Германският стил на управление
Иван Чернев, председател на управителния съвет на "Кауфланд България", пред "Капитал"
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Визитка
Иван Чернев е председател на управителния съвет на "Кауфланд България" от февруари 2018 г. Той е дипломиран икономист от Университета в Нидерайн, Германия. Управлявал е различни отдели в структурата на Kaufland в Германия и други държави. В България идва от мениджърска позиция в Kaufland Словакия.Компанията
Германската "Кауфланд България" е на българския пазар от 2006 г. Веригата има 60 хипермаркета в 34 града в страната. От старта си досега компанията е инвестирала в страната над 1.4 млрд. лева."Кауфланд България" е лидер в сектора на търговията на дребно с годишен оборот за 2019 г. близо 1.6 млрд. лв. и печалба 76 млн. лв. Компанията и един от най-големите работодатели в страната с екип над 6000 служители.
В България идвате от Kaufland Словакия. Какво предприехте като мениджърски промени? Какво от досегашния ви опит приложихте?
- Когато един мениджър идва от друга държава, трябва първо да говори с ръководителите във фирмата, но е много важно да се срещне и със специалистите. Затова в първите три седмици след пристигането си проведох доста разговори, а след това три седмици бях на път и посетих абсолютно всеки филиал на "Кауфланд" в страната, както и склада. Търсих близост до клиентите, а и исках да видя как функционира бизнесът тук на практика. След тези срещи вече имах една груба представа за фирмата като теми и като оперативни опорни точки, както и яснота за стратегията на компанията, за да бъдем още по-успешни, по-близо до клиента и неговите очаквания. Последва пълен анализ и конкретика на ситуацията.Какви бяха първите стъпки след тези срещи и анализи, какви промени направихте и какъв е ефектът от тях?
Планирате ли нови промени в организацията, структурата, бизнес модела?
- През 2020 г. сме инвестирали над 120 млн. лв. в нашето развитие. Отворихме първия ни филиал във Велико Търново, а през тази година и петия филиал във Варна, който е и 60-и за компанията. Следващите ни стъпки са свързани отново с експанзия на веригата в София, Варна, Пловдив, но и в други градове на страната, в които ще разширим търговската си мрежа. Продължаваме да инвестираме и в модернизация на хипермаркетите - инвестирахме 16.5 млн. лв. в обновления. Построихме нов склад за нехранителни стоки, в който инвестирахме 64 млн. лв. Така логистичният ни комплекс се превърна в най-модерната логистична база за ритейл търговия на Балканския полуостров.Доколко имате свобода на действията, доколко решенията ви зависят от централата в Германия?
- По принцип промените се правят според изискванията на българския пазар и търсенията на българския клиент. И ние ще отговорим на това търсене като асортимент, като комуникация, като презентация в нашите магазини. Всичко това са неща, които се решават на локално ниво. Ние сме част от германска група, с германска майка, но сме българска фирма. В нашите хипермаркети се предлагат над 70% български артикули в различни продуктови групи, 60% от всички производители, с които работим, са български. През последните две години сме продали 65 млн. килограма български плодове и зеленчуци и 61.5 хил. тона български млечни продукти. Работим и по друга тема с много потенциал - дефиниране и подкрепа за определени сортове плодове и зеленчуци, сключване на договори с производителите им, с които се задължаваме да изкупуваме продукцията от точно тези сортове. За догодина планираме 20% допълнителни договорни споразумения за такава продукция на земеделци. Представихме и нашата собствена национална марка "Брей!", в която продуктите са вече над 80 и която има потенциал за експорт. Развиваме и собствената си марка "Шеф Месар" за прясно месо. Бяхме планирали марките да бъдат представени на пазара по-рано, но заради локдауна това беше отложено.Как корона пандемията влияе на бизнеса на компанията?
- За нас най-важна беше перфектната подготовка. Когато започнаха да идват новините от Ухан, още в средата на февруари свикахме нашия кризисен щаб със специалисти от всички отдели и започнахме подготовката за осигуряване на необходимите предпазни средства. Дефинирахме и предвидихме кризисните и фокусните артикули, които клиентът ще търси. По време на извънредното положение през март първите две седмици бяха с възходящ оборот, защото тогава започна класическото презапасяване. Въпреки интензивното търсене обаче клиентът нямаше усещане, че рафтовете са празни. И това бе успех не само за нас като компания, а за целия ритейл сектор и, разбира се, за българските доставчици. Работихме в тясна координация с Министерството на здравеопазването, Министерството на икономиката, както и различните местни власти в градовете, в които присъстваме. След тези две седмици имаше между 20 и 30% срив на клиентите, а в някои градове дори минус 50%. През следващите месеци трендът се запази. После имаше успокояване, но като цяло сме на минус в сравнение с миналата година. Хората идват по-рядко, но средната сметка се качи с между 20% до 30% за съответния град. Но клиентът все още е внимателен.Коя е най-голяма трудност, с която се сблъсквате заради пандемията?
Какво отчитате като най-голям успех през тези месеци на пандемия?
- Отношението към клиента и това, че не сме спрели по никакъв начин да инвестираме в нашите марки. Много голям успех е също, че запазихме персонала. Служителите са нашият капитал, нашият ресурс, в който от април досега сме инвестирали 5 млн. евро - за повишаване на възнаграждението на екипа ни в цялата страна. Със сигурност кризата ни направи по-силни, по-гъвкави.Какви са прогнозите за финала на годината по отношение на финансовите показатели?
- Нашата фискална година е от 1 март до края на февруари. Предстои ни коледен бизнес и трябва да видим как ще протече, какви ще са продажбите през януари и февруари. Има много фактори на пазара, които дават негативни сигнали - безработица, кеш трансферът, който влиза в държавата от българите в чужбина, развитието на хорека сектора. Мерките стават по-строги, все още не знаем какъв ще е ефектът им върху бизнеса. Продължаваме да инвестираме в марките, в персонала, в нови филиали и реконструкция на съществуващи. До края на финансовата година ще модернизираме 12 магазина.Какви средносрочни цели си поставяте - като големина на веригата, приходи, печалба, брой обекти, позиция на пазара?
- COVID-19 ни засяга оперативно, но ще окаже влияние и в следващите 12 месеца. Имаме ясен фокус - първо да продължим да бъдем сигурно и безопасно място за пазаруване за клиентите, да предложим богат избор от висококачествени продукти на едни от най-атрактивните цени на пазара. Втората тема са нашите служители. Целта е нашият екип да бъде стабилен, здрав и да продължим да бъдем сигурен работодател, както и сигурен партньор за българските производители в тези несигурни времена.
Догодина имаме юбилей - 15 години в България. От 11 години сме абсолютен лидер на пазара в страната и планираме да бъдем лидер и занапред.
Амбициите на "Лидл" са да изпревари "Кауфланд" по оборот...
- Наблюдавам темата от друг ъгъл и в друга светлина. На пазара трябва да има конкуренция. Когато има конкуренция като качество, цена, нови продукти или други услуги, това е добре за пазара.Бихте ли описали как ще изглежда един магазин на "Кауфланд" след пет години?
- Имаме ясна визия. Експанзията ще продължи, моделът One stop shopping ще се запази. Ние не сме само магазин, но не сме и мол. Ние сме уникален продукт за българския пазар, хибрид между хипермаркет и мол, търговски център, в който клиентът ще намери всичко, което е нужно за семейството и за домакинството му. Ще продължим и с грижата за околната среда. Догодина със сигурност ще разчитаме на соларна техника, ще увеличим станциите за зареждане на електроавтомобили, както и дела за доставка на стоки с камиони, които се движат на метан. Ще продължим да оптимизираме процесите в хипермаркетите - например използването на EPS каси за многократна употреба - това са 100% рециклируеми пластмасови щайги за плодове и зеленчуци, които са сгъваеми. За една година те спестяват близо 1000 тона вредни емисии в атмосферата, това се равнява на 400 дизел автомобила по-малко по пътищата. Ще продължим да работим интензивно със специалисти, проучвания и съответен софтуер по темата категориен мениджмънт, за да сме наясно какво търси българският клиент, на какво ценово ниво, как да бъде изложена стоката. Ние имаме над 20 000 артикула и 50% от оборота ни е свежа стока. Ще въведем и каси на самообслужване. Клиентите могат да ги очакват в следващата година, година и половина.Наскоро започнахте онлайн продажби - какъв процент заемат те сега и каква е целта?
- Започнахме скоро с тази услуга, но продажбите се развиват добре и с възходящ тренд, като се има предвид, че я предлагаме само в четири града. Започнахме с 500 артикула, в момента предлагаме 2000 артикула, като целта е да достигнем 3000 до края на годината.Защо големите вериги не предлагат за онлайн покупка всичките си продукти, а само част от тях?
Какво може да направи държавата, за да подобри бизнес средата?
- По принцип изискването на бизнеса е, когато се подготвя проектозакон, той да бъде максимално анализиран предварително, да знаем какъв ще е ефектът от влизането му по цялата верига до крайния потребител, както и върху обществото като цяло.Какви инвестиции планирате за 2021 г.?
- Планираме няколко нови хипермаркета, но не искам да конкретизирам бройката. Ще инвестираме над 120 млн. лева през 2021 г. в нови магазини и модернизация на съществуващи. В сумата не влизат инвестиции в марки и персонал, които ще продължим да правим и догодина.След няколко оттеглили се вериги от българския пазар има ли място за нови конкуренти?
- Винаги има място за нови конкуренти. Пазарът е отворен, либерален, може да заповяда всеки. Радваме се на конкуренцията. Колкото повече конкуренти - толкова по-голяма добавена стойност за крайния клиент.Колко голям е екипът, с който работите пряко, как са разпределени функциите в него, как комуникирате във време на пандемия?
Какъв е мениджърският ви стил?
- За мен най-важна е дисциплината. Ритейл бизнесът е толкова динамичен и трябва да се прави със страст, човек трябва да гори за работата си и да бъде смел. Този бизнес е толкова комплексен, че не може да се вземат едностранни решения.При растяща безработица по-лесно ли намирате хора за работа в компанията?
- Зависи от позицията, за която търсим хора. Пазарът на труда е тежък и сме наясно, че няма да стане по-лесен. Ние сме топ работодател вече втора година. Непрекъснато инвестираме в заплати, допълнителни придобивки и възможност за развитие на хората. Имаме програма, в която ученици могат да работят при нас, когато са във ваканция, за да разберат какъв работодател сме и какво е да работиш в модерната търговия. Имаме и добра симбиоза с университети, поддържаме добри взаимоотношения за обучения, практики, проекти на студенти. Имаме и вътрешни менторски програми в компанията, за да подкрепим новите кадри.Как очаквате да се движат заплатите в ритейла в близката година? Има ли съревнование по този показател между веригите?
- Това е свободен пазар. Съревнованието е както в асортимент, експанзия, маркетинг, така и в заплащането. Тенденцията е ясна - има умерен растеж и при заплатите. Ние в "Кауфланд" плащаме над пазарното ниво. Потенциалът на пазара на труда намалява и това е също фактор, който ускорява процеса на растеж на заплатите.Разкажете за едно трудно решение в кариерата си.
- Трудно решение няма, има комплексно решение, което изисква да погледнеш нещата от 360 градуса, да анализираш ситуацията и когато имаш силен екип, да решавате заедно.
Откъде най-често пазарувате?
- Най-често пазарувам в "Кауфланд" в Студентски град и в "Кауфланд" в "Младост". Но имам професионално изкривяване. Водя много дискусии и затова едно пазаруване може да ми отнеме до два часа и половина.Как съчетавате работно и лично време, имате ли хоби?
- Балансът е важен и труден. Когато влезем в такива ситуации като сегашната, той се нарушава и трябва да се компенсира. Тренирам 3-4 пъти на седмица много рано сутрин. Почивам си с книга в ръка, с флумастер или пластилин, с кестени или листа, когато с децата рисуваме или моделираме например.Откъде се информирате за новостите в сектора?
- От медиите, от германски източници като Lebensmittelzeitung, Handelsblatt и Wirtschaftswochе. Имаме и вътрешна система в групата за информация в сектора. Информирам се също от колегите, от служителите.Какви книги четете?
- Обичам да чета автобиографии. В последните месеци обаче чета само списания в самолета или вечер, когато заспят децата. Чета основно National Geographic. Синът ми ще стане на осем години, дъщеря ми е на три. Новото поколение все повече ме засипва с въпроси за грижа за околната среда, за континенти, държави, езици и трябва да съм на ниво с темите. Затова умишлено се дисциплинирам с National Geographic, за да бъда в час. Смятам, че това е приложимо и важно и за бизнеса ни.Интервюто взе Мара Георгиева
3 коментара
Русия и Германия - ние българите винаги се прехласваме безрезервно и беусловно пред тези, от които другите нормални хора (от развития свят) бегат далече.
Типичен мениджър, никакви проблеми няма само предизвикателства вижда. :-) Много още има да се желае, дерзайте!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.