🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Желко Батистич, United Group: Разглеждаме още доставчици за придобиване, но консолидацията приключва през 2022 г.

Вицепрезидентът технологии в United Group и технически директор в БТК пред "Капитал"

Желко Батистич е вицепрезидент технологии в United Group, а от началото на декември и технически директор в БТК
Желко Батистич е вицепрезидент технологии в United Group, а от началото на декември и технически директор в БТК
Желко Батистич е вицепрезидент технологии в United Group, а от началото на декември и технически директор в БТК    ©  United Group
Желко Батистич е вицепрезидент технологии в United Group, а от началото на декември и технически директор в БТК    ©  United Group
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Желко Батистич е вицепрезидент технологии в United Group, компанията собственик на БТК. На тази позиция е от 2017 г. насам, а от декември 2021 г. е и технически директор в самата БТК. Преди това работи като изпълнителен директор в Telemach Bosnia and Herzegovina. Завършил е магистратура по електроинженерство в Загребския университет, има и Executive MBA в Cotrugli Business School. Батистич е една от движещите сили зад закупуването на редица регионални интернет доставчици в България от страна на БТК - "Нет 1", "Нетуоркс" (собственик и на "Онлайн директ"), "КомНет" и пловдивския N3. Три дни след интервюто на "Капитал" с Батистич БТК обяви придобиването и на търновския доставчик "Телнет". Придобиванията на "Нетуоркс" и "Телнет" не са приключили.

Преди 10 години България беше в топ 5 по фиксиран интернет, днес е 53-а. От гледната точка на човек, който има поглед над всички пазари, в които оперира United Group, на какво се дължи това?

- Една от стратегическите посоки, в които се развива United Group е да инвестираме в пазари с потенциал. През последните 20 години сме закупили над 100 компании, консолидирали сме ги и във всички страни, в които работим, сме най-бързата фиксирана мрежа.

Ситуацията, която заварихме в България, е сериозна конкуренция по отношение на мобилния интернет, която дърпа напред и трите телекома и доста по-различно положение по отношение на фиксираната мрежа. Затова още със стъпването си на пазара преди година, започнахме солидни стратегически инвестиции в 10G технологията за изграждане на нови 10-гигабитови мрежи в партньорство с Nokia. Вече сме покрили 240 хил. домакинства с 10G, вече имаме 1.1 млн. домакинства с възможност за гигабитова скорост, а планът е в следващите пет години да покрием 1.7 млн. домакинства. Оптичните мрежи са бъдещето на фиксирания интернет, както и на цялата дигитализация в световен мащаб. Навлизането на оптиката в България исторически не следва това, което се случва в други страни в Европа.

Вероятно знаете, че наскоро индексът за дигитализация на ЕС DESI показа, че България се класира много ниско. Свързаността е основна причина за това (България е предпоследна; Румъния е последна, но със значително по-добра свързаност като показател - бел. ред.) - тя да не е на нивото на други страни. Въпросът не е, че България не се развива, а че другите страни се развиват по-бързо. Ето защо този индекс изостава като много важен показател за качеството на живот и конкурентоспособността на страната

Какво е решението?

- Не смятаме, че на пазар с 600 малки интернет доставчици ще видите много иновации и инвестиции, защото това са малки оператори със скромни финансови възможности. Смятаме, че трябва да се премине през консолидация. United Group е един от най-големите консолидатори в региона - ние имаме технологията, знанията, хората и продуктите, които могат да развият подобна мрежа и да подобрят клиентското изживяване. Сегашната ситуация, в която имаме два различни кабела във вашия дом за интернет и телевизия не може да ни изкачи до следващото ниво. Мрежите "всичко в едно", стъпили върху 10G технологията, върху която се надграждат всички други услуги, са решението.

Освен самата мрежа, Wi-Fi рутерите са много важни за това как клиентите ще усещат скоростта на интернета. В момента има проблеми с доставката за тях в световен мащаб, защото има проблем с производството на чип сетове, но рутерите, работещи на две честоти, 2.4 Ghz and 5 Ghz и притежаващи днес WIFI 5, а скоро и WIFI6 стандарт, са бъдещето. Може да имаш гигабитов интернет, но през Wi-Fi той ще бъде значително по-бавен. Зависи много и от това в какъв дом живеете, какъв Wi-Fi стандарт използват устройствата ви за връзка с интернет и разбира се - колко устройства паралелно използва семейството ви . Всички тези фактори оказват значение за класациите тип Ookla.

Нека кажем, че решите проблема с предлагането. Има ли обаче търсене?

- Най-лесно е да направим продукт според това какво искат потребителите в момента, но стратегически важно е да направим нещо повече, за да може потребителите да видят какви са възможностите на новите технологии. Ще ви дам един пример - наскоро пуснахме пакетите EON и за 6 месеца вече имаме над 200 000 устройства, свързани с платформата. Почти 90% от новите ни абонати с покритие в GPON и XSGPON мрежите ни са с интернет над 500 мегабита. Така че ако пуснеш пакет, който е атрактивен, хората ще го използват, докато ако само се опиташ да вдигнеш цената, без да дадеш нещо изключително като качество и преживяване, те няма да платят за него. Например, увеличение на скоростта с 10% не може да направи разлика за клиентското преживяване и желанието да се абонираш.

Защо се случи този тип пакетиране? В момента, в някои случаи, интернет плюс телевизия е по-евтин пакет, отколкото само интернет. Фактор ли са младите, които не гледат толкова телевизия?

- Днес интернет е базата. В света, от който идваме ние, телевизията беше базовата услуга. След това добавяхме отгоре интернет, глас и мобилен. В сегашния свят основната услуга е интернет. Операторите като нас вече имат огромни видео библиотеки и договори с различни доставчици на съдържание по света, което за удобство предлагаме в една платформа. Знаем също, че младите хора не искат да седнат в 19 часа, за да гледат новините. Искат да ги гледат, когато поискат, където поискат, на каквото устройство поискат.

Това предлага EON - огромно съдържание и достъп до него навсякъде, по всяко време, от всяко устройство. С ЕON над 50% от съдържанието на умни устройства се консумира интерактивно, т.е. по всяко време, вместо досегашния обичаен начин - по време на излъчване. Вече имаме 1.6 млн. свързани устройства в целия регион, наскоро пуснахме услугата и в Гърция. Ние обаче разбираме, че това далеч не е крайната точка, затова имаме над 200 разработчици, които работят върху EON и постоянно надграждат услугата - те са цяла отделна компания. Разбира се, хората могат да използват целия интернет, който искат, да гледат колкото Netflix искат, но ние вярваме, че трябва да сме платформа за агрегация на цялото съдържание.

Каква беше мотивацията зад покупката на по-малки доставчици със значимо присъствие в България?

- Личното ми мнение е, че няма много повече останали възможности. Но за да ви отговоря: търсим компании, които могат да ни помогнат по-лесно да разширим оптичната си мрежа. Когато купуваме оператори с оптична мрежа, можем просто да я надградим до 10G технологията. Тези компании са с добра добавена стойност към бизнеса ни, въпреки че трябва да призная, че срещаме и някои проблеми в процеса на миграция. Този тип придобивания са много сложни - трябва да свържеш системите, да слееш екипите, да разбереш в дълбочина какви са мрежите, които купуваш, как да ги поддържаш. Имахме предизвикателства, но те а естествени за всеки преходен период, който скоро ще приключи и тогава ще имаме изцяло оптични мрежи, които създават в пъти по-малко проблеми, отколкото мрежите към момента. Ние сме силно фокусирани върху клиентското преживяване и удовлетвореността от нашите услуги при всички точки на контакт с компанията. А това е една от важните ни цели - хората харесват операторите, на които не се налага да се обаждат заради проблеми, и които могат редовно да ги изненадват с нови и иновативни услуги.

Проблемът с последната миля, т.е. крайните кабели, е че е скъпо удоволствие. Колко смятате да инвестирате в мрежата за фиксиран интернет през следващите пет години?

- Преди малко направих точно тези сметки. Общата ни инвестиция в инфраструктура ще бъде около 500 млн. евро в следващите пет години. За фиксираната ни мрежа сумата е 300 млн. евро. Днес имаме между 1.1 и 1.2 млн. домакинства, които поддържат гигабитови скорости. Те трябва да станат 1.7 млн. през следващите пет години. Дали можем да стигнем до повече? Бих искал да вярвам, че е така, но за селските райони, където разходът за изграждане на FTTH е много по-голям, ние обмисляме също и други технологии като 5G например . Има европейски проект, според който белите петна трябва да бъдат покрити с качествен броудбанд - дали ще бъде с кабели или 5G, все още не знаем точно. Но за градските центрове, отговорът със сигурност е в оптиката.

Какво е решението за слабонаселените райони? Оптична връзка, 5G или решение от типа на Starlink, т.е. интернет от космоса?

- Решенията като Starlink са прекалено скъпи за нещо подобно. България има едни от най-ниските тарифи за оптичен интернет спрямо останалите ни пазари. За нас изборът е между оптичната мрежа и 5G, като оптичната мрежа може да е частично субсидирана от ЕС, защото има подобни проекти в съюза. Другият вариант е 5G, като в момента правим тестове кои градове биха могли да бъдат ефикасно покрити.

Исторически, бих сложил нещата така: А1 направиха първата вълна на консолидация. Сега вие направихте втората и вече има два ясно изразени големи играча. Смятате ли, че има липса на конкуренция или конкуренцията между два или три играча е достатъчна за пазара?

- Смятам, че "Теленор" също ще купят някои оператори и дългосрочно ще има три силни играчи на пазара. Едни от малките доставчици ще използват максимално мрежата си и ще търсят инвеститори, докато други ще се смалят още повече, защото няма да имат финансовата сила да са в крачка с технологиите и да са конкурентни на продуктите, които големите оператори ще донесат,.

Това ни води до въпроса: защо фиксираният интернет сега се оказва по-атрактивен, отколкото преди пет години?

- Фиксираният интернет винаги е бил атрактивен. Нека ви разкажа една история: преди 20 години, един мегабит струваше 3000 евро. И тогава някои хора, с които съм работил, са си казали, че може би не си струва да се занимават с този бизнес, защото не е изгоден. В България специално операторите винаги са били по-фокусирани върху мобилния интернет. Той е, ако мога така да се изразя, по-секси - има крайни устройства, които са интересни за клиентите, има и видими престижни награди, измерващи скоростта и качеството на мрежите. Но ние като група сме от тези, които вярват, че трябва да инвестираме в конвергирани фиксирани и мобилни мрежи и услуги. Между другото, без оптика няма и 5G, така че в момента над 50% от базовите ни станции вече са с оптика. Двете вървят ръка за ръка. Това е и ключът за дигитализацията на страната - ако нямаш бърз интернет, нямаш дигитални услуги или дигитални умения. Едно от нещата, които DESI индексът показва, е, че България изостава много именно в тези дигитални умения. Оптиката позволява повече дигитални услуги, съответно и повече дигитални умения и повече приложения в мрежата, които правят ежедневието ни много по-лесно.

Атрактивността на инвестициите и предлаганите услуги, разбира се, е свързана и с цените. България има едни от най-ниските цени за интернет в ЕС и повече от 600 конкуренти доставчици, и тази динамика на пазара не беше много атрактивна за инвестиции в следващото поколение броудбанд мрежи. Ние решихме да инвестираме много в XGS 10 Gbps мрежи и вярваме, че това ще върне България обратно в челните позиции на класации като тази на Ookla, DESI и т.н.

Означава ли това, че заедно с по-добрата мрежа потребителите могат да очакват и по-висока цена?

- Потребителите могат да очакват по-добри, по-бързи и по-богати на съдържание услуги, а цената ще се определя от търсенето на такива услуги. Има вероятност да остане същата за тези, които не търсят по-бърз широколентов интернет или иновативни телевизионни продукти, но, съгласете се, че не е логично човек да очаква да получи 10-гигабитов интернет на цена като за мегабитов. Който иска по-бърз интернет, трябва да плати малко повече. Но хората трябва да имат възможност за избор и който иска да може да си остане на същия план, въпреки че с времето той няма да бъде достатъчен, за да имат потребителите равен достъп до работа, образование и забавление за себе си, семействата си или бизнеса си. Все още имаме клиенти, включително и в България, които ползват 10-мегабитов интернет и не искат да го променят, защото за момента им стига.

Планирате ли още сделки за доставчици?

- Разглеждаме още няколко възможности, но е рано да прогнозираме дали и кога ще се случат. Извън тях, не мисля, че има много други компании, които да са атрактивни за нас, защото Vivacom не може да се занимава с интеграцията на много малки компании и смятам, че 2022 г. ще бъде последната година за консолидацията, която планирахме.

Интервюто взе Йоан Запрянов

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hold_kjeft avatar :-|
    hold_kjeft
    • + 1

    Купуването на нетуоркс трябва да се анулира. Не е ясно как Свилен Максимов се е съгласил да продава. След бруталното убийство на съпругата на Максимов. Която щеше да публикува е предаването си някои факти за корупция с евро средства. Нетуоркс е доставчик на интернет която покрива половин България.

    Нередност?
  • 2
    orchis avatar :-@
    orchis

    До коментар [#1] от "hold_kjeft":

    https://utroruse.com/article/781698/

    Нередност?
Нов коментар