По железопътните неволи на Стара Загора и региона

Проектите за жп трасета и реновация на гарите в региона на Стара Загора, че и в Нова Загора, буксуват, а гражданите чакат

До преди стартирането на ремонта на строената през 70-те години на миналия век сграда на жп гарата в Стара Загора бе запусната, неугледна, тоалетните мизерни, подлезът под пероните течащ и неугледен.
До преди стартирането на ремонта на строената през 70-те години на миналия век сграда на жп гарата в Стара Загора бе запусната, неугледна, тоалетните мизерни, подлезът под пероните течащ и неугледен.
До преди стартирането на ремонта на строената през 70-те години на миналия век сграда на жп гарата в Стара Загора бе запусната, неугледна, тоалетните мизерни, подлезът под пероните течащ и неугледен.    ©  Цветелина Белутова
До преди стартирането на ремонта на строената през 70-те години на миналия век сграда на жп гарата в Стара Загора бе запусната, неугледна, тоалетните мизерни, подлезът под пероните течащ и неугледен.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Жителите и гостите на Стара Загора очакват още тази година да използват обновената жп гара в града.
  • След завършване през 2025 г. на реконструкцията на жп трасето между Оризово и Михалково, както и Ямбол - Зимница, пътуването между Пловдив и Бургас ще падне до два часа и половина.
  • Реставрацията на жп гарата в Нова Загора трябва да започне през пролетта на 2024 г. и да продължи 12 месеца.

Два часа без десет минути, толкова е времето, за което се изминават 104 километра, колкото е разстоянието между Пловдив и Стара Загора с бърз влак според разписанията на Български държавни железници (БДЖ). За сравнение - разстоянието от над 250 км между Барселона и Сарагоса в Испания се изминава средно за час и 40 минути, а с най-бързия възможен вариант е дори с 20-30 минути по-бързо. Това означава, че двойно и повече разстояние там се изминава с 40 минути по-малко от това в България. Ако сменим началната точка на София, разстоянието става около 233 км, а времето за изминаване набъбва до над четири (да, четири часа), и то при най-бързия вариант. А разстоянието все още е по-късо от това между двата испански града.

Проблемът е основно в недобрата инфраструктура, но и в старите влакове, които не могат да развиват високи скорости. И ако за машините има светлина в тунела с обявяване през април тази година (макар и с голямо забавяне) на няколко обществени поръчки за нови влакове на обща стойност 2.8 млрд. лв. без ДДС, за трасето не е толкова оптимистично бъдещето. За 16 години в Европейския съюз (ЕС) и достъп до десетки милиарди европейско финансиране държавата в лицето на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е неспособна да реновира изцяло трасето около 380 км между София и Бургас.

Светлина може би ще се появи и тук, макар и да се случват бавно нещата. През 2018 г. е обявена обществена поръчка за реконструкцията на жп линията Оризово - Михайлово (преди това за Скутаре - Оризово и Стралджа - Церковски, а през 2022 г. и за Ямбол - Зимница), която се намира между Пловдив и Стара Загора. Тя е за изграждането на две успоредни трасета (досега линията е единична) със съответно 37 и 35 км дължина, както и реновирането на гарите в Чирпан и Оризово. За изпълнител е избрано обединението "Евро ЖП Инфраструктура", в което влизат българската "Инфраструктурно строителство" и испанската "Марко Обра публика". Стойността на сключения през ноември 2019 г. договор е 217.9 млн. лв. без ДДС, като след направени изменения във връзка с инфлацията през изминалата и тази година сумата набъбва до 230 млн. Първоначалните разчети са строителството да продължи четири години от подписването на договора или грубо края на тази година, но както при всички проекти на НКЖИ и като цяло големи инфраструктурни в страната, сроковете няма да бъдат спазени. Очакванията според писмени отговори на НКЖИ, предоставени на "Капитал Градове" и извършени 41% от строително-монтажните работи (СМР), са "въвеждането в експлоатация да е месец септември 2025 г.".

Паралелно с това от лятото на 2020 г. се извършва обновяване и на жп гарата в Стара Загора, като позиция в проекта за нея е включено и зданието в по-малката Нова Загора. Сумите за реконструкцията на двете жп гари са съответно 9.9 млн. лв. и 2.9 млн. (и двете без ДДС). И докато ремонтните дейности в Града на липите са към своя край, то след протести срещу разрушаването на над 100-годишната сграда в Нова Загора тепърва ще се пристъпи към реставрацията ѝ.

Три часа и половина

След завършването на цялостната модернизация на жп линията София - Бургас (това е и единствената в страната, която получава еврофинансиране) пътуването по нея ще отнема около три часа и половина. Това слушат пътниците по направлението от десетилетие, а реалното завършване не се очаква преди 2027 г. Изминаването на трасето около 250 км между Пловдив и Бургас ще отнема около два часа и половина, като реконструкцията на линията между Оризово и Михайлово ще има своя принос за това. Завършването ѝ трябваше да се случи до края на 2023 г., но по актуална информация от НКЖИ то ще се забави до септември 2025 г.

До момента от целия проект са направени малко над 40% от предвидените СМР. От НКЖИ обясняват, че са "извършени дейности по модернизация на железопътните коловози в гарите по трасето (нови релси, траверси, железопътни стрелки, изцяло нова контактна линия)", както и са положени почти 28 км железен път между двете гари в Оризово и Чирпан. До момента са изградени още "нов стоманобетонов мост на река Омуровска в землището на село Черна гора", а на пероните в гари Чирпан и Оризово е осигурен достъп за лица с увреждания и лица с намалена подвижност". На гарата в Оризово "е изпълнена пешеходна пасарелка за достъп на пътниците до пероните, както и шумопоглъщащи стени в района на урбанизираната територия".

В момента се извършва рехабилитация на приемното здание в гара Чирпан и се изгражда пешеходен подлез за достъп на пътниците до пероните, монтаж на асансьор за лица с намалена подвижност, както и резервоар за пожарогасителна система. В междугарията се изпълняват различни изкопни дейности и се работи по насипи, както и "строително-монтажни дейности по надлези на км 44+231 в землището на село Оризово, на км 48+776 в землището на село Черна гора, на км 52+111 и км 55+851 в землището на град Чирпан". Според отговорите на НКЖИ "дейностите продължават да се изпълняват съгласно работната програма на изпълнителя".

Това, което предстои да се случи и изгради по проекта до края на очаквания пусков срок, е "издаване на разрешение за строеж за участъка от гара Чирпан до гара Михайлово", включително самата гара, както и "за участъка разделен пост "Чирпан-запад" до разделен пост "Чирпан-изток", в това число и тунелно съоръжение".

Първоначално стойността на рехабилитацията на 37-километровата отсечка бе 217 млн. лв. без ДДС, но по данни на платформата за обществените поръчки от преди 2021 г. (АОП) след няколко изменения тя достига 230 млн. Изпълнител е една от компаниите сред любимците на НКЖИ - "Инфраструктурно строителство", в обединение с испанската "Марко Обра публика". Българското дружество изпълни ремонта на гара Подуяне в София и на два пъти е влизала в консорциум с "Водстрой 98" за поръчки от 2012 и 2013 г. (когато компанията беше близка до депутата от ДПС Делян Пеевски) - за воден и транспортен проект в Стара Загора.

"Новата" Стара Загора

Решението за откриване на процедура за реконструкция на строеното през 70-те на миналия век приемно здание на жп гарата в Града на липите е обявено през януари 2019 г. Договорът с избрания изпълнител "Европейска гара - Стара Загора" е сключен през октомври същата година. В обединението влизат "Парсек груп" (фирмата с авансите от "Хемус") на Бончо Бонев, благоевградската "Престиж бизнес-93" със съдружници Любен Янев и Георги Шапков, "Бигла - III" на Красимир и Борис Шалеви, както и архитектурно студио АТМ на арх. Ивайло Мишев.

Строително-ремонтните работи трябваше да продължат 24 месеца от подписването на договора за възлагане, но поради пандемията от ковид-19 същинските дейности започват през лятото на 2020 г. и все пак не приключват през изминалата година. По проекта са извършени архитектурно обновяване на приемното здание и всички помещения в него, монтирането на асансьори и ескалатори, обновяване на пероните. Подменени са още електрическата, ВиК и ОВК инсталации на сградата. Реконструкцията е към своя край, а според НКЖИ "се очаква да приключи до края на август" тази година.

"Старата" жп гара на Нова Загора

По проект за реконструкция на ареала на жп гарата в Нова Загора първоначално е предвидено събарянето на строената преди около 100 години сграда. На нейно място трябваше да бъде построена нова, както и да се извърши реконструкция и модернизация на пероните и преустройство на железния път. Също така да се изгради паркинг, както и да се облагороди околното пространство и парка до гарата. Стойността на проекта беше 2.7 млн. лв. без ДДС, a за изпълнител през юли 2020 г. е избрана ВДХ (новото име на "Водстрой 98"). Разрешение за строеж има от април 2021 г., а на 11 май същата година е подписан протоколът за откриване на строителна площадка.

След протести и подписка на граждани от Нова Загора с активното участие на Кремена Петрова, общински съветник от ДБ, през септември 2021 г. е подписан тристранен протокол за спиране на разрушаването на сградата. След опити от местната власт в началото на 2022 г. да повлияе в полза на събаряне на сградата по казуса се намесва Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) към Министерството на културата, както и тогавашният министър на транспорта и съобщенията Николай Събев.

Първо на 10 март СЕСОНКЦ гласува утвърдително за предложението сградата да бъде обявена за недвижима културна ценност от местно значение, което означава, че собствениците ѝ в лицето на държавата и НКЖИ са задължени от Закона за културното наследство да я реставрират. След това и Събев организира обществено обсъждане с инициативния комитет относно бъдещето на сградата, като дори обещава да се направят разчети и да се върви към запазване на сградата. После обаче той напуска поста си и следва затишие около проекта.

През ноември 2022 г. сградата е обявена от зам.-министър доц. д-р Пламен Славов за единична архитектурно-строителна недвижима културна ценност от ново време с категория "местно значение". За "Капитал" от НКЖИ отговарят, че е направен анализ и че "изчисленията показаха, че дейностите не могат да бъдат изпълнени в рамките на настоящия договор за реконструкция на гаровия комплекс, поради което възлагането на мерките за сградата ще се наложи да се направи по отделен договор". Изпълнителят ВДХ е изготвил инвестиционен проект, "на базата на който строителните дейности ще бъдат възложени с нова обществена поръчка". При "нормално протичане на процедурите по избор на изпълнител и подписване на договор" очакванията на железопътната компания са СМР-тата "да стартират в първите месеци на 2024 г.".

Със заповед от 1 юни 2023 г. на вече бившия министър на регионалното развитие и благоустройство Иван Шишков разрешението за строеж е допълнено с частта да не се разрушава сградата, а да се реставрира. "Изпълнението на реконструкцията на приемното здание на гара Нова Загора и прилежащото околно пространство се очаква да отнеме до 12 месеца, а по предварителни данни стойността на необходимите за изпълнение дейности възлиза на около 3.8 млн. лв. без ДДС." Една трета от сумата ще е "за изпълнение на консервационно-реставрационни работи". От отговорите на НКЖИ се разбира още, че се очаква "реконструкцията на приемното здание и околното пространство да приключи до пролетта на 2025 г.".