🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как технологията преначертава границите на компаниите

Те се реорганизират в резултат на цифровите катаклизми

Технологиите и бизнесът са неразривно свързани. Предприемачите използват технологичния напредък и с умения и късмет ги превръщат в печеливши продукти. Технологиите от своя страна променят начина, по който работят фирмите: електричеството позволи създаването на по-големи, по-ефективни фабрики, тъй като те вече не трябваше да зависят от централен източник на парна мощност; имейлът премахна повечето писма. Но новите технологии също влияят на бизнеса по по-фин, по-дълбок начин. Те променят не само начина, по който компаниите правят нещата, но и това, което правят.

Историята на капитализма е история на подобни реорганизации. Индустриалната революция плаща на "системата за гасене", при която компаниите получават суровини, но възлагат производството на самостоятелно заети занаятчии, които ги превръщат в готови продукти у дома и получават заплащане според продукцията. Вместо това фабриките заздравиха връзката между работника, който сега е нает директно и му се заплаща на час, и работното място. Телеграфът, телефонът и през XX век контейнерното корабоплаване и по-добрите информационни технологии (ИТ) позволиха на мултинационалните компании да възлагат на подизпълнители все повече задачи на все повече места. Китай стана световната фабрика; Индия стана негов бек офис. Близо три години след началото на пандемията е ясно, че технологията отново дълбоко преначертава границите на фирмата.

Новата реалност

В богатия свят бързият широколентов интернет и новите комуникационни платформи като Zoom или Microsoft Teams означават, че една трета от работните дни вече минават дистанционно. Работните места изтичат от корпоративните централи в метрополиите към по-малките градове. И границата между сътрудничеството с колега, работник на свободна практика или друга фирма се размива. Компаниите черпят от общи ресурси - от изчислителни облаци до човешки капитал. Според една оценка квалифицираните работници на свободна практика в САЩ са спечелили 247 млрд. долара през 2021 г. спрямо около 135 млрд. през 2018 г. Най-големите компании в САЩ и Европа стават все по-зависими от аутсорсинг на работа на бели якички. Износът на търговски услуги от шест големи нововъзникващи пазара е нараснал с 16.5% годишно от началото на пандемията спрямо 6.5% преди нея. На 9 януари Tata Consultancy Services (TCS), индийският ИТ аутсорсинг гигант, се очаква да отчете нов скок в печалбите.

При проверка на Коуз

Полезен обектив за разбиране на тези промени беше предложен от Роналд Коуз в неговата новаторска статия от 1937 г., озаглавена "Природата на фирмата". Останете малки и ще се откажете от ефективността, предоставена от мащаба. Разраснете се твърде много и бизнесът ще е твърде тромав за управление - помислете за икономики от съветски стил, базирани на командване и контрол. По-голямата част от търговията се извършва между тези крайности. Но къде в континуума? Коуз, чиито прозрения му носят Нобелова награда за икономика, твърди, че границите на фирмите - с други думи, какво да правите и какво да не правите сами - се определят от това как транзакционните и информационните разходи се различават в рамките на фирмите и между тях. Някои неща се правят най-ефективно у дома. Пазарът се грижи за останалото.

Например между 1980 г. и миналото десетилетие глобализацията и ИТ бумът засилиха икономиите от мащаба и в резултат на това насърчиха пазарната концентрация. Но двата фактора също увеличиха конкурентния натиск и намалиха разходите за комуникация и сътрудничество между фирмите. Това накара компаниите да свият обхвата си. В изследване, публикувано миналата година, Лоренц Екердт и Кай-Джие Ву от университета в Рочестър установиха, че средният брой сектори, в които са активни американските производители, е намалял наполовина между 1977 и 2017 г. До 2000 г. много разрастващи се индустриални конгломерати като германската Degussa, които участваха във всичко - от метали до медицина, или British Aerospace, които се занимаваха с автомобили, бяха се разхвърлили и избраха към какво да се придържат (съответно химикали и самолети).

Днес силите на Коузън въвеждат нов тип корпоративна организация. Тя прилича на система за гасене от XXI век - не за занаятчии, а за професионалисти с бели якички, които олицетворяват съвременните западни икономики. Миха Кауфман, шеф на Fiverr, базирана в Израел платформа, свързваща работници на свободна практика с корпоративни клиенти по целия свят, отбелязва, че фирмите стават все по-добри в измерването на представянето на работниците въз основа на действителната им продукция, а не на времето, прекарано в производството. Това важи както за служителите, така и за подизпълнителите. Резултатът е реорганизация на бизнеса както вътрешно, така и по отношение на други компании в икономиката.

Започнете отвътре. Като използваме данни от тримесечното преброяване на заетостта и заплатите в Америка, The Economist проучи работни места в три сектора, особено съвместими с дистанционна работа: технологии, финанси и професионални услуги. Нашият анализ установява, че такива работни места са станали много по-разпространени в Америка след пандемията. Големите градове са загубили от по-малките градове и дори от провинцията. От четвъртото тримесечие на 2019 г. броят на работните места в трите сектора е нараснал с 5 процентни пункта повече в селските райони, отколкото в Сан Франциско и Ню Йорк.

Фирмите също разпределят работата през повече граници, често по нови начини. Осуалд Йео, който ръководи Glints, стартираща компания за набиране на персонал в Сингапур, казва, че фирмата му наема служители на партиди по държави. Това помага на новите служители от Индонезия, да речем, да създадат лични връзки с колеги там, като същевременно разширява набора от таланти на Glints, обяснява той. Има премия за местоположения без голяма часова разлика, тъй като, както установи проучване от Harvard Business School миналата година, трансгранични екипи, които си сътрудничат по нерутинни задачи, често използват свободното си време, за да работят синхронно с колеги в различни времеви зони. В случая на Глинтс това са места като Индонезия.

За американските компании това все повече е Канада. Microsoft, която отвори първия си канадски офис през 1985 г., създаде нов голям в Торонто през 2022 г. Google утроява канадската си работна сила до 5000 души. Проучване от миналата година на имотната компания CBRE на 50-те града в Америка и Канада с най-много технологични служители установи, че четирима от първите десет са канадци. Заедно четирите добавиха 180 хил. технологични работни места между 2016 и 2021 г., което е увеличение от 39%. За сравнение, първите четири американски града са получили само 86 хил. работни места, или 8%, за същия период. По-ниските разходи без съмнение помогнаха; канадският квартет беше сред 16-те най-евтини града сред 50-те, измерени според разходите за жилища.

Бариерите пред имиграцията са друг фактор, който принуждава фирмите да търсят в чужбина, казва Притвираж Чоудхури от Harvard Business School. Той е документирал нарастващ клас фирми, които помагат на работодателите да изградят стабилни взаимоотношения със служители в чужбина, без да ги наемат директно. Един пример е MobSquad, фирма, която наема квалифицирани работници, които не могат да получат виза за Америка, и ги наема вместо това в Канада. Американските му клиенти включват инвестиционния посредник Betterment и биотехнологичната компания Guardant Health.

Новобранците на MobSquad са някъде между изнесените временни служители и служителите на пълен работен ден. Този вид договореност сочи към по-голямата промяна на това как фирмите разграничават кои задачи изпълняват за своя сметка и кои възлагат на подизпълнители.

Проучване сред близо 500 американски фирми, проведено от Федералната резервна банка на Атланта през август 2022 г., установи, че 18% планират да използват повече независими изпълнители; само 2% казаха, че биха използвали по-малко. Освен това 13% искат да разчитат повече на наети работници в сравнение с 1%, които искат да намалят тази зависимост. MBO Partners, фирма за управление на работната сила, изчислява, че броят на американските работници, ангажирани с независима работа поне 15 часа седмично, се е увеличил от 15 млн. през 2019 г. на 22 млн. през 2022 г. Официалните данни на Бюрото по трудова статистика са по-консервативни, но все още показват, че почти 1 млн. повече американци са самостоятелно заети, отколкото в началото на 2020 г. Загубите на работни места в епохата на пандемията, принуждаващи хората към по-малко желани работни условия, не могат да бъдат цялата история; подобен скок на самостоятелната заетост не се наблюдава след световната финансова криза от 2007 - 2009 г.

Промяната отново е активирана от технологиите, като разпространението на платформи за всякакъв вид работа на свободна практика. След като нарасна бавно, от 9% от работната сила на Америка през 2000 г. до 11% през 2018 г., самостоятелната заетост става много по-често срещана. Докато по-ранните платформи за свободна практика като Taskrabbit се фокусираха върху рутинни задачи, възникващите нови все повече набират работници на свободна практика за сложна работа. Upwork е специализирана в уеб разработка; Fiverr е известен с медийното производство. Amazon се обърна към Tongal, друга платформа за свободна практика, когато се нуждаеше от екип, който да произвежда бързо съдържание в социалните медии за своите телевизионни предавания Prime.

Нови начини за сътрудничество

Освен че улеснява компаниите да разчитат на хора, които не са служители, технологията дава възможност за нови начини за сътрудничество между бизнеса. През 2020 г. Slack, предпочитаната платформа за съобщения в много фирми, стартира функция, която позволява на потребителите да комуникират директно с други компании, както могат в рамките на собствените си организации. Повече от 70% от компаниите в списъка Fortune 100 на най-големите фирми в САЩ по приходи използват функцията.

Проучването на Фед в Атланта установи, че 16% от фирмите, които са отговорили, планират да увеличат вътрешния аутсорсинг, а 12% предвиждат повече офшоринг. Вече комбинираните приходи за шест големи фирми за ИТ услуги с големи операции в Индия - Cognizant, HCLT, Infosys, TCS, Tech Mahindra и Wipro - са нараснали с 25% между третото тримесечие на 2019 г. и същия период на миналата година.

Определянето на това доколко фирмите зависят от външни хора е трудно - компаниите не рекламират подобни неща. За да добият представа, двама икономисти - Кейти Муун и Гордън Филипс, разглеждат ангажиментите за външни покупки на фирмата през следващата година като дял от нейните разходи за продажби. Като моментна снимка на икономиката тази мярка за "интензивност на аутсорсинга", както го наричат Мун и Филипс, трябва да се третира с повишено внимание; той не обхваща всички видове аутсорсинг и различните фирми отчитат външни покупки по различни начини. Но това полезно илюстрира промените във времето.

The Economist е изчислил мярката, използвайки данни от финансови отчети за извадка от големи регистрирани фирми от Америка и Европа. Откриваме, че компаниите наистина стават все по-зависими от другите. Средният интензитет на аутсорсинг в нашата извадка почти се е удвоил от 11% през 2005 г. до 22% през последната година на данни (2021 или 2022 г.). Този растеж е особено изразен сред технологичните гиганти като Apple и Microsoft; предприятия, които са се разраснали малко през анализирания период, като Unilever, британския гигант за потребителски стоки, отбелязаха само малки увеличения. Това е в съответствие с изследването, което установява, че тъй като фирмите стават все по-големи и използват повече технологии, като така стават по-сложни и тромави, те възлагат повече операции на външни изпълнители - точно както Коуз би предвидил.

С развитието на технологиите контурите на фирмата ще продължат да се преначертават. Резултатът е, че компаниите имат по-голяма гъвкавост да търсят нови работници за нови задачи на нови места. Португалия създаде специална виза за дигитални номади, които ще могат да работят от страната за една година. Аржентина иска да въведе преференциален обменен курс за работници на свободна практика, продаващи услугите си в чужбина: "технологичният долар" ще гарантира, че те няма да бъдат изложени на бързо обезценяващото се песо.

За западните типове бели якички тази по-твърда конкуренция за работа може да се превърне в по-ниски заплати. Според работен документ, публикуван миналата година от Алберто Кавало от Harvard Business School и колеги, заплатите се различават по-малко между страните за професии, които са по-предразположени към аутсорсинг. За световната икономика обаче това означава по-голяма ефективност и, да се надяваме, по-бърз растеж и по-висок жизнен стандарт. А за Коуз това означава продължаваща уместност.

Все още няма коментари
Нов коментар