🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Сравнителен тест: Играта на най-големите "джипове"

Три всъдехода, които намигват на зимата с 4х4 и ефективни дизелови двигатели

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В навечерието на зимата за пореден път оценяваме предимството на големите високопроходими автомобили с увеличен просвет и система 4х4, които все още наричаме джипове, макар че от известно време се налагат модерните понятия SUV (Sport Utility Vehicle) или кросоувър. За високите изисквания на някои потребители не е достатъчно просто автомобилът да бъде с повишен просвет и 4х4. Те търсят внушителен външен вид и 5-звезден хотелски лукс в салона, като по възможност не спират през 300 км за зареждане на гориво.

Автомобилните производители постоянно се надпреварват кой ще направи най-добрия SUV. Последните предложения идват от Audi с новото Q7 и от Volvo с изцяло новото XC90. Третото поколение на BMW X5 се появи преди две години, но още е на мода и въобще не смята да се предава пред дебютиралите през пролетта у нас конкуренти. Така че изборът е много труден.

Пак ще се срещнем след 12 години

Да, точно 12 години трябваше да почакаме новото Volvo XC90, но чакането определено си струваше. Пред нас е един изцяло нов автомобил, с който започва прераждането на шведската марка. Второто поколение на ХС90 е изградено върху изцяло нова модулна платформа и е много по-голямо от своя предшественик, като дължината му достига почти 5 метра, а междуосието е удължено до почти 3 метра.

Новото ХС90 е широко над 2 метра, а височината е 1.77 м. Въпреки по-големите размери моделът е свалил 125 кг и сега тежи 1930 кг в базовата си версия. При Audi Q7 диетата е била по-ефективна, като големият германски SUV е отслабнал с 325 кг до 1970 кг. Той също е изграден на изцяло нова модулна платформа, но за разлика от повечето съвременни модели не е пораснал, а дори е с леко намалени размери в сравнение с предшественика.

Дължината му е 5.05 м, широчината е 1.97 м, височината - 1.74 м, а междуосието е почти 3 метра. Както за новото Volvo XC90, така и за второто Audi Q7 трябваше да почакаме почти 10 години.

Докато шведите и германците се туткаха над второто поколение на своите големи всъдеходи, баварците от Мюнхен успяха да пуснат цели две издания на своя високопроходим модел X5, като последното, трето, поколение вече навърши две години.

От BMW подчертават, че техният модел не е SUV, а SAV (Sports Activity Vehicle), и това никак не е случайно, тъй като Х5 не е просто автомобил с повишена проходимост, а предлага уникална комбинация от уверено и сигурно движение извън пътищата и прецизно управление, високо сцепление, стабилност и динамика върху асфалт.

XC90 изпъква с дизайна на концепциите

На външен вид безспорно най-изтънчено изглежда новото Volvo XC90. Изцяло новият всъдеход няма нищо общо с предшественика си, а е силно повлиян от концептуалните модели на Volvo - Estate и XC Coupe, представени неотдавна. Новият модел е наследил от прототипите характерния силует и редица стилистични елементи. Най-впечатляващи са широката хромирана радиаторна решетка с освеженото логото на Volvo, а около нея са разположени уникалните Т-образни светлини.

Отзад има дискретен спойлер, а в задните стойки са интегрирани тесните светлини. Дизайнът на новото XC90 е елегантен и запомнящ се, така че със сигурност ще направите впечатление където и да минете или да спрете.

Промените във външния вид на новото Audi Q7 не са толкова радикални, колкото при Volvo XC90, но са успели да придадат на автомобила съвсем различен външен вид. Сега той повече прилича на голямо комби, отколкото на огромен всъдеход. Въпреки че моделът е запазил характерния си силует, заоблените линии са заменени с прави контури и повече ъгловати елементи.

Изцяло нова е широката шестоъгълна радиаторна решетка с масивна хромирана рамка. Новите фарове са с матрична технология, която може да променя посоката и интензивността на светлинния лъч. Запазени са разширените арки на калниците, както и голямата багажна врата, завършваща със спойлер отгоре. Нови са и продълговатите задни светлини.

На фона на двата съвсем "пресни" модела BMW X5 вече е добре познато, тъй като се движи по родните пътища вече точно 2 години. За това време моделът не само стана най-продаваният в класа си, но и често могат да се видят два автомобила BMW X5 в един кадър. Безспорно баварците отново са изваяли на Х5 външен вид, който да бъде модерен дълго време след дебюта му. Особено запомнящи се са двойната радиаторна решетка и двойните кръгли фарове, които започват от нея и навлизат в страничните калници. Техните светлинни пръстени са скосени в долната си част, а в горната имат акцентиращи светодиоди.

Изправената предна част с изпъкнала бъбрековидна решетка особено много се откроява при поглед отстрани. Типичната за BMW странична линия се простира от фаровете, през дръжките на вратите до задните светлини. Задният капак е разделен на две, а L-образните светлини осигуряват впечатляващ дизайн през нощта.

Шведски уют в интериора на Volvo XC90

В салона на Volvo ХС90 определено се чувстват уютът и топлината, характерни за скандинавската култура и познати от добре обзаведените стаи в магазините IKEA. Материалите са безупречни, като съчетанието от мека светла кожа и дърво създава приятна задушевна обстановка в салона. Селекторът на трансмисията е инкрустиран с естествен кристал.

Пред погледа на водача е 12.3-инчовият дигитален екран с динамичните показатели, а на централната конзола има огромен 9.5-инчов вертикален сензорен екран на мултимедийната система, наподобяващ таблет. От него се управляват почти всички функции - от спътниковата навигация до електронния климатик.

Традиционните бутони са останали съвсем малко и са предназначени само за най-важните функции. Водачът може да свърже своя смартфон с автомобила, а сензорният екран осигурява достъп до интернет радио, навигация, поточно слушане на музика и използване на устройства. Новото Volvo XC90 е оборудвано с аудиосистема на Bowers & Wilkins с мощност 1400 вата, субуфер и 19 високоговорителя.

Предните седалки са меки и комфортни, а на задните места има огромно пространство за краката и главите на пътниците. Третият ред седалки вече са предназначени и за големи хора със среден ръст. Обемът на багажника варира от 721 л в конфигурация с 5 места до 1951 л със сгънати втори и трети ред седалки. Капакът на багажника е с електрическо задвижване и се отваря само с размахване на крака под бронята.

Най-много пространство в салона на Audi Q7

Подобно на Volvo XC90, в интериора на новото Audi Q7 всичко е изцяло ново. Данните от приборите се показват на 12.3-инчов TFT дисплей, като водачът може сменя визията според това какво иска да вижда пред себе си. От средата на таблото се показва 8.3-инчовият дисплей на мултимедийната система MMI.

Управлението на менюто става чрез сензорния панел, който разпознава написаните букви с пръсти. Намален е броят на бутоните на аудиосистема и климатроника. Предните седалки са удобни и стандартно включват отопление. Задните места могат да бъдат с три или две отделни. Мястото за краката и над главите на пътниците отзад е увеличено и е най-много в сравнение с конкурентите от Volvo и BMW. Седалките на третия ред са предназначени не само за деца, но и за възрастни със среден ръст.

Обемът на багажника е цели 890 литра в конфигурация с 5 места, а при сгъване на втория ред седалки се отваря пространство с обем до 2075 л, с което Audi Q7 предлага и най-голямото товарно пространство в сравнение с XC90 и X5. Багажната врата се отваря и затваря с електрическо задвижване и може да се задейства със сензори, като водачът протегне крака си под задната броня.

Спортна атмосфера зад вратите на BMW X5

Със спортната си атмосфера и с високия си комфорт BMW X5 прави сериозна заявка, че тук ще се чувстват най-добре активните натури, които ежедневно спортуват, а през уикенда са на поход или на ски високо в планината. Седалките са с най-изразени опори, за да могат да обхващат тялото на пилота по време на динамично шофиране по завоите. Водачът е улеснен от четливите аналогови прибори. Чрез удобния въртящ се бутон на системата iDrive се управляват почти всички функции, изобразени на 10.25-инчовия контролен дисплей над панела.

Задните седалки са с подгряване и с възможност за регулиране на борда и наклона на облегалката. На третия ред седалки има по-малко пространство в сравнение с Volvo и Audi, но при необходимост BMW X5 може да стане и 7-местен автомобил.

Обемът на багажника варира от 650 литра при 5 места до 1870 л при заети само предни места. Единствено BMW X5 е оборудвано с разделен на две заден капак, чийто долен елемент се отваря хоризонтално и образува обща повърхност с пода на багажника. Серийното му оборудване включва автоматично задвижване за горния елемент. Отварянето и затварянето на горния капак може да се активира дистанционно или с натискане на бутон от водача.

6 срещу 4 цилиндъра и двоен турбокомпресор

Докато Audi Q7 и BMW X5 се задвижват от 3-литрови 6-цилиндрови турбодизелови двигатели, под предния капак на Volvo XC90 има 4-цилиндров дизелов мотор D5 с двоен турбокомпресор. Все още Volvo не предлага по-мощен дизелов агрегат за XC90. Всички двигатели предават тягата посредством 8-степенни автоматични скоростни кутии с възможност за ръчно превключване. Напълно логично Audi Q7 и BMW X5 превъзхождат Volvo XC90 в класическия спринт от място до 100 км/ч, но със съвсем малко. По-голямата разлика се усеща в ускорението от 80 до 120 км/ч, където предимството на 3-литровите 6-цилиндрови турбодизели с мощност 272 к.с. при Audi и 258 к.с. при BMW е по-изразено.

Германските двигатели имат по-голям въртящ момент - 600 Нм при Q7 и 560 Нм при X5, по-еластични са и вдъхват по-голяма увереност на водача при кратко изпреварване с ограничена видимост. Въпреки че разполага със значително по-малко мощност - 225 к.с., и максимален въртящ момент 470 Нм, новият 4-цилиндров шведски двигател се представя доста убедително.

При лежерно шофиране "шведът" харчи не повече от 6 литра на 100 км, колкото приблизително консумират и неговите конкуренти. Най-тихо и гладко работи дизелът в Audi Q7, който благодарение на новата 8-степенна автоматична скоростна кутия Tiptronic позволява да се поддържат най-ниски обороти на двигателя при движение с висока скорост.

Голям просвет и 4х4 помага на големите SUV

Не случайно наричам Audi Q7, BMW X5 и Volvo XC90 всъдеходи. На практика те могат да минат отвсякъде, където е позволено да се движите с автомобил. Дълбок сняг, кални коловози и дълбоки локви не могат да спрат "джипките", защото те са качени на големи колела, имат висок просвет и най-важното – системи за двойно задвижване 4х4. При Audi Q7 системата по традиция се казва Quattro и разпределя въртящия момент освен между предната и задната ос също така и между двете задни колела, така че колата да описва по-добре завоите.

В нормални условия централният диференциал предава въртящия момент в съотношение преден към заден мост 40:60. Ако колелата на едната от осите загубят сцепление, системата светкавично бързо започва да променя пропорцията, която може да достигне до 70% към предния и до 85% към задния мост.

Въздушното окачване с адаптивни амортисьори позволява просветът да се увеличава до 235 мм, което в комбинация с 4х4 има огромен принос за високата проходимост. Най-голям може да бъде пътният просвет при новото Volvo ХС 90, достигайки 267 мм. Заедно със задвижването 4х4 и системата за помощ при спускане всъдеходът с лекота се справя с офроуда, а освен това XC90 може да преодолява водни препятствия с дълбочината 45 см.

За BMW X5 изкачването на високи хълмове също не е затруднение благодарение на системата за двойно задвижване xDrive. Тя съобразява ситуацията на настилката и разпределя тягата между предната и задната ос, като така осигурява най-доброто сцепление. Освен това BMW Х5 е оборудвано с асистенти за потегляне и спускане по наклон, а пътният му просвет от 210 мм е най-малък сред конкурентите.

Стабилни в завоите, комфортни на неравностите

Заредени с динамични и икономични дизелови двигатели, с повишен просвет и системи за двойно задвижване 4х4, трите големи SUV-та имат всичко необходимо да покоряват нови и още по-високи върхове. Обикновено пътищата към тях са осеяни с много завои и неравности и тук си проличава кой се е справил добре с пътното поведение.

При Audi Q7 напълно новото окачване, намаленото тегло и пониженият център на тежестта допринасят за отлично поведение на планински път с много завои. Системата за контрол на динамиката работи съвместно с адаптивното въздушно окачване и предлага седем режима на работа: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic, Individual, Allroad и Lift/Offroad. Возенето е най-меко в режим Comfort, а в спортен режим амортисьорите се втвърдяват и наклоняването на каросерията е минимално.

Адаптивният електрически сервоусилвател на волана и задните завиващи колела правят кормилното управление по-ясно и отчетливо. При ниски скорости задните колела завиват в посока, обратна на посоката на предните колела, което помага за намаляване на диаметъра на завоя до 11.3 м. При високи скорости задните колела завиват в същата посока с предните и това помага да се преодолее недозавиването.

При BMW X5 също има няколко режима на движение - Eco Pro, Comfort, Sport или Sport+. Най-динамичен е Sport+, при който педалът на газта и воланът са най-отзивчиви, а трансмисията превключва предавките при по-високи обороти на мотора. За най-спортно усещане е ръчният режим, при който, за да се ускорите по-бързо, трябва да свалите една-две предавки надолу и да натиснете рязко газта.

Тогава няма дори минимално замисляне и всъдеходът светкавично бързо се ускорява като спортен автомобил. Х5 е стабилен в завоите и предразполага водача към динамично шофиране. Неравностите по пътищата се преминават по-твърдо, отколкото с Audi Q7, но пък адаптивните амортисьори намаляват страничните наклонявания в завоите в режим Sport. Опционалното активно кормилно управление осигурява най-пряка връзка с пътя и прави BMW колата с най-прецизен контрол сред конкурентите.

Ходовата част на изцяло новото Volvo XC90 е по-фокусирана върху комфорта. Особено гладко вози моделът, оборудван с електронно пневматично въздушно окачване, благодарение на което в режим Comfort "шведът" изглажда всички неравности по пътя.

Макар и след дълго отсъствие, Audi и Volvo пуснаха своите нови всъдеходи Q7 и XC90 на пазара и вече притесняват сегашния лидер в класа BMW X5, но баварският SAV има всички данни, за да продължи борбата за сърцето на преуспелите клиенти. Всеки от тях ще трябва да плати минимум 120 000 лева за базовите версии на Audi Q7 3.0 TDI quattro, BMW X5 xDrive30d или Volvo XC90 D5 AWD, а с купищата възможни опции цените на високопроходимите модели с лекота набъбват до 160 - 170 хиляди лева, но си струва да посрещнете Коледа с един от тях.

Audi Q7 3.0 TDI quattro

Двигател - 6-цилиндров турбодизел. Работен обем - 2967 куб. см. Максимална мощност - 272 к.с. Максимален въртящ момент – 600 Нм. Трансмисия - 8-степенна автоматична. Максимална скорост - 234 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 6.3 секунди. Среден разход на гориво - 5.7 л/100 км. Емисии СО2 - 149 г/км. Базов модел – 121 776 лв. с ДДС. Тестван модел - 171 256 лв. с ДДС

BMW X5 xDrive30d

Двигател - 6-цилиндров турбодизел. Работен обем - 2993 куб. см. Максимална мощност - 258 к.с. Максимален въртящ момент – 560 Нм. Трансмисия - 8-степенна автоматична. Максимална скорост - 230 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 6.8 секунди. Среден разход на гориво - 5.9 л/100 км. Емисии СО2 - 156 г/км. Базов модел – 121 450 лв. с ДДС. Тестван модел - 172 046 лв. с ДДС

Volvo XC90 D5 AWD

Двигател - 4-цилиндров турбодизел. Работен обем - 1969 куб. см. Максимална мощност - 225 к.с. Максимален въртящ момент – 470 Нм. Трансмисия - 8-степенна автоматична. Максимална скорост - 220 км/ч. Ускорение 0-100 км/ч - 7.8 секунди. Среден разход на гориво - 5.8 л/100 км. Емисии СО2 - 152 г/км. Базов модел – 118 200 лв. с ДДС. Тестван модел – 158 506 лв. с ДДС

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал