🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Работим за бъдеще, в което всички ще имат достъп до устойчиви здравни грижи, лечение и превенция

Деян Лаковски, директор "AstraZeneca клъстер Балкани" (България, Сърбия, Хърватия, Словения и Западните Балкани)

Деян Лаковски
Деян Лаковски
Деян Лаковски    ©  AstraZeneca
Деян Лаковски    ©  AstraZeneca
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил: Деян Лаковски се присъедини към AstraZeneca през март 2021 г. като директор на клъстерна структура, която включва България, Сърбия, Хърватия, Словения и Западните Балкани. Има над 20-годишен опит във фармацевтичната индустрия, като има богат опит с управление на екипи в страни от тази част на Европа. Лекар по образование, грижата за пациента е в неговата природа и присъединяването към AstraZeneca- компания с фокус върху пациентите - е естествена стъпка в неговото професионално развитие. В новата си роля той се стреми към изграждането на разнообразен, силен и перспективен екип, с ключова роля в ускоряването на растежа на компанията в Балканския регион. Основните приоритети са представянето на нови терапевтични решения и подобряване на организационните възможности чрез иновативен модел на ангажираност на партньорите и пациентите.

AstraZenecaе една от водещите иновативни компании в света. Кои са заболяванията, които сте поставили във фокуса на целия си научноизследователски потенциал? Какви са приоритетите на компанията на глобално ниво?

AstraZeneca е глобална биофармацевтична компания, която разработва иновативни терапевтични решения за социално значими заболявания и поставя здравните нужди на пациента в центъра на всичко, което прави. В този смисъл ние правим значителни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност. Фокусираме се върху откриването, разработването и осигуряването на достъп на пациентите до лекарства за онкологични, сърдечно-съдови, бъбречни, метаболитни, респираторни и имунологични заболявания.

В онкологията например фокусът ни е върху едни от най-агресивните и трудно лечими ракови заболявания. Амбицията ни е да открием лекарство за рака, като първо го трансформираме в хронично заболяване като междинна стъпка, което вече е реалност за някои онкологични локализации. Към настоящия момент AstraZeneca има утвърдени персонализирани терапии, които подобряват прогнозата на пациентите с едни от най-агресивните онкологични заболявания като рак на яйчниците, рак на гърдата и рак на белия дроб. В България компанията финансира и необходимата диагностика, чрез която се идентифицират пациентите, които биха имали полза от лечението. Целта ни е да подобряваме достъпа до здравеопазване чрез инвестиции в персонализирана медицина и подкрепа за лечение в ранните етапи на заболяването.
Тази година разширихме портофолиото с терапии за редки болести чрез придобиване на специализираната биофармацевтична компания Alexion.

Базирана в Кеймбридж, Великобритания, AstraZeneca работи в над 100 страни в света и нашите иновативни терапии се използват от милиони пациенти по целия свят. Вярваме, че работим за бъдеще, в което всички хора ще имат достъп до устойчиви здравни грижи, до лечение, осигуряващо по-добро качество на живот и превенция.

AstraZenecaдопринася значително в глобалната борба срещуCOVID-19- какво е отражението върху компанията?

За последните близо две години AstraZeneca постигна значителни успехи, от които сме невероятно горди. Постигнахме безпрецедентно партньорство с Оксфордския университет, чиито учени разработиха ваксината срещу COVID-19. То беше договорено само за 10 дни като спешен отговор на ескалацията на пандемията от COVID-19. Екипът в Оксфорд припозна в AstraZeneca партньор, който ще ускори глобалното клинично развитие, ще увеличи мащаба на производството и ще доведе до широк и справедлив достъп до ваксината в цял свят. Ние направихме повече от всяка друга компания, за да осигурим достъп до ваксини навсякъде по света, независимо от нивото на доходите в страните. По-голямата част от нашите ваксини са доставени в страни с ниски и по-ниски средни доходи. AstraZeneca беше и първата фармацевтична компания, която заяви готовност за доставки на ваксината по инициативата COVAX на СЗО. Доставихме 2 милиарда дози в над 170 страни за една година! Никога досега не е правено нищо в този мащаб, и то само за няколко месеца, когато обикновено са необходими години. Всичко това безспорно повлия върху чувството за принадлежност към една истински социално отговорна компания на екипите ни по цял свят. Мотивира ни да работим още повече и да търсим нови посоки за борба с пандемията, като за целта бе създаден нов отдел, който работи върху ваксини и имунотерапии.

Едно от стратегическите направления е осигуряване на защита от COVID-19 на уязвими групи от населението, които поради някакво основно заболяване не могат да изградят собствен имунитет след ваксиниране. Това са пациенти с трансплантации, вроден имунен дефицит, злокачествени заболявания на кръвта или такива с автоимунни заболявания, които получават лекарства, потискащи имунитета. В напреднал етап на развитие е комбинация от дълго действащи антитела, която с една доза може да защити незабавно пациентите от зараза поне за 6 месеца, както и да предотврати развитието на тежко заболяване при вече заразените. Работим с регулаторните власти в Европа и в САЩ, за да осигурим достъп до такава профилактика и терапия.

Как процесите вследствие на пандемията повлияха на финансовото състояние наAstraZeneca?

В глобален мащаб AstraZeneca е в период на растеж. През последните две години отбелязва двуцифрен ръст, като продължаваме и през настоящата 2021 г. и очакваме тази тенденция да продължи до 2025 г.

Растежът е стабилен във всички географски региони и терапевтични области, тъй като ние продължаваме да развиваме нашето портфолио с лекарства, променящи живота.

С увеличените инвестиции в научноизследователска и развойна дейност ние продължаваме да градим бъдещето на AstraZeneca и да надграждаме нашите постижения.

AstraZeneca на Балканите не прави изключение

През тази година бе сформиран "AstraZenecaклъстер Балкани" - как тази трансформация повлия на развитието на компанията в региона и какви са приоритетите ви като ръководител на структурата?

Създаването на новата структура е продиктувано от идеята за разрастването на екипа и допълнителен ръст, предвид очаквания голям брой нови продукти и индикации.

Със сформирането на клъстер "Балкани" си поставяме за цел да помогнем да се подобри достъпът до качествено и иновативно лечение, както и да представим новите терапевтични решения за пациентите във възможно по-кратки срокове.

Новата структура на Балканите също така е предпоставка и възможност за обмяна на опит, развитие и разрастване на екипа, което също е сред нашите приоритети. Вече имаме резултати и AstraZeneca на Балканите допринася с растеж 16.1%, като същевременно въвежда иновации, за да отговори на непосрещнатите нужди в целия регион.

В България имаме страхотен екип, с който ще продължим да развиваме плановете за растеж и инвестиции.

AstraZenecaима сериозна социално отговорна политика както по отношение на опазването на околната среда, така и по отношение на опазването на общественото здраве с фокус върху младите хора. Как пандемията повлия върху тази дейност на компанията?

Където и да работим по света, ние се стремим да окажем положително въздействие върху хората и общностите, в които живеят. Един от много примери в това отношение е Young Health Program (YHP) - глобална програма за превенция на незаразните заболявания с фокус върху младите хора на възраст от 10 до 24 години, която стартира преди 10 години. В партньорство с УНИЦЕФ тя достигна до повече от 30 страни и 12 милиона младежи с информация за незаразните заболявания и рисковите фактори за проблеми с психичното здраве и затлъстяването, превенция от тютюнопушене и др.

В България AstraZeneca реализира националната социална кампания "МОЖЕЩИТЕ/Разкрий силата си", насочена към превенция на тютюнопушенето сред учениците на възраст 12 - 16 години.

Екипът ни тук има силно изразена позиция относно необходимостта всички заедно да се грижим за опазването на околната среда и по-точно за подобряване на качеството на въздуха като превенция срещу рака на белия дроб. От края на 2018 г. до сега сме засадили 380 дръвчета, които допринасят за пречистването на въздуха в София и в дворове на лечебни заведения и ключови места в шест големи града на страната.

Усилията на компанията в опазването на околната среда на глобално и местно ниво получават високи оценки. През 2020 г. "AstraZeneca България" получи глобалното признание Lead in Sustainability Award. В началото на ноември тази година "АстраЗенека" получи наградата Terra Carta Seal от принца на Уелс - Негово кралско височество принц Чарлз, в знак на признание за водените устойчиви политики.