Смелостта да правиш локомотиви в страната на дерайлиралия железопътен транспорт

Русенската семейна компания "Експрес Сервиз" се нарежда сред водещите европейски производители на дизелови и акумулаторни маневрени локомотиви

Анастас, Теменужка и Цветелин Колеви в производствената им база край гара "Образцов чифлик"
Анастас, Теменужка и Цветелин Колеви в производствената им база край гара "Образцов чифлик"
Анастас, Теменужка и Цветелин Колеви в производствената им база край гара "Образцов чифлик"    ©  Деница Дацкова
Анастас, Теменужка и Цветелин Колеви в производствената им база край гара "Образцов чифлик"    ©  Деница Дацкова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Книга на фамилния бизнес в България



Историята на семейството на Анастас Колев и тяхната "Експрес Сервиз" e част от третото издание на "Книгата на фамилния бизнес в България". Проектът се реализира от EY Bulgaria в партньорство с вестник "Капитал" и е част от глобалната инициатива на EY за фамилните компании и приемствеността между поколенията.

Йохан е родом от Русе. По-точно от района на гара Образцов Чифлик край дунавския град. Появява се на бял свят преди малко повече от шест години и веднага заминава за Базел. Йохан е дизел-хидравличен маневрен локомотив, произведен от българската семейна компания "Експрес Сервиз". Убедено можем да твърдим, че той е и най-високотехнологичният продукт, фигурирал някога в статистиката за износа от България за Швейцария. Подобно на Йохан десетки локомотиви, започнали пътя си от производствената база на компанията, кръстосват релсовите пътища на Европа, Азия, Африка и Австралия и разнообразяват данните за търговския обмен с редица държави.

Зад историята на Йохан и безспорното постижение да проектираш и изнасяш локомотиви за една от страните с най-високи изисквания и традиции в сферата на железопътния транспорт стои трудът, упорството и искрената любов към влаковете на вече две поколения от семейството на Анастас и Теменужка Колеви. Притежаваното от тях дружество е единственото предприятие за производство, поддръжка и разработка на нови модели дизелови и акумулаторни локомотиви в България, а отскоро и един от частните жп превозвачи в страната. Дейността им е съсредоточена в новоизградения завод на компанията на гара Образцов Чифлик край Русе. За компанията работят близо 200 души, като сред тях са едни от най-добрите инженери и специалисти по ремонт на локомотиви. Имат персонал, специализиран в електроника, електрическо оборудване, механика, хидравлика, пневматика и мехатроника. Със собствен конструкторски екип проектират нови локомотиви, отговарящи на всички съвременни изисквания.

Съвсем скоро една от разработените от екипа им маневрени машини предстои да замине към друга престижна дестинация - депото на скоростните влакове в Лион, Франция, а най-новият им, мощен и екосъобразен прототип от няколко месеца успешно работи в един от големите циментови заводи в България. Техни клиенти са и големите частни жп превозвачи, както и отделни индустриални предприятия - собственици на локомотиви.

Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2022" тук

Семейство в релси

Немалка част от историята на семейство Колеви се преплита с тази на жп транспорта в България. Тяхното дружество "Експрес Сервиз" е индиректен наследник на едно от най-старите частни компании в страната - създаденият в далечната 1866 година завод за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната, Русе - Варна. По-късно предприятието е прекръстено на локомотивен вагонен завод "Васил Коларов", където през 1976 година започва професионалният си път Анастас Колев. Работи първо като шлосер, а впоследствие е технически ръководител. Непосредствено преди приватизацията на завода през 1997 г. той вече е заместник-директор, но само година по-късно напуска работа и заедно със съпругата си Теменужка регистрират "Експрес Сервиз".

"Новите собственици, които дойдоха, локомотив не бяха виждали. А и не искаха да гледат. Бързо ми стана ясно, че аз повече работа там нямам. Жена ми ми повярва и се съгласи да напусне и тя работа и да апортираме единствения имот, който имаме, за да регистрираме фирма и да купим един стар камион, с които да караме тежките части", разказва днес Анастас Колев. Към онзи момент доскорошният му работодател завод "Васил Коларов" работи само с един клиент - БДЖ. В същото време вълната на приватизация в страната създава над 200 частни компании, собственици на локомотиви. Това са основно индустриални предприятия, чиято техника има нужда от поддръжка и чийто ръководства от години познават Анастас Колев, най-вече в ролята му на един от доказалите се специалисти в техническата поддръжка на такава механизация. Постепенно клиентите се увеличават, а към екипа си Колев привлича немалка част от специалистите от държавното дружество.

Докато Анастас сам ръководи ремонтите на локомотивите на клиентите на компанията, съпругата му поема счетоводството и цялата администрация, а синът му Цветелин, който към онзи момент е още в гимназия, има задачата да попълва гражданските договори, които сключват с част от служителите. "Споменът ми от онези дни е, че баща ми постоянно пътуваше. Най-важното бе, че клиентите, на които най-много им трябваше такава услуга, тръгнаха след баща ми, защото никога не е имало кой друг да ремонтира локомотиви в България освен него и колегите му, които си тръгнаха с него", разказва Цветелин Колев, който днес е управител на дружеството и движи връзките с чуждестранните клиенти на компанията. По-малкият му брат Светослав пък отговаря за развойната дейност на предприятието и също от дете е ангажиран с работа в компанията.

"Докато другите деца си играеха с макети на влакчета, ние израснахме сред истински локомотиви", с усмивка разказва Цветелин и споделя, че макар и да няма инженерно образование, през годините, прекарани в производството, е научил повече за локомотивите от някои дипломирани специалисти.

Ново начало

През 2002 г. семейство Колеви и тяхната "Експрес Сервиз" написват и нова глава в историята на железопътния транспорт в България. Бащата Анастас проектира и произвежда в базата на дружеството първия български локомотив. До онзи момент в страната целият подвижен състав на железниците е изцяло вносен, а локомотиви само се ремонтират. "От години фантазирах как разработваме нискоразходен локомотив. Целият проект беше в главата ми. Спомням си как веднъж ентусиазирано разказах за идеята на тогавашния ми директор, а той сухо ме попита какво ще спечелим освен още работа. Подвих опашка и си тръгнах", разказва днес Анастас.

В началото на милениума обаче един от клиентите им се обръща към тях с подобно искане и Анастас прегръща идеята. Резултатът е повече от добър и само няколко месеца по-късно получават заявка за още един от същия клиент, но този път за производството им в Сърбия. През 2005 г. получават ново предизвикателно запитване от един от основните си клиенти- германски индустриален концерн с производства в различни точки на Европа. Този път за производство на акумулаторен локомотив. Съгласяват се да опитат, а резултатът е успешен. Днес именно акумулаторните локомотиви са най-търсените им продукти, а русенската компания е сред водещите производители е Европа в това направление.

"Ако трябва да бъдем честни, идеята за акумулаторния локомотив беше тяхна. Аз бях много скептичен, но баща ми каза, че можем, и го направихме. Харесаха резултата и веднага поръчаха още няколко", разказва Цветелин и допълва, че от партньорството с германската компания са научили изключително много. Скоро след първата поръчка екип на германската компания пристига, за да направи одит на процесите на производството, а Цветелин не крие, че изпитал искрен срам от скромната площ от няколкостотин квадратни метра, върху която тогава било разположено производството им.

Ще строим завод

"Започнахме ударно да търсим терен за разширение. Спряхме се на една нива от 20 декара, която купихме от местен дядо, а след това започна голямата епопея с промяна на статут, съгласуване на проекти и вадене на всевъзможни разрешителни", спомня си днес Анастас Колев. Три години по-късно "нивата" вече трудно може да бъде описана като такава. Новите производствени сгради са готови през 2009 година, като е предвиден терен и за бъдещи разширения. По щастливо стечение на обстоятелствата две години след това съдия -изпълнител започва процедура по продажба на цялата налична техника на вече фалиралия завод "Васил Коларов".

"Сдобихме се с уникални машини, които дори да искаш да купиш, вече трудно ще намериш кой да произведе. На търга бяхме единствените, които не гледаха на тях като на скрап", разказва Анастас Колев. Купуват всичко, което смятат за ценно, за под един милион лева и се налага допълнително да инвестират в изграждането на още една сграда, където да приютят новопридобитата техника.

"В онзи период тази сума беше голяма, но осъзнахме каква възможност имаме и какъв тласък ще даде тази инвестиция на производството ни. Едва тогава всъщност добихме самочувствие, че сме локомотивен завод. Дотогава се наричахме предприятие за ремонт на локомотиви.

Експрес Сервиз



Собственик: Теменужка Колева и Анастас Колев с по 50%

Година на създаване - 1998 г.

Оборот: 8.809 млн. за 2020 г.

Печалба: 1.523 млн. за 2020 г.

