🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

TBI Bank пусна мобилното си приложение без такси и провокира силен интерес

Банката влиза в директна конкуренция и с финтех компаниите, предлагайки разсрочено плащане на покупки, както и кеш бонуси за нови потребители

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Според мениджмънта на банката ежедневните операции трябва да са безплатни.
  • Конкуренцията между дигитални банкови продукти в България става все по-голяма.
  • Това е добре за клиентите на дигитални финансови услуги, чийто брой вече е няколко милиона.

Когато преди няколко години ударно навлязоха финтех компаниите с техните приложения за евтини или дори безплатни операции, банките изглеждаха и се държаха малко като динозаври. И мнозина им предсказваха сходна съдба.

Промяната наистина беше бърза и дори и в не толкова дигитална България много потребители бързо свикнаха, че могат да си спестят време, нерви и разходи от посещението в клон. Самите банки от години също развиват онлайн платформи и мобилни приложения, макар и не толкова с идеята да правят революция, а по-скоро да оптимизират своите разходи, като намалят посещенията в офисите им и кешовите операции. Тяхната стратегия не е в посока да намаляват таксите за дигитални услуги, колкото да увеличават тези за физически, като при стандартен превод например разликата е в пъти - от около 1 лв. до 4-6 лв.

Макар да няма официална статистика за потребителите на мобилни банкови услуги в България, дори груба сметка на база данни от отделни институции и изследвания говори, че те вече се измерват в седемцифрени числа, броят им расте, както и ползваните услуги. И естествено доста бързо и банкерите узряват за идеята, че мобилните приложения се превръщат в едно от основните им конкурентни оръжия.

Без такси, но с лихви по сметката

Сега една от по-малките, но иновативни български банки решава да го използва, и то доста агресивно - офертата й изглежда като повеждане на битка да спечели не само да отхапе дял от клиентите на конкурентите си, а и от тези на финтех компаниите.

В средата на януари TBI Bank, която определя себе си като challenger bank (виж карето), пусна обновеното си приложение за мобилно банкиране, което е с нови функционалности и се предлага изцяло без такси и комисиони за всички си услуги - от разплащателните сметки в левове и евро и преводи в тях в страната и чужбина, дебитна карта (Visa neon) без такси за издаване и поддръжка, две безплатни тегления от банкомат на месец (до 800 лв., след това според тарифата) до плащане на битови сметки.

Нещо повече - банката предлага олихвяване на разплащателната сметка - от 2.1% за суми до 2000 лв., а над тях до 200 хил. лв. е 0.15%, или до тавана на гарантираните депозити. "Ежедневните банкови операции трябва да улесняват живота на хората, затова вярваме, че трябва да са безплатни", заяви пред "Капитал" Питър Барон, главен изпълнителен директор на TBI.

Освен това TBI Bank е част от Blink, което позволява светкавични преводи до 30 хил. лв. към другите членове на разплащателната система на БОРИКА (Банка ДСК, Уникредит Булбанк, ПИБ, ОББ, Пощенска банка, MyFin и TransCard), а през Sepa Instant това става и в 36 държави в Европа.

Това, което липсва за пълна функционалност на мобилното банкиране на TBI Bank, засега е съвместимост с дигиталните портфейли на Google и Apple, което не позволява безконтактно плащане с телефон, както и виртуална банкова карта. "Скоро клиентите ни ще имат опцията да плащат с дебитната си карта neon чрез Google Pay и Apple Pay. Проучваме и възможности за въвеждане на виртуални карти, но засега най-големият приоритет за нас е интегрирането на дебитната ни карта в дигитални портфейли", коментира Барон.

Освен махането на таксите банката излиза и с някои оферти, които са по-типични за финтех компаниите, отколкото за традиционните банкови институции.

Еднoто от тях e услуга от типа BNPL (Buy now pay later). С приложението и с карта neon покупка на стоки между 40 лв. и 5000 лв. може да се изплаща на три месечни вноски без оскъпяване, както и за 6 или 12 месеца, но вече с такса. Това става след предварително одобрение за шопинг лимит. Апът предлага и "дигитална касичка", услуги по кредити и т.н. Другото е, че TBI Bank дава бонус 20 лв. за всеки нов клиент след първата му транзакция, но по картите няма кешбек.

Ежедневните банкови операции трябва да улесняват живота на хората, затова вярваме, че трябва да са безплатни.

Питър Барон
Питър Барон

Главен изпълнителен директор на TBI

За около две седмици приложението на TBI Bank очевидно предизвиква интерес - по данни на банката броят нови потребители се е удвоил, а заявките за карти са се увеличили 6 пъти, като потребителите са 132 хил. За това вероятно спомага и рекламната кампания.

Скъпо ли е евтиното?

Пускането на банково приложение без такси повдигна въпроса дали това няма да се прехвърли върху таксите и лихвите по кредити и други услуги на TBI Bank. Още повече че през годините с много ниски лихви банките вдигаха таксите, за да компенсират спада на приходите им от кредитиране. "Не планираме да увеличаваме разходите за други услуги, това не е нашата цел. По-скоро предлагаме на клиентите безплатна услуга в сравнение с другите банки, която не ни коства много", коментира Питър Барон.

Ти Би Ай банк наистина е с по-нетипичен за българския пазар модел - фокус изцяло върху сравнително по-рискови, но и с по-високи лихви потребителски заеми, което й позволява да оперира с най-високи маржове и показатели за рентабилност на пазара. Въпреки че е от средните по размер на пазара, тя приключва 2022 г. със 126 млн. лв. печалба - колкото на някои банки в топ 5 по активи. А възвращаемостта на капитала й е 37% при средно 12% за системата, така че банката би могла да субсидира този продукт с цел да завладее дял.

Без да имат видима връзка двете събития, преди дни от ОББ и KBC банк обявиха, че от 24 януари намаляват таксите си за мобилно банкиране с 10% за всички свои клиенти физически лица за 12 месеца. В своя мобилен ап ОББ предлага и небанкови услуги като застраховки, инвестиционни фондове и покупка на винетки. Освен това няколко банки (Пощенска банка, Инвестбанк) развиват мобилните си банкирания с възможност за ползването им с карти от други институции.

Конкуренцията и атрактивните предложения в банковия сектор винаги са добре дошли. Още повече в дигиталните услуги, като може да се очаква, че в такава посока ще се движат и други банки.

Challenger bank: разрушителите

Challenger bank се развиха през последните години със заявки да разбият монопола и бизнес моделите на старата банкова индустрия в Европа. Това са малки и иновативни банки, които залагат на финансовите технологии, привличайки клиенти чрез по-атрактивни предложения и дигитални канали. Подобни са на необанките, макар разликата между тях да е доста размита и се изразява най-вече в това, че чалънджърите може да са създадени малко по-отдавна, имат и ограничен брой физически клонове, докато необанките не. По-известните имена в този финансовотехнологичен разрушителен сектор (чалънджъри и необанки) са германската N26, британските Mozno и Revolut, американската Robinhood и много други. И макар те все още да не успяват да нарушат пълната хегемония на старата банкова индустрия, никой в нея вече не ги пренебрегва.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby
    • + 3

    Това е добре. TBI между другото е и банката с най-високи лихви по депозитите.

    Нередност?
  • 2
    western_ avatar :-|
    western_
    • + 2

    Най-накрая нещо интересно и свежо на изостаналия ни банков пазар, който знае само да помпа таксите за основните си услуги

    Нередност?
Нов коментар