🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Нощните влакове в Европа трудно набират скорост

По-екологичната, но и по-бавната възможност за транспорт се конкурира с нискотарифните авиопревозвачи

Нидераландско-белгийският стартъп European Sleeper, започнал дейност през май, е част от ренесанса на пътуването с нощни влакове. Компанията, която оперира нощната линия от Берлин до Брюксел, казва, че има търсене на такива услуги, които предлагат алтернатива с по-ниски емисии в сравнение със самолетите, като същевременно връщат част от романтиката на по-старата и по-бавна форма на пътуване за ентусиастите.

Но възраждането е изправено пред много препятствия, от осигуряване на финансиране и печалби на фона на ожесточена конкуренция от нискотарифни авиокомпании до осигуряване на надеждни услуги в пренаселената и застаряваща железопътна мрежа на Европа.

"Много е бюрократично и сложно", обяснява Крис Енгелсмен, един от основателите на European Sleepers. За да може компанията да постави точен час на тръгване и пристигане за линията Брюксел - Берлин е необходима непрекъсната комуникация с националните влакови оператори.

Компанията прекара година и половина търсейки да наеме вагони втора ръка за спалните си влакове. Дори след реновацията им, някои от 20 хил. пътници от първия летен сезон на European Sleepers се оплакаха от неизправни контакти и счупени тоалетни. В някои случаи технологични грешки в последния момент преди тръгването водят до това някои пътници да бъдат преместени от спалните купета или билетите им да бъдат изцяло анулирани.

"Когато видиш леглата, не изглеждат като най-удобните", каза Сара, студентка от Белгия, наскоро пътувала до Берлин с нощния влак.

Компанията се надява да събере 43 млн. - 63 млн. долара, за да купи нови влакове, което е десет пъти повече от досегашните инвестиции в European Sleepers. Други подобни компании са подпомогнати с правителствени субсидии начело с австрийската ОВВ.

ОВВ е в процес на разширяване на своята мрежа за нощно пътуване, която превози 1.5 млн. пътници през 2022 г., а спалните вагони редовно са резервирани седмици предварително. Два нови маршрута, свързващи Берлин с Париж и Брюксел, ще бъдат въведени през декември. ОВВ купи 33 модерни спални влака за стойност 720 млн. евро.

"Има по-голямо търсене," каза Алберто Мазола, главен директор на лобито СЕR, което представлява европейските железопътни компании. "Но главното предизвикателство е бизнес планът."

Предизвикателства

Операторите на нощни влакове трябва да се ориентират как да управляват маршрутите си в застаряващата железопътна мрежа, несъответстващи системи за релсите и да комуникират помежду си при потенциална езикова бариера. През нощта влаковете се конкурират с товарния трафик и строителна дейност, а през натоварените сутрешни часове се борят за слотове за пристигане на гарите.

Години влошаване на европейската железопътна мрежа се комбинира с популяризирането на нискотарифните авиокомпании, които предлагат по-достъпна и бърза услуга.

Днес нощен влак от Берлин до Цюрих струва около 160 евро, а пътуването е около 12 часа. Полет между двата града с авиокомпанията EasyJet е много по-бърз дори с преминаването на проверките по летищата, а билетът е два пъти по-евтин.

Според калкулации на норвежкото правителство приходите ще са друго предизвикателство за нощните влакове. Миналогодишното му проучване установи, че ще са нужни около 4 млн. долара годишно за субсидии, за да могат железопътни компании като European Sleepers да предлагат билети на цена, която пътниците биха били готови да платят.

"Не е лесно и целта ни не е да станем богати", каза Енгелсмен. Независимо от тези проблеми той възнамерява да продължи с плана си за маршрут до Прага през март 2024 г. Допълнително се обсъжда и линия между Амстердам и Барселона.

Привърженици на нощните влакове призовават правителствата за повече помощ, с която компаниите да станат по-конкурентни на авиокомпаниите, например освобождаване от данък върху добавената стойност за междудържавни пътувания и по-ниски такси за достъп до жп инфраструктурата. Френското правителство прокара законопроект, който прекратява вътрешни полети на кратки разстояния, ако съществува алтернативен транспорт чрез влак за 2.5 часа или по-малко.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук