Топ 3 на компаниите за кафе държи 91% от пазара в стойност

Общите приходи от продажби продължават да растат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Ръстът при производителите на кафе продължава и през 2017 г., показват данните за топ 10 на най-големите компании в сектора, които произвеждат в страната. Класацията не отчита продажбите на Nestle, Lavazza, Tchibo, Kimbo, тъй като количествата кафе на тези дружества се внасят изцяло, а не се пекат и пакетират в България.

Продажбите на кафе на цялата група производители, която включва 21 фирми (с една повече от 2016), растат с почти 21% в стойност. Сумарните приходи на дружествата в топ 10 нарастват с 22.3% през 2017 спрямо предходната година. Фирмите в топ 10 държат 98% от пазара в стойност.

Топ 3

Класацията в топ 3 е без промяна спрямо 2016 г., първите три фирми - "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ", "Балкам груп" и "Бианчи кафе", имат общо 91% пазарен дял в стойност.

"Якобс Дау Егбертс ОПС БГ" отново е лидер. Дружеството е регистрирано в България през 2015 г., негов едноличен собственик е "Якобс Дау Егбертс Интернешънъл" Б. В. - Нидерландия. Учредяването на компанията е резултат от сливането на бизнеса с кафе през 2014 г. на американския производител на пакетирани храни Mondelez (познат допреди като Kraft Foods) и холандската DE Master Blenders 1753. Сделката създаде глобален играч в сектора, тъй като обедини втория и третия по големина на световния пазар на кафе, оценяван по това време на 80 млрд. долара. Новата компания оперира под името Jacobs Douwe Egberts.

В България фирмата е разделена на две – производствена база в Костинброд ("Якобс Дау Егбертс ОПС БГ") и търговска бизнес единица ("Якобс Дау Егбертс БГ"). Най-известните марки кафе на Jacobs Douwe Egberts в страната са "Нова Бразилия" (Nova Brasilia) и Jacobs. ("Крафт" купи бранда "Нова Бразилия" от ливанските му собственици през 2001 г. )

В годишния доклад за дейността на "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ" е записано, че през миналата година дружеството е инвестирало 582 хил. лв. в дълготрайни материални активи. То отчита ръст на приходите, но според доклада произведеното количество готова продукция е намаляло с 15% в сравнение с 2016 г. Спадът се дължи главно на значителното намаление в производството за местния пазар и за Румъния, което отчасти е компенсирано от започналото в последните месеци на годината производство за нови клиенти – Италия и Испания. Заради новите клиенти, както и заради въвеждането на нова технология за Украйна, "Якобс Дау Егбертс ОПС БГ" очаква повишение от 5-6% на приходите през 2018 г.

Търговската структура - "Якобс Дау Егбертс БГ", се занимава с продажбите и маркетинга на продуктите от кафе, както и с човешките ресурси, финансите и веригата на доставки на местния пазар. В годишния доклад за дейността на фирмата е записано, че през 2017 г. е налице спад на пазара на кафе в обем спрямо 2016 г., като в същото време се отчита ръст в стойност поради нарастващото потребление на разтворимо кафе, както и заради повишените цени в резултат на поскъпването на суровините на световния пазар. През 2017 г. "Якобс Дау Егбертс БГ" отчита лек спад в пазарните си дялове спрямо предходната година поради тенденциите за увеличаване потреблението на разтворими кафета за сметка на мляното кафе. През тази година компанията не очаква съществено увеличение на приходите от продажби на вътрешния пазар, става ясно от доклада.

Втора в класацията отново е софийската "Балкам груп". Тя е създадена през 1994 г. и се занимава с международна търговия и внос на сурово кафе. Във фабриката в Божурище се пече и пакетира готово кафе под няколко фирмени продуктови серии - Spetema, LaVista, Santos Royal, Vendigo и др. Едноличен собственик на капитала е Яник Стойчев Мекушин. Дружеството отчита сериозен ръст на приходите (80%) и на износа (441%) през 2017 г. Според годишния доклад за дейността 75.25% от приходите са от продажби на продукция. Заетите в групата са 286. По данни на компанията тя държи 43.6% от пазарния дял при пакетираното кафе и 93.5% от насипното. През 2017 г. дружеството е разработило стратегия за разширяване на продуктовата си гама и за увеличение както на абсолютния обем, така и на пазарния си дял при кафето във всичките му разновидности – насипно изпечено, пакетирано в различни опаковки и грамажи, включително и разтворимо. Компанията е записала, че основните й конкуренти при пакетираното кафе са "Лаваца", "Кимбо", Крафт", "Чибо", "Нова Бразилия", "Кафина", "Бианчи", "Джордани".

На трета позиция отново е "Бианчи кафе", основана през 2004 г. от Звезделин Жечев Златев. Според сайта на компанията производствената й база се намира в София, разположена е на територия с площ 2000 кв.м и е с производствен капацитет 2 тона на час. Фирмата е директен вносител на сурово кафе от Коста Рика, Колумбия, Гватемала, Бразилия и други и отчита двуцифрен ръст и на продажбите, и на износа. По данни на дружеството продукти с марките Bianchi, Adore, Bianca присъстват във всички основни дистрибуционни канали: хoрeкa, ритейл, вендинг машини и офиси. "Бианчи кафе" развива и собствена верига от кафенета и предлага на клиентите си възможността да произведат собствена търговска марка кафе бленд по тяхна рецепта. Дружеството е официален дистрибутор за България на италиански марки кафемашини.

С ръст на приходите

"Джордани" отново е четвърта в класацията. Основана е през 1992 г., едноличен собственик на капитала е Йордан Милков Малев. Според сайта на фирмата тя управлява собствена производствена база в Шумен за печене, мелене и пакетиране на кафе и на продукти за кафе и какао, както и втори логистичен център във Варна. "Джордани" разполага със собствена дистрибуторска мрежа и с фирмен магазин в Шумен, продава и онлайн. Предлага няколко вида пакетирано мляно кафе, пакетирано кафе на зърна, разтворимо кафе, разтворими кафе миксове и други кафе продукти като суха сметана и какао с марката Jordani. Дружеството отчита двуцифрен ръст на приходите от продажби през 2017 г., цялата продукция е предназначена за вътрешния пазар.

"Линекс" - Свищов, се изкачва от осмо на пето място в таблицата за 2017. Компанията е създадена в края на 2002 г. В началото произвежда мляно кафе и кафе на зърна с марка "Лино" и продава основно в Северна България. По данни на дружеството сега произвежданите продукти са около 60 в няколко категории: мляно кафе, разтворими кафе напитки/какао, разтворим чай, добавка за кафе и чай, горещ шоколад и капучино, разтворими плодови напитки с марките Lino, Lipti и Chocolino. Основните суровини за производството са собствен внос от Бразилия, Холандия, Колумбия, Полша и други. "Линекс" произвежда и по поръчки на клиенти, има собствена транспортна база и изградена дистрибуторска мрежа и продава в "Билла", ЦБА, "Пацони маркет", "Метро кеш енд кери". За 2017 г. отчита трицифрен ръст - 125%, на приходите от продажби. Едноличен собственик на капитала е Любомир Митев Георгиев.

"Вива А и М" - София, с едноличен собственик Лилия Цветкова Георгиева е нова за класацията, но не и за пазара. Дружеството, което заема шесто място в таблицата, е създадено през 1992 г. Фабриката е в с. Кривина, като по данни на фирмата производствената база включва пекарна за кафе, пакетажни, машини за насипни гранулирани продукти (захар, сметана, кафе 3 в 1 и др.), складови помещения за сурова и готова продукция, сервизен цех за ремонт и поддръжка на кафемашини и кафемелачки. Фирмата предлага кафе за заведения и офиси, кафе и консумативи за вендинг автомати, капсули с кафе, продукти за дома, продава и онлайн. "Вива А и М" е с най-голям скок на приходите от продажби (382%) през 2017 в топ 10.

"Джули експрес" (7) – Перник, е също нова за класацията компания - собственост на Юлиян Димитров Петров. Започнала е като малък пакетажен цех за захарчета, по-късно добавя кафето. Продава разтворимо кафе 3 в 1 под марките Vending и Cremozzo – за коктейл-барове, ресторанти, хотели, вендинг машини. Има собствена логистика.

На осма позиция (с една надолу спрямо миналогодишната класация) е "Фобос" – Монтана. Дружеството е собственост на Георги Огнянов Георгиев, централният офис и производствената база са в Монтана, има офиси и фирмени магазини в София, Стара Загора и Враца. Предлага мляно кафе за еспресо машини, кафе 3 в 1, кафе, подходящо за варене, с марките Fantasy, Flamingo, Voice. Фирмата си е поставила за цел да навлезе със собствена продукция на пазарите в Гърция, Македония и Сърбия. "Фобос" отчита двуцифрен ръст (37%) на приходите през 2017.

Със спад на приходите

"Алкао" – Първомай, слиза от пето на девето място. Това е дъщерно дружество на турския концерн "Алтънмарка" (Altinmarka) - производител на индустриален шоколад и шоколадови изделия. В България е от 2013 г., когато турският собственик купи в Първомай бившата фабрика за обработка на вълна на френската ADF за 9.3 млн. лв. Според годишния доклад за дейността през 2017 г. българската фирма е извършвала предимно търговска дейност по покупко-продажба на какаово масло, какаова маса и какаов кейк, както и производство на какао на прах, шоколадови дражета и смесване на кафени напитки. През миналата година компанията е започнала производство на какаова маса, като целта е тя да заема най-голям дял от продажбите в бъдеще. Заради инвестицията компанията е ползвала банков заем. Продажбите на стоки и продукция са извършвани към компанията собственик - Altinmarka, към други свързани лица под общ контрол и към трети лица. Българското дружество отчита спад от 14% на приходите от продажби през 2017. Заетите в него са 57.

Таблицата завършва със софийската "Фонте фреско" (10), чиито приходи през 2017 г. също падат, макар и с по-малко от 2%. Дружеството – собственост на Райчеслав Миладинов Карагьозов, е било шесто в миналогодишната класация. Предлага мляно и разтворимо кафе, миксове кафе на зърна, кафе капсули.

Поръчайте изданието » На хартия или PDF

Ивайло Чакъров, изпълнителен директор на "Якобс Дау Егбертс БГ"

Изминалата 2017 г. започна със значително увеличение на цената на зеленото кафе (над 50% за робуста 1 и над 26% за арабика 2) спрямо същия период на предходната година, което доведе до сериозни предизвикателства за целия бранш. Приоритет за JDE за 2017 г. беше да запази пазарните си позиции с Nova Brasilia и да расте чрез иновации в марката Jacobs в сегментите "Мляно кафе" и "Кафе на зърна".

"Якобс Дау Егбертс БГ" продължи да инвестира в развитието на марките си въпреки поскъпването на кафе суровините. Наблюденията ни за кафе категорията като цяло обаче сочат намаляване на общите инвестициите в реклама през 2017 г. спрямо предходната година.

Фабриката ни в Костинброд също е със стабилно представяне през 2017 г. Произведохме нови продукти, които бяха лансирани на пазарите в България, Унгария, Италия и Турция.

Най-големият сегмент на пазара на кафе продължава да е печеното и мляно кафе, който обаче бележи лек спад през последните години. Допълнително предизвикателство в този сегмент е и появата на продукти в ниския ценови клас, чието съдържание не е 100% кафе. Тази все още недобре позната за пазара категория продукти се опитва да се позиционира като алтернатива на установените брандове, предлагащи 100% кафе, залагайки на по-ниската си цена.

2017 г. бележи двуцифрен ръст в сегмента на печено кафе на зърна – това е глобална тенденция, която се обуславя от нарастващите предпочитания на потребителите към прясно смляно и приготвено кафе. Това е и причината JDE да насочи фокуса си към този сегмент през 2017 г.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    angmar avatar :-|
    angmar

    Топ 3, но като махнем Nestle, Lavazza, Tchibo, Kimbo ...
    Голяма класация, голямо нещо.

    Нередност?
  • 2
    marageorgieva avatar :-|
    Mara Georgieva

    До коментар [#1] от "angmar":

    Класацията "Регал 500+" е само за производители и обхваща доста продуктови категории. Специално в текста за кафето това е обяснено още в началото:
    "Ръстът при производителите на кафе продължава и през 2017 г., показват данните за топ 10 на най-големите компании в сектора, които произвеждат в страната. Класацията не отчита продажбите на Nestle, Lavazza, Tchibo, Kimbo, тъй като количествата кафе на тези дружества се внасят изцяло, а не се пекат и пакетират в България".
    В "Капитал" често публикуваме и други текстове, в които разглеждаме пазарите като цяло - заедно с вносителите, но този път сме избрали друг подход - в центъра са производителите. Поздрави. Мара Георгиева - автор

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал