Продажбите на натурални сокове растат със 7.2%, износът намалява

Топ 10 компании в сектора държат 98% от пазара в стойност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Пазарът на натурални сокове е пораснал със 7.2% през 2017 г. и общият му обем достига 65.8 млн. лв. Ръстът в продажбите идва на фона на намаляване на броя на компаниите, които работят в сектора. Ако през 2016 г. на пазара са оперирали 21 производителя на натурални сокове, през 2017 г. техният брой вече е 20.

Темпът на растеж е над два пъти по-силен в сравнение с отчетения при безалкохолните напитки и водите, където общите продажбите нарастват с 3.3%. Там обаче обемите са значително по-големи – през 2017 г. оборотът в сектора е над 505 млн. лв.

И през изминалата година производителите на натурални сокове в страната са продавали предимно за вътрешния пазар – почти 88% от продукцията в стойност (в сравнение с малко под 85% за 2016 г.). Значението на външните продажби намалява и в номинално изражение – през 2017 г. стойността на продукцията за износ е била малко под 8 млн. лв. при 9.2 млн. лв. година по-рано. Само за вътрешния пазар работят три от дружествата в челната десетка.

Традиционно в основната си част пазарът е съсредоточен в ограничен брой компании – първите пет дружества в секторната класация на "Регал 500" генерират 92% от продажбите в сегмента, а сумарно на топ 10 се падат 98% от целия пазар. Неизменната лидерска тройка от последните години – "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), "Филикон-97" (2) и "Бест фрутс" (3), държи 83% от пазара в сектора през 2017 г. В класацията и през тази година не влиза производителят на соковете Queen’s "Тимбарк България", която не е подавала данни, но иначе би заела второто място сектора. Липсват данни за соковете BBB, произвеждани от "Бутилираща компания - Горна баня".

Половината от дружествата в топ 10 са успели да увеличат продажбите си през 2017 г., а при останалите пет числата показват спад. Най-съществено е свиването при "Нова трейд" (6), а шампион по ръст за изминалите 12 месеца е стартиращата компания "Сантулита" (8), която намира място в челната десетка за сметка на "Арониада агро".

Неизменните лидери

За поредна година в челото на класацията е "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България" (1), която произвежда соковете и нектарите с марката Cappy. Те носят 7.6% от общия оборот на дружеството. Според данните за продажбите в "Регал 500" през 2017 г. приходите на компанията от продажбата на натурални сокове са били 29.1 млн. лв., което е с почти 26% повече спрямо година по-рано. В доклада към финансовия отчет на дружеството обаче се посочва, че в категорията сокове и нектари е отбелязано увеличение в обема на продажбите с 4.2% в сравнение с 2016 г. В доклада си за дейността от "Кока-Кола" посочват, че пазарният дял на Cappy се е увеличил с 0.6% през изминалите 12 месеца, а поставената цел и за тази година е компанията да задържи успешното представяне на марката и да увеличи консумацията на глава от населението.

Почти два пъти по-скромни са приходите от продажбата на натурални сокове на втория в секторната класация – пловдивската фирма "Филикон-97" (2). Тя произвежда сокове и нектари с марките Fresh, Greno и Yoocy, а извън тях портфолиото й включва още лютеници и доматени продукти, консерви и туршии, сосове и безалкохолни напитки. От 2012 г. компанията развива и производство на електроенергия чрез собствена фотоволтаична централа. През 2017 г. продажбите на сокове са донесли 16.7 млн. лв. приходи, което е с 3.5% по-малко в сравнение с година по-рано. Около една трета от отново са от износ, но делът намалява – до 31% през 2017 г. в сравнение с 36% година по-рано. Експортът се свива и в номинално изражение – с 16%, докато продажбите на вътрешния пазар са пораснали с 3.7%.

Третата позиция в секторното подреждане също остава без промяна спрямо миналогодишната класация – на нея е производителят на соковете Florina и Strike "Бест фрутс" (3). Производствената база на създадената през 2013 г. компания е в столичния квартал "Горубляне". През миналата година приходите й от продажби на сокове са на обща стойност 8.8 млн. лв., като намаляват с 8.9% спрямо 2016 г. В доклада към финансовия си отчет от дружеството посочват, че до голяма степен спадът се дължи на прекратяването на търговските взаимоотношения с определен контрагент. Свиване на приходите е отчетено и на вътрешния пазар, и при износа, който носи 18.7% от общите продажби в сегмента. За поредна година "Бест фрутс" записва отрицателен финансов резултат, но загубата за 2017 г. намалява спрямо 2016 г. – съответно 1.01 млн. лв. и 1.2 млн. лв.

Останалите в топ 10

За високата степен на концентрация на пазара говори и фактът, че за поредна година сумарните продажби на компаниите, които заемат от четвърто до десето място в секторната класация, остава под 10 млн. лв. През 2017 г. общите им приходи в сегмента са 9.9 млн. лв., като растат с минималните 0.4% спрямо година по-рано.

На четвърта позиция остава създадената през 2000 г. "Кричимфрукт" (4). Компанията преработва плодове за производството на концентрати, които след това се използват като суровина от други производители на натурални сокове. Сред партньорите й са чуждестранни дружества като Pfanner и Rauch, както и местни компании като Florina, BBB и др. Около 90% от продукцията на кричимското предприятие са предназначени за износ, реализиран през свързаното дружество "Кричимплод". През 2017 г. продажбите са за 4.6 млн. лв., което е с 34.3% повече спрямо предходната година, а прогнозите на мениджърите са, че през 2018 г. търсенето на продукцията няма да се намали значително, като се очаква ръст на цените, става ясно от доклада към финансовия отчет. Подобрение има и при финансовия резултат – през 2017 г. той вече е положителен в размер на 647 хил. лв. след загуба 253 хил. лв. година по-рано. Собственици на "Кричимфрукт" и на "Кричимплод" са Пламен Върбанов и Георги Павлов.

Петото място е за столичната "Маршал 91" (5), която произвежда комбинирани натурални сокове с марката "Багра". Компанията е създадена през 2012 г. и е собственост на Георги Разсипийски. Има собствени ябълкови насаждения и производствена база в кюстендилското село Граница. През миналата година продажбите й са се увеличили с 35.3% до 1.3 млн. лв., реализирани изцяло на вътрешния пазар.

Приходи от продажби на натурални сокове в размер над 1 млн. лв. отчита и производителят на плодови напитки и нектари с марката Derby Plus "Нова трейд" (6), който се нарежда на шестата позиция. През 2017 г. постъпленията му в тази категория са 1.1 млн. лв., като намаляват с 61% спрямо година по-рано. Портфолиото на компанията включва още безалкохолни и газирани напитки, води, студен чай и др.

В челната десетка на производителите на натурални сокове влизат и четири компании в годишни продажби под 1 млн. лв. всяка. Най-напред от тях се класира пловдивската семейна фирма "Витанеа" (7), която произвежда под едноименната марка Vitanea. Дружеството разработва главно продукти с арония, залага на производството на здравословни напитки и използва технология, запазваща полезните вещества на плодовете, става ясно от интернет страницата му. Продажбите за 2017 г. са 892 хил. лв. Семейна компания заема и осмата позиция – това е създадената през 2016 г. софийска фирма "Сантулита" (8), която произвежда плодови и зеленчукови смутита с марката Frudada. Дружеството залага на здравословния микс и липсата на оцветители и консерванти, като през 2017 г. отчита продажби за 830 хил. лв. Софийската "Бъз-компани" (9) произвежда плодови и билкови сиропи, като за миналата година има приходи 627 хил. лв. и ръст 84%. Челната десетка затваря производителят на бебешки храни и пюрета "Ганчев" (10). Компанията продава сокове и нектари за бебета и деца с марката Ganchev, като приходите й в категорията са 525 хил. лв. през 2017 г. при 1.1 млн. лв. година по-рано.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал