🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Зареждането на електромобили: Kaufland сваля цените с 11%, конкурентите изчакват

Зарядните станции в България вече са над 1500, а броя на регистрираните в страната електрически коли надхвърля 10 хиляди

Обектите на веригата, на територията на които са разположени техни зарядни станции, са общо 17.
Обектите на веригата, на територията на които са разположени техни зарядни станции, са общо 17.
Обектите на веригата, на територията на които са разположени техни зарядни станции, са общо 17.    ©  ''Kaufland България''
Обектите на веригата, на територията на които са разположени техни зарядни станции, са общо 17.    ©  ''Kaufland България''
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Кауфланд България" намали цената за зареждане на станциите си за електрически автомобили. От 6 ноември тя се понижава от 0.88 лв./kWh на 0.78 лв., като според компанията мярката "цели да отговори на нуждите на клиентите на веригата." Фактически намалението е с над 11%, а едно пълно зареждане на 60-киловатова батерия на автомобил, която осигурява реално над 400 км пробег, би струвало под 47 лева.

Новата цена важи за всички локации, на които веригата е изградила станции. С последно добавените в столичните квартали "Манастирски ливади" и "Люлин-3", те са вече 17. Всяка една станция разполага с един извод от 43 kW AC и два по 50kW DC като едновременно могат да се използват по два.

Откриването и управлението на станциите от клиентите се осъществява чрез мобилното приложение Vsichkotok, разработено от едноименния сайт. В апликацията е необходимо първо чрез банкова карта да се добави баланс от минимум 5 лв., а започната зарядна сесия спира автоматично след като балансът падне до 0.50 лв. Важно е да се предвиди, че станциите могат да бъдат използвани в работното време на обектите на Kaufland, което обикновено е до 22 часа. Също така е налично ограничение от един час на автомобил.

Първата зарядна станция за електромобили на паркинг на Kaufland в България бе изградена през 2017 г. като до есента на 2022 г. зареждането там беше безплатно.

Заради високия скок на цените на електроенергията през 2022 г. обаче от септември миналата година цената на kWh беше повишена до 0.88 лв./мВтч. Инвестицията в една зарядна станция по информация от веригата е над 80 хил. лв., което при изградени 17 прави около 1.36 млн. лв.

Конкуренцията държи цена

Със своите 17 локации Kaufland са далеч от челните места по броя на зарядните точки в страната и на този етап ходът на веригата да намали цените си, едва ли ще повлияе на пазара. За сега никоя от по-големите компании, опериращи собствени мрежи със зарядна инфраструктура, не е заявила готовност да стори същото.

Лидерът в сектора Eldrive е развила своята до мрежа до около 650 зарядни точки, а цената ѝ засега остава непроменена - 0.90 лв. на киловатчас. Тук зареждането на 60-киловатова батерия би струвало 54 лв., което пак е доста по-изгодно спрямо двигателите с вътрешно горене при пробег от над 400 км.

При нея, ако клиент зарежда на AC (22 kW) станция, плаща и първоначална такса от 0.50 лв., докато на DC (22-180 kW) станция не.

Последната новост около компанията е, че през октомври обяви дългосрочно партньорство с "Видеолукс холдинг", компанията собственик на веригите хипермаркети Praktiker и Technopolis, както и на ритейл парковете Holiday Park. То включва изграждане на зарядни станции на територията на обекти на холдинга. Първите са вече факт на паркингите на Holiday park в Перник и Хасково като предстои откриването на такива в Пазарджик и Стара Загора.

По-рано през годината от Eldrive обявиха инвестиция от над 170 млн. евро, с която ще изградят 10 500 зарядни станции в трите си пазара България, Румъния и Литва, както и в Латвия, където предстои компанията да навлезе. Първите 40 млн. евро са одобрени от борда на Европейската инвестиционна банка, а целта на одобреното финансиране е да се ускори електрификацията на автосектора в Европа чрез увеличаване на зарядната инфраструктура.

Втората по броя на зарядните станции, Fines Charging, също задържа цените си от по-рано през годината, като за зареждане на AC станция те са 0.69 лв. за kWh, а за DC 0.79 лв. Към май месец тази година мрежата на компанията е от над 260 зарядни точки, разположени на 110 локации из страната. Самата компания започва операция през лятото на 2019 г.

Третата най-голяма мрежа, тази на EVpoing, разполага вече с около 150 зарядни точки, които са основно AC и с мощност 22 kW. Освен в България компанията има около 50 конектора и в южната ни съседка Гърция. Цените у нас варират според локацията, но най-масовите станции са с цена 0.79 лв.. На места се срещат и по 0.90-0.95 лв. на kWh. Също има първоначална такса от 0.25 до 1 лв. На част от локациите се зарежда без такава, а на други има и допълнителна такса на всеки 15 минути.

Другата голяма мрежа е тази на Wink Charging. Компанията има около 50 зарядни станции, но по думите на неин представител има сключени договори за над 150. На този етап и в техните цени за зареждане няма промени. Те са 0.95 лв. за kWh, като също има стартова такса 1 лв. В допълнение, ако след пълното зареждане на автомобила той не бъде преместен в продължение на четири часа, на всяка минута след това се начислява такса от 0.19 лв., а максималната сума за престой може да бъде 15 лв.

Заветните 10 хиляди

Зарядната инфраструктура и нейното постоянно увеличаване е именно един от факторите, от които зависи интересът към електрическите автомобили. Според сайта vsichkotok зарядните точки из страната са вече почти 1500 на 1070 локации. В същия момент по данни на КАТ регистрираните леки автомобили с изцяло електрически двигател са преминали психологическата граница от 10 хиляди. Към 1 ноември тази година те са вече 10 453. Ръстът спрямо същия период на миналата година е от почти 83%, когато електромобилите в страната са 5719. Спрямо 1 септември, когато е-колите са 9446, ръстът е близо 11%.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    chichka avatar :-P
    chichka
    • - 6
    • + 3

    Мда, 10,70 лв на 100 км. Докато с моята кола минавам 100 км за 6,50лв.... няма да си купя електрокарче.

    Нередност?
  • 3
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • - 3
    • + 4

    До коментар [#2] от "chichka":

    И да и не. Докато има логика, пропускаш да спомениш, че не можеш да си позволиш "електрокарче". Ама един ден може да има данъци, които ще те спрат и да караш кола с норма ЕВРО (минус) 2

    Нередност?
  • 4
    chichka avatar :-P
    chichka
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#3] от "Бай Ганьо":

    Мога да си позволя електрокарче, но няма как да го зареждам на паркинга пред блока.

    Нередност?
  • 5
    m17 avatar :-?
    m17
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#2] от "chichka":

    Коя е тая кола която харчи 2 на сто бензин? Моя нов бензинов двигател харчи примерно 7 на сто извънградско което по актуални цени е 19.60. Дори да предположим че карам таралясник на газ, ще дойдат поне 10 на сто което са 12лв. За 6.50 на сто трябва да карам древна опел корса с газова и да внимавам да не вдигам повече от 60км в час. Или древен дизел на филтрирано олио. Друг вариант не виждам.

    Нередност?
  • 6
    draznitel avatar :-|
    Дразнител
    • - 2
    • + 4

    Само за сравнение - домашната цена на електроенергията няма и 20 стотинки на нощна тарифа. С 11kW АС (което в общи линии се поддържа от почти всички съвременни автомобили) пълното зареждане става за по-малко време, отколкото трае въпросната нощна тарифа. И разходът на 100км е около 3лв. Бързите станции на описаните в статията цени са само за хора в крайна нужда. Не вярвам някой да ги ползва регулярно за ежедбевните си нужди от зареждане.

    Нередност?
  • 7
    chichka avatar :-P
    chichka
    • - 2

    До коментар [#5] от "m17":

    1200 кубика на газ, спазвайки ограниченията гори 5,8-6 на сто. Актуалната цена на газта за мен е 1-1,05 лв а доскоро беше 80 ст.

    Нередност?
Нов коментар