🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Румъния и Сърбия – магнит за бизнеса с електрически коли

Ford, Citroen и Stellantis избират двете страни за разширяване на производствения си капацитет

Темата накратко
  • Общите приходи на компаниите, работещи в автомобилната индустрия в Румъния, България и Сърбия, са се увеличили с 13.2% през 2021 г. - до 32 млрд. евро.
  • Dacia сглобява електрически модел, но в Китай, през тази година предвижда да пусне втори през 2023 г.
  • Ford избра завода в Крайова за сглобяване на минивана Transit Courier. Електрическата версия на суперминито Citroen C3 ще се сглобява в завода на Fiat Chrysler Automobiles в Крагуевац.

Автомобилният пазар е в период на голяма трансформация и Европа е един от двигателите на този процес. Електрическите автомобили стават все по-търсени, като през миналата година продажбите им са нараснали с 55%. Международната агенция по енергетика прогнозира, че близо всеки пети продаден нов автомобил тази година ще е електрически (през 2020 г. делът им е бил едва 4%). Бумът се подхранва основно от целите на правителствата за декарбонизиране на икономиките и все по-мащабните инвестиции на автоиндустрията в преход към производство на електроколи.

Това прави изграждането на стабилна и устойчива производствена верига изключително важна задача за производителите на Стария континент. Те се нуждаят от квалифицирана работна ръка, а перфектният сценарий е тя да не е високоплатена. Това е и причината все повече компании да се насочват към Източна Европа. Две съседни страни на България - Румъния и Сърбия, се превърнаха в магнит за производство на електрически автомобили и свързаните с тях продукти. Общите приходи на компаниите, работещи в автомобилната индустрия в Румъния, България и Сърбия, са се увеличили с 13.2% - до 32 млрд. евро през 2021 г., след спад от 9.2% през 2020 г., показва доклад на доставчика на бизнес информация SeeNext, публикуван в края на април. Не е изненада, че Румъния е най-големият пазар от трите страни с оперативни приходи 24.6 млрд. евро.

Големият потенциал на Румъния

През последните години автомобилната индустрия е един от най-печелившите сектори на румънската икономика. Голяма част се състои от клонове на чуждестранни фирми, въпреки че има и някои важни местни производители като Automobile Dacia, Roman Brasov и Igero. Експертите са на мнение, че потенциалът за развитие на автомобилната индустрия в Румъния е висок, дори над този на другите страни от Централна и Източна Европа.

Румънският производител Dacia, част от френската група Renault, вече произвежда изцяло електрически автомобил - Dacia Spring, който е на доста атрактивна цена - в България започва от 43 100 лв. Интересното е, че автомобилът не се сглобява в завода на Dacia в Румъния, а в завода на компанията майка в Шиян, Китай. Румънският производител предвижда да пусне на пазара още един модел plug-in хибриден автомобил - Dacia Jogger, през 2023 г.

Друга компания, която наскоро обяви разширяване на производствения капацитет в страната, е Ford. Турското поделение на американския производител - Ford Otosan, е избрал завода в Крайова за сглобяване на минивана Transit Courier. Новият модел ще се предлага както с бензинови, така и с дизелови двигатели, като същевременно ще се произвежда и като EV.

E-Transit Courier е първият електромобил, който се произвежда във фабриката в Крайова и се стреми да осигури подобрена свързаност и производителност за клиентите на компактни ванове. Целта е миниванът да бъде възможно най-достъпен, като това е причината да се търси зареждане у дома, като за постигането на тази цел автомобилът предлага възможност за бързо зареждане с постоянен ток до 100 kW и Ford очаква системата да добави 87 км пробег за 10 минути и зареждане от 10 до 80% за по-малко от 35 минути.

Версиите с бензинов и дизелов двигател на Transit Courier ще бъдат налични за поръчка през лятото на 2023 г., като доставките са планирани преди края на годината. Очаква се яснота около началото на производството на електрическата версия.

Важно е да се има предвид, че Dacia и Ford са привлекли и продължават да привличат значителни инвестиции в производството на автомобилни компоненти, тъй като доставчиците се стремят да се установят в близост до заводите за сглобяване. Освен това в страната има 39 стартъпа, свързани с електрическите превозни средства. Например Watto предлага решения за зареждане на EV, като твърди, че 80% от батерията се зарежда за 10 минути.

През 2022 г. Румъния запазва водещата си позиция спрямо Сърбия и България по отношение на продажбите на електрически и хибридни превозни средства, като годишният скок на новите регистрации на електрически превозни средства с батерии (ЕПС) е 84% до 11 638. Румъния активно насърчава електронната мобилност чрез стимули за инвеститори и потребители, като разполага с една от най-щедрите схеми за физически лица за купуване на електромобили.

Сърбия - извън ЕС, но компаниите инвестират

Автомобилната индустрия в Сърбия е един от най-значимите сектори в страната, като от 2000 г. насам на нея се падат почти 10% от всички преки чужди инвестиции. Двадесет и седем международни инвеститори са вложили почти 1.5 млрд. евро в сектора, като са създали над 19 хил. работни места. Гръбнакът на отрасъла е FIAT (сега част от концерна Stellantis, след като през 2021 г. Fiat Chrysler Automobiles и френската група PSA Peugeot Citroen се сляха), която купи Zastava през 2008 г. Към нея трябва да се прибавят и инвеститори като Bosch, Continental, ZF, Brose, Michelin и Johnson Electric.

Подобно на Румъния в Сърбия също ще се произвеждат електрически автомобили. В началото на април Citroen обяви, че електрическата версия на суперминито C3 ще се сглобява в завода на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) в Крагуевац. Моделът вече се предлага в Южна Америка и Индия, като дори спечели приза Световен градски автомобил на годината за 2023 г. Представянето на европейската версия на автомобила ще бъде през есента, като се очаква производството да започне през първото тримесечие на 2024 г.

Фабриката в Крагуевац ще отговаря и за други от моделите на компанията. Става въпрос за заместника на минивана Fiat 500L и електрическата версия на компактния модел Fiat Panda. Това е следствие на подписаното през миналата година споразумение, според което правителството ще покрие 48 млн. от общо 190 млн. евро инвестиция в производствения център. Изпълнителният директор на автомобилният гигант Карлос Таварес тогава заяви, че платформата, която ще се разработва, ще "пасва идеално" на превозни средства в сегмента на миниавтомобилите, малките и компактните автомобили.

Сръбският завод ще бъде изключително важен за постигането на амбициите на Stellantis. Компанията създава четири нови платформи, които ще бъдат в основата на електрическите превозни средства с батерии и двигатели с вътрешно горене. Малките и средните платформи за електрически превозни средства ще се използват главно от Citroen, DS, Fiat, Lancia, Opel и Peugeot. Големите са предназначени за високопроизводителни средни и големи превозни средства на Alfa Romeo, Chrysler, Dodge и Jeep, докато платформата STLA Frame ще се използва за превозни средства с каросерия за марките Ram и Jeep. Сръбската инвестиция ще помогне на групата в постигането на целта й да продава единствено EV в Европа до края на това десетилетие. Fiat заяви, че продуктовата му гама ще стане електрическа между 2025 и 2030 г. Сърбия има 33% дял във фабриката, която по-рано произвеждаше автомобили Yugo в рамките на държавния бизнес на Zastava Automobili.

Производителят на електрически автомобили Rivian избра Белград за разширяване на дейността си извън Северна Америка. Американската компания откри технологичен център в сръбската столица, където предвижда да наеме около 200 инженери. В него ще се разработват технологии за картографиране, информационно-развлекателни системи и усъвършенствани системи за подпомагане на водача.

Сръбският президент Александър Вучич заяви, че Сърбия, която все още не е произвеждала електрически автомобили, ще трябва да обмисли отварянето на множество зарядни станции за привличане на местни купувачи, както и приемането на нова енергийна стратегия.

Тези намерения на Белград явно се приемат сериозно от базираната в Дубай компания Origin, която обяви, че през пролетта ще започне да произвежда и инсталира станции за зареждане на електрически автомобили в Сърбия. Компанията представи своите свръхбързи зарядни устройства на Международното автомобилно изложение в Белград по-рано тази година. Тя ще ги произвежда в сътрудничество с местната фирма SLED Rasveta i Razvodi, като заводът ще е в Нови Сад. Ултрабързата станция е проектирана така, че да бъде практична - тя е с капацитет до 200 kW, така че батерията на електромобила се запълва до 80% само за 15 минути.

Освен това словашкият производител на батерии InoBat подписа меморандум за намерения със сръбското правителство за изграждане на завод за батерии за електромобили с капацитет до 32 гигаватчаса (Gwh). Заводът ще бъде открит с първоначален капацитет от 4 GWh през 2025 г. Сръбското правителство се съгласи да предостави финансиране в размер до 419 млн. евро, включително безвъзмездни средства и данъчни облекчения, за да подкрепи проекта. InoBat подписа подобен меморандум и с испанското правителство.

Въпреки че електрическите и хибридните превозни средства представляват малък процент от общия брой регистрации на превозни средства в Сърбия, правителството се ангажира да насърчава тяхното използване. Макар че не е правно задължено от регулаторната рамка на ЕС, тъй като не е част от блока, сръбското правителство предоставя държавна подкрепа на производителите в сектора на електронната мобилност.

Сърбия и Румъния, изглежда, успешно се превръщат в ключови звена в производствената верига на електрическите автомобили. Комбинацията от заводи за автомобили и такива за нужните за целта ресурси пък поставя съседките ни в още по-добра позиция. Набраната вече инерция, изглежда, трудно ще бъде спряна, като в следващите години шансът да карате автомобил, производен в някоя от двете страни, е значително по-голям, отколкото да карате такъв, сглобен в България.

България още чака Next.e.Go

Германският производител Next.e.Go подписа преди две години меморандум с правителството за изграждане на завод за електромобили в Ловеч. Обещанията бяха за 140 млн. евро инвестиция и 1000 работни места. Партньор на германците стана "Адванс пропъртис" на Кирил и Георги Домусчиеви, която е собственик на терена. Впоследствие започна разчистване на площадката, но, както се оказа, за строителството на соларен парк, който да захранва бъдеща индустриална зона, а не за производствен център. Миналата година Next.e.Go започна да строи фабрика в Северна Македония, което прави ловешките й планове вероятно по-далечни. Така България изостава от съседните страни, които ни превъзхождат с вече изградена инфраструктура.
Все още няма коментари
Нов коментар