🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Триза" расте от Швейцарските Алпи до Елин Пелин

Българската дъщерна компания на швейцарския производител на четки за зъби Trisa планира разширяване на производството

Евгени Кръстев, изпълнителен директор на "Триза"
Евгени Кръстев, изпълнителен директор на "Триза"
Евгени Кръстев, изпълнителен директор на "Триза"    ©  Надежда Чипева
Евгени Кръстев, изпълнителен директор на "Триза"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 1996 г. Евгени Кръстев става миноритарен собственик на единственото дъщерно дружество на швейцарската компания Trisa - "Триза България"
  • От 2015 г. освен дистрибутор, "Триза" е и производител на част от продуктите на марката, със седмична продукция от 100 хил. бройки
  • Очаква се производството и логистичният център, които се помещават в една сграда, да се разделят когато цените на енергията и суровините се уравновесят

На 1700 км от производствената база на швейцарския производител на четки за зъби и продукти за орална хигиена Trisa, в село Гара Елин Пелин, се намира логистичният и производствен център на българско-швейцарското дружество "Триза". Създадена през 1996 г., "Триза" е единствената дъщерна компания на холдинга Trisa извън Швейцария. Освен дистрибутор и производител на продукти на Trisa българската фирма е и официален представител на швейцарския бранд Victorinox, известен с швейцарските си ножчета, а от 2020 г. внася и нидерландските десерти без добавена захар FruitFunk.

Тrisa е основана в Тринген, Швейцария, преди цял век, през 1885 г., а столетие по-късно швейцарската марка стъпва в България през българско-швейцарското дружество "Триза", което пък е основано през 1996 г. Мажоритарен дял 98.18% в дружеството с ограничена отговорност има швейцарският холдинг. Останалите 1.83% са собственост на Евгени Кръстев, който е и изпълнителен директор на фирмата.

Дистрибуция и прерастване в производство

До 1995 г. Кръстев живее в Швейцария и разкъсано дистрибутира четки за зъби и други продукти на Trisa, като през 1996 г. холдингът взема решението да създаде българска фирма с цел дистрибуция в региона на Балканите, като той да държи капитала. Още през 1996 г. дружеството "Триза" взима и ексклузивни права за дистрибуцията на продукти на швейцарската марка Victorinox за България. По време на пандемията разраства своето дистрибуторство и започва да внася и нидерландския бранд FruitFunk, който специализира в производството на детски плодови десерти без добавена захар. Логистиката за трите марки е на едно място, като често търговските канали се припокриват. В България дружеството работи с веригите Metro, Billa, Kaufland, "Фантастико", Lidl, дрогериите Lilly и DM, както и с частни дентални практики.

Планът през 90-те е центърът за дистрибуция в България да се разшири в рамките на Балканите, но разширението спира с началото на финансовата криза през 2008 г. Постепенно дружеството се възстановява от икономическия шок и започва да се развива добре в Сърбия, където не работи директно, а през местен дистрибутор, с който работи до днес. За известно време има добри продажби чрез местни дистрибутори и в Македония, които обаче драстично спадат заради огромен скок на швейцарския франк.

Друг пореден скок на швейцарския франк принуждава швейцарският холдинг да обмисли евентуално изнасяне на част от производството извън Швейцария. През 2015 г. отваря производствена база в Елин Пелин, която специализира в производството на четки за зъби по индивидуална поръчка на международни партньори на Trisa за техните собствени марки. Това се дължи на закон в Швейцария, който изисква всеки продукт, носещ името Trisa, да е произведен в Швейцария. Производствената база разработва два продукта - електрически четки за зъби, които се спояват и опаковат тук, както и четки за почистване на междузъбно пространство, които се произвеждат само в България за всички клиенти на Trisa. Производственият седмичен капацитет на двете машини е между 80 хил. и 100 хил. бройки.

Ефектът "Ковид"

За момента дистрибуторският склад и производството на компанията се намират в една сграда, което съвсем не съвпада с плановете на дружеството, разказва Кръстев. "До нас има земя, която беше предназначена да стане производство, но изграждането му беше прекъснато заради ковид кризата. В момента сме скупчени на едно място - и логистика, и производство."

Изглежда, че COVID-19 и настоящите покачвания в цените имат смесен ефект върху компанията. Кръстев казва, че има двойно, дори тройно увеличение в потреблението и поръчките, което не може да си обясни. За сметка на това има недостиг в доставките на материали от Китай и недостатъчно работници. През 2019 г. за дружеството работят 50 души, а данните за 2022 г. показват, че служителите са вече 37. Тези са разделени между базата в с. Гара Елин Пелин и офиса в София, където са търговският екип и финансово-счетоводният отдел на фирмата.

Интересно е, че през 2020 г. не се наблюдава сериозен спад в приходите спрямо предходната 2019 г. Въпреки високите приходи печалбите след началото на войната в Украйна са по-ниски заради високите енергийни разходи. "Имаме троен скок от оборотите от миналата година", коментира Кръстев. "Ако материалите идваха навреме, обемът вероятно щеше да се увеличи петорно. Имаме работа, поръчки, но ръстът ни е забавен от обстоятелства, независещи от нас." Очаква се приходите за 2022 г. да бъдат най-високите за дружеството досега, но разходите ще изядат от печалбата, прогнозира той.

Бъдещи планове - на пауза

На въпроса какво следва за дружеството Кръстев категорично заявява, че плановете включват разрастване и строеж на производство. "Кога ще стане, не знам. Ако ми кажете кога ще спрат покачванията на цените, бих могъл да отговоря. Но докато цените продължават да се покачват, не мога да кажа нищо", споделя той. Крайната цел е разделение на дистрибуцията и производството на фирмата в отделни сгради.