Храни и напитки: Добри продажби

Инвестиции и нови продукти са в основата на растежа. При месото, млякото и олиото цените на суровините паднаха в няколко подсектора

Производителите на млечни изделия купуват по-евтино суровината, но пък загубиха руските си пазари заради ембаргото
Производителите на млечни изделия купуват по-евтино суровината, но пък загубиха руските си пазари заради ембаргото
Производителите на млечни изделия купуват по-евтино суровината, но пък загубиха руските си пазари заради ембаргото    ©  Анелия Николова
Производителите на млечни изделия купуват по-евтино суровината, но пък загубиха руските си пазари заради ембаргото    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Сравнително добра година са имали производителите на храни и напитки. Приходите в секторната класация растат със 7.6%, леко увеличение има и в печалбите. Предходната година топ 20 компаниите отчетоха спад на приходите с 5.6%. Позитивният тренд не обхваща всички - една трета от компаниите в топ 30 от сектора на храните и напитките имат спад в приходите и също толкова - на печалбата през 2015 г. За част от компаниите по-ниският оборот не означава по-малки продажби като количество, а само намаление на цените – резултат от пазарна конюнктура. Повечето дружества работят и за износ, но и вътрешните продажби също леко се раздвижват.

Почти по масло

За втора поредна година "Олива" заема челна позиция в топ 30 в сектора. Фирмата има две маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш, с които преработва около 30% от маслодайните семена в България. Дружеството отбелязва силна година с почти 12% ръст на приходите от продажби, които надхвърлят 383 млн. лв. за 2015 г. Мажоритарен акционер в "Олива" е търговецът на зърно "Билдком", който е собственост на Ангел Георгиев. Компанията отчита ръст на приходите през 2015, но печалбата леко пада.

Същите са тенденциите и при друга компания от маслодобивния бранш - "Папас олио" – Ямбол (5). Основаното през 1994 г. дружество има рафинерии в Ямбол, Балчик и инсталация за производство на студенопресовани растителни масла в Бяла Слатина. "2015 г. беше предизвикателна за целия маслодобивен сектор. Имахме затруднения заради ниското качеството на цялата реколта от маслодаен слънчоглед, което доведе до по-ниска рентабилност при маслата. Цените на суровината паднаха, преговорите със земеделските производители, които задържаха част от количествата в очакване на по-високи цени, бяха трудни. Конюнктурата на външните пазари също беше неблагоприятна заради конкурентния натиск на Украйна", коментира Цветелина Пенева, финансов директор на компанията.

Огледално е положението и при "Клас олио", с. Карапелит, Добрич (21) - по-високи приходи през 2015 г. и спад на печалбата. Фирмата е основана през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз, а към днешна дата едноличен собственик на капитала е Нерин Йълмаз. Производствената база се намира в с. Карапелит край Добрич и по данни на дружеството има дневен капацитет 200 хиляди литра олио.

"Бисер олива" - Стара Загора, (17) обаче прави изключение от общата картина в сектора, защото отчита възходящи резултати и при приходите, и при печалбата. "За "Бисер олива" 2015 беше изключително добра година - 75% от продукцията на компанията са за експорт, предимно в ЕС. През последните 5-6 години сме направили много сериозни инвестиции в завода - за над 10 млн. евро. През 2015 г. имаме и 106% ръст на продадените на българския пазар количества спрямо 2014 г.", заяви Ангел Ангелов, управител на фирма "Градус", чиито собственици – фамилията Ангелови, притежават и "Бисер олива".

Година по вода

Продажбите на бутилирана вода, на газирани, плодови и енергийни напитки през 2015 г. отбелязват ръст, като най-значителен е той при водите, отчита Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

Лидерът в този сегмент "Кока-Кола ХБКБ" (2-ро място в класацията) отчита по-високи приходи и най-висок марж на печалба (почти 18%) сред фирмите в топ 30. През 2015 г. компанията инвестира 10 млн. лв. в нова линия в завода си за минерални води в Банкя. Изпълнението на проекта ще завърши тази година и с него дружеството ще удвои досегашния си капацитет, уточни Боян Петков, директор технически функции в "Кока-Кола ХБКБ". През май т.г. дружеството обяви, че инвестира 5 млн. лв. в нова линия в производствения си център в Костинброд. Тя е предназначена за новата стъклена бутилка "Кока-Кола" от 750 мл, създадена от българския екип за българския пазар.

