Солиден ръст при захарните и шоколадовите изделия

Приходите в една от най-големите категории са близо 820 млн. лв.

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Миналата година се оказа сладка за производителите на захарни и шоколадови изделия и бонбони. Ръстът в категорията се ускорява, износът расте с двуцифрени темпове и все повече компании разширяват асортимента си.

В тази категория, в която основните движещи сили са мултинационални компании и силни местни играчи, оборотът за миналата година доближава 820 млн. лв., което я превръща в един от най-големите пазари на хранително-вкусовата промишленост въобще. Същевременно това е и един от най-експортно ориентираните браншове - сред 25-те най-големи компании само шест нямат износ.

Как изглежда секторът

През 2017 г. в общата категория на захарните и шоколадовите изделия и бонбоните са оперирали 254 компании. Това е с 31 повече спрямо предходната година. Общият им оборот достига над 818 млн. лв. - увеличение от близо 9% на годишна база. Същевременно има и ускоряване на ръста - през 2016 г. той е бил 6 на сто. Миналата година се оказва и изключително успешна за износа - той е нараснал с над 17% на годишна база, докато предходната година е имало спад от над 5 на сто.

Характерното за пазара на захарните и шоколадовите изделия е, че на него оперират големи мултинационални играчи и силни местни дружества. Същевременно най-големите 25 компании държат повече от 85% от пазара и сериозни размествания в лидерските позиции няма. Ясно се забелязва друга тенденция - износът на захарните изделия започва да заема все по-голям дял в общите продажби. Така за 2017 г. той вече доближава 40 на сто при около 22% за предходната година.

Лидерското трио

И през 2017 г. първите три компании в сектора остават непроменени: това са българските дружества на мултинационални компании "Монделийз България продакшън" и "Нестле България", както и създадената във Велико Търново компания "Престиж-96".

За 2017 г. лидерът в категорията на захарните, шоколадовите изделия и бонбоните е дружеството "Монделийз България продакшън" (1), собственик на фабриката за шоколад в Своге. Тъй като от няколко години компанията представя данните за производството си само по количествен критерий, за целта на "Регал 500" то е остойностено спрямо средните цени на всички останали играчи в дадения сегмент. Така за миналата година "Монделийз България продакшън" има продажби за над 272 млн. лв., което е ръст от близо 12% спрямо предходната година, за която данните са изчислени по същия начин и са съпоставими. Делът на това дружество в категорията се запазва висок - то има 1/3 от общите продажби на всички компании.

В топ 3 попада и друга мултинационална компания - "Нестле България" (2), която е собственик на фабрика за захарни изделия в София. През миналата година тя има приходи над 124 млн. лв. и ръст на годишна база близо 4% при спад година по-рано. За 2017 г. дружеството отчита и двуцифрено увеличение на износа - той е бил с близо 8.9% повече от предходната година и заема висок дял в общите продажби въобще.

Лидерската тройка се допълва и от търновския производител "Престиж- 96" (3), който също е имал успешна година. Продажбите са за близо 67 млн. лв., което е увеличение от 0.78% на годишна база. Същевременно "Престиж-96" е отчела рязък скок на износа - с над 49% до 14.3 млн. лв. Подобна беше и 2016 г., когато продажбите на чуждите пазари се увеличиха с близо 63% и това нареди дружеството на второ място по скок на експорта.

"Престиж-96" е специализирана основно в производството на бисквити и вафли, като развива десетки търговски марки, включително "Роден край", "Престиж", "Ная" и др. През 2012 г. компанията сключи една от най-големите сделки в хранителния сектор и като мажоритарен собственик в дружеството влязоха инвестиционните фондове Citi Venture Capital International и NBGI Private Equity, които са съответно дъщерни на британската Citigroup и гръцката National Bank of Greece. В компанията бяха направени значителни инвестиции, включително построяване на нова фабрика, която да обедини всички производства.

Останалите в топ 10

Извън трите най-големи компании в захарния бизнес топ 10 в сектора се допълва почти изцяло от местни играчи, които с малки изключения реализират повечето от продажбите си на българския пазар. За 2017 г. четвъртото и пето място в класацията запазват компанията ЗИВ (4) ("Захарни заводи Варна") и търновското дружество "Ден и нощ" (5). И двете дружества са основно специализирани в производството на вафли и бисквити.

Компанията ЗИВ, която работи под марката Sweet plus, е постигнала приходи от продажби над 59.6 млн. лв. за предходната година, което е увеличение от близо 1.4% на годишна база. Износът нараства с по-бърз темп - през миналата година той е бил за 24.7 млн. лв., или с 2.6% повече от предходната.

При производителя "Ден и нощ", известен с търговската марка "Боровец", също е регистрирано увеличение на продажбите. За 2017 г. те са достигнали 30.1 млн. лв., което е с 8.8% повече спрямо предходната година. Темпът на нарастване на износа също изпреварва този на вътрешния пазар - за годината той е над 26%, макар компанията да има сравнително малък дял на експорта - общо 3.7 млн. лв. от общите продажби.

Най-високият ръст в първите десет дружества е реализирал бургаският производител на захарни изделия "Победа" (6), който за миналата година е постигнал оборот 23.4 млн. лв., основно от продажби на местния пазар. Така този резултат показва увеличение на годишна база над 30.5% при спад около 9% за предходната година.

"Победа" има богато портфолио от продукти - вафли, бисквити, кроасани, кексчета, шоколадови бонбони с марките "Черноморец", "Детска закуска", "Еверест" и др.

Сред лидерите в общата класация попада и дружеството "Захарни заводи" (7) в Горна Оряховица, което е специализирано в специфичния сегмент на дъвчащите и твърдите бонбони с търговски марки като "Лукчета" и "Кръц-кръц", но произвежда още халва, локум и др. За миналата година "Захарни заводи" има приходи 21.3 млн. лв., което е ръст над 5.2% на годишна база. Продажбите са изцяло реализирани в България, докато за 2016 г. е имало малък износ за малко над 200 хил. лв.

Спрямо година по-рано има само една промяна в списъка на топ 10 на най-големите компании в категорията. "Интерион" (10) се изкачва с едно място и влиза в десетицата. Приходите на дружеството са близо 9.8 млн. лв. и имат годишен ръст 9.5%. Компанията е собственост на гръцката Interia и произвежда какаови и лешникови кремове с марката Nucrema в своя база в Костинброд.

Съответно 11-о място в класацията за миналата година заема компанията от Самоков "Си комерсиал 7" (11), която е специализирана в производството на пандишпан. През миналата година дружеството е с приходи 9.7 млн. лв., което е намаление с 2.7% на годишна база. Спадът се дължи на по-малкия износ - 3.8 млн. лв. за предходната година при близо 5 млн. лв. година по-рано. Същевременно продажбите на местния пазар през 2017 г. се увеличават до над 5.8 млн. лв. при 4.9 млн. лв. година по-рано.

Новото попълнение

През 2017 г. в групата на 25-те най-големи производителя на захарни и шоколадови изделия за пръв път попада дружеството "Нухелт" (19) с продажби за 4.5 млн. лв. за миналата година. Приходите от вътрешния и външния пазар са със сравнително еднакво съотношение. Ръстът на годишна база е внушителен - над 3000%. Компанията е регистрирана в Пловдив и има най-нетрадиционното производство в категорията - произвежда различни снаксове и бисквити на основата на кафяв ориз с марката Rice Up.

Емануел Артур, изпълнителен директор на "Нестле България"

2017 г. беше важна за "Нестле България", фокусирана върху подобряването на процесите и разработването на дългосрочна стратегия за развитие на компанията. Очакванията ни за 2018 г. са за ръст на пазарния дял, продължаващи инвестиции в растящите бизнеси, осигуряване на печеливш растеж и постигане на ефективност.

Промените в консуматорските нагласи, ориентирани към по-здравословни продукти, търсещи предложения от по-висок ценови клас, обусловиха и лансиранията на три от най-значимите ни продукти през 2018 г. А именно KITKAT® Ruby – уникалният четвърти вид шоколад в света, ексклузивно предлаган от "Нестле", както и двата ни продукта в биосегмента - NESCAFE® Dolce Gusto Organic и NAN® Organic.

Добра година за всички подкатегории

Всички подкатегории на сладкия сегмент са отчели успешна година, показват отделните данни. В класациите почти няма размествания, а общото между тях е, че има по един силно изявен лидер. Така например в подкатегорията на твърдите, дъвчащите и желираните бонбони това е дружеството "Захарни заводи" от Горна Оряховица с оборот 19.9 млн. лв. само в този сегмент. Предвид че общите приходи за подкатегорията са малко над 43 млн. лв., може да се каже, че тази компания има почти половината от тях. Второ място за миналата година заема пловдивският производител на захарен памук в кофички - "Суийт меджик Европа" с приходи 3.1 млн. лв. и ръст 21% на годишна база. "Суийт меджик Европа" е една от най-големите компании в тази ниша в света. През миналата година на трето място по приходи скача френското дружество "Шарми", което е базирано в Пловдив и работи в сегмента на желираните бонбони. Компанията е реализирала приходи от 2.5 млн. лв., което е ръст 25% на годишна база. Година по-рано "Шарми" е бил четвъртият най-голям производител в сегмента.

В подкатегорията на захарните изделия (десерти, вафли, бисквити и др.) няма съществена промяна в подреждането спрямо година по-рано. Там за поредна година най-големият производител е дружеството "Нестле България" с приходи над 120.2 млн. лв. при общо 446 млн. лв. за цялата подкатегория. Както и през предходни години, компанията е следвана от "Престиж-96" и "Зив" в този сегмент.

При шоколадовите изделия лидерството се държи от "Монделийз България продакшън" с приходи над 261 млн. лв. при общо 328 млн. лв. в цялата категория. Както и през 2016 г., компанията е следвана от гръцката "Интерион" и "Мелбон", чиито приходи са съответно между 9.7 и 9.3 млн. лв. за 2017 г. Значителна част от компаниите в шоколадовия сегмент и през миналата година са специализирани в производството на кувертюри и други продукти, ползвани в сладкарската индустрия.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал