Най-големите компании за храни и напитки: Малко по-богато меню

Повечето производители имат сравнително силна година, но без рекордни скокове

През 2019 "Нестле България" ще вложи 7 млн. швейцарски франка за увеличаване капацитета на една от производствените линии и подмяна на остаряло оборудване
През 2019 "Нестле България" ще вложи 7 млн. швейцарски франка за увеличаване капацитета на една от производствените линии и подмяна на остаряло оборудване
През 2019 "Нестле България" ще вложи 7 млн. швейцарски франка за увеличаване капацитета на една от производствените линии и подмяна на остаряло оборудване    ©  Юлия Лазарова
През 2019 "Нестле България" ще вложи 7 млн. швейцарски франка за увеличаване капацитета на една от производствените линии и подмяна на остаряло оборудване    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Статията е част от K100 - класацията на Капитал на най-големите компании в България. Вижте още за изданието или го поръчайте тук.

И през 2018 общите приходи на дружествата в топ 30 за сектор "Храни и напитки" растат само с едноцифрен темп. Разликата с година по-рано е, че увеличението през 2018 г. е по-силно - с почти 5%, докато в предходната класация то бе 3.4%. Финансовите резултати също са стабилни, дори малко по-силни - средният ръст при печалбите е 7%.

В челната тройка на класацията по приходи от продажби се нареждат познати играчи: "Олива", "Амилум" и "Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани България". "Олива" и "Амилум" разменят местата си в сравнение с миналогодишната класация, а "Кока-Кола ХБК" се изкачва с едно стъпало нагоре и отново влиза в топ 3.

Тринадесет от компаниите в класацията отчитат по-ниски постъпления от продажби, като при три от тях - "ВП бранд интернешънъл" ("Винпром Пещера"), "Престиж-96", "Бисер олива", спадът е двуцифрен.

Четири фирми в топ 30 са работили на загуба през миналата година, която е най-значима при собственика на "Винпром Карнобат" - "СИС индустрийс" (близо 4.7 млн. лв.), а при останалите минусът е символичен.

Средната рентабилност на общите приходи за 2018 е малко над 6.5%, или на нивото от 2017. Триото с най-силни маржове е от сектора с напитки: "Кока-Кола ХБК", "Девин" и "Загорка". Докато най-големите работодатели в сектора са при храните - "Белла България", "Бони холдинг" и "Нестле България".

Пак по масло

Приходите на лидера в класацията "Олива" надхвърлят 560 млн. лева през 2018, което е ръст с над 32% спрямо 2017, а печалбата расте повече от три пъти. През миналата година компанията, която произвежда сурови и рафинирани масла и през друго дружество от групата си търгува със слънчоглед, рапица, шрот, белени слънчогледови семки, продължи изграждането на новата си мощност край с. Разделна до пристанище Варна-запад. Инвестицията в третия фирмен маслодобивен завод е 40 млн. евро. Очаква се новата фабрика заедно със сега съществуващите в Кнежа и Полски Тръмбеш да осигури удвояване на обемите, които "Олива" може да преработва, до 700 хил. тона семена годишно. "Принос за резултатите на компанията имат и добрите реколти на маслодайни култури през 2018. Пазарите ни са традиционно експортни, като увеличаваме обемите си съобразно капацитета на производство. През 2019 г. планираме пуск на новия завод", коментираха от "Олива", в която мажоритарен акционер е търговецът на зърно "Билдком" - собственост на Ангел Георгиев.

В топ 30 влизат още пет дружества, преработващи маслодайни култури. "Папас-олио" (4) слиза с една позиция надолу в таблицата, но отново отчита макар и малък ръст на приходите. Компанията, която е основана през 1994 г., има рафинерии в Ямбол и Балчик, както и инсталация за производство на студено пресовани растителни масла в Бяла Слатина. Фирмата има участия в четири дъщерни дружества: "Зърнени храни-99", "ПапасМел" (производство на брашна), "Папас трейдинг", "Грантурко" - Одрин, Турция (търговия със и съхранение на зърнени и маслодайни култури). Преобладаваща част от капитала на "Папас олио" (93.23%) се държи от "Сент Жиран" с едноличен собственик Георги Ташев. Отново чрез "Сент Жиран" той притежава и друга маслодобивна фирма в топ 30 - "Сън фуудс", Балчик (17-о място), която отчита 7% спад на приходите, но ръст на печалбата.

"Бисер олива" слиза с две позиции надолу (30). Компанията е част от групата "Градус" (на братята Иван и Лука Ангелови), в която собственост има и украинският гражданин с български паспорт Александър Дмитриевич Минов (през дружеството си "Рисойл"). Минов притежава акции и в "Папас олио".

"Роса" – Попово (21), също произвежда растителни масла, слънчогледово брашно, брикети от слънчогледова люспа и др. Фирмата отчита лек спад на приходите с 4.2% и загуба 15.1 млн. лева през 2018 г. Собственици на дружеството са "Роса-М" (99.25%) със съдружници Росица Захариева Илиева и Мариета Недева плюс 29 физически лица.

"Клас олио" - с. Карапелит, Добрич, се изкачва с три позиции до 24-о място в класацията. Основаната през 2001 г. от Кенан Йълмаз и Мерт Йълмаз компания е трета по ръст на приходите в топ 30. През май 2019 г. фирмата откри нов комплекс за екстракция на масло. Инвестицията е за 3 млн. лева и ще осигури близо 200 нови работни места. По данни от "Клас олио" проектът ще увеличи капацитета на производство до 300 тона преработена продукция за денонощие.

Сладки инвестиции

Миналогодишният лидер – производителят на продукти от царевица (нишестета, глюкоза, фруктоза и др.) "Амилум България" – Разград (2-о място), отчита лек спад и на приходите, и на печалбата през 2018. Компанията, която е собственост на американската Archer Daniels Midland (ADM), обяви, че тази година ще разшири завода си с инвестиция за 243 млн. лв., което ще доведе до откриване на 54 нови работни места. Проектът включва увеличаване на капацитета за преработка на царевица до около 900 000 тона годишно, разширяване на линията за производство на подсладители, изграждане на инсталация за етилов алкохол през 2020 г. Инвестицията, която е най-голямата за американската група в заводите й в света, ще позволи на българското предприятие да преработва част от отпадните си продукти.

"Нестле България" запазва петото място в топ 30 и отчита лек ръст на печалбата и символичен спад с 0.18% на приходите за 2018 г. През миналата година компанията е инвестирала 5.4 млн. лв. – за повишаване на прoизводителността и разработване на нови продукти (35%), за вендинг машини за кафе (32%), за безопасни условия на труд (15%), за ремонт на централния офис и дистрибуционния център (14%), за информационни технологии (4%). Обичайно компанията, която присъства от 25 години в България, инвестира около 5 млн. лв. годишно в страната, но през 2019 ще вложи 7 млн. швейцарски франка за увеличаване капацитета на една от производствените линии и подмяна на остаряло оборудване.

"Чипита България" (10) отново е с лек спад на приходите (3.64%) и на печалбата. Дружеството e лидер в страната на пазара на кроасани с 82% дял в стойност и на бейк снакс (58%). Сред най-популярните марки на фирмата, в която крайните собственици са от Кипър и Гърция, са 7 Days, Fineti, Chipicao и Bake Rolls.

Малък ръст на приходите отрежда на "Монделийз България" 12-о място. "2018 г. беше успешна с рекордни продажби в категория "Бисквити" и традиционно стабилен ръст при шоколадите. Приоритетите ни са насочени към развиване и синергия на тези две категории. За българския пазар Milka е продуктът, който допринася най-много за ръста на нетните продажби", коментираха от компанията. В категория "сладки бисквити" продуктите на "Монделийз България" растат и достигат 18.44% пазарен дял, а шоколадът Milka – 36.2 % в стойност. В класацията влиза още едно дружество от групата на Mondelez - "Монделийз Юръп прокюърмънт" (18), което координира снабдяването със стоки и услуги, включително и на свързани дружества в Европа. То отчита близо 9% ръст на приходите и символичен спад на печалбата. В края на 2018 Mondelez – световен лидер при дъвките, но без присъствие в тази категория в България, навлезе едновременно на 10 пазара, включително и в нашата страна, с дъвки и бонбони Halls.

С 14% спад на оборота "Престиж-96" заема 27-а позиция в класацията и отчита по-слаб финансов резултат. "По-ниските приходи през 2018 се дължат на планирано преструктуриране на бизнеса и търговската политика на компанията". "Престиж" запазва стабилна лидерска позиция във всяка от трите категории, в които оперира – бисквити, вафли и миникейкове, с общ пазарен дял в стойност 21.6% за 2018 г. по данни на Nielsen", коментираха от компанията. През 2018 г. фирмата продължи да инвестира в нови модерни технологии, както и в развойна дейност. "Имаме много положителни очаквания за 2019 г. благодарение на новите продукти, нова търговска структура в страната и излизане на нови международни пазари", заявиха още от "Престиж-96".

