🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътят към устойчивите потребление и бизнес

Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България и мениджър устойчиво развитие на компанията за Централна и Източна Европа

Пътят към устойчивите потребление и бизнес
Пътят към устойчивите потребление и бизнес
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Групата BNP Paribas от години работи за нулеви емисии и печели международни награди за устойчиви практики. В България "БНП Париба Лични Финанси" е двигател на промяната за клиентите, партньорите и обществото.

С влизането в офиса на "БНП Париба Лични Финанси" в "Бизнес парк София" няколко неща ще ви направят впечатление. Първото са естествената светлина и живите растения. Поискате ли вода, ще я получите в стъклена чаша, а не в пластмасова бутилка. Ще забележите и че рядко се разпечатват документи. Всъщност на цял етаж за почти 200 служители има само един принтер под табела "Печатай, ако наистина е необходимо!". Влезете ли в зоната за отдих, ще видите мед от кошери, осиновени от компанията, грамоти за дарени капачки и снимки на служители, които садят дървета.

Подобни интересни елементи ще откриете и ако поискате да си купите нов хладилник или телевизор на изплащане от магазин на търговски партньор на "БНП Париба Лични Финанси". Кредитен консултант на банката може да ви посъветва да изберете уред с енергиен клас, който ще оптимизира разходите при използване, да ви предложи да подпишете договора си електронно и да си инсталирате приложението "Дигитална инфокарта", с което да следите статуса на кредита си. Накрая ще си тръгнете с новата техника и без хартия освен гаранционната карта.

От пръв поглед се вижда, че връзката между тези детайли е устойчивото потребление - трезвото използване на ресурси и опазването на природата. То е важна част от стратегията на "БНП Париба Лични Финанси" да подкрепя и стимулира отговорното потребление и устойчивия бизнес сред всички заинтересовани страни: клиенти, партньори, служители и обществото като цяло. Банката е част от най-голямата финансова група в еврозоната - BNP Paribas, която повече от десетилетие работи за намаляване на емисиите от СО2 и други парникови газове и реализира образователни инициативи за необходимостта от бързи и адекватни действия за ограничаване на климатичните промени. В България проводник на тази политика е и "БНП Париба Лични Финанси".

Промяната започва от корпоративната култура

"За нас да сме отговорни към заобикалящия ни свят е дългосрочен ангажимент с ясни цели, които следваме фокусирано", казва управителят на "БНП Париба Лични Финанси" Жозе Салойо, който е и мениджър устойчиво развитие на банката за Централна и Източна Европа.

Първата стъпка за постигането на този ангажимент е промяна на корпоративната култура вътре в компанията. В тази посока е и цялостното обновяване на централните офиси и клоновата мрежа на "БНП Париба Лични Финанси". Вместо стаи за различните екипи вече има гъвкави отворени пространства, в които всички могат да работят индивидуално или заедно. Дори управителят Жозе Салойо няма личен кабинет. Така се използва максимално естествената светлина, което пести енергия, и се поддържа свежият вид на стотици живи растения. "Така осигуряваме работно пространство, което изразява ценностите на компанията - разнообразие и включване, максимално използване на естествени ресурси, лекота, персонален подход и прозрачност. Това е и посланието, което нашите колеги отправят извън банката - към клиенти, партньори, към цялото общество", споделя маркетинг мениджърът на банката Людмила Петрова.

Разбира се, цялата техника в офиса - от осветителните тела до кафе машините и вендинг автоматите, е енергоспестяваща. Това важи и за малкото принтери в точките за печат, които се използват изключително рядко - банката стимулира своите служители да печатат единствено ако това е крайно необходимо.

Друга важна промяна е оптимизирането на отпадъци в офиса на "БНП Париба Лични Финанси". Вместо пластмасови или хартиени чаши се използват керамични и стъклени, приборите са от метал и хартията се събират разделно. "В началото не беше лесно, тъй като всички ние сме свикнали с пластмасата за еднократна употреба, но с времето колегите свикват с промяната и започват да я разпространяват извън офиса", разказва Жозе Салойо.

