🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Веригите: Чисто печелим средно по около 4 лева на 100 лв. приход

Мениджърът на "Лидл България" Милена Драгийска посочи, че в обектите им Германия повечето стоки са по-скъпи от българските

Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", посочи, че веригата не изисква от своите доставчици никакви утежняващи такси, нито входни, нито маркетингови
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", посочи, че веригата не изисква от своите доставчици никакви утежняващи такси, нито входни, нито маркетингови
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", посочи, че веригата не изисква от своите доставчици никакви утежняващи такси, нито входни, нито маркетингови    ©  Цветелина Белутова
Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на "Лидл България", посочи, че веригата не изисква от своите доставчици никакви утежняващи такси, нито входни, нито маркетингови    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Във време на висока инфлация и силно поскъпване на храните търговските вериги са на прицел с обвинения за високи надценки, които вдигат цената на рафта. Мениджърските екипи на големите вериги обаче не приемат тези обвинения, като се позовават на глобални фактори - инфлация, война, скок на енергоизточници и суровини, нарушени вериги на доставки.

"Търговията на дребно няма интерес от изкуствено завишение на цените, тъй като тя съществува от оборот и нейната цел е бърза възвращаемост от продажба на стоките. Изкуственото завишение на цени води до намаляване на потреблението, до изхвърляне на стоки и оттам по спиралата може да се стигне до ситуацията от 1996 г., за която не искаме да си спомняме", обяви Милена Драгийска - главен изпълнителен директор на "Лидл България", по време на пресконференция.

"При търговците на дребно рентабилността на нетната печалба е ниска и се движи между 3 и 5%. Конкретно за "Лидл България" според официално публикуваните отчети на компанията за 2020 г. тя е 4.85%, а за 2021 г. - 4.73%. Това означава, че на всеки 100 лв. "Лидл България" печели 4.73 лева", заяви Милена Драгийска.

Тя коментира още, че всеки бизнес прилага миксирано ценообразуване. "Това е обичаен подход - някои стоки са с 4.73% норма на печалба, други с 15%, трети с 2%, а има и такива с нулева печалба", обясни Драгийска. И даде пример с агнешкото по Великден и с шарана за Никулден, които се продавали с нулева печалба за веригата, но въпреки това тя не може да се лиши от тези стоки и ще продължи да ги продава.

Милена Драгийска очерта и факторите, които определят цената на една стока - това са разходите за логистика от складовата база до 116-те обекта на веригата в страната, за поддържане на сграден фонд, режийни, маркетинг, заплати, покриване на рискове (брак), ДДС, внос, печалба. "При цена 20 лева на рафта, печалбата за веригата е по-малко от един лев", обобщи Драгийска.

"Разликата между цената от доставчика и цената на щанда зависи от стоковата група - свеж асортимент, ултрасвеж асортимент, сух асортимент. Има множество процеси, които се намират между доставната и крайната цена - да купиш земя, да построиш магазин, да го обслужиш със стока и логистика, с персонал. Всичко е относително. Чистата печалба, която имаме ние като търговци, е от 3 до 4 процента", коментира в сряда и Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България", пред журналисти.

"Не са веригите, които вдигат сериозно цените. Ние получаваме продуктите от производителите, които имат по-високи разходи. Следователно ни продават продуктите на по-висока цена. Ние също трябва да имаме някакъв марж на печалбите, за да покрием своите разходи и да имаме някаква малка печалба. Веригите магазини печелим 2 ст. на всеки лев, който постъпва в магазина. Това са 2% печалба", посочи и Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България", пред Bulgaria ON AIR.

Къде е по-скъпо

От "Лидл България" са направили сравнение между 21 продукта, които се предлагат в магазините на веригата в нашата страна и "Лидл Германия". Сравнението е направено за съпоставими като количество и качество стоки от потребителската кошница, като са избрани тези с най-ниската цена, уточни Драгомир Илиев, управител "Стоково снабдяване и маркетинг" в българското дружество.

Съпоставката установила, че само при 4 продукта цената е по-висока в магазините на веригата в България в сравнение с Германия - яйца, хляб, кашкавал и прясно мляко. Останалите 17 сравнявани стоки са по-скъпи в Германия, въпреки че в Германия ДДС за храните е 7%, а в България - 20%. Например килограм захар в магазините на "Лидл" в България струва 2.49 лв., а в Германия, изчислено през лева - 2.91, килограм свински врат в българските клонове на веригата се продава за 11.99 лв., в Германия - за 13.94 лв., прясно цяло пиле - 6.99 лв. срещу 9.76 лв. в Германия, и т.н. Изключение има само за хляба и брашното, които са с нулева ставка. Затова най-ниската цена за килограм бял хляб в магазините на "Лидл" в нашата страна е 1.83 лв., а в Германия - 4.26, показва съпоставката на дружеството.

"Винаги може да има продукти, които са по-скъпи в България в сравнение с други държави. Това е резултат от много фактори, сред които неслучилите се реформи в селското стопанство, което не може да покрие вътрешното потребление и прави страната ни зависима от вноса на редица земеделски продукти. Различна е и политиката на субсидиране на земеделците в България в другите държави и като размери, и като срокове за изплащане. Липсата на кооперативи, които могат да отговорят на изискванията за количество и качество на веригите, също е фактор. Вносът с присъщите му транспортни разходи също оказва влияние върху цените. От значение е и обемът на пазара - едно е да се поръчва стока за 116 "Лидл" магазина в България, друго е - за над 3200 клона в Германия. ДДС ставката също влияе", коментира Милена Драгийска и направи уговорка, че не призовава за намаление на 20-процентната ставка в България, а само я отбелязва като фактор.

"Когато се правят сравнения на цени между отделни държави, трябва да се сравнява артикул по артикул, съставки, пазар, откъде каква суровина идва. Важно е също каква инфраструктура има, има ли кооперативи от производители, които са готови да гарантират логистика, бази, финансиране, складиране, дефиниране на качество, сорт и количество", заяви и Иван Чернев.

Без такси

"Лидл България" не изисква от своите доставчици никакви утежняващи такси, нито входни, нито маркетингови. Работим с нето-нето цени", подчерта Драгийска. Компанията поема за своя сметка разликата между регулярната и промоционалната цена на продуктите, като промоциите се планират 9-10 седмици предварително. Непродадените промоционални стоки също са за сметка на веригата, както и бракът.

Компанията предприема мерки за смекчаване на ценовите повишения, обяви Милена Драгийска. Тя съобщи, че от юли до ноември миналата година общо поисканото от доставчиците повишение на цените е 105%, а веригата е увеличила цените средно само с 25%. "Нашата роля е на буфер между доставчици и клиенти, ние не прилагаме веднага и изцяло исканията на доставчиците за скок на цените", обобщи Драгийска.

Мениджърският екип на "Лидл България" обяви, че прилага еднакви цени във всички магазини в цялата страна. Компанията следи ежедневно цените на 250 артикула в конкурентните вериги и въз основа на тази информация взема решения, така че да поддържа по-ниски цени от останалите играчи на пазара. Собствените марки също са инструмент за достъпни цени заради мащаба на икономията и оптимизираната логистика.

На промоция

"Лидл България" отчита промяна в структурата на потребление в резултат на повишението на цените. Тя е свързана със засилен интерес към промоционалните предложения и по-чести посещения в магазините, където обаче се пазарува за няколко дни напред, а не за цяла седмица. Броят на покупките при еднократно посещение намалява незначително, а сумата в средния касов бон се увеличава със 7-8% в сравнение с времето преди инфлацията, уточни Милена Драгийска.

Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България", също отбелязва засилен интерес към промоционалните предложения на веригата. "България е един от най-конкурентните пазари, на които "Кауфланд" присъства. Артикулите, които влизат в реклама в магазините ни всяка седмица, са от 325 до 400. Това са ценово атрактивни продукти с намаление, т.е. имат добавена стойност за крайния потребител. От 48 до 50% от пазара конкретно за "Кауфланд България" минава през реклама, т.е. той е аукционен", обобщи Чернев.

За диалог с държавата

По повод обявяваните от правителството намерения за мерки, с които да бъдат свалени цените на храните в България, Милена Драгийска посочи, че през есента е създадена работна група с участието и на търговците, но досега тя не се е събирала.

"Трябва да има оценка на въздействието от предложените мерки, за да не се направят големи вреди. Таван на търговските надценки няма в нито една държава - членка на ЕС. Евентуалното му въвеждане ще означава тежка административна процедура и ще наложи назначаване на нови служители и при търговците, и при държавната администрация", смята Драгийска.

"Засега не искам да коментирам действията на държавата, защото няма яснота, а детайлите са важни. Има си утвърдени ритейл бизнес практики в Европа. Отворени сме за диалог", заяви и Иван Чернев.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-@
    djb95
    • + 6

    Така.Печалбата е приход - разход. Когато си надуеш радходите с аутсорсване на услуги печалбата може да падне и до 2 лв на 100 лв оборот.Примери кооолкото си и скаш. Но намя кой да ги изследва.

    Нередност?
  • 2
    plamenss avatar :-P
    plamenss
    • + 4

    По цял ден я в "Дневник" или "Капитал" слушаме колко са зле големите вериги. Спрете малко оствете мастило и за Мъри. че два дни няма статии за него! :-)

    Нередност?
  • 3
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус
    • + 6

    Ох, направо ще се разплача! Дожаля ми за Дитер Шварц.
    4% чиста печалба на фона на милиарди оборот не е никак зле. И това е след приспадането на “разходите” между различните фирми в групата, айти, правни и всякакви други алокации.

    Интересно приходите от кашкавала Родна стряха за 38лв килото и те ли са с 4% печалба.

    Нередност?
  • 4
    fpd1488699386518396 avatar :-|
    Ivan Mitev

    Сега осъществявания метод за държавни финанси е с много голям дефект. Неправилността причинява сегашната инфлация. Всеки е с щети.
    В същото време правителството представя „контрол на цени“, който прикрива държавната грешка.
    Все още финансовата слабост се запазва. Политиците са жертви на своето поведение. Това подпомага за инфлация.
    Централната банка е некомпетентна за спасение от сегашната инфлация.
    Постижим е обществен прогрес. Подобреният метод за държавни финанси прекратява сегашната инфлация.

    Нередност?
  • 5
    jagerzur avatar :-|
    jagerzur
    • + 1

    Защо няма държавна статистика за пазарните дялове на търговските вериги? Оттам ще станат ясни много неща.

    Нередност?
Нов коментар