"Захарни заводи" (28) е публична компания, в която влизат предприятия за производство на захар, на захарни изделия, на етилов алкохол и фураж, печатница. Основни акционери в дружеството са "Захар инвест" – Горна Оряховица, "ГУ - Фарадей" - Стара Загора, "Ритъм-4-ТБ" - Стара Загора, които държат 97.07% от капитала. През август 2018 дружеството пласира конвертируеми седемгодишни облигации. А в началото на тази година "Захарни заводи" инвестира 11 млн. лв. в нова инсталация за производство на етанол, с която производственият капацитет се увеличава на 60 хил. литра.

Напитки с марж

"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" си връща третата позиция с ръст на приходите 13%, като е лидер по рентабилност в класацията.

Втората по рентабилност в секторната класация – бутилиращата компания "Девин", запазва своята 20-а позиция. Дружеството - собственост на белгийската Spadel, спечели няколко съдебни битки, свързани с бранда "Девин".

Месни и стабилни

"Белла България" (6) - производител на над 200 продукта - колбаси, тестени изделия, маргарин, картофено пюре, се изкачва с една позиция нагоре в сравнение с миналогодишната класация и отчита над 10% ръст на приходите и лек спад на печалбата. През май т.г. компанията купи унгарския производител и доставчик на храни Marathon Foods за 12 млн. лв.

"Бони холдинг" (7) също минава с едно стъпало по-нагоре в класацията, като отчита лек ръст на продажбите и спад на печалбата през 2018 г. Фирмата, която обединява месокобинатите в Ловеч, Карлово и Русе и няколко свинекомплекса, е затворила цикъла на производство - от фуражите, през генетиката и отглеждането на прасета до месопреработката и производството на колбаси.

Производителят на "Лудогорско пиле" - "Амета холдинг" (8), отчита двуцифрен ръст и на приходите, и на печалбата през миналата година. Дружеството - притежание на един от най-големите производители на пилешко в Европа - германската PHW, обединява птицефермите с кланица "Пилко" и "Лудогорско пиле" в Разград, фуражния завод "Росица" - Павликени, "Свиневъдство Аспарухово" край Плевен, "Ферма Енево" – Шумен. "Компанията се възползва в пълна степен от направените инвестиции за 28 милиона лева през четиригодишен инвестиционен цикъл. Затвърдихме присъствието си на ключови за нас пазари в региона. Нови пазари като Италия и Албания започнаха да се стабилизират и вече редовно доставяме до далечни дестинации като Рим и Неапол. Екипът ни изследва нови пазари за пилешко месо – Дания, Норвегия, Белгия, Холандия и Малта", коментира Любомир Лозанов, изпълнителен директор. По искане на клиентите фирмите в холдинга преминават през множество одити от независими международни организации и покрива глобални стандарти за сигурност и качество на храните. "Това разширява бизнеса ни с клиенти с високи изисквания и привлича нови, което ни осигурява сравнително по-високи приходи и финансови резултати над очакваните", обобщи Лозанов.

Холдинговата група "Градус" (13) на братята Лука и Иван Ангелови, която включва 6 дъщерни дружества, сега за пръв път участва с консолидирани резултати в класацията, затова ръстът е труден за съпоставка. "Изпълнихме голяма част от целите, заложени в инвестиционния ни план за 2018", казва изпълнителният директор на компанията Ангел Ангелов. През лятото на миналата година компанията направи най-голямото първично публично предлагане (IPO) за последните 10 години, като привлече 81 млн. лв. Най-много средства са вложени за разширяване капацитета на фермите за родителски стада с цел увеличаване на произвежданите разплодни яйца. Компанията е купила нови машини за месопреработка.

Млечен път

"Милки груп био" (9) влиза за пръв път в класацията. Компанията със собственик Поля Димитрова Пеева е производител на мляко и млечни продукти с марката "Саяна", "Милки", "На Хорото", а освен това търгува на едро със суровини за хранителната индустрия - сухо и свежо мляко, растителни и кувертюрни масла, какаови продукти и др. Преди седем години името на дружеството беше намесено в дело за измами с ДДС, а някои от участниците бяха свързвани с Брендо, но компанията продължава да се развива.

Обединена млечна компания (ОМК) е на 22-о място в класацията. Компанията, която е собственост на базираната в Гърция "Делта фуудс", инвестира 4 млн. лева през 2018 г. Според данните на агенция Nielsen за 2018 г. ОМК заема лидерска позиция на пазара на прясно мляко в България с 37% дял в обем и 39% в стойност. Марката "Верея" е водеща при пресните млека с 33.3% дял в количество и 33.8% в стойност. ОМК заема водеща позиция и на пазара на кисело мляко с 12.7% дял в обем и 13.2% в стойност.

Другият производител на млечни продукти в топ 30 - "Тирбул" (26) - собственост на гръцката група Tyras, отчита лек ръст на приходите и за поредна година загуба, която обаче намалява значително. Компанията, която продава с марката Olympus, инвестира и в нишови продукти - биопредложения, от козе мляко, свежи немлечни напитки за вегани, 100% натурални сокове.

В топ 30 е и "Данон Сердика" (29) с двуцифрен ръст на приходите и с положителен финансов резултат. "Danone е лидер на българския пазар в стойност при свежите млечнокисели продукти, при които в глобален аспект е и експерт", коментира Даниела Узунова, изпълнителен директор на "Данон България".

Смесен сезон при брашното

В класацията традиционно влиза и производителят на брашна с марката "София мел" - фирма "Гудмилс България" - собственост на австрийската GoodMills Group. "Поради лекия спад на реколтата на пшеница през 2018 и проблемите в редица държави изкупните цени на суровината се повишиха с около 25% на годишна база. Това обяснява донякъде и ръста от 8.5% в брутните приходи от продажби", коментира Стефан Христосков, финансов директор. Той цитира данни, според които през 2018 г. дружеството е преработило 156 хил. тона пшеница при 148 хил. т за 2017 г. "Продажбите на брашна са в размер на 122 хил. тона при 117 хил. тона през 2017 г. Запазваме около 25% дял на експортните пазари (Турция, Гърция, Румъния) в приходите. Компанията е лидер в категорията брашно и с 58% пазарен дял в стойност по данни на AC Nielsen към декември 2018. След старта през 2017 г. на серията "Биобрашна" за крайни потребител отчитаме и ръст от 100% в категорията "Био", съобщи още Стефан Христосков.

Другият представител на сектора - "Топаз мел", има леко по-слаба година и като приходи, и като печалба.

Разместване при пивоварите

С приходи малко над 165 млн. лв. "Карлсберг България" изпревари "Каменица"(15) и "Загорка" (14).

От компанията цитират данни на Nielsen, според които "Карлсберг България" отчита ръстове на пазарния си дял и в обем (+3.5% спрямо 2017 г.), и в стойност (+3.8% спрямо 2017 г.) на фона на слабо стагниращ бирен пазар. Общите капиталови инвестиции на дружеството (което единствено в страната разполага с две пивоварни - в Благоевград и в Шумен) за 2018 г. достигат 17 млн. лв. Сред местните марки на компанията е лидерът в бранша – "Пиринско", както и "Шуменско".

"Загорка" има спад с 5.5% на приходите от продажби и лек ръст на печалбата. За последните 20 години пивоварната, която е част от групата Heineken, е инвестирала над 133 млн. евро.

"Каменица" - собственост на американската Molson Coors Brewing Company, отчита спад и на приходите, и на печалбата през 2018 г. Тази година компанията се завърна в Пловдив с крафт пивоварна за 2 млн. евро, след като през 2015 г. собствениците й затвориха старата бирена фабрика и изнесоха производството в Хасково.

В класацията влизат и две фирми, произвеждащи твърд алкохол. "ВП брандс интернешънъл" ("Винпром Пещера") е на 16-о място и отчита 10% спад на приходите, но излиза на печалба за разлика от предишните две години. "СИС индустрийс" - собственик на "Винпром Карнобат", запазва 19-а позиция и отчита ръст на приходите, но и загуба над 4.6 млн. лв. През септември 2018 г. Специализираната прокуратура обяви, че е започнала проверки за пране на пари в контролираните от бизнесмена Миню Стайков "Винпром Карнобат", "СИК индустрийс" и "Топаз мел".

Все още няма коментари
Нов коментар