Продажбите на хлебни изделия нарастват с 6.6%

В сектора са се появили 17 нови компании, а над две трети от водещите фирми са разширили бизнеса си

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Обратно на тенденцията при хляба, производството на хлебни изделия продължава да расте като бизнес. Освен че в сектора през миналата година са се появили 17 нови компании и така общият им брой е достигнал 573, производителите като цяло са увеличили продажбите си с 6.6% до 435.2 млн. лв. По-малко от една трета от фирмите в топ 25 понижават резултатите си, а при повечето от останалите продажбите отбелязват двуцифрен ръст.

Повишение има и при износа на фирмите в бранша - с над 4% до 151.6 млн. лв., като почти целият обем се дължи на водещите 25 производителя. Експортът продължава да осигурява около 35% от общите продажби.

Още по-силно е представянето на компаниите в топ 25, чиито обороти се повишават с 9.7% до 285.9 млн. лв. При тях износът формира по-голямата част от продажбите (52%), като през миналата година експортът им нараства с над 5% до близо 150 млн. лв.

По сегменти

След като през миналата година сегментът на сладкарските изделия за пръв път изпревари по стойност този на хляба, тенденцията сега се задълбочава заради спада при продажбите на хляб и ръста при продуктите със захар. Продажбите на тестени сладкарски и хлебни изделия (торти, пасти, кексове, рула, козунаци и др.) са нараснали с 5.7% до общо 360.4 млн. лв., от които близо 109 млн. лв. от износ. Продажбите в натура пък достигат 76.6 млн. кг.

При по-малката група на сухарите и препечените продукти продажбите се повишават с 2.4% до 69.1 млн. лв., като общото продадено количество е 13.9 млн. кг. В тази група експортът значително надвишава продажбите на вътрешния пазар, като през миналата година са изнесени продукти за 48.2 млн. лв.

Секторни лидери

Начело в сектора остава традиционният лидер "Чипита България" (1), която държи над 35% от пазара. Оборотът й за миналата година е 153.3 млн. лв. (почти без промяна от 2016 г.), или повече от продажбите на всичките останали компании в топ 25. Дружеството запазва лидерските си позиции в страната на пазара на кроасани с 82% дял в стойност и на бейк снакс (58%), става ясно от годишния доклад за дейността. Сред най-популярните й марки са 7 Days, Fineti, Chipicao и Bake Rolls, които освен в България се произвеждат и в още девет страни. Компанията е собственост на базираната в Гърция международна група Vivartia. Две трети от резултата на "Чипита" са от износ, като продажбите навън също нарастват леко през миналата година.

Вторият в бранша - "Итал фууд" (2), увеличава приходите си с близо 20% до 38 млн. лв., а само продажбите в чужбина скачат с 27.7% до 32.4 млн. лв. Както и "Чипита", компанията разчита основно на износ, който формира 85% от оборота й. Най-известните й марки са Bruschette Maretti и Kubeti. Дружеството е собственост на шуменската група "Фикосота" на братята Красен и Жечко Кюркчиеви, която освен храни произвежда също почистващи препарати и продукти за лична хигиена, както и битови електроуреди.

По-високи са продажбите и на третия в класацията - "Хлебозавод Тимс" (3), чийто оборот достига 12.2 млн. лв. (ръст от 15.2%). Износът при компанията остава почти без промяна (3.3 млн. лв.). Предприятието произвежда различни видове панетоне, козуначени изделия, кексове и бисквити, както и гевречета "тарали", а сред марките му са "Тимс", Cake Mania и Taralli Don Maralli. Компанията е създадена като семеен бизнес в Хасково със собственик Иван Димитров.

Най-растящи

Почти тройно по-големи са продажбите на фирма "Великови" (7) - 4.7 млн. лв., което й осигурява място в топ 25, и то в горната част на класацията. Компанията работи изцяло за вътрешния пазар. Произвежда различни солети, вафли и бисквити. Дружеството е регистрирано в град Две могили (Русенско), а собствеността в него си поделят Драгомир Йорданов и Петрунка Великова.

Дебют в лидерската листа прави и варненската "Суит 2015" (22), която повишава продажбите си със 79% до 1.8 млн. лв. Фирмата е еднолична собственост на Вале Петрова.

Макар и с по-малък ръст (2%) като ново попълнение в топ 25 влиза и софийската верига сладкарници "Рицка" (24), която отчита оборот 1.7 млн. лв. Компанията произвежда торти по каталог и е собственост на Христо и Надежда Воздолски.

"С плюс С-С. Тимева" (9), която държи веригата магазини "100 грама сладки", се изкачва на 9-а позиция от 15-а миналата година, като отчита близо 59% ръст. Продажбите й са достигнали 4.5 млн. лв. през 2017 г. и са изцяло на местния пазар. Според информация на сайта й фирмата вече има 11 обекта в столицата.

Най-голямо увеличение при износа, макар и при малки обеми, отчита "Ови и Сари" (14). Компанията удвоява продажбите си навън, които достигат 628 хил. лв. Общият й оборот също нараства с над 10% до 3.7 млн. лв. Фирмата произвежда различни сладкиши, бисквити и мъфини под марките Ovi & Sari, Milkiss, Fiore и др. Работи с големите вериги като Kaufland, Billa, Lidl, T-Market и др. Навън продава продуктите си в страни като Румъния, Гърция, Унгария, Словакия, Турция, Полша, Германия, Холандия и арабския свят. Компанията е регистрирана в село Войводиново (Пловдивско) и е собственост на четири физически лица, като с най-голям дял е Коста Лолов (60%).

Значително повишава износа си и "Ню бейкъри" (10) - с над 82% до близо 3 млн. лв. Така, докато предната година компанията работеше предимно за местния пазар, сега вече 70% от оборота й се дължат на експорта. Фирмата е регистрирана в Шумен и е собственост на братята Мартин и Красен Каменски, които до 2012 г. държаха 50% в "Итал фууд". Впоследствие излязоха от компанията и създадоха собствено дружество ("Дъ бейкърс"). Новата им компания започна да пече и пакетира семки и ядки, а по-късно включи и печените изделия в асортимента си - брускетите Krambals и крем питите Karuzo, чрез фирмата "Ню бейкъри".

Любопитен е случаят на ЕТ "Здравко Георгиев" (8), който практически е загубил външния си пазар, но е успял да пренасочи всичките си продажби към страната, като при това обемите му са нараснали с 24% до 4.6 млн. лв.

По-слаби продажби

Най-голям спад отчита софийската "Пен д'Ор" (13) - близо 38% до 3.7 млн. лв., което я сваля надолу до 13-ата позиция в класацията. През последните няколко години фирмата постепенно влошава резултатите си, като през 2016 г. продажбите й намаляха с 24%. Миналата година обаче компанията е започнала да изнася продукция, като оттам идват над 10% от оборота й (390 хил. лв.). Предприятието произвежда кроасани, пресни и замразени хлебни изделия, закуски и сладкарски изделия. Собственици на фирмата са Кристина Димитрова с 38.5%, Антоан Искандер с 30% и Пиер Искандер и Жул Искандер, които си поделят останалите акции.

Значително намаляват продажбите и на "Сладък път" (16) - с близо 18% до 3.2 млн. лв. По-слаби са резултатите на фирмата както на вътрешния, така и на външния пазар, като износът намалява с над една пета, но делът му от общия оборот не е значителен. Компанията е регистрирана в София, но производствената й база е в Първомай. Продуктите й включват сухи пасти, рула, торти, бисквити и др., а сред марките й са Sweetway, Swiss Roll и др. Дружеството е собственост на три физически лица, от които с най-голям дял е Ваня Илиева (50%), а другите партньори са Николай Вълчев и Меглена Станчева.

В класацията тази година не влиза "Сладка вест", която не е представила данни по продукти. Заради по-слаби резултати извън топ 25 сега остават също "Бейкърс", "Федон" и "Аниел - 86", които миналата година бяха съответно на 17-о, 20-о и 24-то място, а "Победа" продължава да отчита големи обороти, но преминава в групата на шоколадовите изделия. При тестените сладкарски и хлебни изделия продажбите й са 1.1 млн. лв.

Поръчайте изданието »
На хартия или PDF

Румен Петков, директор маркетинг на "Итал фууд"

Пазарът на хлебни снаксове става все по-конкурентен и расте с по-бързи темпове в сравнение с цялата категория солени снаксове. Ръстът идва предимно от разширено портфолио на марките по отношение на нови разфасовки и вкусове. Такива за "Брускети Марети" са новите 140-грамови разфасовки и вкусовете сицилианска морска сол и сметана и лук. Изцяло обновен е и обликът на водещата детска марка в портфолиото на "Итал фууд" - "Кубети".

Предпочитанията на консуматорите се насочват към все по-здравословни предложения, които обаче не правят компромис с вкуса. В тази връзка продуктите, които умело балансират между двете, ще бъдат все по-атрактивни и търсени. Продължава и тенденция консуматорите да търсят интересни промоционални предложения от вече познати марки – нови или лимитирани вкусове, тематични серии и мултипак.

Като проблем в производството на хлебни изделия може да се отчете растящата цена на основни суровини в категорията – тази на брашното например. Предизвикателство пред производителите е и все по-взискателният вкус на консуматорите, които активно се интересуват от съставките, произхода им, хранителните качества и съвместимостта с оптималния им дневен хранителен прием. Забелязваме тенденцията, че все повече потребители търсят продукти с вкусове, постигнати с все по-малко на брой съставки.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал