Марк дю Боа, Spadel: PET бутилката е най-добра за природата, но само ако я изхвърляме в правилния контейнер

Мажоритарният акционер и управляващ директор на компанията - собственик на "Девин", за ползите от устойчивото развитие на бизнеса, кризите и бъдещите планове

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

В края на октомври компанията за бутилирана вода "Девин" отбеляза 30-ия си рожден ден по нетипичен за България начин - с кръгла маса в родопския град, посветена на биоразнообразието и устойчивото бъдеще. Участници и гости на форума бяха екопредприемачи, представители на местната власт и НПО сектора, както и на ръководството на белгийската семейна компания Spadel, собственик на "Девин".

Темата е актуална на фона на климатичните промени и амбициозните цели на Зелената сделка на ЕС, но Spadel сама по себе си е силно ангажирана в тази област и повече от десетилетие следва стратегия за устойчивост с конкретни цели. От 2020 г. компанията е изцяло въглеродно неутрална, въвежда практики от кръговата икономика в производствата си, опаковките от петте й бранда в Белгия, Франция и България са 100% рециклируеми, а Spadel работи активно и за защитата на биоразнообразието.

"Капитал" разговаря с управляващия директор на Spadel Group Марк дю Боа за устойчивото развитие на компанията, предизвикателствата на кризите и бъдещите планове.

Визитка

Марк дю Боа е трето поколение управляващ директор и мажоритарен акционер на базираната в Белгия семейна компания Spadel Group. От края на 2016 г. тя е собственик и на "Девин" - петата компания за бутилирана вода в портфолиото на Spadel след белгийските SPA и Bru и френските Carola и Wattwiller. Марк дю Боа е посветен на компанията от 1994 г., като през годините заема позиции в продажбите, маркетинга, бизнес развитието, развойната дейност и т.н., а в края на 2000 г. поема управлението на групата. Заема и директорски позиции и в няколко браншови организации за вода и опаковки на национално и международно ниво.

В Spadel фокусът върху климатичната неутралност и устойчивите практики е много силен, а видимо това е посока на развитие и в "Девин". Кога избрахте този път и какви са ползите?

Ние сме компания на 100 години и нашата работа е да бутилираме природа. Така че инициативите ни са насочени към това да запазим природата и биоразнообразието, защото те са нашият бизнес. Ако те пострадат, ние губим бизнес, затваряме работни места и съответно губим и подкрепа от локалните общности и местните власти. От човешки, но и бизнес интерес е да се уверим, че качеството на водата в изворите, които ползваме, ще остане същата за векове напред.

Иначе беше дълго пътуване към устойчивостта. Поставихме си стратегията и визията през 2011 г. Започнахме от нулата, поставихме си няколко цели, като взехме за база 2010 г. Погледнахме въглеродния ни отпечатък и първата ни цел бе да го намалим с 20% до 2015 г., след това до 2020 г. да станем въглеродно неутрални, а до 2039 г. да сме въглеродно негативни. Мнозина в компанията бяха скептични, но други ме подкрепиха, а с времето все повече и повече хора от екипа повярваха и бяха въвлечени в процеса и това увеличи скоростта на промяната.

За да се стигне до момента, в който спечелихме търг за доставчик на вода на една голяма компания за бързо хранене именно заради предимството, че имахме разписана стратегия и политики за устойчивост. Тогава разбрах колко важна стъпка за бизнеса сме направили и всички в компанията, които имаха съмнения, се убедиха, че това е не само разход, но и ще носи нови клиенти.

Хубавата новина е, че достигаме целите си. Вече сме въглеродно неутрални, всичките ни компании работят за устойчивост и имат зелени цели, включително "Девин". Когато наемаме нови хора, държим да имат страст и разбиране за устойчивост, в противен случай не ги наемаме. Така че устойчивата стратегия вече е част от ДНК-то ни. В началото на тази година Spadel стана първият семеен бизнес и със сертификат B Corp - това означава, че бизнесът отговаря на високи стандарти от доходите на служителите до практиките на веригата за доставки и вложените материали. Така че аз съм много горд с тези постижения.

ЕК въведе амбициозни цели за пластмасата - до 2025 г. РЕТ бутилките да включват 25% рециклиран материал, а до 2030 г. всички видове пластмасови бутилки да имат 30% рециклиран материал. Постижимо ли е това и как?

Ако поставим въпроса коя бутилка е най-добра за природата от гледна точка на въглеродния отпечатък, отговорът може малко да шокира. Не е стъклената бутилка - нейното създаване и преработка са ужасно енергоемки. Това е PET опаковката, но само ако я изхвърляме в правилния контейнер. Всички наши бутилки вече са 100% рециклируеми, включително тези на "Девин".

Но ако искаме да направим следващата крачка и да влагаме определен процент рециклиран PET в бутилките, то това може да стане само при определени условия.

Първото е достатъчно време за инсталирането на добри, работещи системи за събиране на опаковки във всички страни от ЕС. В Белгия например имаме от 1995 г. много добра система и поне 95% от опаковките са прилежно събрани. Но има страни, в които се събира 50-60%. Това е първото предизвикателство - да максимализираме събирането на опаковките, и то всички опаковки.

Второ, ние трябва да сме изключително сигурни в качеството на рециклата - то трябва да е много високо.

И третото, с което имаме известно противоречие с ЕК за момента - от индустрията настояваме да получаваме обратно част от PET материала, който пускаме на пазара, и да сме сигурни, че той ще е точно качественият PET, който използваме, а не такъв, който ползва текстилната индустрия например.

България е сред страните, в които системата за разделно събиране далеч не е съвършена, нямаме и депозитна система за връщане на бутилки в търговските обекти. Как могат да се ограничат негативните ефекти въпреки това?

Ние от десетилетия работим за подобряване и за редуциране на опаковките. Нашата компания пусна на пазара първата си PVC бутилка през 1971 г. в Спа, Белгия. Теглото й бе 52 грама. Днес тя е от PET, тежи 23 грама и е 100% рециклируема - това е огромна еволюция. Представете си мащаба - за милионите бутилки, които излизат на пазара, днес се ползва два пъти по-малко пластмаса. "Девин" също е прекрасен пример за олекотяването на опаковките - екипът тук е дори още по-отдаден на този въпрос. През продуктовия дизайн сме постигнали страхотни икономии - от капачките, от етикетите, от начина на опаковане в палетите, така че да се максимализира броят бутилки, които влизат в пакет и тръгват към мрежата и т.н.

От друга страна са иновациите. Наскоро пуснахме в Белгия нови екоопаковки - 5-литров контейнер, който е 100% рециклируем и води до 65% намаление на пластмасовия отпечатък. Отзивите са много положителни и е много вероятно след време да приложим тази иновация и във Франция и България. Така че това е пътят - олекотяване, иновации, събиране и рециклиране на опаковките.

В последната година Европа бе ударена от каскада от кризи - трудни вериги на доставки, високи цени на енергията, инфлация. Как се отразява това на компанията и на крайните цени?

Spadel е семеен бизнес и най-важната характеристика на семейния бизнес са дългосрочните цели. Имаме много различен начин на мислене от мултинационалните компании. Ние сме мултилокални - харесвам това определение, правим продукти за различни локални пазари. Конфронтирани сме от кризите, разбира се, но ги управляваме, така че веригата на оскъпяване да не достига с цялата си сила до потребителя и водата да остане достъпна.

Увеличихте ли все пак цените?

Повишихме ги умерено. Със сигурност не с толкова, колкото реално би трябвало, ако калкулираме всички повишени разходи. Това е нещо, което отказвам да направя.

Имате ли планове за нови инвестиции в "Девин"?

Дотук сме инвестирали в две нови продуктови линии. Това ни позволи да пуснем на пазара нови дизайни, а това е важно за активирането на бранда. Водата с минерали и витамини е един от най-новите ни продукти. Той се приема дори по-добре от очакванията ни, но иновациите в нашата индустрия не са нещо еднократно - пускаш един нов продукт и готово. Отнема доста повече време и усилия да се наложи този продукт, да се увеличи обхватът му, да се дадат поводи на хората да го консумират. Така че работата по този продукт ще продължи и ще вложим пари и усилия в развитието му.

А имате ли бъдещи планове за разширяване на присъствието си в България или региона?

В обстоятелства на множество кризи трябва да сме разумни. Финансово сме доста солидни, което е преимущество, но точно в момента фокусът ни е да правим по-добре това, което правим.

Когато успеем да преодолеем кризите с материалите, цените, енергоизточниците - а аз вярвам, че скоро ще успеем, тогава ще се огледаме пак за нови възможности в тази част на света. Но ще се развиваме стъпка по стъпка, не сме обсебени от темата за придобиванията.

Интервюто взе Ани Коджаиванова

Все още няма коментари
Нов коментар