Веригите за техника: С помощ от инфлацията до 2 млрд. лв.

Топ триото в сектора остава непроменено: "Технополис", "Техномаркет" и "Зора"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Трите най-големи компании в сектора отчитат продажби над 1.5 млрд. лв. през 2022 г.
  • Основна причина за растежа е инфлацията, която през 2023 г. се успокои.
  • И 2023 г. е растяща, макар и по-трудна за веригите.

През последните години българският пазар на техника не спира да расте, като през 2022 г. достигна рекордни продажби, а трендът нагоре продължава. Според консултантската компания Euromonitor обемът на сектора е бил около 2.2 млрд. лв. Данните на "Капитал" показват още по-големи продажби, като само топ 5 играчите достигат почти 2 млрд. лв. приходи.

Причините за скока са няколко, като една се откроява най-вече - инфлацията. Другият основен фактор беше окончателното отваряне на магазините след падането на ограниченията заради пандемията. И макар хора от бранша да коментират, че изтеклата 2023 г. е по-предизвикателна, през нея растежът също продължава.

Топ 3

Водещите пет компании остават без размествания и през 2022 г. Приходите на топ 5 достигат 1.99 млрд. лв. спрямо 1.71 млрд. година по-рано. Само оборотите на първите три са над 1.5 млрд. лв., което показва колко нефрагментирана е индустрията.

Лидерът също е познатият от години номер едно, като отчита и най-големият растеж през 2022 г. Оборотът на "Технополис България" е нагоре с над 25% до 853 млн. лв., като според съсобственика на веригата Божидар Колев основна причина за скока е инфлацията. Компанията отвори и втори голям обект в Пловдив, който заработи в средата на 2022 г. и така магазините й достигнаха 35 в 25 града. Растат и служителите на групата, които са почти 2000.

Втора отново е "Техномаркет България", която е лидер по магазини в цялата страна - 50 в момента, като през 2022 г. отвори два нови обекта. През миналата година също продължи да разширява и реновира мрежата си. През 2022 г. приходите й са нараснали с 13.8% до 329.2 млн. лв. - под инфлацията тогава, но пък печалбата нараства след години загуби - от 6.7 на 10 млн. лв. Нагоре са и служителите на веригата, в която основен акционер е фирма на двама от мениджърите на компанията - "Маркет инвестмънтс", работили в други дружества на депутата от ДПС Делян Пеевски. Те са вече близо 600 души.

Трета на съвсем малка разлика от номер две е веригата "Зора", чийто оборот расте с над 16% до 328.9 млн. лв. В същото време намалява печалбата й, но пък се увеличават служителите. Ще е интересно дали 2023 г. ще доведе до размествания между номер две и три в секторната класация, тъй като и двете вериги отвориха нови магазини през миналата година. През 2023 г. "Зора" премести и складовата и административната си база в Индустриална зона Божурище. Инвестицията само в този проект е 33 млн. лв.

И другите два

На четвърто място е единственият изцяло онлайн играч - eMAG, който е и абсолютен лидер в е-търговията в България. След като през 2021 г. компанията отчете най-големия растеж на оборота в класацията - 46%, сега скокът е по-скромен - малко над 4% до 278 млн. лв. Групата има и три физически магазина - два в София и един в Пловдив. Само продажбите през Черния петък през 2022 г. достигнаха 58.5 млн. лв., т.е. около 20% от годишния оборот. През 2023 г. те са още по-високи - 60 млн. лв.

Номер пет остава компанията зад веригата "Техмарт" - "Магнум-Д", която продължава да расте. Тя има 21 магазина, от които седем в София. Основният й бизнес все пак остава внос и продажби на едро за други играчи на пазара. Приходите й през 2022 г. са нараснали с 5% до 199 млн. лв.

В класацията за поредна година не са включени телекомите, като трите големи оператора са основните канали за продажба на смартфони и умни устройства. Приходите от продажба на оборудване само на един от тях - "А1 България", за 2022 г. са 260 млн. лв.

Онлайн сегментът остава малък от общия пазар

Макар и онлайн продажбите на всички в сектора да продължават да растат, 2022 г. отчита успокояване на е-търговията след бурния скок по време на пандемията. При лидера в секторната класация "Технополис" те са "все още едноцифрен процент", по думите на Божидар Колев. Но дори този дял е достатъчен да им отреди второ място на онлайн пазара след eMAG предвид огромните им общи приходи. Заради добре развитата мрежа от магазини в цялата страна много потребители все още предпочитат да пазаруват офлайн. Въпреки това темповете на е-растеж продължават.

Несигурна година

Повечето играчи в сектора определят изминалата 2023 г. като добра. Инфлацията няма да има такова отражение върху резултатите, потребителите все още имат свободни пари за пазаруване, цените се успокоиха, а веригите на доставки се възстановиха. В същото време продължават външните фактори на несигурност. Заради атаките на хутите срещу търговски кораби в Червено море много логистични компании променят маршрутите си, което съответно води до забавяне на доставките и по-високи цени. През 2024 г. ще има и европейско първенство по футбол, което винаги носи със себе си и скок на продажбите на телевизори.

И през 2023 г. очакваме растеж от 10-11%

Божидар Колев, съсобственик на "Технополис България"




През 2022 г. скокът на приходите се дължеше основно на инфлацията. Въпреки това потребителите продължиха да пазаруват, тенденция, която се запазва и сега, не на последно място и заради повишените доходи. Онлайн продажбите при нас се успокоиха, защото много от потребителите се завърнаха в магазините. Изминалата 2023 г. беше по-трудно, но въпреки това отчитаме растеж от 10-11%. Най-търсени са телевизорите, смартфоните, едра бяла техника. Най-големите ръстове са при смарт устройствата, например смарт часовниците се превръщат във все по-сериозна категория. Геймингът също е много важен сегмент.

2023 г. бележи една от най-големите ни стъпки на развитие

Георги Стойков, съдружник в "Зора ММС" и управител на търговската верига



През 2022 г. продължихме да растем, като разбира се, цените бяха нагоре заради инфлацията. Тя се успокои през миналата година, като в последните месеци дори имаше и спад на цените на някои продукти. За нас именно 2023 г. всъщност бележи една от най-големите ни стъпки на развитие. Инвестицията в новата ни база в Божурище е най-голямата в нашата история и показва към какво се стремим в бъдеще - да станем още по-добри. Миналата година е една от най-успешните ни - освен базата отворихме три нови магазина и реновирахме други три.

През 2024 г. ще отворим поне три нови обекта. Онлайн търговията при нас също има едноцифрен дял и продължава да расте. Инвестираме много сериозни средства в нея, но не искаме растежът да е за сметка на офлайн търговията. Целта ни е да развиваме устойчиво и двата канала.