Ловци на лъжи

Запознайте се с анализаторите на факти, които се грижат истината да не пада жертва в предизборната кампания в САЩ

Внимание, политици, ловците на лъжи дебнат
Внимание, политици, ловците на лъжи дебнат
Внимание, политици, ловците на лъжи дебнат    ©  Reuters
Внимание, политици, ловците на лъжи дебнат    ©  Reuters

Преувеличенията, полуистините и откровените лъжи са част от ежедневието в президентската кампания в САЩ. Но двамата кандидати за Белия дом трябва да внимават. Защото малка група независими експерти са превърнали в своя професия проверяването на фактите в речите на борещия се за втори мандат Барак Обама и съперника му, губернаторът от Масачузетс Мит Ромни. Под лупата на ловците на неистини минават и изказванията на техните поддръжници и критици, както и предизборните реклами от двата щаба, които заливат телевизията, радиото и пресата в САЩ.

Пример - предизборен тв клип на демократите. В него пенсиониран работник в стоманодобивен завод разказва: "Когато Мит Ромни и Bain Capital (губернаторът дълги години бе в ръководството на тази фирма – бел. ред.) закриха завода ни, аз си изгубих здравната застраховка. Семейството ми изгуби здравната си застраховка. Скоро след това жена ми се разболя... 22 дни по-късно тя почина. Не мисля, че Мит Ромни знае какво е причинил на всички. Не мисля, че Мит Ромни особено го е грижа за това." Една малка подробност отсъства от видеото, предупреждава Глен Кеслър в колонката си Fact Checker ("Човек, който проверява факти" – бел. ред) във в. Washington Post. В момента, когато фабриката фалира, Ромни вече не е бил активен член на ръководството на компанията собственик, пише журналистът. След щателна проверка той открива също, че съпругата на работника е починала цели пет години след банкрута. Освен това тя е имала собствена здравна застраховка известно време след като мъжът й е останал без работа. "Тази реклама разтегля границите на здравия разум и благоприличието на всяко ниво", заключава в анализа си Кеслър.

Глад за истина

Журналистът разкрива всякакви неистини, независимо от коя страна на политическия спектър идват. Като в друга реклама, която обвинява Обама, че за четири години не е успял да намери време за официална визита в Израел, ключов външнополитически партньор на САЩ. Само четирима от последните 11 американски президенти са посетили Израел официално, установява след проверка в архивите Кеслър. Роналд Рейгън и Джордж Буш-старши например също никога на са ходили там в качеството си на държавен глава.

"Читателите ми са гладни за истината", споделя Кеслър пред "Капитал". Говори нетипично тихо за американец, докато разказва историята на колонката си в малко улично кафене, близо до редакцията на Washington Post в центъра на Вашингтон. "Хората нямат време и възможности сами да проверяват твърденията на политиците", казва Кеслър. Ето защо той се занимава с това да преглежда фактите. Помага му само един асистент.

Някой трябва да показва на хората как да отсяват истината от плявата, съгласен е Брукс Джаксън, директор на FactCheck.org. Подобно на колоната на Кеслър този проект на Университета в Пенсилвания се занимава с проверка на фактите зад политическите изказвания. "Нашата мисия е да помогнем на читателите да разграничат фактите от фикцията. Ние разобличаваме съмнителното, противоречивото, понякога глупавото или чистите измислици. Защото, ако хората дават вота си само на основата на подобна информация, това би било гласуване на неинформираните", обяснява пред "Капитал" Джаксън. Той е бивш журналист от CNN. По проекта започва работа с един помощник.

Очакването му в началото е основно журналисти да проявят интерес към неговата работа. Реалността се оказва различна. "Само два процента от читателите ни са журналисти", казва Джаксън и се усмихва, докато отпива воднисто американско кафе от картонена чаша в градината на вашингтонско кафене. Собствените проучвания на FactCheck.org сред читателите му разкриват, че мнозинството от тях са обикновени хора. Оказва се също, че около 10% са преподаватели, които използват материалите от сайта за часовете си в училище или в колежа. Неговите любимите читатели, казва Джаксън, са онези, които няма да се откажат да гласуват за своята партия, независимо от фактите, но искат да знаят къде е истината в изказванията на политическите лидери.

FactCheck.org започва работа през 2003 г. Първоначално идеята е за временен проект, който да проверява изявленията в президентската кампания в 2004 г., в която Джордж У. Буш се кандидатира за втори мандат. Следващите избори четири години по-късно се превръщат в рождена дата на колонката Fact Checker на Washington Post и проекта PolitiFact. Последният получи наградата "Пулицър" за работата си през 2008 г. и е най-голямата по рода си институция в САЩ за проверка на политически изказвания. Неин основател е Бил Адеър, журналист от в. Tampa Bay Times в щата Флорида.

Невисок, набит и енергичен мъж, Адеър често прекъсва разказа си, за да отговори на телефонно обаждане или да прати SMS иззад отрупаното си с книжа бюро. Той е убеден, че проверяването на факти всъщност е нов журналистически жанр. Докато в традиционната журналистика репортерите на практика само предават изказванията на политиците, той и колегите му разследват една тема и вадят изводи въз основа на това. Адеър подчертава, че при неговия тип работа става дума не за мнение на журналисти, а за заключение на базата на разкритите факти - нещо, коренно различно от традиционното разбиране за медиите, които едва ли не механично възпроизвеждат информация.

"Мисля, че това е насоката, в която трябва се развива журналистиката", съгласен е Джаксън. "Когато аз следвах журналистика, ни учеха да не допускаме погрешна информация в публичното пространство. Днес заради интернет това е невъзможно. Човек е изложен на шокиращо количество дезинформация, глупости и слухове", казва директорът на FactCheck.org. Това означава, че журналистите са изгубили функцията си на пазачи на информация и трябва да се превърнат в съдии. "Не можем да предпазим обществото от дезинформация, но можем да му предложим възможността да я пресява", обобщава Джаксън.  

Когато панталоните горят

За да улесни аудиторията си, PolitiFact има специална скала за измерване на степента на неистина. Тя се нарича Truth-o-meter и е своеобразен детектор на лъжата, който, след проверка на фактите класифицира изказванията в десетина категории от "вярно" и "полувярно" до "невярно". Според нея изказването на Мит Ромни, че 47% от американците не плащат данък върху доходите си, е "вярно". Думите на президента Обама, че Америка е удвоила използването на възобновяеми енергии са "по-скоро неверни". Последната категория - Pants on Fire, или "горящи панталони", е запазена за "смешни и неверни изказвания". Там попада например твърдението на Ромни, че обиколката на Обама в чужбина след встъпването му в длъжност е била околосветско пътешествие в търсене на прошка за Америка. Президентът също се класирал за категорията "горящи панталони" с изказването си, че Ромни подкрепя проектозакон, забраняващ аборт за всички жени, включително за жертвите на изнасилвания или кръвосмешение.

Кеслър прилага друг метод за бързо онагледяване на фактите. Той раздава Пинокио точки, като максимумът от четири броя получават най-големите неистини. В момента Ромни има лека преднина пред Обама, но през по-голямата част от предизборната кампания досега двамата съперници са били с почти равен брой, казва колумнистът. "Белият Дом изобщо не е доволен от мен, когато присъждам Пинокио точки на президента. Критиките срещу Ромни обаче веднага попадат в предизборната реклама на демократите", казва Кеслър.

"Политиците са доволни винаги когато критикуваме опонентите им", обобщава Джаксън. Нито той, нито колегите му обаче обръщат особено внимание на мнението на вашингтонския елит. Ловците на неистини подчертават, че работят за гласоподавателите. Едва отдъхнали си от партийните конвенции на републиканците и демократите, те вече се готвят за нови сериозни проверки. И следващата голяма дата в календара им са дебатите между кандидатите за президент (Обама -Ромни) и вицепрезидент (Джо Байдън - Пол Райън) през октомври.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yotata avatar :-|
    йотата
    • + 4

    Хм, и тука ги има, ама инфантилното ни общество с манталитет на 15-годишен пъпчивко изобщо не вдява да ги използва така щото "да си оправи положението".
    И своето, и на другите, и на тези след нас.

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 7

    И в САЩ не са чак толкова популярни. Чуват се главно по NPR (некомерциалното публично радио) на масата от населението не му се слушат анализи, карат повече по повърхността

    Нередност?
  • 3
    merakliyski avatar :-P
    Саше Матросовски
    • - 2
    • + 4

    .....................
    Защото малка група НЕЗАВИСИМИ експерти са превърнали в своя професия проверяването на фактите

    ..........
    Под ЛУПАТА на ловците на неистини минават и изказванията на техните поддръжници и критици

    .===========================================

    и тук има такива Независими експерти ,
    борещи се за " Медийни обществени поръчки" ;)

    спечелят ли обществената поръчка - "Лупите" им стават като криви огледала - отразяващи истината ;)

    а тези , които Не спечелят общ поръчка..........

    те си остават Независими , т.е. нищо не зависи от тях

    Нередност?
  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5
    • + 3

    Truth-o-meter
    ...това нещо тук ще се прецака почти на момента.
    Нека само си припомним хронологията с данъка върху лихвите по депозитите. Пълна дискотека.

    Нередност?
  • 5
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов
    • - 1

    [quote#3:"Dark Rom"]и тук има такива Независими експерти ,
    борещи се за " Медийни обществени поръчки"[/quote]

    Ако ги имаше,нямаше да ме заболи езика да обяснявам на Сульо и Пульо години наред че"Царят не е обещавал на никой и никога да го оправи за 800 дни"Проблемът е вероятно в сляпата подкрепа на нещо партийно,което бяга от истината като дявол от тамян.
    Някой беше казал:"Ако искаш да разсърдиш хората-лъжи ги,а ако искаш да ги озлобиш-кажи им истината!"
    Тези експерти са си избрали неблагодарно занимание.

    Нередност?
  • 6
    kossev avatar :-|
    kossev
    • - 1

    До коментар [#5] от "vjacho":

    Може ли да не намесваме това природно недоразумение в темата?

    Нередност?
  • 7
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    [quote#6:"kossev"]Може ли да не намесваме това природно недоразумение в темата?[/quote]

    Завоеванията на 9-ти септември е другото,трето аз не виждам.

    Нередност?
Нов коментар