Палмовото масло помага на пазара на олио

Лидерът "Олива" генерира една трета от продажбите в категорията

   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от специалното издание на "Капитал" "Регал 500". Всички текстове по темата може да откриете тук.

Глобалната тенденция да се консумира по-малко палмово масло е една от причините за изключително позитивното развитие на пазара на олио в България през изминалата година. Компаниите, декларирали производство на рафинирано и нерафинирано слънчогледово и рапично олио (51 на брой), увеличават продажбите си през 2017 г. с почти 29%. Расте и износът. Българските рафинерии изнасят продукция за почти 359 млн. лв., с 27% повече от предходната година. Според пазарни анализатори производителите на олио виждат перспектива в пазара заради потреблението от Западна Европа и Близкия изток, където палмовото масло все повече се замества със слънчогледово. Освен това продукцията подлежи на по-дълго съхранение и изчакване на по-благоприятни условия за продажба. Затова рафинериите могат да си позволят да увеличават преработката.

В структурата на продажбите най-голям е делът на суровото слънчогледово масло, което генерира 61.5% от приходите. През миналата година много добре се представят производителите на сурово рапично масло, което носи с 438% повече приходи. Ръстът е от ниска база, но акумулираната стойност от 30 млн. лева за година, основно от износ, отразява нарастващото значение на този продукт.

Производителите в топ 25 формират 98% от оборота в категорията, като отбелязват 30% ръст, до 641.7* млн. лв. за 2017 г. Те осъществяват и целия износ за периода.

Четиринадесет рафинерии държат 95% от пазара

Дружествата в топ 25 условно могат да се разделят на две групи по пазарна сила. Четиринадесет от тях отчитат продажби на олио, които надхвърлят 12 млн. лв. Останалите 11 са с приходи под 5 млн. лева всяко, като генерират общо едва 5% от годишните продажби на олио. Само осем дружества отбелязват отрицателен ръст, а с двуцифрени и трицифрени проценти нарастват приходите на други 13.

На пръв поглед няма сериозни размествания сред лидерите в класацията. Наблюдават се обаче някои интересни промени – например рязкото изкачване на "Астра биоплант" от 16-о на четвърто място.

Категоричен лидер

за пореден път е "Олива" (1). Продажбите на компанията са над три пъти по-високи от тези на втория в топа, формирайки една трета от пазара. Приходите за година нарастват с 13%, но изглеждат скромни на фона на големите ръстове в групата на първите 14. Основна причина за забавеното темпо са по-ниските продажни цени на продукцията, смятат от дружеството, в което мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев.

В продуктовата структура на продажбите 63% се падат на суровите масла, а около 10% е делът на рафинираните. Останалото идва от търговията със слънчоглед и рапица и продажбите на шрот. Беленият слънчоглед е с малък дял от около 9%. Олиото формира почти 88% от износа, като през 2017 г. дружеството е изнесло с 15% повече в стойност. Основи пазари на компанията са страните от ЕС, Северна Африка и Турция.

През 2017 "Олива" започна изграждането на третия си завод - в Белослав (близо до Варна) с финансиране по плана "Юнкер". В момента дружеството има фабрики в Кнежа и Полски Тръмбеш.

На второ, шесто и осмо място в класацията се нареждат дружества от

Три свързани фирми

Това са "Сън фуудс", "Бисер олива", и "Папас олио". От тях най-голям ръст на приходите (104%) има "Сън фуудс" (2) – Балчик, с едноличен собственик Стефан Каров Стефанов. Компанията притежава мощности за преработка на 500 т маслодаен слънчоглед на денонощие. Произвежда основно нерафинирано слънчогледово олио, което формира 81% от приходите й. Големият ръст в продажбите идва от основния клиент - "Папас олио", който изкупува цялата продукция на "Сън фуудс" и я продава зад граница. Дружеството е финансово автономно, но пазарите с "Папас олио" са общи, двете фирми са икономически кооперирани.

От трите дружества само "Бисер олива" (6), Стара Загора, регистрира спад на приходите (-21%). За втора поредна година продажбите на компанията намаляват, но този път тя освобождава второто място в класацията от последните три години. Една трета от слънчогледовото масло на рафинерията е за износ, който също намалява. Дружеството е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови, но 48.9% от капитала му се държат от "Рисойл" – фирма на Александър Дмитриевич Минов, един от главните акционери на "Папас олио".С 40% растат приходите на третата фирма от триото "Папас олио" (8). Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. Освен това търгува и със зърно. През 2017 г. изнася с почти 63% повече олио благодарение на сключените дългосрочни договори с големи клиенти в целия ЕС, Турция, Египет, Близкия изток, казват от компанията. Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (53.33%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев, който притежава и "Сън фуудс". Акционер в дружеството е и свързаният с "Папас олио" Александър Минов.

Пъстра картина при износа

Зад граница са продавали 13 фирми от класацията, като ръстът на приходите им се измерва с впечатляващи минуси и плюсове, включително ръстове над 1000%. Лидерът "Олива" и през 2017 г. реализира половината от общия експорт на компаниите в топ 25. За разлика от него "Клас олио" (3), което през 2016 г. бе второ по продажби зад граница с 337% ръст, прави завой към вътрешния пазар. През 2017 г. дружеството, в което акционери са Нермин Йълмаз и Мертгюн Йълмаз, реализира идентични с година по-рано продажби (с минимален спад от 0.6%), но износът е намалял с почти 64%.

Стремително нагоре

Най-забележимата промяна в класацията е рязкото издигане (от 16 на четвърто място) на русенския производител на биодизел "Астра биоплант" (4). Освен биогорива портфолиото на компанията включва сурови и рафинирани растителни масла, шротове, суров и теxнически чист глицерин, които произвежда в две фабрики в село Сливо поле. Едноличен собственик на капитала е "Астра финанс", която пък е на регистрираната в Кипър Superbtrade Consulting Limited. На практика "Астра биоплант" е част от групата на търговеца на пропан-бутан "Булмаркет ДМ". През 2017 г. компанията отчита 920% ръст на приходите от олио, като 90% от продажбите са на чужди пазари. Според финансовия му отчет дружеството увеличава дела на произведената продукция чрез договор за преработка на рапично, слънчогледово и соево масло за "Олеа Протеин" - друга дъщерна фирма на "Булмаркет".

Продължават да нарастват продажбите зад граница (29%) на пазарджишката "Марица олио" (5). Дружеството запазва стабилните си показатели от предходната година, като увеличава плавно приходите си с около 3%. Компанията е собственост на братята Васил и Георги Марин, които са и арендатори или собственици на земеделска земя.

С продажби между 12 и 34 млн. лв.

Осем дружества отчитат приходи от продажби в този диапазон. С най-добри резултати е "Роса" (7) – Попово. Дружеството постига 169% ръст на приходите и почти 863% на експорта, които го издигат с три позиции в класацията.

Намалява износът на маслодобивния комплекс "Олимекс" (9), който се намира в село Покрайна, област Видин. През 2017 г. компанията реализира 48% от продажбите си на пазари извън страната, докато година по-рано изнася над 70%.

Положителен ръст отчита "Кехлибар" (10). През миналата година базираната в община Лясковец, област Велико Търново, компания изнася вече половината от произведеното олио, докато година по-рано продава само на вътрешния пазар. Дружеството бе придобито през 2016 от "Агрия груп холдинг".

Чрез своя завод за преработка на маслодайни култури в ямболското село Калчево строителната компания "Геострой-инженеринг" (11) се представя добре на пазара на олио - с 39% ръст на продажбите. Прекратява обаче износа си, който през 2016 г. формира 58% от приходите й.

Подобна е картината при варненското "Октопод-С" (12), собственост на "Слънчев дар" и "Октопод инвест холдинг". Компанията се пренасочва към вътрешния пазар, на който реализира с 52% повече продажби за сметка на износа, който пада със 71 на сто.

2017 г. е много добра година и за "Фаустина груп" (13), която има маслодобивна фабрика в село Доктор Йосифово, област Монтана. С почти 200% до 9.5 млн. лв. скача износът на дружеството, което продава на пазарите в Румъния, Гърция и Албания. На вътрешния пазар "Фаустина груп" предлага марката "Ралица", наложена успешно в Северозападна България.

Последната компания в групата на 14-те е "Плиска ойл" (14). Продажбите на дружеството продължават стремително да растат за втора поредна година. През 2015 г. фирмата за пръв път се появи в топ 25, като зае последното място с едва един милион лева приходи от олио.

Останалите 11 компании в топ 25 имат приходи от продажби на олио през 2016 г.

под 5 млн. лв.

Само три дружества отчитат износ. Шест декларират отрицателен ръст на приходите, а за други две няма данни. Последните четири фирми от предишната класация отпадат през 2017. От новите дружества впечатлява ръстът в продажбите на "Сънопта фудс България" (+1460% до 3.5 млн. лв.), реализирани изцяло зад граница. След преструктурирането си в класацията се появява и "Белла България", която заема почетното 25-о място.

* Стойността на анализираните продажби се отнася за класическото слънчогледово масло (рафинирано и сурово) без продуктите, съпътстващи производството на олио, като кюспета и други твърди остатъци, брашно от маслодайни семена или плодове и др.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал