Строителство: Раздаден от държавата ръст

Ударното приключване на европейски проекти доведе до нови лидери и впечатляващи ръстове на компаниите в сектора

Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко
Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко
Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко    ©  Георги Кожухаров
Златните години са в миналото. През 2016 г. поръчките ще са в пъти по-малко    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Традиционните лидери отстъпиха позиции на нови любимци на властта.
3 млрд. лв. са приходите на 20-те най-големи компании. Това е почти 30% от бизнеса в сектора през миналата година.

3 млрд. лв. са приходите на 20-те най-големи компании. Това е почти 30% от бизнеса в сектора през миналата година.

Удвоени и утроени печалби, ръст в оборотите с по 50 - 100% - така изглеждат финансовите отчети на повечето от големите строителни компании за 2015 г. Причината - на 31 декември изтече последният срок за разплащане на проекти, финансирани от европейските програми за периода 2007 - 2013 г. Само от сектор "Води" за миналата година са потекли към компаниите 1 млрд. лева. за пречиствателни станции, водопроводи и канализация. Броят на реконструираните и новоизградените пречиствателни съоръжения в страната достигна 50, новоизградената ВиК мрежа надхвърля 2500 км. Неслучайно два от дебютите в топ 20 на класацията са на компании, специализирани във водното строителство - "Кристална вода" и "Интерпром".

Още над 500 млн. евро бяха разплатени в пътното и железопътното строителство - приключи изграждането на отсечки от магистралите "Струма" и "Марица", на Северната скоростна тангента и част от Западната дъга, на част от жп линията Пловдив - Свиленград, столичното метро стигна до летището и до "Бизнес парк София". Благодарение на тези и водните проекти оборотите на 20-те най-големи строителни компании за 2015 г. гонят 3 млрд. лева в сравнение с 1.95 млрд. лева година по-рано. Печалбите им се увеличават от 107 млн. лв. на 160 млн. лв.

Възходът е споходил най-вече онези компании с ВИП достъп до държавните поръчки. Според анализ на строителната камара най-много договори в строителството през изминалата година са сключени в сегмент "Инженерна инфраструктура", следван от ВиК и енергийна инфраструктура. Жилищното строителство е на опашката с дял от 10%. Според анализа на камарата преките чуждестранни инвестиции в строителството са едва 115 млн. евро и намаляват с близо 58% на годишна база. Тоест за поредна година след големия срив на сектора през 2010 г. заради имотната криза държавата осигурява над 80% от инвестициите в строителството. По предварителни данни продукцията в сектора е за поне 11 млрд. лева, но най-вероятно сумата е по-голяма, като окончателни данни още няма. Така излиза, че почти 30% от работата и оборотите са съсредоточени в ръцете на 20-те компании в челото на класацията.

#КОЙ сега е №1

В края на програмния период традиционните любимци на властта и новоизгрелите звезди се открояват още по-ясно. След феноменалния скок на "Водстрой 98" от 14-о на второ място в класацията на "Капитал" за 2014 г. свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски компания вече е на първа позиция по показателя приходи. Те се увеличават с 80% до 292 млн. лв., а печалбата - с над 46%, за да достигне 22 млн. лв. За 5-6 години "Водстрой 98" се превърна от средна по размер сливенска фирма, специализирана във водното строителство, до гигант с договори - в обединения или самостоятелно, за почти 900 млн. лв. Тя работи по водните проекти на Банско, Враца и Раднево (всичките забавени), има и много общински договори и рамкови споразумения за ремонт на ВиК мрежи. Компанията получи поръчки и в сектор "Отпадъци" - работи по закриване на депата в с. Сотиря, Китен, Ахтопол и Кърджали, където заедно с "Кристална вода" изгражда и нов регионален център за управление на отпадъците. Има договори по оперативните програми "Транспорт" (за жп строителство), "Регионално развитие" и "Развитие на селските райони". Тя работи и по изграждането на Северната скоростна тангента - проект за 180 млн. лв. Поръчките бяха взети в момент, в който Делян Пеевски разпределяше порциите в строителството, включително и на своята "Водстрой 98" (по думите на бившия му партньор Цветан Василев).

