🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Официално: Спасителите намериха останки от подводницата "Титан"

Най-вероятно става дума за катастрофална имплозия, която е отнела живота на петимата на борда

Подводният апарат "Титан" беше на повече от половината път от останките на "Титаник", когато в неделя загуби връзка с изследователския кораб
Подводният апарат "Титан" беше на повече от половината път от останките на "Титаник", когато в неделя загуби връзка с изследователския кораб
Подводният апарат "Титан" беше на повече от половината път от останките на "Титаник", когато в неделя загуби връзка с изследователския кораб
Подводният апарат "Титан" беше на повече от половината път от останките на "Титаник", когато в неделя загуби връзка с изследователския кораб

Подводни роботи откриха в сряда вечерта останки в зоната на търсене на батискафа "Титан" и те принадлежат на подводницата, която изчезна в неделя с петима души на борда. CNN съобщи, че според американската брегова охрана е потвърдено, че отломките са на апарата. Те са били на около 500 метра от носа на "Титаник". Малко по-късно Бреговата охрана на САЩ потвърди лошата новина.

Компанията оператор OceanGate изпрати съобщение по електронната поща, в което се казва "Вярваме, че екипажът е загинал" и следва изброяване на имената на петимата мъже, сред които и изпълнителният директор Стоктън Ръш.

Първите коментари са, че най-вероятно става дума за катастрофална имплозия, в която всичко приключва за миг и не е имало време дори да изпратят сигнал за бедствие.

Подводницата изчезна през уикенда по време на гмуркане до останките на "Титаник", а спасителни екипи търсиха изчезналия батискаф в Северния Атлантик. Смята се, че плавателният съд е тръгнал в неделя с около 96-часов запас от въздух. Във вторник и сряда от американската брегова охрана съобщиха за прихващане на звуци - дистанционно управлявани роботи търсят източника им, а екип от експерти проучваше шумовете, за да установи дали те могат да бъдат от изчезналия плавателен съд.

Дългият списък от логистични предизвикателства усложни операцията. Ръководителите в сектора за подводни плавателни съдове от години предупреждават за възможни "катастрофални" проблеми с конструкцията на плавателния съд, собственост на OceanGate.

Четвъртък, 22 юни

  • Бреговата охрана на САЩ потвърди, че намерените останки са на подводницата "Титан"

Бреговата охрана на САЩ официално заяви, че отломките, които бяха намерени в близост до останките от "Титаник", са на подводницата "Титан". Екипите за търсене са открили "пет различни големи парчета отломки", идентифицирани от подводницата "Титан", заяви контраадмиралът от бреговата охрана на САЩ Джон Маугер на пресконференция. Той добави, че носовият конус, разположен извън корпуса под налягане, е първото намерено парче. След това е открито "голямо поле от отломки", което съдържа крайната камбана на корпуса под налягане. "Това беше първата индикация, че има катастрофално събитие", каза офицерът.

Работата по откриването на пълния набор от отломки продължава, но от Бреговата охрана не се наеха с прогноза кога телата на загиналите биха били извадени от водата. Маугер дори отказа да заяви дали това въобще ще е възможно. По думите на контраадмирала изясняването на ясната поредност от събития, която е довела до трагичния инцидент, ще отнеме време, като краят и на този аспект от мисията остава с неизвестна дата. Разкритията на Бреговата охрана потвърждават ранните опасения на експертите, че става въпрос за възникнал проблем с плавателния съд, който е довел и до фаталния изход за петимата на борда.

  • Намерените отломки са от "Титан"

Вече има информация за отломките, съобщена от бреговата охрана на САЩ в Twitter. Това е капак от задния край на подводницата "Титан" и нейната рама за приземяване - частта под подводницата, която ѝ позволява да се разположи на палубата на кораб или на морското дъно, съобщава BBC. Тази информация не е официално потвърдена от бреговата охрана, но очакванията са това да стане, когато тя даде пресконференция в 22:00 часа българско време.

Това определено са лоши новини. Тя насочва към сценария, от който експертите се опасяваха още от самото начало - че "Титан" е преживял катастрофална повреда и подводницата е имплодирала.

Налягането на дълбочината на "Титаник" е огромно - около 4000 тона на квадратен метър.

Издирвателните екипи ще продължат да проучват района, в който са намерени отломките, в търсене на допълнителни фрагменти. Засега те само ще фотографират елементите. Но на определен етап почти сигурно ще бъде възложено на роботизирани подводници да извадят част от отломките на повърхността.

  • В зоната на търсене са открити отломки

Бреговата охрана на САЩ обяви, че в зоната за търсене на кораба "Титаник" е открито поле от отломки. Експерти от обединеното командване оценяват информацията. В 22:00 часа българско време се очаква пресконференция. В изявление на бреговата охрана се казва, че дистанционно управляемият апарат (ROV) на Horizon Arctic е открил отломки на морското дъно в близост до останките на "Титаник".

  • Съоснователят на OceanGate: Изчезналият екипаж има по-дълъг "времеви прозорец", отколкото смятат другите

Съоснователят на OceanGate, компанията, която управлява изчезналата подводница, наруши мълчанието си, за да заяви, че според него петимата членове на екипажа на борда на "Титан" разполагат с времеви прозорец "по-дълъг от това, което повечето хора мислят".

Гилермо Сьонлайн, който основава OceanGate заедно със Стоктън Ръш, един от пътниците на борда на "Титан", заяви, че за последен път е разговарял с Ръш няколко седмици преди началото на експедицията. В изявление за Insider Сьонлайн, който сега е миноритарен акционер, казва: Днешният ден ще бъде критичен за тази издирвателно-спасителна мисия, тъй като запасите за поддържане на живота на подводницата започват да се изчерпват. Сигурен съм, че Стоктън и останалата част от екипажа са осъзнали преди дни, че най-доброто, което могат да направят, за да осигурят спасяването си, е да удължат лимита на тези запаси. Твърдо вярвам, че времевият прозорец, с който разполагат за спасяването си, е по-дълъг от това, което повечето хора си мислят. Той насърчава всички да "запазят надеждата си" за безопасното завръщане на изчезналата подводница и че продължава да "храни надежда" за своя приятел и останалата част от екипажа.

  • Важно е да се определи зоната на търсене

Шансовете да се открие нещо на морското дъно на голяма дълбочина - с помощта на дистанционно управляем апарат (ROV), зависят от това колко точно може да се определи зоната на търсене, заяви морският геофизик д-р Роб Лартър.

"Всички видяхме информациите за откритите звуци. Но фактът, че зоната за търсене все още е толкова голяма, изглежда показва, че никой не е успял да определи със сигурност откъде идват тези звуци", казва експертът, цитиран от BBC.

Всеки от плаващите буйове би трябвало да може да дава пеленг (хоризонталният ъгъл между северната част на меридиана на наблюдателя и направлението от точката на наблюдение на обекта), така че в зависимост от броя и разположението на буйовете спрямо местоположението на източника на звука, това би могло да осигури това, което експертът по търсене и спасяване на подводници Франк Оуен описа като "кръстосано определяне" на звука. "Това би трябвало да е възможно", казва той. "Но [ако това е "Титан"], те се удрят в корпус от въглеродни влакна, а не в стоманен корпус. "Това е като да удряш дънер, вместо да удряш камбана - по-слабо е и по-приглушено, така че не е ясен, чист звук. Той може да не се разпространява във водата толкова добре".

  • Дълбоководни безпилотни дронове достигат морското дъно

През последния половин час - към 15:00 ч. българско време, беше потвърдено, че два дълбоководни ROV или дистанционно управляеми апарата са пристигнали на мястото на издирването, като единият е достигнал морското дъно. Бреговата охрана на Съединените щати съобщи в социалните мрежи, че ROV, прикрепена към канадския кораб Horizon Arctic, е достигнала морското дъно. Victor 6000, който се управлява от френски изследователски кораб, също е на мястото.

  • Запасът от въздух

Въпреки че изчисленията показват, че 96-часовият запас от въздух за дишане на "Титан" е на път да се изчерпи, експертите подчертават, че това е неточна оценка и тя може да бъде удължена, ако пътниците са взели мерки за запазване на въздуха за дишане. Не е известно и дали те са оцелели, след като подводницата изчезна в неделя сутринта. Франк Оуен, експерт по издирване и спасяване на подводници, заяви пред AP, че времето от 96 часа запас от кислород е полезна "цел" за издирващите, но се основава само на "номинално количество потребление". Оуен каза, че водолазът на борда на "Титан" вероятно е съветвал пътниците да "направят всичко, за да намалят нивата на метаболизма си, така че действително да могат да удължат това".

Спасителите насочиха още кораби към мястото на изчезването, надявайки се, че подводните звуци, които засичат за втори пореден ден, могат да помогнат за стесняване на периметъра на издирването.

Но все още остават много препятствия - от точното определяне на местоположението на плавателния съд, достигането до него със спасително оборудване, до изваждането му на повърхността - ако приемем, че все още е цял. И всичко това трябва да се случи преди да се изчерпят запасите от кислород на пътниците.

  • Мощната подводница, която може да изпраща снимки от дълбините

Подводницата "Виктор 6000", управлявана от френския изследователски институт Ifremer, е пристигнала в района на търсене. Работейки на четиричасови смени, екип от двама пилоти ще я навигира и контролира движението ѝ от контролната зала на борда на кораба L'Atalante. В контролната зала ще има и трети човек, който ще помага на мисията. Те могат да бъдат от канадската брегова охрана или от компанията, която експлоатира изчезналата подводница "Титан".

Светлините и камерите, с които разполага "Виктор 6000", ще позволят на екипа на кораба на повърхността да вижда в реално време какво се намира на дъното на океана на разстояние, приблизително равно на малък тенис корт. Френският подводен апарат разполага и с две механични ръце, способни да извършват изключително деликатни маневри като рязане или отстраняване на отломки.

  • "Времето е това, което ни липсва"

BBC разговаря с група британски експерти по подводни апарати за шансовете за успешно спасяване. Д-р Роб Лартър от Британската антарктическа служба казва: "Въпреки че ситуацията е отчайваща, има надежда и трябва да останете оптимисти колкото се може по-дълго". Той обясни, че за корабите на повърхността на морето е невъзможно да открият "Титан" с помощта на сонар, тъй като той е твърде малък.

А единственият подводен дистанционно управляем апарат, способен да работи на необходимата дълбочина, Victor 6000, е пристигнал на мястото едва снощи.

Лартър отбелязва, че чутите за пръв път в сряда звуци не са довели до стесняване на зоната на търсене.

Професор Алистър Грейг от Лондонския университетски колеж заяви, че ако "Титан" бъде открита на дъното, обикновено в такива случаи са необходими два часа, за да се издигне на повърхността под естествената си плаваемост, след като е бил освободен от ROV. "Всяка стъпка отнема време, а времето е това, което ни липсва", казва Грейг.

  • Корабите, участващи в спасителната операция

В операцията по издирването участват американски и канадски агенции, военноморски сили и търговски фирми, занимаващи се с дълбоководна дейност, които помагат в спасителната операция, ръководена от Бостън, пише BBC. Всички те имат различни възможности и ето какво знаем за всеки от тях:

Deep Energy - търговски кораб за полагане на кабели с две дистанционно управляеми превозни средства (ROV), които могат да работят на дълбочина до 3000 м;

Atlantic Merlin - канадски кораб за офшорни доставки със система за лебедки на 4000 м. Носи ROV, но не е известно колко дълбоко могат да работят;

Skandi Vinland - кораб за подводна поддръжка с два ROV, но не е известно колко дълбоко могат да работят;

L'Atalante - кораб от Франция, който се отправи към мястото на инцидента с ROV, който може да работи на дълбочина на останките на "Титаник";

Horizon Arctic - търговски кораб, натоварен с помощно оборудване;

Glace Bay - канадски военноморски кораб, който носи декомпресионна камера и е готов да окаже медицинска помощ;

John Cabot - научноизследователски кораб с възможности за сонарно търсене, управляван от канадската брегова охрана;

  • Колко важна е сигурността

Ерик Фусил, експерт по подводници в Университета в Аделаида, обяснява в статия за Conversation, какво е необходимо, за да се гарантира плаваемостта на подводниците. За "Титан" пригодността за целта може да се обобщи със способността за безопасно спускане от кораба-майка на повърхността на водата, автономна работа на дълбочина до 4000 м (приблизителната дълбочина на потъналия кораб "Титаник") и изплуване за изваждане от кораба-майка след няколкочасово гмуркане...

Корпусът на "Титан" е изработен от композитни въглеродни влакна и титан. Проектирането и структурната оценка на тези материали е изключително сложно в сравнение с използването само на метални материали. При дълбоководните подводни апарати незначителните неизправности на повърхността могат да представляват сериозен риск на дълбочина. Поради тази причина много от тези плавателни съдове имат вградени резерви в конструкцията си и разполагат с резервни варианти, ако една или няколко системи откажат.

Според Фусил на практика това означава да има:

- надеждни основни източници на енергия и резервни системи друг източник на енергия (например хидравличен) в случай на загуба на енергия - това би помогнало, например, да се освободи баласта, за да може да се издигне обратно на повърхността.

Рон Алъм, инженер и изследовател на дълбоководни райони, който проектира кораба Deepsea Challenger, използван от Джеймс Камерън за достигане на най-дълбоката известна точка на Земята през 2012 г., заяви пред Guardian: Deepsea Challenger имаше три независими системи... с различни източници на захранване. Проведохме противопожарни тестове. Буквално накарахме батериите да изгорят. Самият плавателен съд също беше подложен на методични тестове преди експедицията - тествахме и тествахме теглото за спускане. Направихме го под налягане. Направихме го стотици пъти.

  • Кораби от Европа се включиха в операцията

Кораби от цяла Европа се включиха в усилията за спасяване на изчезнал подводен апарат. Плавателен съд от Норвегия, оборудвана с автономни подводни роботи, сега се състезава с времето, за да открие "Титан". Пристига и френският кораб Atalante, който разполага с робота Victor 6000, способен да покрие непостижима за другите дълбочина в Атлантическия океан. Според оператора на робота "Виктор" не е способен сам да повдигне подводница... (но) може да изследва визуално с цялото си видеооборудване". Екипът, който го управлява, е от 25 души и "може да работи непрекъснато 72 часа".

Времето обаче не е на страната на екипа: подготовката на "Виктор" за операцията ще отнеме два часа.

Експертите твърдят, че кислородът за дишане, който поддържа петимата души на борда на кораба "Титан", вероятно ще свърши в четвъртък сутринта местно време.

Дори и "Титан" да се намира в Северния Атлантик, може да се окаже почти невъзможно да бъде достигнат, ако е заседнал на океанското дъно на около 3800 метра дълбочина. Бреговата охрана на САЩ, която ръководи сложната операция, е преместила спасителните си усилия в резултат на подводните звуци.

  • Сериозни предизвикателства пред спасителите

Журналистът Дейвид Поуг, който миналата година участва в експедиция до "Титаник" на борда на "Титан", заяви, че подводницата използва две системи за комуникация: текстови съобщения, които се изпращат до кораб на повърхността, и пинг за безопасност, който се излъчва на всеки 15 минути, за да покаже, че подводницата все още работи.

И двете системи са спрели около час и 45 минути след потапянето на кораба.

"Има само две неща, които биха могли да означават това. Или са изгубили цялата си мощност, или корабът е получил пробив в корпуса и е имплодирал моментално. И двете са опустошително безнадеждни", каза Поуг.

"Трябва да останем оптимисти и да се надяваме", заяви капитан Джейми Фредерик, координатор в Първи район на бреговата охрана. Тъй като самолетите извършват претърсвания отгоре, а дистанционно управляемите апарати сондират под водата, броят на средствата в операцията по издирване се очаква да се удвои през следващите ден-два, каза Фредерик в сряда.

Според Фредерик зоната за търсене на изчезналия подводен апарат се простира около два пъти по-голяма от площта на щата Кънектика и се спуска на дълбочина до 2 мили и половина.

"Това ще бъде почти невъзможно. Нужно е чудо - но чудеса се случват", заяви пред CNN океанографът и експерт по търсене във вода Дейвид Гало.

Сряда, 21 юни

В ранните часове на сряда бреговата охрана на САЩ съобщи, че канадският издирващ самолет P-3 е открил "подводни шумове в зоната на търсене". "В резултат операциите на ROV (дистанционно управлявано превозно средство) бяха преместени в опит да се проучи произхода на шумовете. Тези търсения дадоха отрицателни резултати, но продължават", заяви бреговата охрана в Twitter.

По-рано две американски медии съобщиха за изтекла бележка на Министерството на вътрешната сигурност на САЩ, в която се казва, че "пукащи звуци" са били засечени от друг канадски самолет - P-8, оборудван с възможности за подводно откриване.

В сряда след обед адмирал Джон Маугър от бреговата охрана на САЩ, който ръководи издирването на "Титан", заяви пред CBS News, че това е сложна операция и международно усилие. Маугър потвърди, че във вторник самолет е засякъл шум във водата, уловен от сонарни буйове, но каза: "Не знаем източника на този шум". Той каза, че на мястото на потъналия "Титаник" има много метални предмети, откъдето може да идва шумът. Могер добави, че операцията по издирване ще продължи "докато има възможност за оцеляване" и че на мястото ще пристигат още кораби, които да се присъединят към нея, съобщи BBC.

Във вторник следобед местно време американски и канадски сили и частни плавателни съдове са претърсили площ от 7600 квадратни мили, заяви капитанът от бреговата охрана на САЩ Джейми Фредерик. Той каза, че търсенето е "много сложно" и "уникална операция", затруднена от отдалечеността на района.

Търговски кораб за полагане на тръби също е пристигнал в района, за да помогне, каза Дейвид Миърнс, морски учен и ръководител на експедиция, който следи операцията. "Просто се надяваме, че има способността да достигне такива дълбочини от 3800 метра - за да търси подводницата и да има способността да я извади, каза той пред BBC. Има известна надежда това да се случи."

В издирването косвено се включи дори и гражданската авиация. В този туит контролната кула в Ню Йорк моли екипажа на прелитащ над зоната самолет да бъде бдителен, тъй като преминава над зоната.👇

Лоша новина е, че е имало забавяне между момента, в който Polar Prince загуби контакт с подводницата, и момента, в който бреговата охрана на САЩ е уведомена. Бреговата охрана съобщи, че е била информирана за проблема осем часа след прекъсването на връзката с батискафа. След това командният център на агенцията в Бостън започва да координира усилията за издирване.

Съдбата на подводницата и на хората на борда остава загадка, докато екипи от САЩ, Канада и Франция провеждат интензивно издирване в район в открито море, по-голям от щата Кънектикът.

Целта на експедициите на OceanGate е била да опише влошаването на състоянието на "Титаник", както и на подводната екосистема, която потъналите кораби често пораждат. Останките от потъналия през 1912 г. кораб се намират на дълбочина от 3800 м. Първото гмуркане се е провело през 2021 г., показва справка на сайта на компанията, която е създадена през 2019 г. Мястото е на около 600 км от бреговете на Нюфаундленд

Това, което е останало от "Титаник", бавно се поддава на металоядните бактерии, които консумират стотици килограми желязо на ден. Някои експерти предричат, че корабът може да изчезне за няколко десетилетия, тъй като в корпуса зеят дупки, а секциите се разпадат.

Компанията оборудва "Титан" с камери с висока разделителна способност и многолъчево сонарно оборудване. Картографирането на разлагането на останките може да помогне на учените да предвидят съдбата на други дълбоководни останки, включително потънали по време на световните войни.

Цената за участие в експедицията е 250 хил. долара за място. "Титан" е подводница за пет човека, като може да достига дълбочина от 4 хил. метра. Скоростта, която плавателният съд развива, е три възела.

Експертът по подводници проф. Алистър Грейг от Университетския колеж в Лондон е работил по редица сценарии за това къде може да е изчезналата подводница, пише BBC.

Първият е, че подводницата е пуснала баласта след спешен случай, като целта на това действия е да я извади на повърхността. "Ако е имало прекъсване на електрозахранването или прекъсване на комуникацията, това може да се е случило и тогава подводницата ще се клати на повърхността в очакване да бъде открита", каза той пред изданието.



От бреговата охрана съобщиха, че на борда е имало един пилот и четирима "специалисти по мисиите". "Специалистите по мисиите" са хора, които плащат, за да участват в експедициите на OceanGate. Те се редуват да работят със сонарно оборудване и да изпълняват други задачи в подводницата за петима души.



Първият човек на борда на изчезналата подводница е британският бизнесмен Хамиш Хардинг. Той е собственик на компанията за продажба на частни самолети Action Aviation, която е базирана в Дубай.

Присъствието му на борда на "Титан" не е изненадващо, защото Хардинг е известен авантюрист. Той е бил в космоса, като това се случва на борда на петия полет на основаната от Джеф Безос Blue Origin. Бизнесменът, който е описван от английските медии като милиардер, но Forbes твърди, че е милионер, освен това държи и три световни рекорда, сред които "най-бързото обикаляне на Земята през двата географски полюса" и "най-дългото време, прекарано на пълна океанска дълбочина".

Гмуркането до останките на "Титаник" е дълготрайна мечта на собственика на Action Aviation, като той се подготвя за нея от няколко години. Първоначално експедицията е трябвало да се проведе през миналото лято, но планът се е променил заради щети по "Титан" от предно гмуркане. Рисковете на мисията са били напълно ясни на Хардинг, като заявява пред Business Aviation Magazine, че "моето мнение е, че всичко това са изчислени рискове и са добре разбрани, преди да започнем".

В изявление във вторник управляващият директор на Action Aviation Марк Бътлър каза, че компанията и семейството на Хардинг са "много благодарни за всички любезни съобщения за загриженост и подкрепа от нашите приятели и колеги".

Шахзада и Сулеман Дауд

Шахзада Дауд, 48, е заместник-председател на Dawood Hercules, инвестиционна и холдингова компания, базирана в Карачи, Пакистан. Тя е част от Dawood Group, семеен бизнес на повече от век, показва справка на биографията му в института SETI, където той също е член на борда. Дауд е наследник на едно от най-големите семейни богатства на Пакистан, твърди New York Times. Освен това той е заместник-изпълнителен директор на Engro Corporation, която е голяма фирма за торове.



Според биографията му на уебсайта на SETI той "има магистърска степен по глобален текстилен маркетинг от Филаделфийския университет в САЩ и диплома по право от Бъкингамския университет във Великобритания." Уебсайтът също така посочва, че Шахзада, британски гражданин, "живее в Обединеното кралство със съпругата си Кристин, децата си Сюлейман и Алина". Дауд е известен с любовта си към животните, като участва активно в няколко благотворителни инициативи, които се занимават с животни.

Той също така работи с Prince's Trust International и The British Asian Trust, създадени от крал Чарлз. "Prince's Trust International има дългогодишна връзка със Шахзада Дауд и неговото семейство", каза Уил Строу в изявление. "Ние сме шокирани от тази ужасна новина, молим се за спасение и изпращаме мислите си към семейството му в това изключително предизвикателно време", добавя той.

Шахзада е на борда заедно със сина си - Сюлейман, който е на 19 г. Семейно изявление описва тийнейджъра като "голям фен на научнофантастичната литература и научаването на нови неща" и имащ интерес към кубчетата на Рубик и играта на волейбол. Той наскоро е завършил ACS International School Cobham в Surrey, според съобщения в местните медии.

Пол-Анри Наржеоле

Наржеоле е известен като експерт по "Титаник", според уебсайта OceanGate. Той е ръководил шест експедиции до мястото на останките на кораба и е известен като "Най-великият изследовател на "Титаник"", казаха от компанията.

Освен това той е и директор на подводните изследвания за RMS Titanic - американска компания, която притежава правата за спасяване на останките и управлява експонати, включващи артефакти от кораба. Около 30 млн. души са посетили експонатите му, според компанията.

Роден в Шамони, Франция, Наржоле живее в Африка 13 години със семейството си, преди да се върне във Франция, за да завърши обучението си. След това се присъединява към френския флот, където в крайна сметка става командир, преди да се пенсионира през 1986 г. след 22 години служба.

Според профил на компанията, Наржеоле е ръководил възстановяването на хиляди артефакти от "Титаник", включително "голямото парче" - 20-тонна част от корпуса на лодката. Говорителят на семейството Матьо Йохан каза пред BBC, че се надява спокойствието и военната кариера на г-н Нарджоле да успокоят екипажа на борда, дори ако резултатът от операцията не зависи от него.

По време на интервю от 2019 г. за Irish Examiner, Наржеоле обсъди участието си в издирването на останките на "Титаник" и дали някога се е страхувал да пътува толкова навътре в океана. "Ако сте на 11 метра или 11 километра надолу, ако се случи нещо лошо, резултатът е същият", споделя тогава той. "Когато си в много дълбока вода, си мъртъв, преди да осъзнаеш, че нещо се случва, така че това просто не е проблем", добавя "г-н Титаник".

Стоктън Ръш

Последният пасажер на борда на "Титан" е собственикът и изпълнителен директор на OceanGate - компанията, която е собственик на "Титан" и извършва експедициите до останките на "Титаник". Срещу 250 хил. долара неговата компания предлага на пътниците възможността да видят отблизо останките от известния кораб. Участниците пътуват около 600 км на по-голям кораб до района над мястото на корабокрушението, след което правят осемчасово гмуркане до "Титаник" на подводницата "Титан".

Говорейки пред New York Times през 2022 г., той защити бизнес модела и каза, че цената на билета е "малка част от цената на пътуването в космоса и за нас е много скъпо да вземем тези кораби и да отидем там".

Освен че е главен изпълнителен директор на OceanGate, Ръш е съосновател и член на настоятелството на OceanGate Foundation - "организация с нестопанска цел, която има за цел да катализира нововъзникващите морски технологии за по-нататъшни открития в морската наука, история и археология ", твърди уебсайтът на компанията.

Преди да основе OceanGate, "Ръш става най-младият пилот в света с рейтинг за реактивен транспорт, когато получава своя рейтинг тип/капитан DC-8 в Института за обучение на реактивни самолети на United Airlines през 1981 г. на 19-годишна възраст".

Освен това той е служил като първи офицер на DC-8, докато учи механично и космическо инженерство в Принстънския университет, преди да се присъедини към McDonnell Douglas Corporation като инженер по летни тестове по програмата F-15 през 1984 г.

Предишен материал на Princeton за Rush съобщава, че той е участвал във "всички гмуркания на OceanGate". В статията той развълнувано говори и за експедициите на "Титан". "Част от това, което правим, е да накараме хората да оценят, че по-голямата част от човешката история е под водата", каза той. "Ако помислите за това от археологическа гледна точка, ако сте имали керван със скъпоценни предмети - грамофонни плочи, книги, злато или каквото и да е - и сте били затрупани от снега по проходите на Монголия, всички тези неща са били откраднати, ограбени. Ако сте били в кораб, превозващ вещите на цар Ирод до Рим, и той е потънал, все още е там", добавя той.

Друг сценарий е, че корпусът е бил компрометиран, което е довело до теч. Ако това наистина се е случило, то тогава шансовете на хората на борда не са големи. Ако "Титан" е слязъл на морското дъно и не може да се върне със собствена сила, възможностите - според проф. Грейг - са много ограничени. "Въпреки че подводницата все още може да е непокътната, ако е на по-дълбоко от 200 м, има много малко плавателни съдове, които могат да стигнат толкова дълбоко", смята експертът.

Експерти обръщат внимание, че при подобни мисии има много неща, които могат да се объркат. Комуникациите могат да прекъснат, какъвто очевидно е случаят с подводницата "Титан". По-страшното и по-лошото са механичните повреди, които не са електрически, например когато витлата, които движат подводницата, спрат да работят.

Бившият директор на морските операции на OceanGate е изразил загриженост за безопасността, преди да бъде уволнен, според съдебен иск от 2018 г. Опасенията на Дейвид Лохридж относно безопасността на изчезването на "Титан" се съдържат в отговора, който той е подал на съдебен иск, заведен срещу него от собственика му - OceanGate.

Лохридж, пилот на подводница и водолаз от Шотландия, започва работа за OceanGate през май 2015 г. като независим изпълнител, преди да бъде повишен в директор на морските операции, според съдебните документи. В съдебния иск, подаден в щата Вашингтон преди пет години, OceanGate обвинява Локридж, че е нарушил споразумение за неразкриване на информация, като е разкрил поверителна и патентована информация.

В насрещния иск Лохридж заяви, че е бил уволнен от OceanGate през януари 2018 г., след като е "повдигнал критични опасения за безопасността по отношение на експерименталния и неизпитан дизайн на "Титан" на OceanGate.

"Лохридж за първи път изрази устно загриженост относно проблемите с безопасността и контрола на качеството на "Титан" пред изпълнителното ръководство на OceanGate, се казва в документа. Тези устни съобщения бяха пренебрегнати."

В насрещния иск се казва, че Лохридж е бил загрижен за "контрола на качеството и безопасността на "Титан", особено за отказа на компанията да проведе критични, неразрушителни тестове на експерименталния дизайн на корпуса". Пътниците на "Титан" може да бъдат изложени на опасност, тъй като подводницата достига екстремни дълбочини, предупреждава Лохридж. Според него зрителният отвор в предната част на подводницата е конструиран така, че да издържа на сертифицирано налягане от 1300 метра, въпреки че OceanGate планира да спуска пътниците на дълбочина от около 4000 метра. "OceanGate отказа да плати на производителя да изгради наблюдателен порт, който да отговаря на изискваната дълбочина от 4000 метра", се казва в документа.

Лохридж също така "силно насърчава" OceanGate да използва класификационна агенция като Американското бюро по корабоплаване, за да инспектира и сертифицира "Титан".

"Вместо да отговори на опасенията му или да предприеме коригиращи действия, за да поправи и гарантира безопасността на експерименталния "Титан", или да използва стандартна класификационна агенция за инспекция на "Титан", OceanGate направи точно обратното - незабавно уволни Лохридж", се казва в документа.

Според Insider и New Republic, които първи съобщиха за съдебния иск, жалбата е била уредена извънсъдебно през ноември 2018 г. Освен опасенията за безопасността, изтъкнати от Лохридж, във вторник The New York Times публикува писмо от март 2018 г. от Дружеството за морски технологии до изпълнителния директор Ръш, в което членовете на индустриалната група изразяват "единодушно безпокойство" относно "Титан".

"Опасенията ни са, че настоящият експериментален подход, възприет от OceanGate, може да доведе до негативни резултати (от незначителни до катастрофални), които биха имали сериозни последици за всички в индустрията", се казва в писмото.