🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой кандидатства за 3.7 млрд. лв. за поддръжка на пътищата

Пътната агенция събра офертите за най-скъпите до момента поръчки за поддържането на магистрали и пътища I, II и III клас за следващите 4 години

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Пътната агенция събра оферти в новите търгове за поддържане и зимно почистване на републиканските пътища.
  • Общата стойност на поръчките за цяла България е с 60% по-скъпа от миналата година.
  • Заявката на служебния кабинет е да се прекъсне порочната практика да се възлагат и основни ремонти през тези договори.

В средата на февруари Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви за пореден път през последната година обществените поръчки за зимно почистване, текущо и аварийно поддържане на магистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища в страната. Сега стана ясно и кои са кандидатите (виж таблицата долу).

Поръчките този път са по-скъпи от предходните с 60% и стигнаха 3.7 млрд. лв. общо за предстоящия период от четири години. АПИ не отговори на въпроса на "Капитал" на какво точно се дължи това сериозно увеличение.

От регистъра на Агенцията за обществени поръчки (АОП) се вижда, че е прекратена поръчката за Южен Централен район, т.е. за областите Пловдив, Пазарджик, Смолян и Хасково. Според решението за прекратяване причината е в грешка на агенцията при изписване на условията. До избор на нови изпълнители ще се продължат досегашните договори, уточниха от АПИ за "Капитал", като ще бъдат възлагани само аварийно-възстановителни

ремонтни дейности.

Третото ключово събитие около поддържането през последните дни беше част от предзиборната кампания.

ГЕРБ и по-специално бившият регионален министър Николай Нанков преди дни направи опит да всее паника, че пътищата ще останат без поддържане, защото има доста време, докато се разгледат офертите и се подпишат договорите с новите строителни фирми.

След като през миналата година два пъти пътната агенция обяви и прекрати въпросните търгове, служебното правителство сключи краткосрочни договори за зимно почистване и аварийни дейности, за да има кой да почиства снега през зимния сезон. Временните договори изтичат през май 2023 г.

Вероятно до подписване на договор с новите изпълнители ще бъдат удължени договорите на избраните през есента, но пътната агенция засега нито е потвърдила, нито е отрекла това.

Кандидатите

Област София е предизвикала най-голям интерес - цели осем кандидата са се включили в позицията за пътищата край столицата на стойност 258 млн. лв. без ДДС (тя далеч не е най-висока такава).

Списъкът тук прилича на "кой кой е" в инфраструктурното строителство: "ПСТ груп", "Грома холд", "Европейски пътища", "Хидрострой", "Трейс груп холд", "Пътинженерингстрой - Т".

Държавната фирма "Автомагистрали" е подала документи както за всички магистрални отсечки, така и за пътищата в област Перник. Досега дружеството не е отговаряло за друго освен за магистралите, където според източници в строителния сектор превъзлагаше части от поддържането, особено работата по съоръжения - тунели и виадукти.

Областта, където няма нито една оферта, е Смолян, което е странно. От есента на 2022 г. пътищата там се поддържат от обединение на "Грома холд" и "Роуг 1".

Слаб интерес - само един кандидат - има за областите Кърджали, Хасково, Благоевград.

Защо е важно

Договорите за пътно поддържане са една от дългогодишните проблемни практики в пътната агенция, за които властта призна за първи път по време на служебните кабинети през 2021 и 2022 г. и правителството на Кирил Петков. През годините стойността на тези договори за текущо поддържане със строителни фирми се надвишаваше в пъти. През 2019 г. "Капитал" разказа как за област Кърджали са били предвидени 8.16 млн. лв., а са изплатени 28.8 млн. лв. за пет години, а област Бургас договорът е бил за 14.4 млн. лв., а в крайна сметка поръчката е била за над 58.8 млн. лв.

В началото на март в разговор с "Капитал" служебният регионален Иван Шишков сподели, че това надвишаване се е случвало, защото през търговете за поддържане са се възлагали и основни ремонти - без проекти, без надзор, без строителни разрешителни.

Неговият план сега е поръчките да могат да се увеличат само с 50% от стойността, както гласи и Законът за обществени поръчки, в случай че финансовият ресурс за дадена област се достигне на втората година. Когато се достигне и новият лимит, трябва да се обявяват нови поръчки.

Поръчките за пътно поддържане и плащанията по тях бяха един от основните конфликти в управляващата коалиция, довел до разпадането ѝ. Работна група, водена от зам.-министъра на финансите Андрей Цеков, тогава констатира, че 80% от възложеното през тези договори всъщност не отговаря на предмета им и 2.5 млрд. лв. са незаконосъобразно договорени.

През февруари правителството отпусна 438 млн. лв. за разплащане по поддържане на пътищата 2020-2021 г., като до края на месеца бяха изплатени 288 млн. лв. от тях.