До този февруари, когато и премиерът Бойко Борисов явно го забеляза и обяви, че заради съмнения спира обществени поръчки за милиарди. После дойде новината от края на май, че лидерът в класацията се продава. Купувач е третата по обороти компания в страната - "Хидрострой", собственост на Велико Желев. "Водстрой" ще продължи да съществува като самостоятелно юридическо лице, но с нов собственик, обясни пред "Капитал" Желев. Няколко независими източника потвърдиха, че става въпрос за реална сделка - Иван Мирински напуска компанията, а Делян Пеевски губи позициите си като фактор в разпределението на държавните поръчки. Още едно събитие индикира за това - от директорския борд на друг традиционен любимец - "ПСТ груп" (№7 в класацията), си тръгна Цветан Цонев. След смяната на собствеността на компанията през 2014 г. той се сочеше за човека на Пеевски и "Водстрой". Сега "ПСТ груп" остава под контрола на Първа инвестиционна банка. Как разместванията по върховете ще се отразят на сектора предстои да разберем. Най-ясно ще си проличи с първите големи търгове за инфраструктура - магистралите "Хемус" и "Струма", ранните проекти в сектор "Води" и жп, новите отсечки на метрото и др.

Стари и нови лидери

След кратко изпадане "Трейс груп холд" се завръща в челната тройка с внушителен ръст на оборотите от над 83%, за да достигнат 268 млн. лева (а консолидирано до 484 млн. лв.). Компанията с основен акционер Николай Михайлов не може да се оплаче от липса на европейски проекти - тя работи по обходите на Монтана и Враца, Западната дъга на софийския околовръстен път, ремонта на жп линията Пловдив - Бургас, интермодалния терминал в Пловдив, метрото до летището и др. Фирмата има и дейност зад граница - основно в Сърбия, където чрез дъщерни компании поддържа 2500 км пътна мрежа и работи по няколко магистрални отсечки. Компанията приписва успеха си и на позициите си в Чехия. "През 2014 г. "Трейс" стъпи на чешкия пазар. Единият от проектите – изграждане на групов водопровод за 4 общини, приключи преди месец. Работата на "Летище Прага Рузине" продължава", коментираха пред "Капитал" от компанията.

Миналогодишният лидер в класацията "Главболгарстрой" сега заема 5-а позиция, като е една от малкото компании в бранша със спад в приходите, бил той и едва 9%. За сметка на това другата компания от строителната група - "ГБС Инфраструктурно строителство", която през изминалата година завърши строителството на отсечка от АМ "Струма", има ръст от 37% и запазва 4-о място.

Да хвърлим поглед и към дебютите в топ 20 - "Кристална вода" за кратко успя да спечели куп обществени поръчки, финансирани от оперативна програма "Околна среда" - в сектор "Води" и "Отпадъци". Тя се изкачва от 28-о на 19-о място, приходите й се увеличават от 41 на 97 млн. лв., а печалбата - от 38 хил. на цели 5 млн. лв. Компанията работи по ВиК мрежата на Исперих, водния цикъл и регионалното депо за отпадъци в Кърджали (с "Водстрой 98"), с "ПСТ груп" изгражда горски пътища за Северноцентралното предприятие, построи спортен комплекс в Долна баня и др. Миналата година дружеството изненадващо взе 35-годишна концесия на летището в Горна Оряховица.

На какво се дължи този изключителен успех? Реалната й собственост се свързва с Румен Гайтански-Вълка, кой е считан за близък до Ахмед Доган. Мажоритарен акционер в "Кристална вода" е "Кей Ар консулт", което до есента на 2015-а се е казвало "Зърнести минерални материали". Негов едноличен собственик е Николай Радославов, който също така е изпълнителен директор и съсобственик на "Авангардстрой", в което съдружници са му фирмите на Румен Гайтански-Вълка "Волф" и "Волф имобилиен". Другият акционер в "Кристална вода" е директорът на държавната университетска кардиологична болница "Св. Екатерина" проф. Генчо Начев. Той също има общо минало с Гайтански, тъй като бе автор на проекта му за здравен фонд "Всеотдайност", който съществуваше от 2006 до 2011 г. Може да се търси и роля на един от членовете на съвета на директорите на "Кристална вода" - Спиридон Александров, който в близкото минало е бил ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Околна среда".

Другият шеметен възход е на "Интерпром" - еднолична собственост на Калоян Люсиен Теодосиев, чието име се чу покрай драмите с ЦСКА през 2012 г. и беше сочен като един от кандидат-спонсорите на фалиралия клуб. Строителната му фирма се изкачва от 25-о на 12-о място, приходите й се удвояват, а печалбата скача от 920 хиляди на 12 млн. лв. Компанията спечели водни поръчки в Пирдоп, Кърджалийско, Панагюрище, Душанци и др. В края на 2015 г. "Интерпром" получи от правителството концесия за добив на полезни метали в Сандански.

Най-зашеметяващият ръст на приходите бележи държавната компания "Автомагистрали", която през 2015 г. увеличава приходите си близо 7 пъти от 11 на над 85 млн. лева. Зад този ръст обаче стоят само държавните пари за ремонта на магистралите "Тракия" и "Хемус" - 100 млн. лв., които правителството отпусна без търг, а "Автомагистрали" превъзложи на други фирми от бранша.

Трудно настояще

"Тези обороти едва ли ще се повторят в следващите 2-3 години", коментира класацията Юлиян Инджов, собственик на строителната "ИСА 2000", която тази година се изкачва с една позиция и вече е на 9-о място. "Това беше краят на програмния период и фирмите и правителството дадохме всичко от себе си, за да довършим проектите в срок. Тази година очаквам сериозен спад и през 2017 г. лек ръст спрямо 2016 г. Но обороти от този порядък не очаквам в следващите 5 години. Сега важното е да оцелеем", казва собственикът на "ИСА". Приходите й растат от 96 на 146 млн. лв., но печалбата остава почти без промяна. "Работя основно като подизпълнител на тези преди мен. Делим едни и същи обороти, но печалбата прибират те", коментира резултатите Инджов.

Повечето мениджъри споделят мнението, че следващите година-две ще са сложни за сектора. Парите за пътища от оперативните програми са по-малко през този програмен период, във водния сектор се очаква поне една нулева година заради изработването на регионални предивенстиционни проучвания. Тази година може да започнат само т.нар. ранни водни проекти - на Пловдив, Асеновград, Добрич и Плевен. Осем изостанали пречиствателни станции също ще бъдат довършени с пари от оперативните програми, но те са с вече избрани изпълнители. Централният участък на третия лъч на метрото вече е договорен, както и две отсечки от магистрала "Струма". Тепърва се очакват големите железопътни проекти, но и там достъпът на компании е ограничен. Засега държавата се опитва да противодейства на кризата в сектора с противоречивата практика да дава пари за пътни ремонти, които обаче не се разиграват на търг, а отиват във вече избраните фирми за текущо и зимно почистване. По тази линия правителството вече отпусна 130 млн. лв. Милиардната програма за саниране също е вариант за фирмите да си гарантират работа. Макар че тя се целеше към малките и средните фирми по места, от регистъра на поръчките става ясно, че на търговете вече се явяват и печелят и най-големите от бранша.

"Не можем да разчитаме само на пътища и на водопроводи", коментира пред "Капитал" мажоритарният собственик на "Хидрострой" Велико Желев след новината за сделката с "Водстрой". Освен навлизане в жп и газопреносното строителство той планира и собствени инвестиционни проекти. Компанията ще изгради над 60 000 кв.м жилищни комплекси - два във Варна и два в София.

Бившият №1 в класацията - "Главболгарстрой", също ще разчита на разнообразяване на приходите с инвестиции в жилищни и ваканционни комплекси. Засега официално обявен е проектът за еко селище в Белчин, но компанията не изключва и проект в София. И все пак - нов бум в жилищното или бизнес строителството, който да измъкне сектора от зависимостта към държавните поръчки, е малко вероятен. Затова не е изключено в следващата една година да станем свидетели на отпадане от пазара на част от фирмите.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар