Защо Люис Хамилтън стана шампион

Британският пилот на Mercedes беше по-бърз и в квалификациите, и в състезанията

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

За втора поредна година Люис Хамилтън спечели титлата във Формула 1. Пилотът на Mercedes триумфира с короната три кръга преди края на сезона, след като спечели Гран при на САЩ и стана недостижим за съперниците си. Така британецът взе третата си корона след тези през 2008 г. с McLaren и през 2014 г. с Mercedes. По този начин той се изравни по титли със своя идол Аертон Сена.

По толкова имат още Джеки Стюарт, Джак Брабъм и Нелсон Пикет. Люис обаче стана първият британския пилот, който успя да защити титлата си във Формула 1. Хамилтън влезе в клуба на големите шампиони, но често в края на сезона, след като първенецът вече е известен, започват и коментарите дали съответният състезател заслужено е спечелил първото място.

Дали това се е дължало на късмета, на колата или пък на пилотските му умения зад волана. Мнозина си задават тези въпроси и за Люис. На тях ще дадем отговор сега.

Борбата между съотборници

През миналия сезон Хамилтън трябваше да почака до последния кръг, за да спечели короната. Всичко се реши чак в Абу Даби, като единственият му конкурент - Нико Розберг, също имаше своя реален шанс за титлата. През този сезон обаче всичко се случи много по-рано, което говори достатъчно само по себе си.

Историята е доказала, че титла във Формула 1 три състезания преди края на сезона не се печели просто така. Това говори, че си победил категорично съперниците си на пистата. Така беше и в случая тази година. Още от нейното начало Люис демонстрира сериозно надмощие над Розберг, като след първите 4-5 състезания беше ясно, че шампион ще бъде един от двамата, тъй като Mercedes отново има голям аванс пред останалите.

Както и през миналия сезон, така и през този основната причина за триумфа на тъмнокожия британец беше изключителната скорост в състезанията. Допреди старта в Бразилия Люис имаше десет победи срещу четири за Нико, показвайки по-добра скорост в състезанията с около 0.2 сек. на обиколка, което в съвременната Формула 1 е непълно достатъчно да направи разликата.

Много важно е да се отбележи, че Хамилтън подобри представянето си в друг много важен компонент - квалификациите, които са много важна отправна точка към състезанията.

Хамилтън запази хладнокръвие

През 2014 г. Розберг спечели повече първи позиции, като в същото време Хамилтън сбърка на няколко пъти в решителните си бързи обиколки, а на два пъти имаше и технически проблеми. През този сезон британецът вдигна скоростта в сесиите за място на старта и по-важното - запази хладнокръвие в решителните моменти, без да допуска неточности или да блокира колелата при спиране.

В резултат постигна четири поредни първи позиции на старта в началото на сезона и след един такъв на Розберг в Испания дойде нова серия от цели седем поредни.

В някои от тях разликата беше повече от половин секунда на обиколка като в Австралия, Бахрейн и Унгария, което е много сериозна разлика за съвременната Формула 1 с изравнени сили по отношение на пилотите, каращи една и съща кола. Това направо смаза Нико психически. Розберг като цяло имаше и повече технически проблеми.

Той отпадна в Италия на "Монца" заради гръмнал двигател и в Русия с повреда в педала на газта. Хамилтън не завърши само в Сингапур заради проблем с дросела. Това му даде едно 25 точки повече в битката и наклони везните в негова полза.

Като цяло британецът също така стартираше по-добре. Особено от Гран при на Белгия, когато беше ограничена помощта на инженерите от бокса как да се намира по-лесно точката на зацепване на съединителя. В следващите няколко надпревари Нико губеше позиции на старта, като най-много натежаха стартовете в Япония и САЩ, където Нико загуби от Хамилтън. Британецът показа по-добро усещане при потеглянето от място без никакви помощници, използвайки природния си талант и чувство за сцепление.

Късметът нямаше решаваща роля

Разбира се, и Люис имаше своите по-слаби тръгвания, но те бяха много по-малко. Интересното е, че по един много важен компонент Люис губи – той допусна реално повече грешки от Нико през сезона. Но те или бяха дребни, или бяха в не толкова важни моменти, или пък просто имаше късмет.

Хамилтън сгреши в квалификацията в Япония на два пъти с единствената си бърза обиколка, както и в решителната трета част в сесията за място в Мексико. Съответно остана втори в решетката, но на "Сузука" си върна първата позиция още на старта. Люис допусна сериозна грешка в Унгария.

При рестартирането на надпреварата в битката с Рикиардо заради удара с пилота на Red Bull британецът получи наказание преминаване през бокса, а освен това трябваше да смени и предното си крило.

Така броени обиколки преди финала Нико вървеше втори, а Хамилтън беше в дъното на топ 10 и нещата отиваха към това Розберг да поведе в шампионата и то в много важен момент точно преди лятната пауза. Злощастен сблъсък с Рикиардо, направил оптимистичен опит за изпреварване в първия завой, обаче причини счупване на предния спойлер на германеца и финиширане на две позиции зад Хамилтън.

Така равносметката е, че Хамилтън печели срещу Нико в четири компонента срещу един и абсолютно заслужено спечели титлата. Да, имаше и късмет, но това нямаше решителна роля. И с оглед на наранената психика на Розберг след втората поредна загуба то е напълно възможно да видим Люис отново шампион и през 2016 г., ако, разбира се, тимът на Mercedes има отново същото предимство пред конкуренцията.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал