Силна година за продажбите на преработени меса

За пръв път оборотите на 25-те най-големи надминават половин милиард лева

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Повече продажби, по-високи приходи, но по-ниски маржове на печалба - така изглежда 2017 г. за българските преработватели на свинско, агнешко, телешко, пилешко и пуешко месо.

Активни в сектора са били 198 компании, като общият им оборот расте с близо 10% и достига рекордната стойност от 745.5 млн. лв. при 680 млн. лв. година по-рано.

Най-голям дял (72.5%) в продажбите на преработени меса отново имат колбасите. В стойност пазарът им е бил 540.5 млн. лв. и расте с 12% спрямо 2016 г. Повече са били и приходите от сушени, осолени и пушени меса. Този сегмент е втори по големина с оборот от 115.6 млн. лв., а ръстът му през 2017 г. е 15.5%. Той идва на фона на свиване в предходната година.

Единственият сегмент със спад през 2017 г. е този на месните консерви. Продажбите са били за 89.3 млн. лв. спрямо 97 млн. лв. година по-рано, което е спад от 8%.

Българските предприятия са работили основно за местния пазар. Макар да се покачва леко, износът остава с едва 4% дял от общите продажби. Този резултат не е изненадващ и се дължи най-вече на факта, че при консумацията на колбаси силна роля играят локалният вкус и доказалите се във времето рецепти. Поради тази причина по данни на преработвателите експортът и през 2017 г. е бил основно към държави с многочислени български общности, които остават лоялни потребители дори зад граница.

На фона на общата картина 25-те най-големи преработвателя на меса увеличават продажбите си с много по-бърз темп. Средният ръст в топ 25 е 22% и за пръв път оборотите на лидерите прехвърлят 500 млн. лв. Пазарният им

дял е бил 72%, което е запазване на нивото от 2016 г. Само шест компании са завършили 2017 г. със свиване на приходите, а при 5 от тях то е незначително.
12 от 25-те най-големи месопреработвателни предприятия имат продажби на външни пазари. Малко над 60% от оборота от експорта на целия топ 25 е реализиран от една компания. Лидер със значителна преднина На първо място по продажби е акционерното дружество "Белла България" (1), което е отчело и най-голям (98%) ръст на бизнеса в тази категория през 2017 г. Удвоените му до 120 млн. лв. обороти се дължат на вливането на създадената през 2005 г. дъщерната компания "Фермата" в дружеството майка. Извършената промяна е третирана като преструктуриране на дейността на двете дружества. След обединението между двете фирми "Белла България" излиза с двойна преднина пред втория и третия от преработвателите в топ 25. През 2016 г. общите приходи на двете самостоятелни тогава компании са били 102.6 млн. лв., което означава, че ръстът не е само следствие на вливането, но и че продажбите са нараснали с нови 17%. Мажоритарен собственик на хранителната компания "Белла България" е холандското дружество "Импала инвест Б.В.", а по-малки дялове от капитала държат българските "Фреш лоджик" (6.7%) , "План ББ 2014" (0.004%) и физическите лица Жорж Веселинов (0.004%) и Ивета Балиева (0.001%).

Освен в месопреработването "Белла България" развива дейност в още няколко направления. Компанията произвежда тестени изделия (точени кори, бутер тесто, банички и др.), маргарин и фритюрна мазнина, картофено пюре и др.

Преработването на месо е с най-голям дял в бизнеса. Според консолидирания отчет на "Белла България" общите приходи от продажби на продукция са 189.9 млн. лв., което означава, че над половината от оборотите са генерирани от продажбите на преработени меса. Тук компанията оперира в няколко сегмента – производство на малотрайни колбаси (кренвирши, наденици, салами и др.), трайни варено-пушени колбаси (всички видове шпеков салам), трайни сурово пушени колбаси (луканка, сушеница, бебек, пастърма), жарени меса (бекон, шунка, филета) и др. Те се продават под марките "Сачи", "Леки", "Народен", "Перелик", "Орехите" и др. Месопреработвателните предприятия са три – "Идеа" в Пловдив, "Фермата" в село Костиево и "Орехите" в Добрич. Печалбата на дружеството през 2017 г. е била 16.5 млн. лв. при 18.2 млн. лв. година по-рано. Другите с приходи над 30 млн. лв. Старозагорската компания "Кен" (2), в която собственици с равни дялове са Румен Нонов, Румен Кузманов и Пламен Исионов, също е отчела двуцифрен (13%) ръст на продажбите. През 2017 г. те за 54 млн. лв. спрямо 48 млн. лв. година по-рано. Това изкачва компанията едно място по-нагоре и тя се нарежда веднага след лидера "Белла България". Фабриката на "Кен" в Стара Загора произвежда широк асортимент от месни продукти - от кренвирши, наденици и дебърцини, през различни видове салами до пастети и месни заготовки. Всички те се предлагат на пазара през едноименната марка. В структурата на произведената продукция относителният дял на малотрайните колбаси е 87%. Това е и сегментът, в който компанията има утвърдени във времето пазарни позиции и висок пазарен дял. Продуктите на "Кен" се предлагат в повечето големи търговски вериги.

Според информация от компанията 2017 г. е била изключително динамична с много промени в цените на основните суровини и необходима промяна на цените на продуктите. "Част от ценово чувствителните потребители се пренасочиха към ниския сегмент или към продукти от птиче месо. Въпреки това лоялните потребители продължиха да ни подкрепят и ние увеличихме пазарния си дял в малотрайните колбаси, които са с най-висок дял в приходите на компанията", посочват от "Кен".

През 2017 г. компанията е предложила на пазара нов вкус кренвирш с манатарки, който, макар да е бил планиран като сезонен летен продукт, продължава да е разнообразие на щанда и сега. От компанията посочват, че тенденциите, които ще доминират пазара през следващата година, ще засегнат в най-голяма степен съдържанието и влагането на добавки в сурово сушените и варено-пушените продукти. "Напоследък доста от играчите на пазара пускат продуктови линии със здравословни клеймове – без Е номера, с намалено влагане на сол, без алергени, без глутен и т.н. Смятаме, че предлагането на нови продукти с "без" концепция ще продължи и през следващата година", коментират от "Кен".

С оборот над 50 млн. лв. е и третата в подреждането "Месокомбинат Ловеч" (3). Тя заедно с още 13 дружества е част от групата на "Бони холдинг". Групата е представена в класацията и с "Месокомбинат Карлово" (24), а основни акционери в нея са наследниците на Борислав Николов.

Дейността на холдинга затваря целия цикъл от отглеждането на животни, през кланицата до преработката на месо. През 2016 г. компанията откри и първите собствени магазини за продажба на месо и месни продукти под името "Котлет".

И "Месокомбинат Ловеч", и "Месокомбинат Карлово" са завършили 2017 г. с ръст на продажбите съответно 3% и 10%. Първата от двете компании е най-голямата производствена единица в системата на холдинга и разполага с най-много мощности и персонал. Предприятието е с 50 тона производствен капацитет на ден и широка продуктова гама. Общо 88% от приходите от продажби на "Месокомбинат Ловеч" идват от сегмента на колбасите, а 12% - от осолените, сушените и пушените меса.

Предприятието в Карлово е специализирано в производството на сурово сушени колбаси и деликатеси. То е с капацитет 10 тона готова продукция на ден и е единственото, което има право да произвежда популярната "Карловска луканка". През 2017 г. "Бони холдинг" е бил партньор в производството на собствените марки на няколко от най-големите търговски вериги в страната. Сред тях са марките пастет и колбаси Clever за BILLA, "Виталенд" на Kaufland, Baroni и "Родна стряха" за Lidl и Aro за Metro.

Другите компании с обороти над 30 млн. лв. са "Деликатес 2" (4), която запазва продажбите си на почти същите нива, каквито са били през 2016 г. и "Карол Фернандес мийт" (КФМ) (5), Благоевград, чиито продажби са нараснали с 13% до 30.6 млн. лв.

"Деликатес 2" е собственост на Иван Андонов и Величко Яков и е създадена през 1993 г. Освен колбаси компанията произвежда и изделия от мляно месо и месни разфасовки. Продуктите й се реализират под марката "Деликатес житница".

КФМ има и значителен (187%) ръст на износа, макар стойността му да формира незначителна част от приходите от продажби. Тя е втора в сегмента на осолените, сушени и пушени меса, а техният дял в продажбите на компанията е 32%. Това е и най-бързо растящият сегмент в портфолиото на компанията. Повишението на стойността на продажбите му е 25% спрямо 2016 г.

КФМ произвежда много продукти с традиционно специфичен характер ("Панагюрска луканка", филе "Елена" и др.) и широка гама месни продукти и деликатеси под марките "Маестро", "Чановете", "Молерите" и "Наше село". Компанията осъществява износ за Великобритания, Германия, Франция, Испания, Италия, Белгия, Швеция, Дания, Румъния, Гърция, Кипър и др. Най-бързо растящи С най-голям ръст на приходите от продажби през 2017 г. е регистрираната в Горна Оряховица "Стефанов - Иван Стефанов – 04" (19). Оборотът й се увеличава с 37% до 9.2 млн. лв. Компанията съществува от 1998 г. и произвежда колбаси, деликатеси и слайс продукти под марката "Стефанов Горна Оряховица". Тя е един от четирите месопреработвателя в България, които имат правото да правят продукта "Горнооряховски суджук", и държи около 85% от обема на пазара. През 2017 г. компанията разшири капацитета на завода си с инвестиция 1.5 млн. лв.

Втора по ръст е "Градус 1" (12), която е част от групата "Градус", основана от Лука и Иван Ангелови, и е най-големият производител на птиче месо в България. През 2017 г. продажбите й се увеличават с 36%, след като само година по-рано тя отново беше с двуцифрено нарастване на оборота от 32%. Портфолиото й включва кренвирши, пастети, колбаси и варено-пушени продукти от пилешко месо. Делът на продажбите на колбаси е 88%, а оборотът от пастетите е около 1.5 млн. лв., или 12% от цялата категория на преработените меса.

През лятото на 2018 г. компанията направи най-голямото в България IPO за последните 10 години и второто в историята на местния пазар листване по привличане на средства – 81 млн. лв. Половината от тези средства влизат в компанията за инвестиции, а другите – при основателите, братята Ангелови, които се разделят с част от дяловете си.

Друга от най-динамичните компании е "Еко мес" (6). Със скок на приходите 27% тя се изкачва от девета на шеста позиция в топ 25. Фирмата е еднолична собственост на Росен Радованов и произвежда колбаси от едноименната марка и сериите "Лия", Fit meat и "Домашни". През 2017 г. предприятието в село Величково, община Пазарджик, е продължило инвестиционната си програма по закупуване и въвеждане на машини от ново поколение. Според доклада за дейността на фирмата програмата трябва да приключи през 2018 г., а целта й е да бъде подобрена производителността и да бъде увеличен капацитетът. През миналата година "Еко мес" е разширила дистрибуторската си мрежа и работата с водещите търговски вериги. Компанията оперира само в сегмента на колбасите, като изнася продукция за около 1 млн. лв. годишно.

Капацитетът на фабриката й е 50 тона дневно, а продуктовата й гама включва 250 продукта.

Сред растящите компании се нарежда и софийската "Тандем-В" (8), чиито собственици са Богдана, Дамян и Кирил Вътеви. Тя е завършила годината с приходи 20.5 млн. лв., или 15% повече спрямо 2016 г. Освен в предприятието в София компанията произвежда сурово сушени колбаси и деликатеси и в собствена фабрика в Габрово.

През 2017 г. осолените, сушените и пушените меса вече заемат 47% дял от общите продажби на компанията. Те са генерирали приход 9.7 млн. лв., което е 14% повече спрямо година по-рано. Нарастване има в сегмента на колбасите. То е с 16% до 10.8 млн. лв. Асортиментът на "Тандем-В" включва над 200 артикула от преработени меса.Заетите във фирмата са били 169 служители, а печалбата й – 980 хил. лв. Другите в класацията Макар по назад в общото подреждане, две компании оглавяват лидерството в отделните сегменти. Това са "Компас" (13) и "Примо трейд" (16). С приходи 13 млн. лв. "Компас" е на челната позиция в категорията на приготвените храни и консерви от месо. Фирмата е известна на пазара с марките си месни пастети Compass, Karo и детската серия Happy Junior, но произвежда още стерилизирани меса, готови ястия, рибни консерви и безмесни пастети. Тя разработва и собствени марки за някои от големите търговски вериги.

Дружеството е собственост на Розалин Нончев, а производствената база се намира в село Комарево, област Монтана. След големия скок на приходите през 2016 г. през 2017 г. продажбите се свиват с 2.6%. За сметка на това "Компас" е успяла да увеличи износа с 61%, като в стойност той вече достига 900 хил. лв. Компанията развива експортна дейност в Европа, но и в няколко държави от другите континенти. Едни от основните приоритети на през 2017 г. са били активността на външните пазари и създаването на дългосрочни партньорства.

През 2017 г. компанията е обновила портфолиото си е осъществила планираната инвестиция за ново производствено предприятие за рибни продукти в Монтана.

"Примо трейд" оглавява класацията в сегмента на осолените, сушените и пушените меса. Тя произвежда разфасовки и полуфабрикати от пилешко месо под марките "Примо меню" и "Веселото пиле". Компанията е регистрирана в Сандански и е собственост на Даниела Джогова.

В същата ниша е и дейността на най-големия износител в топ 25. Това е софийската "Прима фуудс" (18), чието производство е в Плевен. Приходите от продажби са били 9.6 млн. лв., като на местния пазар са реализирани едва 43 хил. лв. Компанията произвежда панирани пилешки формовани разфасовки (шницели и хапки) и цяло месо. През 2017 г. тя беше одобрена за доставчик на германската верига Aldi –Süd, а сред партньорите й в България са Domino’s Pizza и Costa Coffee.

Собственици на "Прима фуудс" са Нейко Пелтеков и Пламен Трифонов, а печалбата й за 2017 г. – 200 хил. лв.

Единственият дебютант сред 25-те най-големи месопреработвателя е "Горнооряховска скара" (25). Ръстът на приходите й е 4%, а бизнесът е фокусиран изцяло върху българския пазар. Компанията стартира дейността си през 2009 г., а моделът й е да произвежда и предлага през собствени малки обекти за скара изпечени на място кюфтета, кебапчета, наденички и др. Обектите на компанията са под марката Go Grill и могат да бъдат откривани на франчайз. "Горнооряховска скара" е трето поколение семейна компания. Собственици са Стефан Велков и Мирослав Радославов. Печалбата й през 2017 г. е била 366 хил. лв.



Кирил Вътев, собственик на "Тандем-В"

През 2017 г. пуснахме много нови продукти в pemium класа и не спираме да правим още такива. Търсим развитие основно в тази посока. Масовият потребител се интересува главно от цената, но за наша радост се повишава групата на потребителите, които започват да търсят съдържание и качество. Повишеното търсене на колбаси във високия клас се дължи на тази тенденция.

Ние работим само през марката "Тандем", но разработваме нови серии от нея. Сред тях са Royal, Via Natura, "Майстор в занаята" и др. Много бихме искали да влезем и в биосегмента, но при месото това се оказва изключително трудно заради суровините.

Основните предизвикателства за преработката на меса са същите от години – свит пазар, зависимост от внос на суровини и нелоялна конкуренция.

Прогнозата е, че ще имаме ръст и през 2018 г., но преди да свърши последното тримесечие, е рано да се каже колко точно.


Тонка Трайкова, управляващ съдружник на "Карол Фернандес мийт" (КФМ)

Все повече налагаме бранда КФМ и в продуктовата група на premium шунките, където продажбите ни растат. Там разширихме портфолиото с нови продукти. Най-новите ни колекции са създадени да отговорят на изискванията на най-взискателните потребители. Това са продуктите "Чиста храна" и "Деликатеси от пуешко филе". Първите са без Е-добавки, а пуешките деликатеси са с 1% мазнини, много богати на протеин и омега. И двете колекции са за ценители на добрата и вкусна, но в същото време безкомпромисно здравословна храна. Чрез Сдружението за традиционни месни продукти успяхме да сертифицираме в ЕС още един български продукт от месо като храна с традиционно специфичен характер и той е "Говежда пастърма".

Няма никакви изненади, трендът е натурална, здравословна храна с естествен и свеж вкус, практично поднесена (нарязана, опакована). Все повече хора се хранят извън домовете си и това трябва да се има предвид при създаването на нови продуктови линии.Ще запомним 2018 г. с експлозията на непреките производствени разходи (енергоносители - ток, природен газ), транспортни горива и работни заплати. Това неминуемо ще доведе до скок на цените. Не мога да предвидя какви ще са последиците за месната индустрия, живеем във време, в което трудно се планира и бюджетира. Старите проблеми си остават - все още има нелоялна конкуренция и сив бизнес, продължава и черният PR, който създаде през годините несправедливо лош имидж за целия бранш.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал