🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Високите цени подкрепят резултатите на потребителските компании

Покачващите се лихви и инфлацията не са попречили на американските потребители да харчат още повече от преди

Към началото на май над 90% от компаниите в сегмента на потребителските стоки, където попадат известни имена като Coca-Cola и Procter&Gamble, отчитат за първото тримесечие по-добри от прогнозираните резултати.
Към началото на май над 90% от компаниите в сегмента на потребителските стоки, където попадат известни имена като Coca-Cola и Procter&Gamble, отчитат за първото тримесечие по-добри от прогнозираните резултати.
Към началото на май над 90% от компаниите в сегмента на потребителските стоки, където попадат известни имена като Coca-Cola и Procter&Gamble, отчитат за първото тримесечие по-добри от прогнозираните резултати.    ©  Reuters
Към началото на май над 90% от компаниите в сегмента на потребителските стоки, където попадат известни имена като Coca-Cola и Procter&Gamble, отчитат за първото тримесечие по-добри от прогнозираните резултати.    ©  Reuters

Домакинствата не спират да харчат въпреки високите лихви и инфлацията, а производителите на потребителски стоки успяват да вдигат цените и да постигат добри резултати. Това е основният извод от излезлите досега отчети на големите американски компании за първото тримесечие, повечето от които надхвърлят очакванията за продажби и печалби.

Към началото на май над 90% от компаниите в сегмента на потребителските стоки, където попадат известни имена като Coca-Cola и Procter&Gamble, отчитат за първото тримесечие по-добри от прогнозираните резултати, докато общо за компаниите от S&P500 този показател е 80%, изчислява Bloomberg. В по-широката потребителска категория, включваща още автомобили, хотелски и ресторантьорски услуги и др., продажбите нарастват с 9.2% за тримесечието в сравнение с 3.5% общо за компаниите.

Ръководителите на глобални бизнеси като Starbucks, Ford и Hilton казаха при обявяването на резултатите, че по-високите цени са подкрепили приходите. Тяхната способност да прехвърлят нарасналите разходи към крайните потребители им помага да поддържат печалбите. Прогнозите им за бъдещето обаче стават все по-резервирани. "Поразително е колко от тези големи корпорации отбелязват, че потребителите продължават да приемат инфлацията, което е драстична разлика спрямо нормата през последните 20 години", пише Стивън Стенли, главен икономист в Santander US Capital Markets.

По-добри от очакваните продажби отчитат още McDonald's и PepsiCo, които отдават резултатите на ценовата си стратегия. "Компаниите в по-голямата си част все още имат ценова сила и изглежда тя не се забавя", казва Елън Хейзън, главен пазарен стратег и портфолио мениджър във F.L. Putnam Investment Management.

Високото потребление продължава да подклажда инфлацията

Резултатите са в синхрон с официалните данни за американската икономика. Въпреки че нейният ръст се забавя до 1.1% през януари - март, потребителските разходи се увеличават с 3.7% - най-бързият темп за последните близо две години. Това се случва на фона на стегнат пазар на труда и растящи възнаграждения. Все още силното търсене създава главоболия за Фед, който се опитва да охлади икономиката, за да се справи с извънредно високата инфлация. Макар тя постепенно да спада през последните месеци, все още надхвърля повече от двойно целта от 2%. След последното покачване на лихвите управителят на централната банка Джером Пауъл приписа по-високите корпоративни печалби и маржове на дисбалансите между търсене и предлагане. Централните банки напоследък обръщат все по-голямо внимание на ролята на големите маржове на компаниите за високата инфлация.

Нещата изглеждат по-различно извън потребителските сектори. Макар печалбите на компаниите от S&P 500 за първото тримесечие да са по-добри от прогнозните, те са напът да се понижат с над 4% на годишна база и да отбележат четвърти пореден спад, според данни, събрани от Bloomberg Intelligence.

Бизнес инвестициите в САЩ пък до голяма степен са в застой, тъй като регистрират ръст от едва 0.7% според официалната статистика. Компаниите понякога жертват бъдещия растеж, за да съкратят разходите от ново оборудване или изследователска и развойна дейност в настоящето, предупреждават анализатори. Спадът на инвестициите често се оказва и предвестник на рецесия.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yxd291178458 avatar :-|
    yxd291178458

    Всъщност чрез ценовата стратегия е възможно да се види състоянието на развитие на компаниите, което показва, че са на прав път https://soccerrandom.io

    Нередност?
Нов коментар