Машини и оборудване: Нов лидер, нов растеж

Приходите на най-големите заводи се увеличават с нови 18% и докосват 6 млрд. лв.

За първа година лидер в класацията е пловдивският завод за хладилници "Либхер - Хаусгерете Марица", който измества традиционния шампион "Идеал Стандарт - Видима".
За първа година лидер в класацията е пловдивският завод за хладилници "Либхер - Хаусгерете Марица", който измества традиционния шампион "Идеал Стандарт - Видима".
За първа година лидер в класацията е пловдивският завод за хладилници "Либхер - Хаусгерете Марица", който измества традиционния шампион "Идеал Стандарт - Видима".    ©  Георги Кожухаров
За първа година лидер в класацията е пловдивският завод за хладилници "Либхер - Хаусгерете Марица", който измества традиционния шампион "Идеал Стандарт - Видима".    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Тази статия е част от секторните анализи, публикувани в класацията К100: Най-големите компании за 2015 година. Може да поръчате изданието на хартия или в електронен вариант тук

Бум в индустрията и нов лидер в 10-годишната история на класацията на производителите на машини и оборудване в "Капитал 100". Резултатът идва в година на рекорден износ и е част от устойчива тенденция.

Като категорично доказателство за здравето на сектора могат да бъдат посочени резултатите на първите 40 компании в подреждането. Общите им приходи са скочили с над 18% до над 6 млрд. лв. Още повече че оборотът на почти всички фирми в класацията расте с изключение само на четири и при тях спадовете са минимални. Почти всички са и на печалба без едва три. В много от компаниите тече разширяване на производството, което означава и още повече заети в индустрията. Работещите в сектора в 40-те компании в подреждането са нараснали до почти 53 хил. души. Повечето от фирмите в класацията са чужди инвеститори, особено на върха, но 15 от фирмите сред първите 40 са с български собственици.

Смяна на върха

През последните години неотменно на първите две места в сектора за машини и оборудване бяха две компании - "Идеал Стандарт - Видима" и "Либхер - Хаусгерете Марица", като първата беше несменяем лидер от началото на класацията много години поред. Сега за пръв път на шампионското място се изкачва германският производител на хладилници.

Компанията е покачила оборота си с 8% до 396 млн. лв. - абсолютен рекорд досега за нея в 16-годишното й производство в България, намиращо се край Пловдив в "Индустриална зона Марица". Основна причина за растежа на "Либхер - Хаусгерете Марица" се крие както в постоянно нарастващата продукция, надхвърляща 850 хил. хладилници на година, така и в обучителните програми, които повишават квалификацията, ефективността и производителността на над 1800 служители. А групата продължава да расте - през април откри новия си логистичен център от 36 хил. кв.м в "Марица" и прибави 150 служители, чрез който заводът в България става водещата производствена база за хладилна техника на Liebherr. Групата е още по-голяма, ако се сметне и свързаната компания "Либхер транспортейшън системс Марица", произвеждаща климатици за влакови мотриси. Тя също е в секторната класация с 62 млн. лв. приходи и около 300 служители.

Макар и да загуби първото място в секторното подреждане, "Идеал Стандарт - Видима" също продължава да расте. Компанията, която произвежда цялостно обзавеждане за баня, e увеличила приходите си с 5% до 384 млн. лв. Още по-добрата новина за групата е излизането на печалба от 6 млн. лв. "Идеал Стандарт - Видима" работеше на загуба в продължение на години, тъй като обслужваше дълга на компанията майка Ideal Standard International. През миналата година са продължили и инвестициите в по-ефективно производство. Компанията остава най-големият работодател в района на Севлиево и Габрово и покрай нея работят и редица доставчици и подизпълнители.

На трета позиция в подреждането е производителят на електронни модули за автомобили "Интегрейтид микро-електроникс България", който е част от филипинската IMI. Бурният растеж на завода в Ботевград продължава с над 17% повишение на оборота. Компанията отчита и над 12% рентабилност на приходите с печалба от над 39 млн. лв. През миналата година "Интегрейтид микро-електроникс България" разшири дейността си, като купи нова сграда и оборудване до завода си. Планът е да разкрие поне 400 нови работни места в следващите 3 до 5 години от 1600 в момента, като за целта ще вложи около 4 млн. евро. През март групата получи сертификат за инвестиция клас А, а според изпълнителния директор на компанията Ерик де Кандидо приходите ще продължат да растат с около 25% в следващите години.

Познати играчи

Сегментът за автомобилни компоненти има най-много представители в класацията - 15 от 40-те компании в подреждането. Те имат общи приходи от над 2.7 млрд. лв. Всички те отчитат растеж на дейността си и много добра рентабилност, а много от тях разшириха производството си. Например турската "Стандард профил", която прави каучукови уплътнения за автомобили, отвори в средата на 2015 г. втория си завод до другото си производство в Стара Загора. Общата инвестиция е 21 млн. лв., включващо сградата и оборудването. От него ще се доставя да нови клиенти като GM и Renault. Плановете са да бъдат наети още 450 души към сегашните почти 1300.

Друга турска компания, която също прави уплътнителни системи за автомобили - "Теклас България", откри в Кърджали третия си завод през април тази година. Предприятието обаче заработи още през 2015 г., което се вижда и от резултатите на компанията, скочили с над 50 млн. лв. до 198 млн. лв. Фирмата има и най-висока рентабилност от всички в тазгодишната секторна класация - над 25%, или 50 млн. лв. От Кърджали тя доставя за Меrcedes, BMW, Аudi, Volkswagen и др., а вече планира и четвърти завод.

Постоянно разрастваща се компания е и японската "Язаки", чийто персонал набъбна до 5000 души в двата й завода за автомобилни кабели в Сливен и Ямбол, което доведе до рекордни приходи от почти 300 млн. лв. Производителят вече избра място за третия си завод край Димитровград и започна търсене на кадри. В новото производство ще работят още 3500 души, което ще направи "Язаки" един от най-големите работодатели в България. Междувременно групата нае временно помещения на "Практикер" в Стара Загора, за да не забавя поръчките от гиганти като Renault, Daimler и Ford.

Още едни производител на автомобилни кабели - "СЕ Борднетце - България", инвестира над 10 млн. евро в оборудване, с което да разшири производството си в заводите си в Карнобат и Мездра. Така компанията иска да наеме още 1300 души към сегашния си персонал от над 3000 души.

Най-големият завод в индустрията отвори през април американската Sensata. Служителите на производственото предприятие край Пловдив постепенно ще достигнат 1000, а инвестициите в него са над 40 млн. евро. Компанията постоянно разширява и първия си завод в Ботевград, където работят над 1600 души. Дружеството е водещо в производството на сензори за автомобилната индустрия и работи за гиганти като Volkswagen Group, Daimler и Volvo.

Германската "Костал" отчете един от най-силните растежи на продажби в индустрията през 2015 г. - над 37% (историята за това как го е постигнала можете да прочетете в текста "Растеж в планината"), като причината беше и разширяването с нова производствена база на завода в Смолян за кормилно оборудване и ръчки за чистачки и светлини. Инвестициите в него са над 6 млн. лв. и продължават и през тази година с планираните капиталовложения 15 млн. лв. От планинския град компанията доставя за гиганти като Volskwagen, Ford, Fiat и дори за луксозни марки като Bentley, Lamborghini и Porsche.

За поредна година френската "Монтюпе" също не спира растежа си, като за прcв път минава границата от приходи от 200 млн. лв. За девет години заводът в Русе се превърна в най-модерния и високотехнологичен в групата, казват от компанията. Маржът на печалбата стабилно е около 20 процента и е сред най-високите в секторната класация - над 48 млн. лв. Постижението е добро, след като през миналата година част от мощностите не работеха заради отпаднали после обвинения в замърсяване.

Една от най-ранно стъпилите компании в сектора за автомобилни компоненти в България е германската "Граммер". През 1997 г. фирмата за тапицерии купува фабрика "Възход" в ботевградското село Трудовец и започва да произвежда калъфи за подглавници, конзоли и подлакътници. В момента тя доставя на BMW, Volkswagen, а отскоро и за гиганти като Daimler и Jaguar, което помогна приходите й през миналата година да скочат с 20% до 83 млн. лв. В момента служителите на фирмата са над 1100. "Планираме да назначим още 100 души през тази година", казва Цецка Велчева, която е отговорен мениджър заедно с Ивелин Георгиев (още за историята и амбициите на компанията четете в текста "От автобусите "Чавдар" до купето на Jaguar").

Българският производител на акумулатори "Монбат" (историята на растежа й може да прочетете в текста "Как се става голям") продължава да увеличава приходите си, като през 2015 г. оборотът му е нараснал с над 17% до 297 млн. Основна причина за добрите резултати е износът, който носи почти 90% от приходите от основна дейност. Особено правят впечатление добрите продажби в Западна Европа в страни като Франция, Испания и Германия.

И другите производители

От другите компании в класацията впечатляващ е растежът на продажбите на три компании от оръжейната индустрия - "Арсенал", "Вазовски машиностроителни заводи" и "Аркус". Което не е изненада - по официални данни износът на българска военна продукция е нараснал с над 50% през 2015 г. Най-голям е скокът на приходите на компанията от Лясковец "Аркус" - над 115% до 104 млн. лв. Дружеството изнася в над 70 държави. ВМЗ - Сопот, която през април влезе в забранителния списък за приватизация, отчита растеж от над 81%, а оборотът й се увеличава и през първото тримесечие на тази година. През есента на 2015 г. министерството на икономиката смени управленския състав на компанията. Растеж може да се очаква през цялата 2016 г., тъй като през пролетта във ВМЗ бяха отворени два нови цеха, с които производственият капацитет се увеличава с 50%. От септември до май в завода са наети още 1000 работници, с което общият им брой е 3600 души.

От своя страна производителят на автоматично оръжие "Арсенал" увеличи приходите си с 32% до 260 млн. лв. Компанията е най-големият работодател в района на Казанлък, като за година увеличи персонала си с почти 2000 души до 7800 служители.

За поредна година е добро представянето в класацията на производителите на велосипеди. Най-големият в сегмента - "Крос" от Монтана, е увеличил приходите си с още 15% до 119 млн. лв. след скока през предишната година с 30%. Нараснал е и маржът на печалба на компанията до 9.4%. Оборотът на друга водеща компания - пловдивската "Макском" пък е скочил с 23% до 85 млн. лв. Благоприятното развитие на този сегмент не е изненада - в него работят добре и още други компании като "Лидер 96" и "Веломания", а около 80% от производството е за износ. Според eвропейската браншова организация CONEBI (Confederation of the European Bicycle Industry) България e четвърта в Европа по производство на велосипеди.

Още една компания, която реализира нарастване на приходите от над 50% е пловдивската "Атаро Клима". Дружеството е все по-активно на пазара на климатици и климатични системи, за което помага и по-големия екип от 630 служители. С нов завод от преди месеци е и шуменският производител на бойлери "Теси".

Бъдещите попълнения

Очакванията на компаниите от сектора за машини и оборудване са да продължат да растат и през тази година. Предпоставките са налице - много от тях продължиха да увеличават производството си и през 2016 г. Очаква се включването на нови играчи като производителя на климатични системи за автомобили Behr-Hella Thermocontrol, който в началото на 2015 г. откри завод в Божурище. Прогнозите на мениджмънта са дружеството да достигне приходи от 100 млн. лв. през тази година. Друга компания, която очаква дебюта си в секторната класация е германската компания Nexans Autoelectric. В началото на миналата година тя отвори завод за автомобилни кабели в Плевен и през този период значително увеличи персонала си, което трябва да бъде отразено и във финансовия й отчет за 2016 г. Разместване ще има и заради отражението на новите заводи на предприятията в класацията.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар