Преработваща индустрия: Силна година за производителите на олио

Приходите на Топ 30 в класацията на предприятията в сектора надхвърлят 3.173 млрд. лв. през 2016 г.

   ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Земеделие и бизнес. Всички текстове по темата може да откриете тук.
- "Олива" започва инвестиция за 40 млн. евро до пристанище Варна-запад. Това ще е третият завод на компанията, който ще преработва слънчоглед, рапица и соя.

- "Папас олио" вече произвежда и високоолеиново слънчогледово олио от специален хибриден сорт слънчоглед - носител на повече здравословни мазнини.

- "Амилум България" планира да увеличи повече от два пъти капацитета на предприятието в Разград.

- "Пилко" е инвестирала 3.6 млн. евро през 2016 г. в разширяване на производствената си база.

- "Градус" откри нов завод и навлезе в нов сегмент - колбаси и деликатеси от червени меса.

Водещите преработващи предприятия в селското стопанство са имали добра 2016 г. Това става ясно от класацията Топ 30 на дружествата, преработващи зърнени и маслодайни култури, плодове и зеленчуци, мляко и месо. Постъпленията на компаниите за миналата година са надхвърлили 3.173 млрд. лв., като близо една трета се падат само на две - производителя на олио "Олива" и производителя на продукти от царевица "Амилум България", всяка от които отчита приходи от по над 500 млн. лв. Двадесет и девет от компаниите в класацията отчитат печалба, като най-висока е била тя за "Амилум Бълария", "Белла България" и консервния комбинат "Палиррия България". Само една фирма - сливенският производител на млечни продукти "Тирбул", отчита загуба.

Маслени продукти

Производителите на олио отчетоха силна 2016 г. Лидерът в класацията - "Олива", притежава два маслодобивни завода – в Кнежа и в Полски Тръмбеш. Мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком", собственост на Ангел Георгиев. През 2016 г. фирмата e увеличила приходите си с над 42% и те са надхвърлили 544 млн. лв. Това прави дружеството най-голямата хранителна компания в страната и най-големия производител на сурово и рафинирано слънчогледово масло на българския пазар. "Олива" обаче отчита почти шест пъти по-малка печалба в сравнение с 2015 г. Причината - повече изнесено слънчогледово и рапично масло, но свити маржове заради задържани продажби на земеделската реколта в страната. Тази година "Олива" започва нова инвестиция за 40 млн. евро до пристанище Варна-запад. Това ще бъде третият завод на компанията, който ще преработва слънчоглед, рапица и соя и ще заработи поетапно. Целта е през 2020 г. да достигне пълния си капацитет. Новите мощности заедно със сега съществуващите ще увеличат обемите на "Олива" до преработката на 700 хил. тона семена годишно.

В топ 30 влизат още осем предприятия, произвеждащи олио. "Папас олио" заема трета позиция. Компанията има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина, освен това търгува и със зърно. Акционери са юридически лица, в които най-големи дялове имат Георги Ташев и Александър Дмитриевич Минов, който е с украински корен, но вече има български паспорт. Новост за "Папас олио" е производството на високоолеиново слънчогледово олио от специален хибриден сорт слънчоглед - носител на повече здравословни мазнини. По данни на дружеството интересът към новия продукт зад граница е огромен, тъй като производителите на сладки изделия залагат все повече на здравословните съставки, отказвайки се от палмовото масло. През 2016 г. продажбите на високоолеиново слънчогледово олио заемат 35% дял от общата продукция на "Папас олио", целта е тази година да достигнат 50%, съобщават от компанията.

През фирмата си "Рисойл" Александър Дмитриевич Минов държи 48.9% от капитала на още едно дружество в класацията - "Бисер олива" (10-то място), което е част от групата "Градус" – собственост на братята Иван и Лука Ангелови.

На 8-а позиция е "Сън фуудс" – Балчик, която е собственост на Стефан Каров Стефанов. Компанията притежава мощности за преработка на 500 тона маслодаен слънчоглед на денонощие и работи на непрекъснат режим. Големият ръст в продажбите през 2016 г. идва от основния клиент - "Папас олио", който изкупува цялата продукция на "Сън фуудс" и я продава зад граница. Дружеството е финансово автономно, но пазарите с "Папас олио" са общи и на практика двете фирми са икономически кооперирани.

Приходите на "Роса" – Попово (7), и на "Марица олио" - Пазарджик (14), растат спрямо 2015 г. При "Клас олио" – с. Карапелит, (17) и при "Олимекс" - Видин (25), обаче има спад. "Марица олио", основана през 2003 г., е собственост на братята Васил и Георги Марин, които са и арендатори или собственици на земеделска земя. Акционери в "Клас олио" са Нермин Йълмаз и Мертгюн Йълмаз. "Олимекс" е създадено през 1995 г. като семейна фирма. Негов управител и собственик е Адриян Александров.

От бранша коментират, че на фирмите за бутилирани масла им е по-трудно с продажбите заради размера на вътрешния пазар за разлика от производителите на наливни масла, които увеличават износа и съответно приходите си.

Продукти от царевица

Втори в класацията е производителят на продукти от царевица "Амилум България" - Разград. Американската Archer Daniels Midland (ADM), която през 2015 г. стана собственик на компанията, обяви, че планира да увеличи повече от два пъти капацитета на предприятието. От подаденото инвестиционно предложение на "Амилум" става ясно, че във фирмата в Разград ще заработят допълнителни линии, които ще й позволят да повиши преработката от 1300 на 3000 тона царевица на ден. Предвижда се и изграждане на инсталация за производство на етилов алкохол. Очакванията на ADM са разширенията да приключат до средата на 2018 г. Основните пазари на "Амилум България", което преработва царевица и произвежда нишесте, глюкоза, фруктоза и други продукти за хранителната и нехранителната индустрия, са България, Турция, Румъния, Сърбия, Словакия и Гърция. Основен клиент са предприятията на Coca-Cola в региона.

Преработка на месо

Производителите на месни продукти също отчитат добра 2016 г. Разградската фирма "Пилко" (4-о място), която продава под марката "Лудогорско пиле", е част от "Амета холдинг" - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW. "Амета" обединява птицефермите с кланица "Пилко" и Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен. През есента на 2014 г. холдингът купи на търг активите на обявената в несъстоятелност "Галисман" - Шумен, и основа ново дружество - "Ферма Енево". Новият собственик - PHW, е семейна компания, която носи името на своя основател. Централата на групата е в Рехтерфелд, Долна Саксония, и в нея влизат над 35 самостоятелни предприятия за производство, преработка и дистрибуция на прясно и замразено птиче месо и отглеждане на птици. Отделно подразделение на PHW е фокусирано върху фуражите и ветеринарните медикаменти. Третото направление в дейността на PHW е производство на витамини, антиоксиданти и разтворими таблетки за хранителната и фармацевтичната индустрия. По данни на "Пилко" фирмата е инвестирала 3.6 млн. евро през 2016 г. в разширяване на производствената си база за отглеждане на птици и преработка на месо. Българската компания продължава да увеличава продажбите си зад граница - Гърция, Румъния, Македония, Кипър.

Другият голям производител на пилешко – старозагорската група "Градус", участва в класацията с две от фирмите си - "Градус - 3" (11) и "Градус – 1" (15). Компанията включва фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери, предприятие за преработка на птиче месо. През април 2016 г. дружеството откри нов завод в Стара Загора за над 15 млн. лв. Производството се простира на 16 хил. кв.м разгъната площ, а капацитетът е 50 тона готова продукция на ден. От компанията обявиха, че предприятието е оборудвано с модерна техника, притежава системи за опаковане в модифицирана газова среда, които удължават срока на годност на продуктите, както и метал детектори, следящи за сигурността и безопасността на продукцията. С откриването на завода "Градус" навлезе в нов сегмент - колбаси и деликатеси от червени меса (свинско, говеждо). Продуктите се продават с марката "Аз ям". Намеренията са цялата гама да включва около 10 продукта от всички категории – варено-пушени, деликатеси, шунки, пастети, трайни и полутрайни, сурово-сушени, които са представяни на пазара постепенно.

Хранителният холдинг "Белла България" (5-та позиция) също отчита увеличение на приходите и печалбата през миналата година. В класацията влиза и "Фермата" (21) - част от "Белла България". По данни на компанията продуктите от портфолиото й - кори за баница, колбаси, маргарин и др., се произвеждат в 14 фабрики с производствен капацитет от 350 тона храни дневно. През миналата година групата започна да консолидира дружествата си с цел опростяване на производствената и търговската структура. По данни на холдинга той разширява присъствието си зад граница, а в ключови експортни дестинации като Великобритания и Испания развива собствена търговска мрежа.

"Месокомбинат - Ловеч" (6) е най-голямото дружество на "Бони холдинг". В класацията влиза и друга фирма от холдинга - "Месокомбинат Русе" (16). Част от групата, която има затворен цикъл на работа, е и "Месокомбинат Карлово". През 2015 г. "Бони" приключи тригодишен инвестиционен цикъл, който превърна холдинга в най-големия производител на прасета, отглеждащ една трета от животните в България. През 2016 г. фокусът в дейността на компанията беше в разработката на нова линия продукти, наречена "От нашето" - колбаси, произведени изцяло от свинско месо, отгледано в собствените ферми.

Производителят на патешки дроб и месо, както и продукти от тях - "Брезово" (18), отчита над 33% ръст на приходите от продажби през 2016 г. Акционер в компанията е френската "Юралис гастрономи". Заради случаите на птичи грип Франция, която е най-големият производител и консуматор на патешко и гъше месо в Европа, наложи през миналата година ограничения, които удариха сериозно местните производители. Кризата даде шанс на българските птицевъди, сред които е и "Брезово", които са в топ 3 на световните износители на foie gras, или фоа гра, което буквално значи втлъстен дроб.

Лек спад на приходите и по-значим при печалбата отчита месопреработвателната компания КЕН. Тя е една от първите частни фирми в бранша, създадена през 1991 г. в Стара Загора. Дружеството произвежда малотрайни и трайни варено-пушени колбаси. През есента на 2009 г. то откри нов завод със застроена площ 9500 кв.м, разполагащ с високопроизводителни инсталации и технологии от световните лидери в бранша.

Млечни продукти

В топ 30 влизат и няколко дружества от млечния бранш. ОМК - "Обединена млечна компания" - Пловдив (13), е един от най-големите изкупвачи на българско сурово мляко в страната - над 100 тона всеки ден от 67 ферми. През януари 2016 г. фирмата започна да работи с "Лидл България" и инвестира 1.55 млн. лв. в машина за PET бутилки, за да пусне през септември на пазара нова продуктова гама млечнокисели напитки под марката "Верея" в бутилки. Тази година ОМК започна национална дистрибуция на три свои регионални бранда кисело мляко – "Фибела", "Русалка" и "Ханско". По данни на фирмата за периода 2013 – 2016 г. тя е инвестирала над 8 млн. лв. за обновяване на производствените си мощности, подобряване на качеството, съхранението и дистрибуцията на продуктите. ОМК очаква до края на 2017 г. вложенията за годината да достигнат 6.3 млн. лв. Планираните проекти за финансовата 2018 г., подготовката на част от които стартира, по приблизителна оценка са за 6 млн. лв.

"Тирбул" (19), която както и ОМК е с гръцки собственик, инвестира 15 млн. евро в разширяване на производството във фабриката си в Сливен. В началото на 2016 г. дружеството пусна на пазар нов продукт - висококачествени кисели млека Olympus с 3.6% и 4.5% масленост, произведени по традиционна българска рецепта с български закваски. Продуктът се предлага в прозрачни опаковки. Компанията влезе и на пазара на биомляко, което е сертифицирано от Austria BIO Garantie, освен това ребрандира цедените кисели млека Olympus 2% и 10%.

"Димитър Маджаров" - Пловдив, притежава две предприятия – за преработка на месo край Пловдив и на мляко - в гр. Стамболийски. Компанията произвежда над 50 вида месни продукти и около 20 вида млечни. В класацията компанията присъства с мандрата - "Димитър Маджаров -2" (27-о място), която е обновена, а капацитетът й за преработка е увеличен от 3 на 60 тона дневно.

"Кремио" (30-о място) е най-новото име на производителя на UHT и на пастьоризирани млечни продукти с марката My Day. Компанията има дългогодишно партньорство с много клиенти от Турция, Гърция, Сърбия, Украйна, Унгария, Холандия и др. Основана е като "Мегле Ем Джей" ООД и до юли 2006 г. е собственост на "MEGGLE Германия" и ливанската MJ Pack. След това е преименувана на "Май Дей" ЕООД и до 2008 г. е собственост на MJ Pack. После отново сменя името и собствеността си – от 2008 до 2010 г. е "Кодап" ООД (собственост на CO.DA.P. S.p.A. Италия и MJ Pack), а през декември 2010 - "Кодап" ЕООД (собственост на CO.DA.P. S.p.A. - Cola Dairy Products S.pA.). От декември 2015 се нарича "Кремио" и е с нов собственик, финансиран от фонда Empower на Елвин Гури и компанията "Юнийда индъстрис" на Георги Стоименов.

Хляб и хлебни изделия

Производителите на хляб и хлебни изделия са представени с четири компании. "Топаз мел" – Карнобат (9), която е в една група с производителя на алкохол "СИС индустрийс", приключва 2016 г. със спад на приходите от продажби, но с ръст на печалбата. В същото време "Гудмилс България" (12), която е собственик на популярната марка брашно "София мел", отчита възходящ тренд. През миналата година "Гудмилс България" инвестира 459 хил. лв. в изграждане на нов железопътен път и авторазтоварище за зърно и изгради зарядна станция за електрокари с енергоспестяващи устройства. Целта на компанията е до 2018 г. да вложи над 5.5 млн. лв. в изграждане на нови пакетиращи линии и инфраструктурни подобрения, сред които оборудване за лабораторията, пожарна безопасност и екологични проекти. По данни на дружеството брандът "София мел" е с 56% пазарен дял в стойност.

Председател на кооперацията "Симид 1000" (23-а позиция) е Митко Караджов, който притежава група от свързани фирми, опериращи на пазара на хляб в страната, сред които и "Симид София" (20-о място). Според Търговския регистър кооперацията има дялови участия и в "Хлебни изделия - Ботунец", "Хлебни изделия – Лозенец", "Пълдин турс -91", "Хебър", "Хлебопроизводство и сладкарство – Велинград".

Преработка на плодове и зеленчуци

Три фирми в топ 30 преработват плодове и зеленчуци. Консервното предприятие "Палиррия България" (24) от Нова Загора е собственост на гръцката компания "Палиррия Сулиотис". Предприятието е основано през 2000 г. и днес е най-голямото в сферата на хранително-вкусовата промишленост в областта. В началото на дейността си фирмата произвежда основно постни сарми в лозов лист. След това разширява гамата на произвежданите продукти - пюре от печен патладжан, лютеници, айвари, зеленчуци в доматени заливки и др. "Палиррия" изнася над 95% от продукцията си в повече от 40 държави. Износът е за Русия, Канада, САЩ, Африка, скандинавските страни и цяла Европа.

Преработвателят на череши "Куминяно фрут" - с. Катуница, област Пловдив (26), е италианска инвестиция - на братята Роберто, Джовани и Микеле Санторелле. Фирмата е специализирана в изкупуването, преработката и консервирането на череши като суровина за хранителната промишленост. Компанията е в България от ноември 1995 г., има собствени овощни градини с череши в цялата страна, както и втора фабрика за преработка на плодове - в старозагорското село Християново. Произведените количества сушени плодове се изнасят почти изцяло.

В класацията влиза и "Агри България" (28), която също е италианска собственост – на "Фереро трейдинг лукс С.А.". Компанията притежава завод за преработка на череши в с. Радиново, Пловдивско. Българското дружество работи изцяло за износ, като спиртованите череши се влагат в захарни изделия от продуктовата група на Ferrero.

В топ 30 влиза и "Кенди" ООД - Банкя (29-о място). Дружеството има разностранна производствена дейност, но в касацията е заради универсалните подправки Picantina, която се оценява на около 800 тона годишно, или около 10 млн. лв. Това е много диверсифициран пазар от 13 основни производителя, без да включваме собствените марки на големите вериги. В същото време 6 от тези 13 фирми държат 80% от пазара в обем. Picantina е с най-голям пазарен дял, следвана от MAGGI.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал