Марк дю Боа, Spadel: PET бутилката е най-добра за природата, но само ако я изхвърляме в правилния контейнер
Мажоритарният акционер и управляващ директор на компанията - собственик на "Девин", за ползите от устойчивото развитие на бизнеса, кризите и бъдещите планове
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
В края на октомври компанията за бутилирана вода "Девин" отбеляза 30-ия си рожден ден по нетипичен за България начин - с кръгла маса в родопския град, посветена на биоразнообразието и устойчивото бъдеще. Участници и гости на форума бяха екопредприемачи, представители на местната власт и НПО сектора, както и на ръководството на белгийската семейна компания Spadel, собственик на "Девин".
Темата е актуална на фона на климатичните промени и амбициозните цели на Зелената сделка на ЕС, но Spadel сама по себе си е силно ангажирана в тази област и повече от десетилетие следва стратегия за устойчивост с конкретни цели. От 2020 г. компанията е изцяло въглеродно неутрална, въвежда практики от кръговата икономика в производствата си, опаковките от петте й бранда в Белгия, Франция и България са 100% рециклируеми, а Spadel работи активно и за защитата на биоразнообразието.
"Капитал" разговаря с управляващия директор на Spadel Group Марк дю Боа за устойчивото развитие на компанията, предизвикателствата на кризите и бъдещите планове.
Визитка
Марк дю Боа е трето поколение управляващ директор и мажоритарен акционер на базираната в Белгия семейна компания Spadel Group. От края на 2016 г. тя е собственик и на "Девин" - петата компания за бутилирана вода в портфолиото на Spadel след белгийските SPA и Bru и френските Carola и Wattwiller. Марк дю Боа е посветен на компанията от 1994 г., като през годините заема позиции в продажбите, маркетинга, бизнес развитието, развойната дейност и т.н., а в края на 2000 г. поема управлението на групата. Заема и директорски позиции и в няколко браншови организации за вода и опаковки на национално и международно ниво.
В Spadel фокусът върху климатичната неутралност и устойчивите практики е много силен, а видимо това е посока на развитие и в "Девин". Кога избрахте този път и какви са ползите?
Ние сме компания на 100 години и нашата работа е да бутилираме природа. Така че инициативите ни са насочени към това да запазим природата и биоразнообразието, защото те са нашият бизнес. Ако те пострадат, ние губим бизнес, затваряме работни места и съответно губим и подкрепа от локалните общности и местните власти. От човешки, но и бизнес интерес е да се уверим, че качеството на водата в изворите, които ползваме, ще остане същата за векове напред.
Иначе беше дълго пътуване към устойчивостта. Поставихме си стратегията и визията през 2011 г. Започнахме от нулата, поставихме си няколко цели, като взехме за база 2010 г. Погледнахме въглеродния ни отпечатък и първата ни цел бе да го намалим с 20% до 2015 г., след това до 2020 г. да станем въглеродно неутрални, а до 2039 г. да сме въглеродно негативни. Мнозина в компанията бяха скептични, но други ме подкрепиха, а с времето все повече и повече хора от екипа повярваха и бяха въвлечени в процеса и това увеличи скоростта на промяната.
За да се стигне до момента, в който спечелихме търг за доставчик на вода на една голяма компания за бързо хранене именно заради предимството, че имахме разписана стратегия и политики за устойчивост. Тогава разбрах колко важна стъпка за бизнеса сме направили и всички в компанията, които имаха съмнения, се убедиха, че това е не само разход, но и ще носи нови клиенти.
Хубавата новина е, че достигаме целите си. Вече сме въглеродно неутрални, всичките ни компании работят за устойчивост и имат зелени цели, включително "Девин". Когато наемаме нови хора, държим да имат страст и разбиране за устойчивост, в противен случай не ги наемаме. Така че устойчивата стратегия вече е част от ДНК-то ни. В началото на тази година Spadel стана първият семеен бизнес и със сертификат B Corp - това означава, че бизнесът отговаря на високи стандарти от доходите на служителите до практиките на веригата за доставки и вложените материали. Така че аз съм много горд с тези постижения.
ЕК въведе амбициозни цели за пластмасата - до 2025 г. РЕТ бутилките да включват 25% рециклиран материал, а до 2030 г. всички видове пластмасови бутилки да имат 30% рециклиран материал. Постижимо ли е това и как?
Ако поставим въпроса коя бутилка е най-добра за природата от гледна точка на въглеродния отпечатък, отговорът може малко да шокира. Не е стъклената бутилка - нейното създаване и преработка са ужасно енергоемки. Това е PET опаковката, но само ако я изхвърляме в правилния контейнер. Всички наши бутилки вече са 100% рециклируеми, включително тези на "Девин".
Но ако искаме да направим следващата крачка и да влагаме определен процент рециклиран PET в бутилките, то това може да стане само при определени условия.
Първото е достатъчно време за инсталирането на добри, работещи системи за събиране на опаковки във всички страни от ЕС. В Белгия например имаме от 1995 г. много добра система и поне 95% от опаковките са прилежно събрани. Но има страни, в които се събира 50-60%. Това е първото предизвикателство - да максимализираме събирането на опаковките, и то всички опаковки.
Второ, ние трябва да сме изключително сигурни в качеството на рециклата - то трябва да е много високо.
И третото, с което имаме известно противоречие с ЕК за момента - от индустрията настояваме да получаваме обратно част от PET материала, който пускаме на пазара, и да сме сигурни, че той ще е точно качественият PET, който използваме, а не такъв, който ползва текстилната индустрия например.
България е сред страните, в които системата за разделно събиране далеч не е съвършена, нямаме и депозитна система за връщане на бутилки в търговските обекти. Как могат да се ограничат негативните ефекти въпреки това?
Ние от десетилетия работим за подобряване и за редуциране на опаковките. Нашата компания пусна на пазара първата си PVC бутилка през 1971 г. в Спа, Белгия. Теглото й бе 52 грама. Днес тя е от PET, тежи 23 грама и е 100% рециклируема - това е огромна еволюция. Представете си мащаба - за милионите бутилки, които излизат на пазара, днес се ползва два пъти по-малко пластмаса. "Девин" също е прекрасен пример за олекотяването на опаковките - екипът тук е дори още по-отдаден на този въпрос. През продуктовия дизайн сме постигнали страхотни икономии - от капачките, от етикетите, от начина на опаковане в палетите, така че да се максимализира броят бутилки, които влизат в пакет и тръгват към мрежата и т.н.
От друга страна са иновациите. Наскоро пуснахме в Белгия нови екоопаковки - 5-литров контейнер, който е 100% рециклируем и води до 65% намаление на пластмасовия отпечатък. Отзивите са много положителни и е много вероятно след време да приложим тази иновация и във Франция и България. Така че това е пътят - олекотяване, иновации, събиране и рециклиране на опаковките.
В последната година Европа бе ударена от каскада от кризи - трудни вериги на доставки, високи цени на енергията, инфлация. Как се отразява това на компанията и на крайните цени?
Увеличихте ли все пак цените?
Повишихме ги умерено. Със сигурност не с толкова, колкото реално би трябвало, ако калкулираме всички повишени разходи. Това е нещо, което отказвам да направя.Имате ли планове за нови инвестиции в "Девин"?
Дотук сме инвестирали в две нови продуктови линии. Това ни позволи да пуснем на пазара нови дизайни, а това е важно за активирането на бранда. Водата с минерали и витамини е един от най-новите ни продукти. Той се приема дори по-добре от очакванията ни, но иновациите в нашата индустрия не са нещо еднократно - пускаш един нов продукт и готово. Отнема доста повече време и усилия да се наложи този продукт, да се увеличи обхватът му, да се дадат поводи на хората да го консумират. Така че работата по този продукт ще продължи и ще вложим пари и усилия в развитието му.А имате ли бъдещи планове за разширяване на присъствието си в България или региона?
В обстоятелства на множество кризи трябва да сме разумни. Финансово сме доста солидни, което е преимущество, но точно в момента фокусът ни е да правим по-добре това, което правим.
Когато успеем да преодолеем кризите с материалите, цените, енергоизточниците - а аз вярвам, че скоро ще успеем, тогава ще се огледаме пак за нови възможности в тази част на света. Но ще се развиваме стъпка по стъпка, не сме обсебени от темата за придобиванията.
Интервюто взе Ани Коджаиванова
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.