По-високи приходи (с над 10% ) и по-висока рентабилност (над 11%) през 2015 г. отчита и "Девин" АД (20-о място) - собственост на международния фонд за дялови инвестиции Advent. В началото на тази година дружеството навлезе в сегмента на газираната вода, чийто пазар в България според компанията има потенциал да нарасне с близо 30% само за една година.

Сладки приходи

Приходите на "Нестле България" за 2015 г. за пръв път надхвърлят 300 млн. лв. Компанията, която е на българския пазар от 22 години, измества "Амилум България" и се класира на трета позиция в топ 30. "Ръстът на продажбите на българското дружество миналата година е по-висок от този на групата Nestle", уточни финансовият директор Светлана Болдина. През 2015 г. компанията е инвестирала над 9 млн. лв. (с 3.5 млн. лв. повече в сравнение с 2014) в обновяване на производствени линии, нови продукти, енергийна ефективност, безопасност на хора и продукти, обучение, социални проекти в сферата на активния начин на живот и балансираното хранене.

Производителят на царевично нишесте, течна декстроза и глюкозен сироп "Амилум България" (4-о място) през 2015 стана собственост на американската ADM Group (Archer Daniels Midland Company), която се занимава с обработка, складиране, транспорт и търговия със земеделски стоки и продукти като маслодайни култури, царевица, жито, овес и ечемик и е лидер в сектора.

След като преобразува бизнеса си в България, другата световна корпорация за кафе, шоколад, бисквити, какао - "Монделийз", участва в класацията с две от дружествата си. "Монделийз България" съсредоточава дейностите по маркетинга, търговските марки, търговията, продажбите и дистрибуцията и заема шесто място, а "Монделийз Юръп Прокюърмънт", което координира снабдяването със стоки и услуги – 15-о. Продажбите на "Милка" растат и увеличават пазарния си дял, като брандът остава лидер на пазара в България в сегмента шоколади, уточниха от компанията.

"Чипита България" (8) се изкачва с една позиция нагоре в сравнение с миналата година. Дружеството отчита над 12% ръст на приходите, леко снижаване на печалбата и продължава да държи лидерски позиции в продажбата на кроасани в страната с марките 7Days и Chipicao, които са с над 90% пазарен дял общо. В края на м.г. Комисията за защита на конкуренцията глоби "Чипита България" със 147 хил. лв. заради телевизионен клип на най-новия продукт на компанията 7 days Pizzeti. Според антимонополния орган рекламата създавала погрешно впечатление, че продуктът е италиански, а в същото време той се произвежда в завода на "Чипита" в Казичене край София. Компанията обжалва санкцията.

"Захарни заводи" - Горна Оряховица (18), участва в класацията с неконсолидиран отчет. По данни на компанията хранителният й бизнес – захар, захарни изделия и етанол, генерира 83% от общите приходи на групата през 2015 г. Продажбите на захар бележат 45% ръст спрямо 2014 г., посочват от дружеството. Продажбите на захарни изделия се запазват като нива, но компанията значително подобрява позициите си в сегментите халва (17% пазарен дял) и желе бонбони (42%). Групата отчита, че разширява пазарите си на етилов алкохол с клиенти от Турция, Румъния и Словакия, както и 25% ръст на продажбите му. От отчета на публичното дружество става ясно, че спадът в приходите е заради пренасочване на търговията със захар през създаденото миналия юни дъщерно дружество "Захарни заводи трейд". Иначе на консолидирана база приходите от продажби достигат 135 млн. лв. при 111 година по-рано.

При производителя на вафли и бисквити "Престиж-96" (26) имаше индиректна смяна на един от собствениците си, след като германската Deutsche Bank и американската Goldman Sachs придобиха съвместно инвестиционното портфолио на гръцката National Bank of Greece (NBG) и платиха 288 млн. евро за базираната в Лондон NBGI Private Equity, която управлява 11 фонда. От 2012 г. сред инвестициите на NBGI е и "Престиж 96". Българското дружество отчита увеличение на приходите (10.6%) и на маржа на печалбата (14.1%), който е трети в топ 30.

Най-после ръст при бирите

През 2015 г. количествата продадена бира в страната растат с 2% след няколко години на свиващ се пазар, отчете Съюзът на пивоварите. Според Ивана Радомирова, изпълнителен директор на браншовата организация, този резултат се дължи на топлото и слънчево време, както и на голямото разнообразие от нови предложения пиво.

"Загорка" (10) отчита 14.4% ръст на приходите и 16.2% марж на печалбата. "2015 е най-добрата година за компанията след приватизацията й от 1994 г. насам", обяви изпълнителният директор Николай Младенов. По думите му в основата на успеха е новата "Загорка Ретро" и износът на сайдер за съседните държави (от миналата година пивоварната в Стара Загора е регионален център на Heineken за бутилиране и износ на сайдер под марката Strongbow за Балканите). През 2015 г. "Загорка" е инвестирала 5.3 млн. евро главно в нови машини и линии, склад за готова продукция, строителство на нова пречиствателна станция. През тази година дружеството планира инвестиции приблизително в същия обем за завършване на пречиствателната станция, както и за нови линии и разширение на складови пространства.

През миналата година "Каменица" АД (12) обяви, че затваря изцяло пивоварната си в Пловдив заради местоположението й - в жилищен квартал близо до централната част на града, което затруднява достъпа и обслужването и ограничава възможностите за бъдещи инвестиции в разрастване на производството. Компанията премести производството си от Пловдив в завода в Хасково, където ще бъдат инвестирани още 15 млн. евро. "В пивоварната в Хасково за периода 2014-2015 г. сме инвестирали почти 30 млн. евро. Близо 6 млн. евро са вложени само в логистичната база в Хасково, която след направените разширения сега е с обща площ около 20 хил. кв.м. Около 3 млн. евро бяха инвестирани в анаеробен реактор", обобщава Марко Ниавро, генерален директор на "Каменица". Дружеството е единствено в топ 30, завършило годината със загуба.

"Карлсберг България" (16) отчита ръст на приходите (с 16.2%) и излиза на печалба след поредни години на загуба. "През 2015 г. сме инвестирали близо 7 млн. лв. Вложихме близо 5 млн. лв. в изграждането на пречиствателна станция за отпадни води. Ще продължим инвестиционната си политика и през тази година - в двете пивоварни, в продажби, логистика, в марките и хората си", коментира Бранимир Братанов, маркетинг директор.

В класацията влизат и две фирми, които произвеждат високоалкохолни напитки - "Винпром Пещера" (13) и "СИС индустрийс" (19), като и двете имат растящи продажби и печалби.

По-ниските цени на месото

Хранителният холдинг "Белла България" слиза с една позиция надолу (7) и отчита намаление на приходите и печалбата. От компанията съобщиха, че холдингът започва процес на консолидиране на предприятията си, който ще доведе до намаляване на броя на юридическите лица и до опростяване на производствената, търговската и развойната структура. Групата произвежда над 200 продукта – месни, млечни, тестени, за мазане.

И през 2015 г. месопреработвателите в страната продължиха да произвеждат основно с вносно свинско и говеждо месо заради недостига на българска суровина – резултат от проблемите в животновъдния бранш. "Мерките и изискванията на НАП при внос на месо, които влязоха в сила в началото на миналата година, предизвикаха недоволство сред някои от компаниите в бранша, но в крайна сметка доведоха до по-голямо изсветляване на сектора", коментира Илонка Аврамова, председател на Асоциацията на месопреработвателите.

"Бони холдинг" (9) отчита слаб спад на приходите и на печалбата през 2015, въпреки че по данни на компанията тя е увеличила с над 10% реализираните обеми. "Причина за по-ниските приходи е спадът в цените на свинското месо, което достигна едно от най-ниските си нива през последните пет години, както и преструктурирането на начина на фактуриране към част от големите търговските вериги", коментираха от компанията. Холдингът притежава месокомбинатите в Ловеч и Карлово и е най-големият производител на прасета в страната. "Започна проектирането на нова индустриална кланица в Ловеч. Планираната инвестицията е за над 10 млн. евро и ще осигури 100 нови работни места", коментира Мариян Михайлов, маркетинг мениджър на "Бони маркетинг".

Спад на оборотите отчита и друг производител на колбаси - "Кен", Стара Загора (28 място). Компанията обаче отбелязва ръст на печалбата и рентабилност от над 12% през 2015 г. "По-ниска е средната цена на дребно на продуктите, което е добре за крайните клиенти", коментира Лидия Пенева, мениджър маркетинг и продажби. По думите й "Кен" е лидер при малотрайните колбаси и продължава да увеличава пазарните си дялове независимо от общия спад на пазара.

В класацията присъстват и двете най-големи компании за пилешко месо в страната, всяка от които държи между 30% и 40% от пазара - "Амета холдинг" (марката "Лудогорско пиле") и "Градус".

"Амета" участва с консолидиран отчет и заема 11-о място в класацията. През 2015 г. половината от капитала на дружеството стана притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. По данни на българската компания тя изнася 35% от продукцията си в Румъния, Гърция, Македония, Кипър и е международен доставчик на KFC. В последните две години холдингът е инвестирал по около 4 млн. евро в машини, сграден фонд и технологии.

"Градус" участва в класацията само с една от фирмите си - "Градус 1" (24 място), а не като група. След лидерските си позиции при колбасите от пилешко месо тази година компанията инвестира над 15 млн. лева в нов завод и навлезе в сегмента на продуктите и от свинско месо с марката "Аз ям!". Новооткритите работни места в завода са 80, производството се простира на 16 хил. кв.м разгъната площ, а капацитетът му е 50 тона готова продукция на ден.

В топ 30 за сектора влиза и най-големият производител на птичи дроб в страната - пловдивското дружество "Брезово" АД (29.). По данни на статистиката от "Брезово" идва една четвърт от цялото национално производство на черен дроб от водоплаващи птици. Бизнесът на компанията, чийто основен собственик е френското дружество "Юралис гастрономи", включва също и месо от патици и гъски и е ориентиран основно към продажби във Франция.

За хляба и млякото

В класацията за втора поредна година влиза мелничният комплекс "Топаз мел" (14) - с. Церковски, Карнобат – с по-високи приходи, но с по-малка печалба за 2015. Съдружници в компанията са Миню Стайков (собственик и в "СИС индустрийс"), Димитър Балджиев и офшорната "Сел венчърс". Дружеството обработва земеделски земи, произвежда зърно и притежава три мелници.

Производителят на брашно "Гудмилс България" (23) отчита увеличение на приходите и печалбата и планира да инвестира до 2018 г. над 5.5 млн. лв. в производствената си база в София. Средствата са предназначени за нови пакетиращи линии и инфраструктурни подобрения, оборудване за лабораторията, пожарна безопасност, екологични проекти, съобщи Илия Великов, управител и търговски директор на компанията. За последните пет години фирмата, известна доскоро с името "София мел", е вложила 5 млн. лв. в машини, съоръжения, поточни линии, товарна рампа, автоматизирани системи за управление, контрол и проследяване на продукцията.

Кооперация "Симид 1000" (30) има спад на приходите с 8.8% и на печалбата през 2015 г. Председател на кооперацията е Митко Караджов, който притежава група от свързани фирми, опериращи на пазара на хляб в страната. Според Търговския регистър кооперацията има дялови участия в "Хлебни изделия - Ботунец", "Хлебни изделия – Лозенец", "Пълдин турс -91", "Хебър", "Хлебопроизводство и сладкарство – Велинград", "Симид София".

Млекопреработващите фирми в страната работят под силен натиск. Изкупните цени на суровото мляко тръгнаха стремглаво надолу след отпадането на млечните квоти през пролетта на 2015 г. Към засилващото се предлагане на сурово мляко се прибави и международната пазарна конюнктура - ембаргото за внос на някои храни, сред които и млечните, в Русия, а също и намаленото търсене на големи пазари, като Китай например.

В класацията влизат три фирми, произвеждащи млечни продукти. "Обединена млечна компания" (22) отчита ръст и на приходите, и на печалбата - резултат от покриването на повече търговски обекти със собствена дистрибуция. От 2007 г. дружеството е част от гръцката група "Вивартия" и произвежда с марките "Верея", "Фибела", "Ханско" и др.

"Данон Сердика" отчита спад от 31.1% на приходите, но излиза на печалба след поредни години на загуба. "Резултатите са свързани с преструктурирането на компанията", обясни Цветелина Георгиева, мениджър комуникации. През 2014 г. Danone прехвърли производствените си мощности на американската компания Schreiber Foods. След сделката "Шрайбер фуудс България" произвежда за "Данон" с марките на Danone, а "Данон Сердика" се ориентира само към маркетингова и търговска дейност. "Фокусираме се върху продажбата на продукти с добавена стойност, различни от натурално кисело мляко, върху което са съсредоточени 90% от пазара на млечни изделия в страната", добави Георгиева.

Фирма "Тирбул" (27), която е част от гръцката група Tyras, отчита по-малко приходи и малко по-висока печалба. Компанията произвежда основно твърди сирена, кашкавали и извара с марката Olympus, но в началото на 2016 г. навлезе и в сегмента на киселите млека, а от април - и на пазара на биомляко. През 2015 г. дружеството инвестира 15 млн. евро в разширяване на фабриката си в Сливен и очаква да удвои капацитета си на производство.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар