Веригите за техника: С помощ от инфлацията до 2 млрд. лв.
Топ триото в сектора остава непроменено: "Технополис", "Техномаркет" и "Зора"
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
- Трите най-големи компании в сектора отчитат продажби над 1.5 млрд. лв. през 2022 г.
- Основна причина за растежа е инфлацията, която през 2023 г. се успокои.
- И 2023 г. е растяща, макар и по-трудна за веригите.
През последните години българският пазар на техника не спира да расте, като през 2022 г. достигна рекордни продажби, а трендът нагоре продължава. Според консултантската компания Euromonitor обемът на сектора е бил около 2.2 млрд. лв. Данните на "Капитал" показват още по-големи продажби, като само топ 5 играчите достигат почти 2 млрд. лв. приходи.
Причините за скока са няколко, като една се откроява най-вече - инфлацията. Другият основен фактор беше окончателното отваряне на магазините след падането на ограниченията заради пандемията. И макар хора от бранша да коментират, че изтеклата 2023 г. е по-предизвикателна, през нея растежът също продължава.
Топ 3
Водещите пет компании остават без размествания и през 2022 г. Приходите на топ 5 достигат 1.99 млрд. лв. спрямо 1.71 млрд. година по-рано. Само оборотите на първите три са над 1.5 млрд. лв., което показва колко нефрагментирана е индустрията.
Лидерът също е познатият от години номер едно, като отчита и най-големият растеж през 2022 г. Оборотът на "Технополис България" е нагоре с над 25% до 853 млн. лв., като според съсобственика на веригата Божидар Колев основна причина за скока е инфлацията. Компанията отвори и втори голям обект в Пловдив, който заработи в средата на 2022 г. и така магазините й достигнаха 35 в 25 града. Растат и служителите на групата, които са почти 2000.
Втора отново е "Техномаркет България", която е лидер по магазини в цялата страна - 50 в момента, като през 2022 г. отвори два нови обекта. През миналата година също продължи да разширява и реновира мрежата си. През 2022 г. приходите й са нараснали с 13.8% до 329.2 млн. лв. - под инфлацията тогава, но пък печалбата нараства след години загуби - от 6.7 на 10 млн. лв. Нагоре са и служителите на веригата, в която основен акционер е фирма на двама от мениджърите на компанията - "Маркет инвестмънтс", работили в други дружества на депутата от ДПС Делян Пеевски. Те са вече близо 600 души.
Трета на съвсем малка разлика от номер две е веригата "Зора", чийто оборот расте с над 16% до 328.9 млн. лв. В същото време намалява печалбата й, но пък се увеличават служителите. Ще е интересно дали 2023 г. ще доведе до размествания между номер две и три в секторната класация, тъй като и двете вериги отвориха нови магазини през миналата година. През 2023 г. "Зора" премести и складовата и административната си база в Индустриална зона Божурище. Инвестицията само в този проект е 33 млн. лв.
И другите два
На четвърто място е единственият изцяло онлайн играч - eMAG, който е и абсолютен лидер в е-търговията в България. След като през 2021 г. компанията отчете най-големия растеж на оборота в класацията - 46%, сега скокът е по-скромен - малко над 4% до 278 млн. лв. Групата има и три физически магазина - два в София и един в Пловдив. Само продажбите през Черния петък през 2022 г. достигнаха 58.5 млн. лв., т.е. около 20% от годишния оборот. През 2023 г. те са още по-високи - 60 млн. лв.
Номер пет остава компанията зад веригата "Техмарт" - "Магнум-Д", която продължава да расте. Тя има 21 магазина, от които седем в София. Основният й бизнес все пак остава внос и продажби на едро за други играчи на пазара. Приходите й през 2022 г. са нараснали с 5% до 199 млн. лв.
В класацията за поредна година не са включени телекомите, като трите големи оператора са основните канали за продажба на смартфони и умни устройства. Приходите от продажба на оборудване само на един от тях - "А1 България", за 2022 г. са 260 млн. лв.
Онлайн сегментът остава малък от общия пазар
Макар и онлайн продажбите на всички в сектора да продължават да растат, 2022 г. отчита успокояване на е-търговията след бурния скок по време на пандемията. При лидера в секторната класация "Технополис" те са "все още едноцифрен процент", по думите на Божидар Колев. Но дори този дял е достатъчен да им отреди второ място на онлайн пазара след eMAG предвид огромните им общи приходи. Заради добре развитата мрежа от магазини в цялата страна много потребители все още предпочитат да пазаруват офлайн. Въпреки това темповете на е-растеж продължават.
Несигурна година
Повечето играчи в сектора определят изминалата 2023 г. като добра. Инфлацията няма да има такова отражение върху резултатите, потребителите все още имат свободни пари за пазаруване, цените се успокоиха, а веригите на доставки се възстановиха. В същото време продължават външните фактори на несигурност. Заради атаките на хутите срещу търговски кораби в Червено море много логистични компании променят маршрутите си, което съответно води до забавяне на доставките и по-високи цени. През 2024 г. ще има и европейско първенство по футбол, което винаги носи със себе си и скок на продажбите на телевизори.
Божидар Колев, съсобственик на "Технополис България"
През 2022 г. скокът на приходите се дължеше основно на инфлацията. Въпреки това потребителите продължиха да пазаруват, тенденция, която се запазва и сега, не на последно място и заради повишените доходи. Онлайн продажбите при нас се успокоиха, защото много от потребителите се завърнаха в магазините. Изминалата 2023 г. беше по-трудно, но въпреки това отчитаме растеж от 10-11%. Най-търсени са телевизорите, смартфоните, едра бяла техника. Най-големите ръстове са при смарт устройствата, например смарт часовниците се превръщат във все по-сериозна категория. Геймингът също е много важен сегмент.
2023 г. бележи една от най-големите ни стъпки на развитие
Георги Стойков, съдружник в "Зора ММС" и управител на търговската верига
През 2022 г. продължихме да растем, като разбира се, цените бяха нагоре заради инфлацията. Тя се успокои през миналата година, като в последните месеци дори имаше и спад на цените на някои продукти. За нас именно 2023 г. всъщност бележи една от най-големите ни стъпки на развитие. Инвестицията в новата ни база в Божурище е най-голямата в нашата история и показва към какво се стремим в бъдеще - да станем още по-добри. Миналата година е една от най-успешните ни - освен базата отворихме три нови магазина и реновирахме други три.
През 2024 г. ще отворим поне три нови обекта. Онлайн търговията при нас също има едноцифрен дял и продължава да расте. Инвестираме много сериозни средства в нея, но не искаме растежът да е за сметка на офлайн търговията. Целта ни е да развиваме устойчиво и двата канала.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.