🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Радиопазар в тиха битка за приходи

Печелят компаниите - част от големи медийни групи, които попадат в общите пакети към рекламодателите

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Според рекламния мониторинг на "Nielsen Admosphere България" най-големи рекламни инвестиции през 2019 г. е привлякло "Дарик радио" - малко над 3 млн. лв., като през първите десет месеца на 2020 г. то запазва лидерското място по привлечените рекламни инвестиции в размер на 2.6 млн. лв. (Рекламният мониторинг отчита сумите по официалните тарифи на медиите без никакви отстъпки, реалните суми са по-ниски - бел. ред.)

В топ 10 на радиостанциите по приходи влизат повече музикални радиостанции от различни медийни групи. На второ място по рекламни приходи е Radio 1, след него са Energy и BG Radio, Vitosha и Veselina. В топ десет на радиостанциите влизат основно медии, част от двете най-големи радиогрупи на пазара - Fresh Media и BSS Media Group. Първата работи на пазара като самостоятелна радиоверига, а вторите през лятото станаха част от "Нова броудкастинг груп" (НБГ), като в портфолиото й влизат The Voice Radio, "Радио Веселина", Magic FM и "Радио Витоша".

В резултат на преструктурирането на радиопазара медиите са в по-облагодетелствана позиция да увеличат рекламните си приходи, защото участват в пакети, които покриват различни аудитории, а това се харесва на рекламодателите и прави инвестициите им по-ефективни. "Нова" вече предлага отстъпки в комбинираните си рекламни пакети заради включеното в тях присъствие и в радиостанциите. Така "Нова" вече е в по-равностойна позиция на основния си конкурент bTV Media Group, които имат в портфолиото си радиата bRadio, N Joy, Jazz FM, Classic FM и Z-Rock.

Години наред радиото остава недооценен рекламен канал. От една страна, заради липсата на устойчиви данни за този сектор, на базата на които радиобизнесът и рекламодателите да правят прогнозите си. От друга, радиогрупите нямат решение на проблема с липсата на ефективен метод за измерване на аудиторията, което сериозно намалява шансовете им за привличане на рекламни инвестиции. Това е особено вярно на фона на кризата и на конкурентните цени и отстъпки, които телевизиите предлагат през последните години.

Също както и при телевизионния пазар, и радиопазарът разчиташе на две метрики. В момента секторът се измерва според мониторинговите доклади на ГАРБ - който се изготвя на базата на дневникови интервюта с малко над 1000 респонденти. Въпреки това в прогнозите на БАКА за този сектор има зрънце оптимизъм, като прогнозира, че през 2021 г. каналът ще увеличи приходите си с 8%, което означава, че има потенциала да привлече 19.5 млн. лв. Предимството на радиото е, че е емоционална медиа и създава лоялна аудитория, и това е водещ аргумент при продажбата на реклама в радиото. Тъй като развитието на пандемията и въздействието й върху радиопазара все още не са ясни, секторът твърди, че е подготвен за всички възможни сценарии в полза на аудиторията и партньорите им.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 1

    Кой, по дяволите, слуша неслушаемото радио Дарик?!?

    Нередност?
  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman
    • + 1

    Кога най-сетне ще има конкурси за цифрово радиоразпорстранение ? Пак ли ще чакаме като цфровата тв да го връчим на някой близък до властта (и той да фалира после ) ? СЕМ е апотеоз на некадърността в настоящия си мандат !

    Нередност?
Нов коментар