Веригите "Направи си сам": Отново бум на продажбите

Повечето от топ 5 на търговците - "Практикер", Mr. Bricolage, "Ангро трейд", Home Max и "Господинови строймаркет", отчитат и планират още ръст на оборота и нови магазини

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В ковид домът беше център на живота, после пък дойдоха строителен подем и инфлация. Преведено, това значи активно пазаруване в магазините "Направи си сам". В топ 5 на сектора продажбите вече доближават 900 млн. лв., така че е само въпрос на време да бъде надскочена заветната летва от милиард. За последната година, за която има данни - 2022 г., приходите на петте големи в сектора са се увеличили средно с над 25%, а печалбите - с почти 50%.

Нагласите са позитивни, показва разговор с мениджъри на топ 5 веригите: "Практикер", Mr. Bricolage, "Ангро трейд", Home Max и "Господинови строймаркет". Големите търговци виждат нови двуцифрени ръстове за 2023 г. Сред лидерската петица единствено от Home Max са по-консервативни в прогнозираните ръстове. И с планираните нови обекти през тази година бизнесът, свързан с дома, със сигурност ще порасте.

Големият магазин привлича

Над 62% от българите предпочитат да пазаруват нехранителни стоки в големи магазини и вериги, около 16% - в малки квартални магазини, около 12% - онлайн, и едва около 8% - в моловете, което е обяснимо предвид наличието на такива само в най-големите градове на страната, съобщи Галин Попов, изпълнителен директор на Асоциацията на търговците на нехранителни стоки. Той цитира национално проучване, проведено през юни 2023 г. от "Маркет линкс" по поръчка на асоциацията.

Веригите са предпочитани от най-много потребители при покупка на големи мебели (58%) и строителни материали (54%), както и на дребни мебели за дома (49%) и стоки за домакинството и градината (48%). Най-рядко на място в голям магазин потребителите купуват спортни аксесоари (29%) и книги (27%), но и при тях той е предпочитаното място за покупка, показва проучването. Преобладаващи причини за избор на място за покупка са: разнообразието от стоки и марки (над 50% от всички купувачи), цените, цялостното преживяване и обслужването, възможността за консултация. Очевидно веригите на топ 5 търговци от типа "Направи си сам" отговарят на тези критерии, тъй като сумарните им приходи за 2022 г. отбелязват 25% ръст и достигат близо 880 млн. лева (при съпоставими компании).

"Практикер" - отново първи и отново с ръст

Продажби за над 348 млн. лв. за 2022 г. осигуряват на "Практикер ритейл" над 25% ръст и отново първо място в топ 5 на сектора. Веригата е създадена в Германия и влезе в страната през 2004 г., като за десет години отвори 9 търговски обекта. През 2014 българският "Видеолукс холдинг" на Божидар Колев и Тодор Белчев, познат с веригата си "Технополис", придоби целия бизнес на германската компания за България и вече управлява 16 хипермаркета "Практикер" в страната. Най-новите два бяха открити през 2023 г. и са част от новоозградените от "Видеолукс холдинг" ритейл паркове Holiday Park в Перник и в Хасково. Холдингът вече управлява ритейл паркове в Перник, Стара Загора, Пазарджик и Хасково.

Praktiker има и онлайн магазин. Веригата предлага и услугата клиентът да купи онлайн и да вземе поръчката си от удобен за него търговски обект.

"За 2023 година очакваме 20% ръст на приходите и 10% увеличение на броя на посетителите. Делът на онлайн продажбите все още не е голям, но търпи сериозно развитие", коментира за "Капитал" Андриан Пенков, старши мениджър на "Практикер".

Веригата се разраства. В началото на декември 2023 "Видеолукс холдинг" започна изграждането на нов ритейл Holiday Park в София. Комплексът ще бъде разположен на бул. "Никола Мушанов" 82 в район "Красно село". Това ще бъде втори Holiday Park в столицата - изграждането на първия започна през октомври 2023 на "Околовръстен път", в търговската зона до Ring Mall и IKEA. И в двата новостроящи се комплекса ще бъдат разположени поредните хипермаркети "Практикер" (както и "Технополис"), като най-новият ще отвори през пролетта на 2024.

"Целите ни за 2024 г. са фокусирани в няколко аспекта, като планираме да продължим разрастването на веригата със стабилни темпове, да инвестираме усилия и време за повишаването на продажбите чрез нашия онлайн магазин, както и да разширим гамата продукти и услуги, които предлагаме", обобщава Андриан Пенков.

Поредна година на растеж за Mr. Bricolage

Ръст от 30% и над 151 млн. лв. приходи за 2022 поставят на второ място "Доверие Брико" - дружеството, което управлява магазините Mr. Bricolage по споразумение с френската верига. Компанията извършва и търговия на едро към Brico Macedonia, след като през май 2017 продаде франчайз правата си за Северна Македония. През февруари 2019 в българското дружество влезе нов миноритарен собственик, след като основният акционер - "Доверие капитал", продаде 28% от капитала на "Креста консултинг" (собственост на дългогодишни мениджъри на веригата). "Доверие капитал", част от едноименния холдинг, държи останалите почти 72%.

Днес в България под марката Mr.Bricolage работят 13 физически магазина в 10 града, както и онлайн магазин. В световен мащаб магазините с марката Mr.Bricolage са 408, а българската верига е вторият по големина международен партньор на Mr.Bricolage SA след Белгия, уточни за "Капитал" Траян Халаджов - член на управителния съвет и изпълнителен директор на компанията.

В края на 2023 бе открит пореден магазин Mr.Bricolage - този път в центъра на Хасково, в който са инвестирани 3.5 милиона лева и който отваря 45 нови работни места. "Инвестициите на "Доверие Брико" през 2023 г. са за над 7 милиона лева, от които 3.5 милиона в новия магазин в Хасково и още 3.5 милиона лева в обновяване на съществуващите магазини с ново, по-модерно и удобно за клиентите търговско оборудване", коментира за "Капитал" Траян Халаджов.

По думите му за 2023 г. компанията очаква 17% ръст на продажбите спрямо 2022 г. - също силна година за сектора "Направи си сам". "През 2023 г. инфлацията на цените бе по-ниска и този ръст се дължи основно на увеличения брой клиенти в размер на 13%. Онлайн продажбите са сравнително ниски в нашия бранш поради естеството на продаваните стоки и услуги. От друга страна, това са най-динамично развиващите се продажби и при нас те нараснаха с 27% през 2023 г., като делът им в общите приходи е около 4%. Всяка пета покупка онлайн се реализира във физическите ни магазини, т.е. клиентите пазаруват онлайн с опция "Вземи от магазин". Смятаме, че съществува сериозен потенциал за развитие на онлайн търговията, затова инвестирахме в нов уеб сайт и онлайн магазин за по-лесно и бързо пазаруване", обобщи Траян Халаджов.

Новост за "Доверие Брико" е фотоволтаичната електроцентрала върху покрива на магазина Mr.Bricolage в Благоевград. Тя е с мощност 521 kWp и планирано производство на електроенергия 580 000 kWh годишно.

При прогнозна инфлация от 4% "Доверие Брико" очаква през 2024 г. около 15% ръст на продажбите. "Пазарният дял на "Mr.Bricolage България" ще се увеличава благодарение на подобряване на качеството на офертата и обслужването, както и в резултат на разкритите нови точки на продажба. През 2024 г. ще продължи реализация на "зеления проект", свързан с инсталирането на фотоволтаични панели за добив на слънчева електроенергия, на покривите на четири магазина", отбелязва Траян Халаджов. Планираните за 2024 г. инвестиции са 4 млн. лева - за подобрения на съществуващи магазини и за фотоволтаични инсталации. "През 2024 г. ще започне изграждането и на нов магазин на софийския пазар", обобщи за "Капитал" Траян Халаджов.

"Ангро трейд": търговия и производство

Над 23% ръст на приходите през 2022, които надхвърлят 133 млн. лева, определят трето място за "Ангро трейд", в която съдружници са Петър Петров и Людмил Христов. Компанията е създадена през 1991 г. и поддържа големи складови количества от над 20 000 артикула в различни категории: топлоизолация, груб строеж, инертни материали, покриви, бои и мазилки, обзавеждане за баня, електроинструменти и други. Разполага с търговска и складова площ над 26 000 кв.м в София, както и с голям автопарк и логистичен отдел за доставката на заявените поръчки. "Ангро трейд" е официален дистрибутор на редица производители в областта на строителството, а освен това притежава завод за строителни смеси и завод за производство на експандиран полистирен.

"През 2023 г. открихме "Ангро керамика" - специализиран магазин за дизайн и продажба на оборудване за баня. Работим с водещи производители и вносители от бранша, имаме наш внос, който се надяваме да затвърдим и увеличим", коментира за "Капитал" Петър Петров.

А другият управител - Людмил Христов, очерта фирмените цели за 2024 г.: "Планираме да увеличим активността в онлайн пространството, както и да разширим асортимента от предлагани стоки и услуги. Обмисляме нови магазини на закупени вече терени и нови складови площи."

Home Max - също с ръст на продажбите

"Баумакс България" стои зад веригата Home Max и се подрежда на 4-то място в класацията с над 130 млн. лв. приходи за 2022 г. Мажоритарен собственик е фирма "Хедус", която през 2014 г. купи бизнеса на Baumax от австрийския собственик. "Хедус" пък е притежание на "Родна земя холдинг" - дружеството от орбитата на "Химимпорт".

Днес "Баумакс България" управлява осем хипермаркета Home Max в седем града, които по данни на дружеството са с обща търговска площ над 105 хил. кв.м и предлагат над 70 хил. артикула. Средната застроена площ на всеки хипермаркет е 13 000 кв.м.

"Изминалата 2023 г. беше изключително динамична и предизвикателна по отношение на резултатите, постигнати в първото и второто полугодие. В първото полугодие на 2023 г. реализирахме заложения от компанията ръст в приходите от 6.5%. Наблюдавахме и сходен ръст в броя на посетителите. През второто полугодие тенденциите се обърнаха, потреблението се забави и клиентите станаха предпазливи при планиране на своите покупки. Очакваме за 2023 резултати, близки до тези от 2022 г.", коментираха за "Капитал" от компанията.

За 2024 година "Баумакс България" планира 2.5% ръст на приходите от продажби. Фирмените инвестиции също ще бъдат съобразени с текущата икономическа обстановка. Фирмата ще продължи да обновява техническата си база и да влага средства във високотехнологично оборудване, обобщиха за "Капитал" от "Баумакс България".

Нов обект "GS строймаркет"

Петата компания в класацията - "Господинови строймаркет" - отчита 29% скок на продажбите през 2022 г., които надхвърлят 114 млн. лева. Дружеството е собственост на братята Диян и Галин Господинови и е започнало своята дейност преди 30 години като търговец на едро за строителни и мебелни материали. Днес управлява шест търговски обекта с бранда "GS строймаркет", в които предлаганите продукти надхвърлят 60 000, както и онлайн магазин.

"През последните 10 години акцентираме върху ритейл търговията с фокус върху качествената консултация и допълнителните услуги", коментира за "Капитал" Диян Господинов, управител и съсобственик.

През октомври 2023 "Господинови строймаркет" започна изграждането на най-големия за компанията обект в Пловдив. "Той ще се разпростира върху терен от 14 дка, с богата продуктова гама и избор от повече от 80 000 артикула. Целта ни е да предложим много специализирани, дори нишови персонализирани продукти, които да отговорят на конкретни нужди. Към момента това е най-мащабната инвестиция, ще бъде над 20 млн. лв. и с нея ще бъдат открити над 100 работни места. За всички клиенти е осигурен паркинг на две нива, предвидени са и места за зареждане на електромобили", обяви за "Капитал" Диян Господинов.

Той очаква през 2023 г. компанията да запази тренда си на растеж "въпреки намаляването на цените на някои основни материали, високите инфлационни нива и други негативни икономически фактори". "В онлайн търговията ежегодно регистрираме по над 100% ръст през последните четири години и 2023 г. не отстъпва по този параметър. Активно развиваме този канал, а важността му се затвърждава с всеки изминал ден. "Направи си сам" секторът става все по-достъпен, ефективен и иновативен през дигиталните канали", обобщава Диян Господинов.

През 2023 друга важна посока за "Господинови строймаркет" е диверсифицирането на веригите за доставки. "С това се опитваме да намалим зависимостта в определени области, избягвайки потенциални смущения и съответно увеличавайки гъвкавостта. Успешен акцент за нас през 2023 г. бяха сезонните артикули, където можем да предложим голямо разнообразие на налични стоки с конкурентни цени", прави равносметка Диян Господинов.

Потребителски трендове

Андриан Пенков - старши мениджър на "Практикер":



С увеличаването на разходите за извършен труд и недостиг на работна ръка при ремонтите на дома очакваме все по-голяма част от клиентите да правят сами ремонтите и подобренията на домовете и градините си. Нашата цел е да им помогнем да научат тънкостите при ремонтите и да им предложим "лесни" за изпълнение предложения и решения.

Траян Халаджов - член на управителния съвет и изпълнителен директор на "Доверие Брико":



Потреблението на стоки за дома и градината през 2024 г. ще се основава на нарастващи доходи, но при сравнително висок дял на разходите за храна и режийни. Очакваме потребителите да разполагат с по-малко жилищни и потребителски кредити или на по-висока цена. Това ще доведе до запазване на дела на разходите за ремонт, обзавеждане и подобряване на дома в рамките на 4.1-4.3% от домакинските бюджети.

На база на стабилност на пазара на труда и доходите очакваме и запазване на основните тенденции в потреблението от 2023 г.:

  • Потребителите отделят все по-голямо внимание върху качеството на продуктите и водещ фактор при решението за покупка е разумното съотношение цена - качество;
  • Онлайн пазаруването се използва от все по-голям кръг потребители, от различни възрастови групи и интереси. Все по-голямо значение придобива дигиталното съдържание в онлайн каналите;
  • По отношение на предпочитания към продуктови групи все по-голям е интересът към акумулаторните уреди и инструменти, към енергоспестяващи продукти, към смарт продуктите, както и към продуктите в средната ценова гама;
  • Нараства интересът към екологични и рециклирани продукти;
  • През 2024 г. очакваме спад на основните ремонти на цяло жилище за сметка на частичните ремонти на едно от помещенията на дома.


Людмил Христов и Петър Петров - съдружници в "Ангро трейд":



Преди години Джеф Безос, основател на "Амазон", след като често го питат какво ще се промени след години в онлайн търговията, обяви, че според него въпросът е какво няма да се промени, а ще се засили - хората ще искат още по-голямо разнообразие, по-ниски цени и по-бърза доставка. И ние забелязваме тези трендове и затова инвестираме в портфолио, атрактивни условия и лесна и бърза покупка и доставка. Потребителите ни видимо харесаха голямото разнообразие и ясното визуално представяне в "Ангро керамика" (специализиран магазин за дизайн и продажба на оборудване за баня). Забелязваме също, че все повече клиенти са извършили детайлно проучване онлайн и идват в обектите (ако не закупят онлайн) отлично информирани и готови да закупят конкретни продукти. Освен това все по-голяма част от продажбите са на промоция - потребителите ги очакват и се възползват от тях.

"Баумакс България"

С нарастващото многообразие от стоки и услуги клиентите стават все по-взискателни и търсят качествени продукти и материали на разумна стойност. Най-ниската цена отдавна не е единствен фактор при решението за покупка на стоки за ремонт и обзавеждане. В избора си потребителите все повече се влияят и от текущи модни трендове, които се наблюдават в екстериорния, интериорния и ландшафтния дизайн. Те търсят все повече конкретни цветове, текстури и форми.

Диян Господинов - управител на "Господинови строймаркет":



Смятаме, че желанието за обновяване и подобряване на дома и градината ще продължи с темповете от миналите години. Водеща промяна очакваме в поведението на потребителите в две направления - първо, все по-високата онлайн активност при информиране, взимане на решение и покупки и на второ място, нарастващият интерес на потребителите към истински "направи си сам" продукти, с чиито монтаж или употреба ще се справят самостоятелно.

И през следващата година ще се запазят трендовете в търсене на продукти и решения, свързани с оптимизиране на разходи за електроенергия, отопление, подобряване на топлоизолационните показатели на домовете. Очакваме ръст в изграждането и интереса към енергийно ефективни домове и все по-чест избор на смарт решения.