🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какви са преките ефекти върху цените на горивата

Засега Европа се справя с доставките си за петрол, но бъдещето остава неясно

Ембаргото за внос на петрол по море за Русия влезе в сила от 5 декември
Ембаргото за внос на петрол по море за Русия влезе в сила от 5 декември
Ембаргото за внос на петрол по море за Русия влезе в сила от 5 декември    ©  Shutterstock
Ембаргото за внос на петрол по море за Русия влезе в сила от 5 декември    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Urals поевтиня до 43.72 долара на барел след ембаргото, но се стабилизира при около 56 долара.
  • Постепенното отваряне на Китай е разчетено като позитивен тренд от членките не ОПЕК.
  • Европа трябва да намери отговор на своя проблем с дизела, който се оказва основната дефицитна стока.

Апокалипсис нямаше как да се случи. Дни след налагане на ембаргото и ценовото ограничение на руския петрол цените на глобалните сортове остават стабилни, а котировките на бензина в България и Европа са се понижили до нива, близки до тези отпреди войната в Украйна. По-особена е ситуацията с дизела, който държи високи ценови нива, тъй като при него има дефицит, като основен дериват, използван от индустрията - транспорт и производства.

Цената на Urals, основния сорт на Русия, на който се пада 60% от износа на петрол, се понижи до 43.72 долара за барел на 7 декември, на 14 декември е вече 56 долара. От началото на ноември цената е намаляла почти наполовина, а спадът му спрямо брента от Северно море надхвърли 40%, въпреки че преди месец беше малко над 20%, отбелязва вестник Moscow Times. "За Urals няма клиенти, така че цените трябва да бъдат намалени, за да привлекат купувачи за големи обеми", казва анализаторът на Argus Майкъл Каролан.

Може и да е закъсняла мярка

Всъщност още с началото на войната в Украйна Русия започна да изпитва затруднения при пласиране на своите продукти заради решението на някои държави да намалят или директно да се откажат от нея като доставчик. Така пътеката за ембаргото донякъде беше постлана.

Русия вече беше принудена да търси други пазари, на които да пласира своите продукти. Решението на Кремъл се оказа Азия, където търговията бе извършвана с цени от 20 - 30 долара под тези за Brent от март насам. В продължение на годината този модел доведе и до това, че Индия и Китай се превърнаха в най-големите клиенти на Русия за природни горива, повече от всички 27 държави в ЕС, взети заедно.

Досега Китай, който беше в самоизолация заради битката му с ковид, беше умерен в своите изисквания към петрола и неговите деривати, но постепенното и бавно отваряне на страната е възприето от ОПЕК като позитивен тренд.

"До голяма степен ситуацията е същата като преди, но има няколко аспекта на пазара. Единият от тях е, че в Северна Европа отдавна изключиха Urals от микса, което нямаше и голям ефект върху тях. Има и някои изключения - например в Бургас, където всичко продължава постарому и, общо взето, няма толкова голям ефект върху пазара, колкото би се очаквало. Дори напротив, виждаме, че в последните дни цената на суровия петрол е доста волатилна - един ден 4% нагоре, после надолу. Капиталовите пазари имат все по-голям ефект върху това. Не мога да говоря дали цената в момента има логична обосновка или не. Но това е, което пазарът определя като справедлива цена в момента", коментира Андон Павлов, мениджър по анализ на обработката на петрол в консултантската компания Kpler във Виена.

Инфлация среща стабилизацията

Един от ключовите показатели, движещи пазара, според Павлов са капиталовите инвестиции и сантиментът, които в момента оказват натиск на цената.

"В последно време следим капиталовите пазари и отворените позиции в суров петрол, като се забелязва, че много инвеститори са започнали да се притесняват за своите дълги позиции - заради слуховете за рецесия, стагнация, инфлация и др. Тези външни фактори няма как да не навредят на настроенията и те играят голяма роля в крайната цена. Това винаги е било така, но в момента е още повече", споделя той.

В Западния свят в момента приоритетите са в затягането на монетарните политики в борбата с инфлацията. Думата рецесия също често намира място в посланията, идващи от ФЕД и ЕЦБ, което кара инвеститорите да релокират капитал.

За сметка на това от другата страна на оградата, в източните икономики, се наблюдава стабилност. Индия продължава да подобрява своят икономически статус, виждаме и постепенното отваряне на Китай, като всичко това е индикация за стабилизиране на региона.

"Въпреки това азиатското търсене на суров петрол най-вероятно ще се сблъска с малко проблемен период в близко бъдеще. Една от причините за това е, че Китай, разбивайки местните производители, смаза и маржовете им", коментира Павлов.

Въпросът за Европа

Търсенето на горива и особено дизел е голям проблем за Европа, който стана още по-голям и заради кризата с природен газ, тъй като той се използва при производството на петролни деривати. Нуждите на транспортния сектор и високите цени за производство доведоха и до ниски количества на стокова наличност и недостиг.

"Очевидно има дефицити - складовите наличности са доста по-ниски от средните за този период в сравнение с последните 5 години. Европа има проблем с доставките на дизел. Пазарът продължава да казва, че цената ще е по-висока в бъдеще, което означава, че никой не вижда причина да възстановява складови наличности, поне не със скоростта, която е нужна, за да се избегнат проблеми във веригите на доставки. Което е проблем, защото складовите наличности са ниски", коментира Павлов.

За момента Европа успява да се справи с търсенето на алтернатива за своите източници за петрол, като такива биват Близкият изток, Африка и Южна Америка, и да намали своята консумация на руски петрол в сравнение със същия период за изминалата година с почти 50% според Bruegel. Въпреки това руският петрол продължава да е част от микса на Европа и не е ясно какво точно влияние ще има неговото пълно премахване.

"Производството на суров петрол страда, така че, фундаментално погледнато, няма причина да очакваме цена, която да е много под сегашната. Не е много ясно как ще изглеждат нещата след 1 месец, имайки предвид надвисналата тема за рецесия и други процеси, както и липсата на решения за проблема с дефицитите", коментира Павлов. Обобщено - цените, които се постигнаха сега, може и да са намерили своето краткосрочно дъно.

Все още няма коментари
Нов коментар