Ръст: 10% през 2020 спрямо година по-рано

Брой служители: 194

Добри за Франция, но не и за България

С разширяването на производството се разширява и географията на износа им. "Наши локомотиви има в Австралия, Китай, Индия, Саудитска Арабия. Най-много обаче ни радват сделките ни в Швейцария, Франция и Англия. Това са изключително взискателни пазари, които винаги ни учат как да сме по-добри", разказва Цветелин Колев, като отбелязва и любопитния факт, че първата търговска сделка в историята на младата косовска държава е именно за покупка на 2 техни локомотива. Остров Тасмания пък е най-отдалечената точка, където се движат техните локомотиви. Спецификата там е, че по подобие на българската теснолинейка релсите са разположени по-натясно в сравнение със стандарта, приет в света.

След като през 2016 година "Експрес Сервиз" успяват да изработят, лицензират и доставят няколко локомотива и в Швейцария, на компанията предстои и доставка за френските държавни железници. "Изработихме за тях акумулаторен локомотив от типа ES1000, който ще маневрира влакове в депото им в Лион. Това ще бъде може би най-добрата ни референция досега предвид клиента, който е известен със своя консерватизъм. Почти е невероятно, че жп продукт от България е избран от една от най-старите и уважавани жп компании в света", казва младият Колев, според когото оценката на френските железници ще е атестат за ефективността, иновативността и качеството на работата на "Експрес Сервиз" пред колегите им от цяла Европа. Любопитно в историята е, че макар и няколко пъти да са тествани техни локомотиви, досега те никога не са одобрявани от българските железници. Дори и подобрената версия на Йохан, който е посрещнат на пищна церемония със заря в Базел, не се оказва достатъчно добър за държавния жп превозвач.

Всъщност фирмата неведнъж е влизала в открита конфронтация с държавната железопътна компания и дори нейни жалби са ставали повод за спиране на няколко спорни обществени поръчки. Преди няколко години с неясно мотиви "Железопътна администрация" им отнема лиценза за дейност - решение, което обжалват в съда и в крайна сметка печелят делото, но се оказва истинско изпитание за оцеляването на бизнеса им.

Добра година

"Настоящата година е една от най-успешните ни досега. В момента има ръст в търсенето на нашите машини. Те реално изпревариха европейската политика за електрифициране на жп транспорта и за намаляване на емисиите", разказва Цветелин Колев. По думите му друг голям пробив за тях са и първите договори, които след години битки успяват да подпишат за ремонт на локомотиви с нациоанлния железопътен оператор. От днешна гледна точка оценява като добро и решението, взето през 2018 година, да развиват паралелно и собствена маневрена дейност.

"Идеята ни беше чрез това направление да изпробваме сами тестовите си нови модели, преди да ги пуснем в масово производство. Работим основно с тежки индустриални производства, което е чудесно, за да оцениш във възможно най-тежки условия поведението на локомотивите и да направиш подобрения. Едни гигантски шоурумове, където клиентите ни могат да видят как се държат моделите ни при максимално натоварване и в екстремна среда. В същото време това ни дава и някаква сигурност, че дори и да намалеят поръчките ни от външни клиенти, можем да натоварваме производството си за собствени нужди.

Q&A Анастас Колев



Кога е успешна фамилната компания?

Успешна е, когато задоволява очакванията на клиентите, служителите и обществото по начин, удовлетворяващ и собствениците.

Как се поддържа балансът семейство - работа?

В семейните компании като нашата, където семейството участва активно в управлението, балансът е естествен.

Кои са предизвикателствата пред фамилния бизнес?

Предизвикателството е доброто управление на растежа и създаването на корпоративна култура извън рамките на семейните ценности.

Как могат да се мотивират младите да продължават семейния бизнес?

Когато младият човек е убеден, че може да допринесе за успеха на предприятието, и когато припознае стремежите и ценностите на фирмата като свои.

Какво наследство искате да оставите?

Желанието за правене на добри дела, ентусиазмът за прогрес и иновации.
Прочетете останалите истории от "Книга на фамилния бизнес в България 2022" тук
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vasilangelov avatar :-P
    Vasil Angelov
    • + 1

    Браво, и успех!!

    Нередност?
  • 2
    rgu105 avatar :-|
    argumai
    • + 3

    За първи път научавам за тази българска семейна фирма и изразя
    Вам най-голямото си възхищение! Честита Коледа, здраве и успехи на цялото семейство Колви през Новата 2022-а Година!

    Нередност?
  • 3
    teob avatar :-|
    Теодоси Бялков
    • + 1

    Браво !!! От години се радвам когато чета за успехите им.

    Нередност?
Нов коментар