"Роскосмос" копира ракетата за многократна употреба на SpaceX

Клонингът на Falcon 9 би трябвало да полети през 2026 г.

Руската държавна космическа корпорация "Роскосмос" тръгва по стъпките на Илън Мъск и най-после е решила да създаде ракета за многократна употреба. В понеделник тя е подписала договор с ракетно-космическия център "Прогрес" за стартирането на проекта "Амур" - иновативна платформа за извеждане на товари в околоземна орбита, чиято първа степен може да се приземява обратно на Земята. "Искаме нашата ракета да е безотказна като автомат "Калашников", коментира Александр Блошенко, изпълнителен директор на "Роскосмос" по въпросите на перспективните програми и науката. Първите концептуални илюстрации обаче поразително наподобяват умалена версия на Falcon 9 - ракетата за многократна употреба, разработен от SpaceX на Мъск, която успешно извършва полети и приземявания вече близо десетилетие. Клонинг на Falcon 9, наречен Themis, разработва и европейският аерокосмически гигант ArianeSpace.

Според "Роскосмос" се предвижда едно изстрелване на "Амур" да струва 22 млн. долара - само около една трета от цената на полет с новопроизведена Falcon 9. Срещу тази сума обаче ракетата ще извежда в ниска орбита 10.5 тона полезен товар, което е наполовина от капацитета на ракетата на Мъск. "Амур" също така трябва да е готова чак през 2026 г., когато най-вероятно SpaceX вече ще е на следващата фаза от еволюцията и ще е приключила разработката и изпитанията на Starship, чийто капацитет ще е 10 пъти по-голям при съизмерими оперативни разходи за изстрелване, както и ще може да приземява не само първата, но и втората степен на ракетата.

Това, което прави впечатление от концептуалните илюстрации на "Амур", е, че обтекателят (яйцевидната конструкция, която защитава товара от триенето на атмосферата) е много по-голям от централното ядро на ракетата. Според компанията производител той ще е с диаметър 4.1 метра, докато при Falcon 9 e 5.2 метра. И двете ракети имат подобни решетъчни стабилизатори (grid fin) в горната част на първата степен, с които направляват полета при обратното навлизане в атмосферата. За разлика от Falcon 9, която се задвижва от 9 керосинови двигателя Merlin, "Амур" ще използва 5 двигателя от все още неразработения тип RD-169, които ще изгарят втечнен метан. Между другото с метан работят и двигателите Raptor на Starship, като идеята на SpaceX е да се научи да синтезира въпросното гориво "на терен" от въглеродния диоксид при евентуален бъдещ полет до Марс.

За разлика от Falcon 9, чиято първа степен може да каца, както на площадка в космическия център "Кейп Канаверал", така и на кораби-дронове в океана, "Амур" ще се приземява само на сушата. Предвижда се руската ракета да бъде изстрелвана от новия космодрум "Восточний" в източната част на Русия и да каца на площадка, която се предвижда да бъде построена на брега на Охотско море. "Роскосмос" не планира кацания на корабни платформи, най-вероятно защото суровите условия на Охотско море правят въпросната операция твърде рискована.

Според руската космическа корпорация изследователските разходи около разработката на "Амур" ще бъдат максимум 900 млн. долара. Планира се първата степен на ракетата да може да каца до 10 пъти, което напомня аналогичното обещание на Илън Мъск за Falcon 9. Разликата обаче е, че SpaceX вече се приближава до постигането на тази цел, като успешно е приземявала своя ракета максимум 6 пъти и най-вероятно ще достигне 10 кацания през 2021 г.

По повод намерението на "Роскосмос" да създаде ракета, която силно напомня по-малък клонинг на Falcon 9, основателят на SpaceX Илън Мъск коментира в Twitter: "Това е стъпка в правилната посока, но те трябва да се постараят да постигнат 100-процентова многократна употреба до 2026 г. (и при "Амур", и при Falcon 9 втората степен на ракетата изгаря в атмосферата след края на мисията - бел ред.). Има смисъл също така от използването на големи ракети за постигане на икономия от мащаба. Целта би трябвало да е намаляване на разхода за тон полезен товар в орбита, иначе в най-добрия случай те ще обслужват нишов пазар."

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tal1543261538589757 avatar :-P
    Murnat
    • + 11

    През 2026... по-скоро от алиекспрес ще си я поръчат тогава

    Нередност?
  • 2
    zamen avatar :-P
    Чарли
    • + 9

    Голям смях предизвиква росомсмяхнадзор. Копират Мъск, а той почна да прави батута на "рогозин". :-)

    Нередност?
  • 4
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов
    • + 12

    Най-големият проблем при създаването на ракета за многократна употреба не е изработката на корпуса, а касае двигателите. Да нарисуваш една тръба с три крака и уширение в горния край, след което да декларираш, че с двигател всъщност не разполагаш, но си му сметнал цената и ще бъдеш готов да летиш след 5 години е демонстрация на същата агресивна тъпота и липса на визия, която сме свикнали да виждаме у Рогозин. Тази картинка е предназначена само за вътрешна консумация и пропаганда пред промитите от водка мозъци, и не може да послужи за нищо повече.

    Нередност?
  • 5
    andromeda1964 avatar :-|
    Мариян Маринов

    Защо им трябва това на Роскосмос, конвейрното производство на тръби и двигатели, е най евтиното средство. Метал кат море , гориво кат океан, няма кой да ти каже копче. Дери, пали, извеждай, космоса е близо. :-)

    Нередност?
Нов коментар