@Как се взима матура

Кампанията "Животът няма "аУтокорект" впряга социалните мрежи в решаването на проблема с грамотността

@Как се взима матура
@Как се взима матура

Дискусиите в социалните мрежи напоследък се въртят около политическите вълнения, приемането ни в Шенген по суша и вода и успехите на Григор Димитров. Но през последната седмица в социалната мрежа Threаds профилът на @kaksepishe успя да предизвика разпалено обсъждане на правопис и пунктуация.

Поводът е началото на кампанията "Животът няма "аУтокорект", която превръща профила на сайта "Как се пише?" в първото дигитално помагало по граматика. То цели в рамките на 50 дни преди матурата да помогне на дванайсетокласниците да се подготвят по-добре за държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература. Мисията на организаторите е да помогнат за обръщането на негативната тенденция към все по-ниски оценки.

Зад инициативата са д-р Павлина Върбанова, основателка на "Как се пише?", Доротея Николова, учителка по български език и литература, и агенция Huts Group начело с творческите директори Иван Ланджев и Драгомир Дончев.

Павлина Върбанова е филоложка по образование и работи като езиков редактор и коректор. Тя основава сайта "Как се пише?" през 2012 година. Днес в него има отговори на повече от 3000 въпроса за правописа, пунктуацията и граматичните правила в българския език.

Иван Ланджев е поет, есеист и доктор по руска литература. Бил е сценарист на известни български сериали, а в момента е творчески директор в рекламната агенция Huts Group.

Първият правописен поход

Идеята за кампанията идва органично. Всичко започва със срещата на Иван Ланджев с екипа на сайта "Как се пише?", когато е поканен да бъде част от журито на тяхната ежегодна кампания "Дума на годината". След това заедно с Павлина Върбанова, Доротея Николова и Драгомир Дончев оформят идеята за дигитално помагало.

Повод са предстоящите матури за 12-и клас на 17 май. Миналата година средният успех за страната беше Добър 3,93, което е най-ниската оценка на ДЗИ от 2008 г. насам.

Година Среден успех
2022/2023 Добър 3,93
2021/2022 Добър 4,05
2020/2021 Добър 4,14
2019/2020 Добър 4,20
2018/2019 Добър 4,06
2017/2018 Добър 4,24
2016/2017 Добър 4,13

Таблицата показва оценките на зрелостниците през последните осем години.

Дигиталното помагало е напълно безплатно и се развива в социалната платформа Threads, където всеки ден публикуват задача по формата на матурата. Потребителите могат да коментират верния за тях отговор, а на следващия ден екипът на "Как се пише?" обяснява верния отговор и публикува допълнителни материали от сайта, където се съдържа пълната информация.

Павлина Върбанова казва, че в предишни години е разбирала кога е денят на матурата по трафика на сайта. Ден преди изпита посещаемостта скача, затова кампанията тръгва 50 дни преди матурата, за да може учениците да започнат своята подготовка достатъчно рано. Екипът на кампанията го определя като Първия правописен поход.

"Ние знаем, че дванайсетокласниците имат потенциал и могат за 50 дни съществено да повишат резултатите си, стига да се потрудят. Правилата все пак не са безкрайно много. Те са определен брой. Ако овладееш поне основните правила и се упражняваш, като решаваш задачи, ще съумееш да се справиш добре на държавния зрелостен изпит", допълва тя.

Според Павлина Върбанова решаването на задачи помага не само за изкарване на добра оценка, но и подготвя учениците за житейските казуси, с които ще се сблъскват. Докато на телефона имаме автокорект, който подчертава грешната дума, то в живота няма.

"Самият процес на решаване на задачи в училище тренира ума, развива мисленето. По този начин се научаваш как да се справяш със задачи от всякакъв характер и как да подхождаш към тяхното решаване. Първо трябва да имаш информация, да имаш знания, за да ги решиш. В живота е същото", коментира Върбанова.

Планината отива при Gen Z

Иван Ланджев обяснява, че тръгват от факта, че страницата "Как се пише?" през годините се е превърнала в нещо като институция и масово се използва от хората от творческата, медийната и образователната сфера.

"Любопитното е, че всъщност точно хората, на които сайтът е най-необходим и би им свършил работа са зрелостниците, но те не отварят "Как се пише?" толкова често. (...) Затова, ако Gen Z не отива при планината, планината трябва да отиде при Gen Z", смята той.

Още през януари създават профила на @kaksepishe в Threads, за да изпробват модела със задачите и да проверят кое най-много затруднява учениците. Тогава откриват, че най-честите грешки са при поставянето на запетая. Според Иван Ланджев платформата е подходяща, защото е специфично място за това поколение - това е първата изцяло текстова социална мрежа, която поколението използва. Примерите също са съобразени с теми, интересни на младата публика.

"Ние ги ангажираме в разговор, позволяваме си да се шегуваме, но никога не е недоброжелателно или с някаква зла умисъл. Освен това използваме примери от попкултурата, които са им близки", казва Ланджев.

За Павлина Върбанова също е важно да се опитват да говорят на език, близък до това поколение, и не да ги съдят, а да се опитат да ги разберат. Двамата се обединяват около мнението, че социалните мрежи могат да бъдат още един инструмент в помощ на учителите и учениците.

В социалните мрежи ли е проблемът?

"Социалните мрежи са колкото проблем, толкова и решение. Аз вярвам, че те са инструмент и са такива, каквито ние си ги направим. (...) Чрез смартфоните имаме достъп буквално до цялото световно интелектуално наследство в джоба си. От нас зависи как ще го използваме. Ако искаш, може да го третираш като някаква безкрайна библиотека, ако искаш, може да го третираш като безкраен източник на разсейване и забавления. Това е предизвикателството как да вземеш най-доброто от него", казва Иван Ланджев.

Според Павлина Върбанова в социалните мрежи битуват всякакви текстове и грамотно, и неграмотно написани. Неграмотно написаните влияят на начина, по който човек възприема текста.

"Когато виждаш доста сгрешени думи и нямаш стабилни познания в областта на българския език, си по-склонен да допускаш правописни грешки. Когато срещаш само правилно написани думи, ти ги запаметяваш в тази форма. Сега виждаме думи, написани по най-различен начин, което разколебава усещането за правилна реч", допълва тя.

Друг проблем са и програмите, които по нейни наблюдения са пренатоварени: все пак не бива да искаме от дванайсетокласниците почти филологически познания по български език. За създателката на "Как се пише?" обществото също трябва да припознае проблема, защото ниският успех не се дължи само на учителите и учениците. Той отразява състоянието на цялото ни общество и нивото на публичната реч в днешни дни, която чуваме дори и от лидерите на партии в парламента.

Екипът зад кампанията вярва, че зрелостниците могат да постигнат много, и ще продължат да ги подкрепят с допълнителни материали през оставащите дни до матурата.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    ekp351157130 avatar :-P
    ekp351157130

    И подобно на потта от английски я пишем "сладко". Вместо суетшърт, суитшърт. Анцунг също е често срещано :)

    Нередност?
Нов коментар