Служителите са ангажирани към ценностите на банката

Според "БНП Париба Лични Финанси" промяната трябва да започне отвътре навън. Затова служителите на банката са ангажирани с различни инициативи, които допринасят за подобряване на средата. Всяка година те засаждат хиляди дървета и така допринасят за намаляване на вредното въздействие от обезлесяването. Екипът участва и в подкрепа на каузата "Капачки за бъдеще", "Глобална седмица на почистването" и много други инициативи, насочени към устойчиви практики. Според Людмила Петрова "колегите ни участват много активно в тези кампании и ние се радваме, че допринасяме за успеха на каузите, но още по-хубаво е, че колегите ни сами поемат инициативата, споделят помежду си и се организират за участие, което дава възможност на банката да подкрепи каузи, които действително са важни за хората и техните близки". Една от инициативите на банката е за "осиновяване" на кошери. Така служителите помагат за опазването на пчелите и съхранението на пчеларството като достойна традиционна професия, а и получават чист мед в офиса.

Доставчиците също споделят ангажиментите на "БНП Париба Лични Финанси"

Положителното въздействие на банката се разпростира и към нейните доставчици. За "БНП Париба Лични Финанси" е важно те да имат политики за корпоративна социална отговорност и за намаляване на въглеродния си отпечатък. Тези фактори се вземат предвид при избора на нов доставчик. "За нас е важно да работим с компании, които споделят нашите ценности. Затова работим да приобщаваме към тях както партньорите, така и доставчиците ни", споделя Салойо.

Клиентите получават съвети за отговорно потребление

Един от най-важните ангажименти на банката е да разпространява експертизата си и към своите клиенти. Затова тя е приела като приоритет да образова хората как да потребяват устойчиво и така не само да помагат за положителната промяна, но и да пестят пари. Затова "БНП Париба Лични Финанси" подготвя и разпространява материали за устойчивото потребление и за повишаване на финансовата грамотност. Те могат да бъдат открити в офисите на компании партньори и в корпоративния блог. "Като лидер на пазара с повече от 1 600 000 клиенти ние можем да достигнем до много хора и не само да им предложим кредит, но и да им помогнем да бъдат отговорни не само към личните си финанси, но и към околната среда. За нас това е важен ангажимент, който се споделя от групата "БНП Париба" във всяка страна, в която сме представени", казва Жозе Салойо.

Друг важен аспект е стимулирането на електронното подписване на договори. Това е възможно не само при онлайн кандидатстване и усвояване на кредит, но и на място в офисите на банката или в магазините на нейните партньори. Така всяка година се пестят хиляди тонове хартия, което се равнява на стотици спасени дървета. Освен това, когато хората искат да си купят на изплащане нов телевизор, хладилник или пералня, те получават съвет да изберат уред с висок енергиен клас. По този начин те пестят пари в бъдеще и допринасят за опазването на природата.

"БНП Париба Лични Финанси" популяризира добрите практики на партньорите си

"БНП Париба Лични Финанси" подкрепя прехода към нисковъглеродна икономика и чрез работата със своите партньори. Банката ги стимулира да използват колкото е възможно повече онлайн базирани услуги и разработва удобни решения, които търговците лесно интегрират в своите онлайн магазини. Така целият процес на дистанционна покупка на изплащане е на практика без използване на хартия и е бърз и удобен за клиентите и ритейлърите, без това да се отразява на гладкото клиентско изживяване.

Като един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране банката подкрепя усилията на своите партньори за стимулиране на устойчивото потребление и като популяризира техните добри практики. Затова "БНП Париба Лични Финанси" организира публични събития, на които кани водещи ритейлъри да дискутират актуалните теми за дигитализацията, бъдещето на разплащанията и кръговата икономика. Последното такова събитие беше конференцията "Ритейл бизнесът днес и утре: плащания и устойчивост", проведена на 28 септември 2021 г.

"Днес ние сме изправени пред много предизвикателства като климатични промени и изчерпване на природните ресурси. Ние от "БНП Париба Лични Финанси" сме убедени, че потреблението е в основата на тези глобални предизвикателства и именно то може да ни даде отговор за тяхното решение. Затова наш основен ангажимент е да насърчаваме устойчивото потребление и устойчивите модели на правене на бизнес и да допринасяме с професионализма и личния си труд за по-доброто бъдеще на планетата", обобщава Жозе Салойо.