като напомняне, че са свързани с лютиера.

Собственик от Америка

Агенцията за приватизация продава "Кремона" през 1999 г. Купувач е местното предприятие "Суперабразив" от Крън в конкуренция с РМД на служителите и с германския партньор на фирмата. Фабриката тогава е в много тежко състояние и новият собственик се заема да я изправя на крака. Освен това и по договора за приватизация има задължения за инвестиции. Пет години по-късно, през 2004 г., "Суперабразив" продава "Кремона" на Валентин Димчев - българин, който от години живее в САЩ. Той е от София и не е музикант, а инженер по образование. В годините има различни бизнеси, а в момента продължава да се занимава с електроника и софтуер в САЩ. Купува фабриката за инвестиция с идеята, че един ще се върне в България и тя ще е пенсионният му проект, както обяснява дъщеря му Теодора.

Самата тя се завръща в България след 20 години в САЩ. Там учи икономика. Осем години е в армията. Паралелно завършва психология и бизнес администрация. После работи маркетинг и статистика в рекламната индустрия на луксозни стоки. След всичко това иска да забави темпото и да се върне в Европа, за да има повече време за себе си и семейството си. Взема си година почивка. Докато обикаля континента, баща й я моли да остане за седмица в "Кремона" и да разгледа. Това, което вижда, я заинтригува. Дава си сметка, че с този бизнес биха могли да са си взаимно полезни, и остава. От 2019 е управител на "Кремона" заедно с баща си. Сега администрацията на предприятието, в което работят 106 души, е от петима. Тя и Елена развиват контактите с клиентите от чужбина, има хора за вътрешния пазар и логистиката.

Почти от нулата

Колапсът на "Кремона" в края на миналия век се дължи най-вече на загубата на пазари покрай промените след 1989 г. Макар при социализма да е продавала и за Федерална Германия, и в България, основни за нея са Русия и държавите от източния блок. Там обаче дейността замира, а няма и държавната подкрепа.

Когато Елена Гамова започва работа в "Кремона" през 2000 г., фабриката е спряла. Повечето машини са в недобро състояние. Архивът е загубен и липсва писмена информация за технологията, по която се произвеждат китари и цигулки. Фирмата трябва да се подреди от нулата. "Беше направо сюрреалистично", казва тя.

Захващат се да сформират екип, да търсят клиенти и доставчици, да ровят из каталози и да посещават изложби. Всяка пролет са на изложението за музикални инструменти във Франкфурт, където създават контакти и си сверяват часовника с качеството и визията на чуждите музикални инструменти.

Още първата година няколко немски фирми ги съжалили, както казва Гамова, и им пратили мостри от испански ученически китари - нисък клас. В "Кремона" ги разрязали, взели размерите и започнали да напасват технологията. Така полека-лека нещата влезли в ритъм. А с трите немски фирми работят и до днес.

В началото не било лесно и китарите не били на нужното ниво. След пет-шест години вече произвеждали инструменти от по-висок клас. А последните пет-шест, след повече инвестиции в машини и технологии, инструментите им спокойно конкурират големите испански и американски имена при китарите.

"Най-трудно беше и отне години да научим хората да имат очи, за да преценят качеството на даден инструмент - кое е приемливо и кое не толкова. Сега обаче и работниците, и инспекторите по качеството могат да гарантират, че инструментът, който прибират в кашона, е на световно ниво и отговаря на изискванията за качество и в САЩ, и в Западна Европа", казва Елена Гамова. Ако има дори петънце върху лака и дори това да не влияе върху звука, той не стига до кашона.

Борба за пазари

Успоредно развиват и дистрибуцията. Продължават да участват в изложенията - в Германия, в Анахайм, САЩ, в Шанхай с щандове и да представят на тях продукцията си. В началото брандът "Кремона" бил неизвестен, но с много усилия успели да изградят име и вече са разпознаваеми и търсени. При пандемията изложенията започнали да изглеждат като отживелица. Обърнали се към социалните мрежи - Facebook и Instagram. Сега обаче изложбите се възраждат и отново са работещ вариант - за срещи с музикалния свят, за намиране на клиенти и дистрибутори.

Освен че продава в чужбина, "Кремона" внася и голяма част от материалите си отвън. Купуват екзотична дървесина от Африка, Латинска Америка, Индия, Канада, САЩ или от Испания - меката на класическата китара. Българска ползват само за елементи в корпуса на инструмента или за грифа (дръжката - бел. авт.). Но е сложно, защото търсят малко количество и искат високо качество, като се конкурират с производителите на мебели, които купуват големи обеми. За аксесоарите - струни, ключове, прагчета, също държат на реномирани производители и това налага внос от най-различни страни. Всичко това прави логистиката доста сложна. Отделно се иска и умение доставките да се координират във времето с поръчките от клиентите. За всичко това във фабриката отговаря Елена Гамова.

Сега 80% от бизнеса на компанията е под марката "Кремона", а останалото - под собствена марка на различни дистрибутори, като на етикета все пак изписват "Произведено в "Кремона България". И ако преди Германия била най-големият им пазар, картината вече е доста по-пъстра.

"Като цяло бизнесът се разраства изключително трудно и изисква много усилия и активност от наша страна", обяснява Теодора Димчева. Маржовете им не позволяват големи инвестиции в реклама и затова използват по-нестандартни похвати. Например предоставят свои инструменти на музиканти, които свирят на тях и де факто им стават рекламни лица. Добър ход на дългогодишния им дистрибутор в САЩ бил да окомплектова китара, предлагана в Amazon, с устройство, усилващо звука - за онези клиенти, които напишат ревю за китарата. Така натрупали множество ревюта, 99% положителни. А в САЩ много повече, отколкото в Европа, хората четат ревюта за брандове, които не познават, казва Теодора.

Облаци на хоризонта

Последните години "Кремона" излиза на печалба отчасти заради пазарната конюнктура по време на пандемията и ковид помощите за бизнеса. В края на 2019 г. се усещат симптоми на криза, след март 2020 г. ги разтърсват няколко несигурни месеца, но от юни има бум на поръчките. Затворени в домовете си, хората намират повече време за музикални инструменти. Пазарът е много активен до началото на 2022 г., когато - невиждано, поемат поръчки и за 2023 г.

После с войната в Украйна нещата се влошават. Шоково губят руския пазар, на който са напът да достигнат 3000 инструмента годишно. Дървесината, а и много други неща поскъпват с пъти. Скокът на горивата и електроенергията, а и неизвестността правят купувачите по-сдържани в пазаруването. Скупчват се и други затруднения - например "Арсенал" като фактор на пазара на труда. В допълнение и кедърът - основна дървесина за капаци на китари, става скъп и дефицитен. В Канада индианските племена получават право на собственост върху горите, в които расте, и отказват сеч и достъп до тях. "В момента работим в една от най-трудните икономически и социални ситуации за последните 20 години", казва Елена Гамова.

А сега накъде

В "Кремона" са оптимисти, защото делът на инструментите им от по-скъпия клас прогресивно расте. Отдават го на многото работа през годините, на подобрението на качеството, на това, че са станали разпознаваеми като фирма. Смятат, че вече имат знанията и технологията, за да ги произвеждат. Това ще е посоката за развитието им и в бъдеще. Иначе при ученическите китари и изобщо при най-евтиния клас инструменти фактор е Китай и не могат да се конкурират с него. Обмисляли те самите да произвеждат по-евтините модели в Китай, но в крайна сметка предпочели да останат и да работят в България.

Сега търсят различни варианти за развитие. Разработват регионалните пазари - като начало румънския. Опитват се да продават освен през дистрибутори и директно - на магазини, на учители по китара. Освен това открили и т.нар. custom shop - приемат индивидуални поръчки за инструменти по изисквания на клиенти, например със специфична форма или дървесина, с някаква електроника, за лява ръка. Специален човек във фабриката - сръчен лютиер, пряко отговаря за този тип поръчки и следи производството им от начало до край. Така се получава почти лютиерска продукция. През май например правеха три подобни инструмента.

"Не търсим по-големи обеми, а искаме да се съсредоточим повече върху качеството, звука и изработката. Да сме компактни, гъвкави и малки и да предоставим добро място за хората, които искат да работят за нас", казва Теодора Димчева. Тъй като се препозиционират в по-висок клас, ръчният елемент в производството става особено важен.

Ръчният труд и работниците

Единичните лютиери правят всичко ръчно. Във фабриките в САЩ и клоновете им в Китай и Мексико огромна част от процеса е роботизирана и механизирана, обяснява Теодора. В "Кремона" хем искат да подобряват технологията, която дава повече точност, хем да запазят човешката ръчна работа, защото тя прави всяка китара индивидуална. Сега въпреки многото машини ръчният труд във фабриката е около 85%. Това прави процеса на производство по-бавен и една китара отнема месец и половина - два.

Освен това прави 106-имата работници в "Кремона" най-ценния й капитал. "Хем за работата не е нужно високо образование, хем е изключително квалифицирана и за да се върши качествено, трябват умения, знания и опит. От човека се искат сръчност, чувство за естетика и симетрия. Ако е музикален и свири на инструмент - това е бонус", обяснява Теодора Димчева.

Опитът в работата с дърво и дървесина е плюс, но не е достатъчен. Той обикновено е трупан в мебелната индустрия, а да се направи китара е много по-различно, отколкото масичка. Завършекът на дървото и лаковото покритие се много по-прецизни, защото се търсят акустика и правилно звучене на инструмента.

С други думи, трудно намират хора и отнема месеци един човек да бъде обучен. В Художествената гимназия в Казанлък има лютиерска паралелка и учениците стажуват в "Кремона", но малцина решават да продължат с този занаят и отиват да работят при тях. Освен това, ако в България намирането на кадри е проблем, в Казанлък и района той е още по-голям. Последните месеци "Арсенал" дава заплати, каквито другите не могат да си позволят, и привлича добрите работници и от тяхната и други фирми. Иначе текучеството в "Кремона" обикновено не е голямо. Има хора, които работят там, откакто са завършили училище, и се пенсионират там. Има цели семейства, млади хора, няколко майки, работници от различни малцинства. Работните заплати са най-същественият разход за фабриката.

"Кремона" и лютиерите


Димитър Георгиев е родоначалник не само на "Кремона", но и на лютиерството в Казанлък. Покрай него се обучавали и хора, които после започвали собствен бизнес. Затова и летоброенето на лютиерството в града днес започва от 1918 - годината, в който Георгиев се връща от фронта. А в постоянната експозиция на лютиерството в музей "Искра" са изложени инструментите и табелата на някогашното ателие "Кремона".


Сега лютиерите в града са около 40 и повечето в различни периоди са минали през фабриката. Те правят Казанлък четвърти по значимост европейски център на производители на музикални инструменти след тези в Германия, Италия и Франция.


Лютиерите изработват и продават цели авторски инструменти. Освен това продават и "на бяла работа" - инструменти без лак и струни, които после клиентите, дали поръчката, продават под своя марка. Понякога произвеждат и само детайли за цигулки като подизпълнители. Основните им клиенти са производители от Италия.


В "Кремона" не гледат на лютиерите като на конкуренти, макар че при някои модели цигулки и китари също смятат, че стигат до лютиерско ниво и цени. Една лютиерска цигулка обаче се продава на различен пазар и на различна цена. Докато фабриката произвежда по-големи обеми и работи с друг тип клиенти.


В "Кремона" предпочитат всичко да си правят сами, не аутсорстват и не ползват подизпълнители. Когато могат, работят с местни доставчици на материали, суровини.


С лютиерската общност по-скоро си помагат. Някои от добрите лютиери, тръгнали от фабриката, после пак са във връзка с нея, например като консултанти. Освен това и в "Кремона" ползват услугите на един малък бизнес, залепен за сградата на фабриката - на производител на инструменти за лютиери.

Без автоматизация на всяка цена



За Теодора Димова автоматизацията не е отговор на всичко. По-вероятно е например човекът по-добре от робота да прецени как да обработи елемент, който не е перфектен. А и дори да имат машина, на която да изработят даден детайл, след това е нужно фино ръчно напасване на детайлите, за да стане сглобката.


Освен това автоматизирането на нестандартно производство като тяхното е изключително скъпо. "Ако произвеждахме автомобили, машините ни щяха да са стандартни и други фирми от същия сектор също биха ги купили. Докато в китарната промишленост потребностите на фирмите от техника са много специфични и индивидуални", казва тя.


В "Кремона" голяма част от машините са нестандартни. Преди са ги правили технолози във фабриката. Сега ги проектира консултантът им Галин Пенев със съдействие на звеното за ремонтна дейност. Пенев е много добър български лютиер, който покрай тях е развил умението да прави техническо чертане, да проектира и програмира, обяснява Димчева.


В производството последните години е инвестиран около половин милион лева. Освен останалото се грижат и за енергоефективността му - със собствени средства и с такива по европейски програми. В момента санират една от сградите си. Правят климатизиран склад, в който да съхраняват продукция и материали при определена температура и влажност. Купуват компресорно оборудване с висок клас енергоефективност, с чиято отпадъчна топлина ще отопляват склада.

Все още няма коментари
Нов коментар