🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Тюркмен от паралелното общество

Или защо интеграцията на турците в Европа е необратима, но много закъсняла

Инан и неговата книга няма да разрушат предразсъдъците. Но поне слагат начало на един неотложен дебат
Инан и неговата книга няма да разрушат предразсъдъците. Но поне слагат начало на един неотложен дебат
Инан и неговата книга няма да разрушат предразсъдъците. Но поне слагат начало на един неотложен дебат    ©  Зорница Маркова-Дунчева
Инан и неговата книга няма да разрушат предразсъдъците. Но поне слагат начало на един неотложен дебат    ©  Зорница Маркова-Дунчева

Честито! От днес вече имате германски паспорти. Но за да станете истински германци, трябва да се държите като тях: трябва да ядете свинско; да ходите веднъж в годината в Майорка и - да гледате всеки понеделник "Таторт". Двамата възрастни турци, дошли като млади в Германия и чакали за заветните червени книжки стотици безсънни нощи, се споглеждат с чувство на страх, ужас, радост и плач едновременно. Свинското въпреки религиозните ограничения ще го преглътнат, една седмица на претъпкания курорт - ще го преживеят. Но "Таторт"?

По този приятно-забавен и лежерен начин германският филм "Алемания" разказа миналата година за много от предразсъдъците, с които вече трето поколение турци и германци (и австрийци) съжителстват на една територия в Западна Европа. Филмът караше цели киносалони да замлъкват, смутени пред макар и пресилените недоразумения в отношенията на двете културни групи.

"Алемания" беше широко коментиран и вкара малко свежест в иначе болната тема за неслучилата се интеграция в Европа. Тема, която е натоварена с напрежение, неразбирателство, предразсъдъци, обида. Тя роди автори като Тило Зарацин, който директно обвини турците за западането на Германия. Даде енергия на екстремистките партии вдясно и роди Брейвик.

Като се сеща за филма "Алемания", дори и Инан Тюркмен се смее. "Да, той наистина е забавен. Но за съжаление в него има много истина", казва той.

Турският Зарацин

Преди два месеца Инан написа книга за интеграцията. В нея разказа някои истории от детството си, изля гнева си от натрупаните ситуации, в които е бил пренебрегван затова, че е с "миграционно минало" и наричан емигрант в страната, в която е роден, израснал и учил.

"Какво вие иска, ме попита той. Хората непрекъснато ме заговарят на развален немски, въпреки че съм израснал немскоезичен и говоря езика много по-добре от турски... Когато някой автоматично решава, че не знам немски, това си е чист предразсъдък. Аз не заговарям всеки черен автоматично на английски. А много други го правят." Такива неща написа.

В книгата не могат да бъдат намерени научни, задълбочени тези за интеграцията. Дори е написана на шега, без сериозни предварителни планове за бестселър. Тя е сборник от преживявания, примесени с доза съзнателна острота. "Малко провокация не е лошо да има, когато е в умерени граници. Аз не пиша срещу никого и не обиждам нито един австриец. Казвам само това, което смятам за грешка." Червена корица с полумесец, звезда и големи бели букви "Ние идваме", а вътре: "Независимо дали харесвате Турция или не, дали ни искате в ЕС или не – турското влияние в Европа ще расте все повече, защото ние сме по-млади, по-гладни и многобройни."

Със своите стотина страници Тюркмен успя да запали медиите в Австрия и Германия. Най-тиражните вестници му отделиха първи страници, при това по няколко пъти. Влезе с интервюта на по цели разтвори, а мнозина веднага му лепнаха етикета "турският отговор на Тило Зарацин". Критиците го подхванаха с обвинението, че търси сензацията пред това реално да допринесе за интеграцията. Други го упрекнаха, че дори й вреди.

Обикновена турска история

Тюркмен. Сякаш и името му е по поръчка. Той е младеж на 25 години, трето поколение австро-турчин. Роден е в Линц и е израснал там. Баща му е от кюрдски произход и се е запознал в Австрия с майка му. Техните родители са били класически гастарбайтери, дошли в Австрия през 70-те.

Като малък Инан е ходил на детска градина със своите австрийски връстници, а след това и на училище. В гимназията вече е попаднал в по-смесена среда и обществото автоматично го е вкарало в групата на емигрантите, чужденците, турците. Често е бил дискриминиран и е ставал жертва на агресия. Като този случай, при който бил на улицата и говорел с приятели на турски. Трима насреща им се приближили и развикали защо не говорят в Австрия на немски. "Наплюха ме и ме нарекоха "канаке" (доста обидно за турците емигранти). Когато си на 15 години и някой те наплюе, тогава разбираш, че нещо не е наред." Класическа история.

Противно на образа, който си е изградил чрез своята книга, Инан Тюркмен всъщност е обикновен, скромен младеж от турски произход. От три години е във Виена, където учи икономика във Виенския университет. Има амбицията да прави свой бизнес, а преди това да замине за година-две да учи навън. Може би дори в Турция. Но не иска да остане там. Иска в Австрия.

С кецове и карирана риза, говори бързо и като че ли още не е преодолял сценичната треска под прожекторите на внезапната си популярност. "Мислех си, че няколко човека във Виена ще прочетат книгата ми. Но никога не съм очаквал такъв огромен интерес."

Според Инан Тюркмен интеграцията на турците в Европа е неотложно необратим, но много закъснял процес. И трябва да се поеме отговорност за това, че не се е случила. Но е склонен повече да оправдае "дискриминираните" за сметка на "дискриминиращите". "Политиката е тотално сбъркана. Тя е тази, която трябва да носи отговорността."

По кварталите ще ги познаете

Инан дава за пример дългогодишната практика за разделяне на кварталите във Виена на емигрантски и такива за местното население. До съвсем скоро, ако някой емигрант (турчин или сърбин най-вече) си търсеше жилище, той биваше настаняван в точно определен квартал, където има само чужденци. "И после всички се питат как може да има квартали, в които над 80% са емигранти. Разбира се, че ако един турчин живее заедно с 30 други сънародници, те ще оформят свое общество. Разбира се, че ще пазарува от турския магазин и ще се пере в турската пералня. Така се създадоха паралелните общества."

Или образователната политика. Имало прекалено малко учители с миграционно минало. Когато една млада австрийска учителка трябвало да преподава на класове, пълни с емигранти, тя не можела да се справя. Най-малкото заради езиковите и културните дефицити.

"През последните десетилетия политиката въобще не се е грижила за интеграцията. Сега трябва да се направи нещо, за да има промяна след десет или 15 години."

Сред самите емигранти също имало вина. Огромен е процентът на децата, които отпадат от училище, които не знаят немски и стават аутсайдери на обществото. Но като че ли за тях Инан Тюркмен е склонен по-лесно да намери оправданието. "Хората не се чувстват комфортно, затова се затварят в своите общества. Аз имах късмет, чувствах се добре в детската градина, в училище. Бях част от тях. Но с мнозина други деца не се случва така. Те обикалят със своите кърпи на главата, не знаят немски, отиват на училище и там се чувстват отритнати. И тогава се затварят в своята група. За мен най-важно в интертацията е "да се чувстват добре".

"Представете си какво ми е било в училище, когато учехме за първото и второто турско нашествие и се чуваха реплики като "помощ, турците идват". Тогава целият клас се обръщаше към мен." За двете нашествия се учи и днес, а радикалната дясна партия ги използва като сюжет в своите предизборни брошури.

Със своите кецове и чанта през рамо, Инан отива да подготви доклада си, който трябва да държи след няколко дни във Виена. Преди дни в бил на представяне на "Ние идваме" в Линц. Книги като неговата като тази на Зарацин или филми като "Алемания" няма да разбият закостенелите предразсъдъци, трупали се кротко вече 50 години. Но поне са началото на една дискусия, която е неотложна. А иначе "Таторт" не е никак лош германски сериал.

36 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    normandy avatar :-|
    takeshi303
    • - 19
    • + 10

    Този е написал толова лъжи, че дори не мисля да ги опровергавам, но поне е забавно да се прочете и да се направят сътветните изводи за имигрантите.

    Нередност?
  • 2
    juliano95 avatar :-|
    Julian Mall
    • - 20
    • + 28

    Ако този е представител на образованите турски емигранти второ и трето поколение, не е трудно човек да си представи какво представляват необразованите или както той ги нарича "отритнати аутсайдери". Върха на наглостта е разбира се откритата неприязън към отразяването в историята на турските зверства при походите за завладяване на Европа което по най-красноречив начин показва че тези хора са лишени от какъвто и да е критичен поглед към зверствата вършени от предците им. Манталитета им на завоеватели си остава същия и ако в средновековието не са успели с военна сила да покорят Европа днес са решили да направят това демографски, разчитайки на малоумната толерантност която в техен прочит означава налагане на ислямизацията и турцизацията.

    Нередност?
  • 3
    gallnare avatar :-?
    Мария
    • - 3
    • + 39

    Тази информация поражда у мен много противоречиви чувства. Дневник, не зная откъде сте я събирали, но аз прочетох едно интервю с Тюркмен в австрийския сайт news.at, в което той казва доста други неща, които не отговарят на имиджа, който се натрапва от статията ви. Според мен този младеж, както и много други, има сериозен проблем с идентичността. От една страна, той с основание критикува отношението на коренните австрийци, от друга обаче е много по-некритичен и, хм, романтичен, към родината на родителите си: "Има проблеми там, с човешките права например, ама ще се оправят", "Градските райони на Турция са много по-напред от Западна Европа" , "Докато вие тук (?) строите старчески домове, там строим (?) високотехнологични центрове.", "Има изостанали райони, да, Турция е голяма страна", "Стига сте говорили против исляма. Добре, правителството там е ислямистко, ама младите са различни".
    И за финал: "Ние сме млади и гладни, и като ни се подаде пръст, налапваме ръката"
    http://www.news.at/articles/1209/510/320771/inan-tuerkmen-wir-zukunft-europas

    Нередност?
  • 4
    franz avatar :-|
    LvM
    • - 4
    • + 36

    "Инан дава за пример дългогодишната практика за разделяне на кварталите във Виена на емигрантски и такива за местното население. До съвсем скоро, ако някой емигрант (турчин или сърбин най-вече) си търсеше жилище, той биваше настаняван в точно определен квартал, където има само чужденци."

    Интересно как един собственик на жилище в централен район може да те настани в точно определен друг квартал, щото си турчин. Явно Инан не е пояснил, че в случая става дума за общински жилища, които се планират и управляват централно и съответно са субсидирани. Наемите им са далеч под нормалните като по този начин изкривяват пазара. Т.е. ако съответните мигранти са дошли в Австрия с идеята да се трудят и да са самодостатъчни нямаше да увиснат на социалния хамак, който служи за оправдание за наглото ограбване на продуктивната част от населението чрез 50%-ови данъци, прогресивно задлъжняване и инфлация. Именно това преразпределение на доходи, което твърде често идва в полза на многодетните мигрантски семейства засилва ксенофобските настроения срещу тях, както в момента преразпределението на национално ниво превърна Германия и Гърция в (все още само) медийни врагове.

    Нередност?
  • 5
    juliano95 avatar :-|
    Julian Mall
    • - 4
    • + 17

    До коментар [#3] от "Мими":

    Този го представят направо като интелектуалец, а книгата му с провокативното заглавие"Ние идваме" трябва да се възприема като част от турската "култура" или по-точно антикултура която трябвало широко да се разпространява на Запад.

    Нередност?
  • 6
    gallnare avatar :-|
    Мария
    • - 2
    • + 22

    До коментар [#5] от "Julian Mall":

    Мен много ме стресна интервюто в линка, който давам в предишния си пост. Има нещо много сбъркано в съвременното общество като цяло, включително и понятието "интелектуалец" - нещо като жокер, един път удобно, друг не толкова. Това, че Тюркмен е написал книга, която предизвиква интерес, не го прави интелектуалец. Той на всичко отгоре се изживява като революционер, който се отнася към несвоите като към мухльовци. Че как да го приемат добре с подобно каубойско поведение?

    Нередност?
  • 7
    twe38546258 avatar :-|
    Vency Mirchev
    • - 14
    • + 6

    До коментар [#6] от "Мими":
    След като е написал книга- бестселър- той несъмнено е интелектуалец. Друг е въпроса, §е може и да не си много интелигентен, за да си добър писател.

    Нередност?
  • 8
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#1] от "normandy": По добре да познаваме мисленето насреща си,отколкото да градим митове и легенди. За нас конкретно историята е взела решението си - съседи сме. За добро,или за зло. От нас зависи.



    Нередност?
  • 9
    npaine avatar :-P
    NPaine
    • - 7
    • + 20

    "Inan Türkmen: Es ist für mich kein Problem, ob ich bei Kaffee und Torte im Hotel Sacher sitze oder hier eine Linsensuppe esse. Ich lebe in beiden Kulturen."

    Джиизъс, представяте за интелектуалец човек който изтъква колко широко е скроен като натъртва как няма проблем хем да сърба леща-чорба, хем да хапва сахер торта? ХАХАХАХА!

    Лелеле....във Виена могат да се намерят истински интересни, космополитни и уникални хора, вие сте се седнали да ме занимавате с този еквивалент на бай Ганьо...Постарайте се повече г-це Маркова!

    А от интервюто в нюз.ат си личи че става дума за типичен нагъл, полу-интегриран турчин вечно считащ, че западняка му е длъжен.

    Нередност?
  • 10
    bajtan avatar :-|
    dark'star
    • - 4
    • + 15

    [quote#8:"kardinalat"]По добре да познаваме мисленето насреща си[/quote]"Познанието ще ви донесе печал ..." - Въпросният Инан не каза нищо, което няма да ви го каже произволен български гражданин с турско самосъзнание (на мен са ми ги говорили същите неща и преди 30 години и преди 3 месеца).... Много сме, млади сме, силни сме, идваме, значими сме, велики сме били и пак ще бъдем ... Те не искат нищо друго, освен на улицата ВСИЧКИ да говорят турски, обиждат се когато се държиш тях като с равен - просто не си знаеш мястото, всяко нормално затруднение си го обясняват с това, че ги дискриминират само тях. Въобще не крият идеите си, че "калъчката"(ятагана) е основния аргумент на правото и нямат никакви задръжки в желанието да го използват при възможност. Направо образец на европейска цивилизация !??

    Нередност?
Нов коментар